  • 31. Data: 2010-04-25 17:42:25
    Temat: Re: Zasilanie PoE na dużej odległości - większy zasilacz?
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sun, 25 Apr 2010 19:31:12 +0200, "Marcin Wasilewski"
    <j...@a...pewnie.je.st> wrote:

    >Użytkownik "Grzegorz Krukowski" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

    > A bezpiecznik można i typu 35 mA dać.
    Hę? Jaki bezpiecznik? Jak i gdzie podłączony? W przewodzie PE NIE MOŻE
    BYĆ żadnych bezpieczników!
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 32. Data: 2010-04-25 18:07:10
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    > Hę? Jaki bezpiecznik? Jak i gdzie podłączony? W przewodzie PE NIE MOŻE
    > BYĆ żadnych bezpieczników!

    Przed wpuszczeniem napiecia w skrętkę, a niby o czym mowa w tym wątku?
    Bo napewno nie o zabezpieczeniach różnicowoprądowych.

  • 33. Data: 2010-04-25 18:18:43
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sun, 25 Apr 2010 20:07:10 +0200, "Marcin Wasilewski"
    <j...@a...pewnie.je.st> wrote:

    >Użytkownik "Grzegorz Krukowski" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Przed wpuszczeniem napiecia w skrętkę, a niby o czym mowa w tym wątku?
    >Bo napewno nie o zabezpieczeniach różnicowoprądowych.
    A bo tak zacytowałeś, że już zacząłem coś podejżewać ;)
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 34. Data: 2010-04-25 18:50:31
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Że producent napisał 350V max, a było 230V? A może jak kabel jest do
    > sieci komputerowej to już do niczego innego nie wolno go użyć? A jak ja
    > kablem energetycznym który wytrzyma 1000V i 150A puszczę tylko 230V i
    > 16A, to też będzie argument dla prokuratora? A może jak puszczę takim
    > kablem sygnał telefoniczny, to też?

    Ten napis 350V oznacza wytrzymałość izolacji.
    Całkowicie błędną interpretacją jest "producent na to pozwala ..."
    Producent kabla jedynie gwarantuje spełnienie spełnienie określonych
    parametrów. To instalator musi ocenić czy ten kabel będzie nadawał jest
    konkretnego zastosowania. Czyli to wykonujący instalację gwarantuje, że
    instalacja będzie bezpieczna we wszystkich możliwych do przewidzenia
    sytuacjach przez cały okres jej użytkowania.

    Paweł

  • 35. Data: 2010-04-25 19:03:55
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Ten kondensator ma sens

    Ten kondensator nie ma sensu, szczegolnie o takiej pojemnosci. Jesli
    urzadzenie nie ma watchdoga (a skoro sie wiesza, to nie ma), to taka
    pojemnosc w polaczeniu z duza rezystancja przewodu na takiej dlugosci
    spowoduje powolne ladowanie sie tejze pojemnosci i w konsekwencji AP
    moze zglupiec.
    Najrozsadniejsze rozwiazanie, to puscic wyprostowane i wstepnie
    odfiltrowane napiecie do APka, tuz przed nim dac stabilizator +
    pojemnosci (elektrolit + pare ceramicznych), koralik ferrytowy tez nie
    zaszkodzi.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 36. Data: 2010-04-25 20:25:16
    Temat: Re: Zasilanie PoE na du
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "BQB" <a...@a...spamowy.com.invalid> wrote in message

    > W większości wypadków winny jest zasilacz, mimo, że pisze na nim 12V,
    > to często jest to 9V pod obciążeniem czasami spadające do 6V bez
    > przedłużania oryginalnego kabla. Często wymiana zasilacza pomaga.

    Jeszcze raz powtórzę, bo widzę że nie dociera do niektórych...
    Elektronika w routerze (procesor, pamięci, porty Ethernet) pracują
    na 3,3V lub w starszych urządzeniach na 5V. To 5 lub 3,3V jest tam
    generowane przez zasilacz/regulator napięcia wewnątrz routera.
    To co dostaje taki zasilacz na wejście jest małoistotne, zwłaszcza
    jeśli jest tam zasilacz impulsowy, tolerujący szerokie widełki Vin.

  • 37. Data: 2010-04-25 21:11:42
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Sun, 25 Apr 2010 16:25:10 +0200, Jacek napisał(a):

    > A jaka jest roznica temperatury podczas zwarcia przewodu 230V 0,05A w
    > porownaniu do 12V 1A nie biorac pod uwage zabezpieczen w formie
    > bezpiecznikow?

    Pewnie żadna, a już na pewno nie wystarczy, żeby wywołać pożar, tym
    bardziej że moc wydzielona w trakcie takiego zwarcia rozłoży się na
    całej długości kabla (traktuj go jak drucik w żarówce). Dlatego taki
    transformator będzie stanowił skuteczne zabezpieczenie przed pożarem.
    Pozostanie kwestia ewentualnego porażenia ludzi, prąd 0,05 A przy
    odpowiednio wysokim napięciu potrafi zabić.

    Pomyśl lepiej o temperaturze, jaka powstanie, gdy zrobisz takie zwarcie
    na pełnym zasilaniu sieciowym 230V. Przy pewnej dozie (nie)szczęścia
    prąd powstały w wyniku zwarcia na odleglejszym końcu kabla nie będzie
    jeszcze na tyle duży, żeby wyzwolić bezpiecznik nadprądowy w lokalu, ale
    będzie z pewnością wystarczająco duży, żeby taki kabelek natychmiast
    poszedł z dymem.
    --
    M. [Windows Desktop Experience MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 38. Data: 2010-04-25 21:27:59
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Sun, 25 Apr 2010 17:40:43 +0200, Grzegorz Krukowski napisał(a):

    > On Sun, 25 Apr 2010 13:25:31 +0200, Michal Kawecki <k...@o...px>
    > wrote:
    [...]
    > 1. Jak kabel jest zbudowany na napięcie 350V (DC czy AC) to jest
    > zbudowany i można go takim napięciem zasilić.

    Może i można, na przykład do celów eksperymentalnych. Natomiast takiego
    rozwiązania nie wolno stosować do zasilania urządzeń elektrycznych w
    miejscach publicznych.
    Z braku dostępu w tej chwili do stosownych norm proponuję zerknąć w
    dopuszczalne zastosowania kabla UTP - o, tutaj na przykład piszą tak:

    "Kabel UTP 4x2x0,5 kat.5e DRUT szary

    UTP kat.5e

    BUDOWA
    Żyły: miedziane jednodrutowe o średnicy 0,511 mm (24AWG)
    Izolacja: polietylenowa
    Ośrodek: 4 pary skręcone razem

    Zastosowanie:
    Kable przeznaczone są do wykonywania instalacji wewnętrznych poziomych i
    pionowych w sieciach teleinformatycznych nie narażonych na wpływ
    zakłóceń elektromagnetycznych. Tory kabli kategorii 5e przewidziane są
    do pracy przy częstotliwościach do 100 MHz, z przepływnością binarną do
    1 Gb/s. *Kable nie mogą być stosowane do zasilania urządzeń
    elektroenergetycznych*.

    http://www.eph.pl/product/id/326,kabel-utp-4x2x0-5-k
    at-5e-drut-szary

    > 2. Wydaje mi się, że w przepisach jest, że albo jest zakazane, albo
    > należy unikać prowadzenia w jednej wiązce żył ,,energetycznych'' i
    > ,,sygnałowych/sterujących'', a jeżeli jest to konieczne to było chyba
    > wymaganie izolacji wzmocnionej lub podwójnej między tymi dwoma grupami
    > żył.

    W tym przepisie mowa jest o dopuszczalnej odległości kabli UTP od innych
    przewodów energetycznych z uwagi raz na zakłócenia, dwa na brak
    jakichkolwiek zabezpieczeń prądowych/napięciowych instalacji
    przeznaczonej do przesyłu danych. Nie chciałbyś chyba, żeby monter,
    który przyjdzie zmienić wtyczkę RJ-45 na kabelku, został porażony
    prądem, bo jakiś idiota dopuścił pojawienie się napięcia 230V na
    drucikach?

    > 3. Na powierzchniach łatwopalnych i tak musisz stosować specjalne
    > zabezpieczenia (np. rurki stalowe lub niepalne, może konstrukcja
    > przewodu, specjalne niepalne mat. izolacyjne). Jak to idzie przez
    > ,,normalny'' dom to nie jest to kosmiczna technologia - najprościej
    > wpakować to w rurki stalowe. Jak myślisz, czy kable na drwenianych
    > poddaszach są jakieś kosmiczne wykonania?

    Takie przewody - o ile nie są poprowadzone w peszlach - muszą mieć
    podwójną izolację wykonaną zgodnie z P/N. Poza tym muszą mieć trzecią
    żyłę ochronną najlepiej rozdzielającą dwie żyły robocze (przy płaskim
    przewodzie), powinny być wykonane w drucie a nie w lince, a cała
    instalacja musi chroniona zabezpieczeniami nadprądowymi i bezpiecznikiem
    różnicowym.

    > 4. Jak zrobi zabezpieczenie zasilacza, który podaje napięcie do kabla,
    > w sposób poprawny to nie ma niebezpieczeństwa porażenia większego niż
    > w normalnym kablu.

    Teraz piszesz o zasilaniu 12V czy o 230V w kablu, bo się pogubiłem?

    > 5. Zastosowanie wyższego napięcia da mu taki zysk, że będzie miał
    > mniejsze straty na przesył przy cieniutkim kablu. Inna rzecz, że nie
    > wiem jak to mu będzie zakłócać transmisję, gdy to będzie prąd
    > przemienny.

    Oczywiście. Ale to się robi zgodnie z przepisami, a nie na pałę. Na
    rynku jest mnóstwo urządzeń przeznaczonych do zasilania PoE napięciem
    48V. Zasilanie takie jest w pełni kontrolowane przez elektronikę,
    niedopuszczającą ani do przeciążenia zasilacza, ani nawet do pojawienia
    się napięcia na kablu który nie jest zakończony urządzeniem zgodnym z
    PoE.

    Jak wygląda taka kontrola - przeczytaj sam:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet#Sta
    ges_of_powering_up_a_PoE_link

    > 6. I na miejscu pytacza bardziej bym się martwił co się stanie, jak
    > będzie miał przebicie do kabli sygnałowych, przydała by mu się
    > separacja kabla po obu stronach od elektroniki.

    Ja zaś radziłbym mu poszukać dobrego adwokata.

  • 39. Data: 2010-04-25 21:57:22
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "BQB" napisał:

    > Joter, ty nawet nie wiesz, jak cienką izolację ma uzwojenie
    > transformatora, a 2 żyły można użyć.

    Akurat wiem, chociaż migałem się jak mogłem na warsztatach z zajęć w
    pracowni transformatorów. I faktycznie, warstewka lakieru w charakterze
    izolacji jest cieniutka jak pomysł z wpuszczeniem ~230V do skrętki. Ale w
    transformatorze owo napięcie występuje tylko na końcach uzwojenia
    pierwotnego, zazwyczaj dość odległych geograficznie od siebie. Zaś napięcie
    pomiędzy sąsiednimi zwojami czy nawet warstwami zwojów jest ułamkiem
    napięcia przyłożonego i ewentualne zwarcie sąsiednich drucików wewnątrz
    uzwojenia pierwotnego spowoduje tylko nieznaczne obniżenie się napięcia na
    uzwojeniu wtórnym. Natomiast w skrętce pełne napięcie pomiędzy dwoma
    kotłującymi sie wewnątrz skrętki drucikami będzie występować na całej
    długości przewodu i o nieszczęście nietrudno. Ja w konstruowanych amatorsko
    na własne potrzeby urządzeniach też stosowałem, bywało, połączenia wołające
    o pomstę do SEP-u (bo praktycznie każde było prototypem i często trzeba było
    modyfikować "na pająka"), ale nigdy bym czegoś takiego nie zamontował u
    kogoś ani nie udzielił mu podobnej rady. Bo nie każdy ma tak leniwy prąd jak
    jedna z naszych grupowych koleżanek, co to musi 2 minuty odczekać zanim prąd
    dopłynie z kuchni do listwy w pokoju.

    JoteR

  • 40. Data: 2010-04-25 22:00:33
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sun, 25 Apr 2010 23:27:59 +0200, Michal Kawecki <k...@o...px>
    wrote:

    >[...]
    >
    >Może i można, na przykład do celów eksperymentalnych. Natomiast takiego
    >rozwiązania nie wolno stosować do zasilania urządzeń elektrycznych w
    >miejscach publicznych.
    No ja zakładam, że jak się pyta o takie kombinacje to raczej
    prywatnie.

    Bo w miejscach publicznych uniemożliwia choćby wymaganie o oddzielnym
    proawdzeniu torów sygnałowych i silnoprądowych, o czym oboje piszemy
    poniżej.

    >Z braku dostępu w tej chwili do stosownych norm proponuję zerknąć w
    >dopuszczalne zastosowania kabla UTP - o, tutaj na przykład piszą tak:

    Jakby ci się kiedyś chciało i znalazłbyś to może byś tutaj coś o tym
    napisał.

    Zresztą jaka to norma?

> [...]
    >który przyjdzie zmienić wtyczkę RJ-45 na kabelku, został porażony
    >prądem, bo jakiś idiota dopuścił pojawienie się napięcia 230V na

    No to jest oczywiste.

> [...]
    >przewodzie), powinny być wykonane w drucie a nie w lince, a cała
    >instalacja musi chroniona zabezpieczeniami nadprądowymi i bezpiecznikiem

    I nie jest to technologia kosmiczna - tylko tyle chciałem pokazać.

    >Teraz piszesz o zasilaniu 12V czy o 230V w kablu, bo się pogubiłem?

    A jest jakakolwiek praktyczna różnica przy fachowo wykonanej i
    zabezpieczonej instalacji? (tak, wiem 12V to już tzw. napiecie
    bezpieczne i na dobrą sprawę nie potrzeba tutaj jakoś specjalnie
    zabezpieczać się przed porażeniem a dla 230V już tak).

> [...]
    >http://en.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet#St
    ages_of_powering_up_a_PoE_link

    >Ja zaś radziłbym mu poszukać dobrego adwokata.
    Jak prywatnie to bardzo wątpie, jak w miejscu publicznym to patrz na
    początek.
    --
    Grzegorz Krukowski