    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zasilanie obracającego się czegoś
    Date: Sun, 06 Feb 2011 20:44:55 +0100

    ohouapss wrote:

    > Hej,
    >
    > chciałbym zasilić z zasilacza sieciowego avrka i 16 diod umieszczonych
    > na obracającej się szybko głowicy. Czy istnieją jakieś gotowe
    > rozwiązania, które mogłyby mi pomóc? Googlowałem za 'rotating power
    > jack' ale to nic nie znalazłem. Niby łatwo wyobrazić sobie jak to
    > powinno być zbudowane, ale nic nie mogę znaleźć - można prosić o
    > sugestię?

    Masz tylko zasilanie, czy też jakieś sterowniki? Możesz oczywiście użyć
    pierścieni ślizgowych, ale są one dość drogie. Najtańszym rozwiązaniem,
    używanym często przez modelarzy (i przez nas :-)) to użycie łożysk
    kulkowych. Trzeba sprawdzić przed zakupem, czy przewodzą dobrze prąd.
    Przy małych prędkościach obrotowych sprawdzają się "odkręcacze" do kabli
    telefonicznych. Masz tam 4 ślizgi, a te rzeczy są bardzo tanie. Tylko do
    więcej niż 100rpm się nie nadają.
    Aha, do zasilania możesz również użyć komutatora silniczka lub ślizgi z
    silnika AC. Albo transformatora z wirującym uzwojeniem wtórnym, albo....

    Waldek