  • 1. Data: 2011-02-06 19:10:41
    Temat: Zasilanie obracającego się czegoś
    Od: ohouapss <k...@g...com>

    Hej,

    chciałbym zasilić z zasilacza sieciowego avrka i 16 diod umieszczonych
    na obracającej się szybko głowicy. Czy istnieją jakieś gotowe
    rozwiązania, które mogłyby mi pomóc? Googlowałem za 'rotating power
    jack' ale to nic nie znalazłem. Niby łatwo wyobrazić sobie jak to
    powinno być zbudowane, ale nic nie mogę znaleźć - można prosić o
    sugestię?

  • 2. Data: 2011-02-06 19:18:55
    Temat: Re: Zasilanie obracającego się czegoś
    Od: ohouapss <k...@g...com>

    Oj, źle szukałem - http://pl.wikipedia.org/wiki/Pier%C5%9Bcie%C5%84_%C5
    %9Blizgowy
    :)

  • 3. Data: 2011-02-06 19:30:49
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-02-06 20:18, ohouapss pisze:
    > Oj, źle szukałem - http://pl.wikipedia.org/wiki/Pier%C5%9Bcie%C5%84_%C5
    %9Blizgowy
    > :)

    Heh, mój proboszcz ma na wieży kościoła zegar z wskazówkami
    podświetlanymi żółtymi ledami. Mniejsza o look, zawsze się zastanawiam
    jak to jest zrobione.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2011-02-06 19:44:55
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    ohouapss wrote:

> [...]
    > jack' ale to nic nie znalazłem. Niby łatwo wyobrazić sobie jak to
    > powinno być zbudowane, ale nic nie mogę znaleźć - można prosić o

    Masz tylko zasilanie, czy też jakieś sterowniki? Możesz oczywiście użyć
    pierścieni ślizgowych, ale są one dość drogie. Najtańszym rozwiązaniem,
    używanym często przez modelarzy (i przez nas :-)) to użycie łożysk
    kulkowych. Trzeba sprawdzić przed zakupem, czy przewodzą dobrze prąd.
    Przy małych prędkościach obrotowych sprawdzają się "odkręcacze" do kabli
    telefonicznych. Masz tam 4 ślizgi, a te rzeczy są bardzo tanie. Tylko do
    więcej niż 100rpm się nie nadają.
    Aha, do zasilania możesz również użyć komutatora silniczka lub ślizgi z
    silnika AC. Albo transformatora z wirującym uzwojeniem wtórnym, albo....

    Waldek

  • 5. Data: 2011-02-06 19:56:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

> [...]
    > tanie. Tylko do więcej niż 100rpm się nie nadają.
    > Aha, do zasilania możesz również użyć komutatora silniczka lub

    Najłatwiej pewnie będzie zdobyć alternator z automobilu.

    > Albo transformatora z wirującym uzwojeniem wtórnym, albo....

    ...albo prądnicy. Wirująca cewka lub cewki i nieruchome magnesy.
    Jeszcze może być dynamo od roweru. Oczywiście jeśli mocy na wale
    do tego wystarczy.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2011-02-06 19:58:42
    Od: ohouapss <k...@g...com>

    On 6 Lut, 20:44, Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de> wrote:
> [...]
    > Aha, do zasilania możesz również użyć komutatora silniczka lub ślizgi z
    > silnika AC. Albo transformatora z wirującym uzwojeniem wtórnym, albo....

    Dzięki! O tych łożyskach myślałem, ale pewnie powinienem przedtem
    obejrzeć sygnał w czasie obracania. Z drugiej strony, skoro mówisz, że
    jest to popularne rozwiązanie :-) Jeśli idzie o cenę, to chcę zrobić
    tylko jedną zabawkę, więc koszt 10pln za pierścień nie jest dla mnie
    zaporowy, szczególnie że warsztat mechaniczny mam żaden. Chcę zrobić
    coś wykorzystującego POV, a to oznacza dużo rpm.

  • 7. Data: 2011-02-06 20:12:52
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    ohouapss wrote:

> [...]
    > zaporowy, szczególnie że warsztat mechaniczny mam żaden. Chcę zrobić
    > coś wykorzystującego POV, a to oznacza dużo rpm.

    No to zasuwaj do modelarskiego z omomierzem w łapie. Tam masz łożyska
    kulkowe na ośki 3-4 mm. Ewentualnie możesz nawet poszukać w złomie
    komputerowym. Nawiasem mówiąc przy dużych obrotach są mniejsze problemy, bo
    jak nawet masz jakiś "black spot", to wygładzisz kondziorkiem.

    Waldek

  • 8. Data: 2011-02-06 21:17:04
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    In news:iimstb$ape$1@news.onet.pl,
    PeJot <P...@o...pl> nabazgrał:
    %9Blizgowy :)

    > Heh, mój proboszcz ma na wieży kościoła zegar z wskazówkami
    > podświetlanymi żółtymi ledami. Mniejsza o look, zawsze się zastanawiam
    > jak to jest zrobione.

    Cud!

    --
    Włodek ;-)

  • 9. Data: 2011-02-07 22:13:57
    Temat: Re: Zasilanie obracającego się czegoście
    Od: othello <b...@v...com>

    ohouapss wrote:
    > Oj, źle szukałem - http://pl.wikipedia.org/wiki/Pier%C5%9Bcie%C5%84_%C5
    %9Blizgowy
    > :)
    Oczywiście że źle szukałes!
    Nic gorszego już nie mogłeś znaleźć.
    Nie bardzo moge sobie wyobrazić stosowanie pierścieni ślizgowych w:
    (cyt. frag.) " w czajnikach bezprzewodowych lub wszelkiego rodzaju
    konstrukcjach pozwalających na uniknięcie skręcania przewodów
    doprowadzających np. w żelazkach, suszarkach do włosów."
    Chyba to było pisane przez ten sam zespół co opracował 'podstawy
    techniczne' Książki Kucharskiej.

    Rozwiązań na doprowadzenie energii el. do przedmiotów wirujących jest
    bardzo dużo.
    W zależności od zastosowania, zapotrzebowanej mocy oraz napięcia
    (warunki bezpieczeństwa) wybierasz odpowiednie rozwiązanie; mogą to być
    pierścienie jak w alternatorze, możesz zmodyfikować silnik napędzający
    jeżeli konstrukcja na to pozwala (podłączyc sie do segmentów
    komutatora), możesz dodać płytke PCB do obracającego sie wirnika
    (wałka); na tej płytce "narysujesz" lub przykleisz [proste uzwojenie], w
    którym podczas obrotu w polu magnetycznym możesz indukowac SEM; tu byłby
    wymagany dodatkowy magnes,albo też zastosować obrotowy transformator
    (kosztowny,lub bardzo pracochłonny do wykonania we własnym zakresie) itd.
    Pomysłów jest bardzo dużo. Możesz je szukać pod hasłem: 'rotating
    clock', propeller clock' albo 'zegar widmowy' lub nawet bardziej
    specyficznie:'transfering power to rotating object', 'contactless rotary
    electrical couplings' lub cokolwiek zawiearające słowa: power,+ rotating
    lub spinning object.
    Pare konceptów znajdziesz w linkach na tej stronie:
    http://www.luberth.com/analog.htm

    Musisz przede wszystkim nauczyć się... "kopać" w internecie - znajdziesz
    tam bardzo wiele. Jest olbrzymia grupa ludzi z genialnymi pomysłami, a
    co najważniejsze, to zechcą sie oni dzielic tymi pomysłami z innymi,
    zupełnie bezinteresownie.
    ----
    P.s. A już sugerowany pomysł z 'puszczeniem' prądu przez precyzyjne
    łożyska kulkowe jest kompletnie bezsensowny.

    othello

  • 10. Data: 2011-09-23 16:56:41
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    othello <b...@v...com> wrote:

> [...]
    > doprowadzających np. w żelazkach, suszarkach do włosów."
    > Chyba to było pisane przez ten sam zespół co opracował 'podstawy

    Czajnik bezprzewodowy po włożeniu w podstawkę można obracać. Przewód w
    niektórych suszarkach itd. też można obracać. Jeżeli to nie są pierścienie
    ślizgowe, to jak to jest wg ciebie zrobione?

    --
    gof