  • 21. Data: 2015-09-03 20:32:57
    Temat: Re: Zarezerwowana pamięć RAM
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 02.09.2015 o 23:17, Robert Winkler pisze:

    > A co to za program?
    > Może jakiś DOS-owy?

    No nie, windows, ale 16 bit.

    > Niekoniecznie.
    > Host potrzebuje pamięć dla siebie.

    No tak, ale ma do dyspozycji 2 razy więcej pamięci.

    > Gość dostanie tylko to co zostanie wolne.
    > Host poza samym wirtualizatorem będzie potrzebował jakiś system.
    > Można się pozbyć systemu, używając na przykład Hyper-V Server 2012 R2
    > Tyle że Hyper-V Server będzie dla siebie potrzebował jakieś 400 MB RAMu.
    > Wirtualka, jeśli będziesz miał szczęście, dostanie resztę z 4 GiB.
    >
    > Jeśli użyjesz czegoś innego niż Hyper-V Server lub ESXi,
    > to pozostaje kwestia licencji na drugi system operacyjny.

    Ciekawe zagadnienie - na hoście czyta sobie klucz sam z biosa.
    A na gościu pewnie tego nie zrobi?

    > Może się okazać, że ta całą zabawa z 16-bitowym programem
    > będzie kosztował więcej niż kupno nowej 32/64 bitowej wersji,
    > albo zlecenie jakie firmie napisania nowej wersji tego softu.

    Nową wersję mam, ale starej też muszę używać, bo są klienci którzy mają
    taki a nie inny program.

  • 22. Data: 2015-09-03 20:33:54
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 03.09.2015 o 14:19, Piotr B. (pb2004) pisze:

    > Możliwe że dostanie 3-3,5 GiB. Z tymże aby móc maszynie wirtualnej
    > przydzielić 4GiB RAM host musi mieć odpowiednio więcej czyli minimum
    > 8GiB ale najlepiej 16GiB

    16 nie włożę, ale 8 jak nabardziej mam w planie.

  • 23. Data: 2015-09-03 20:34:56
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 03.09.2015 o 14:23, Piotr B. (pb2004) pisze:

    > Jak widzisz nie bez przyczyny podjął taką decyzję.

    No nie wiem, mam dużo słabsze kompy które na Win7 czy Viście mają więcej
    pamięci dla siebie.

  • 24. Data: 2015-09-03 20:35:58
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 03.09.2015 o 18:47, maX pisze:

    > Użytkownik "Cavallino" <c...@k...pl> napisał w
    > wiadomości news:ms7ms2$qn$1@node2.news.atman.pl...

    > Właśnie po tym to poznać. Jeśli producent dla danego lapa ma tylko
    > 64-bitowe sterowniki to znaczy że nie przewiduje użycia na nim systemu
    > 32-bit. Dlatego lepiej kupić takiego lapa, do którego są stery 32-bit.

    A są jeszcze takie w ogóle z sensownym parametrami?
    BTW: to jest lapek "convertible" - więc za dużego wyboru nie ma.

  • 25. Data: 2015-09-04 07:06:23
    Od: Robert Winkler <n...@n...org>

    [...]

    > Ciekawe zagadnienie - na hoście czyta sobie klucz sam z biosa.
    > A na gościu pewnie tego nie zrobi?

    To czy Maszyna wirtualna może lub nie może odczytać klucz z biosu nie ma
    znaczenia.
    Gdy uruchamiałeś komputer i akceptowałeś warunki licencji był tam punkt:

    "2. Prawa do instalacji i używania.
    a. Licencja. Oprogramowanie jest licencjonowane, a nie sprzedawane.
    Na mocy tej umowy Microsoft udziela Licencjobiorcy prawa do
    zainstalowania i uruchomienia na urządzeniu (licencjonowane urządzenie)
    jednej kopii oprogramowania [...]"

    (źródło:
    https://www.microsoft.com/en-us/Useterms/Retail/Wind
    ows/10/UseTerms_Retail_Windows_10_Polish.htm)

    Czyli jedna licencja pozwala na instalacje jednej kopii systemu.
    Na system gościa potrzebujesz druga licencje.

    --
    Robert

  • 26. Data: 2015-09-04 12:38:49
    Od: "Piotr B. \(pb2004\)" <p...@n...pl>

    >No nie wiem, mam dużo słabsze kompy które na Win7 czy Viście mają więcej
    >pamięci dla siebie.

    Ich hardware po prostu ma mniej mmio do zamapowania.

    --
    Piotr Borkowski

  • 27. Data: 2015-09-04 16:57:43
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 04.09.2015 o 07:06, Robert Winkler pisze:
    > [...]
    >
    > To czy Maszyna wirtualna może lub nie może odczytać klucz z biosu nie ma
    > znaczenia.

    Dla mnie ma zasadnicze.
    Nie pytałem o aspekt prawny, tylko fizyczny (techniczny).

> [...]
    > Na mocy tej umowy Microsoft udziela Licencjobiorcy prawa do
    > zainstalowania i uruchomienia na urządzeniu (licencjonowane urządzenie)

    No tak, ale tym oprogramowaniem był Windows 8.1
    Więc i tak mam inny.

  • 28. Data: 2015-09-04 17:42:58
    Od: Robert Winkler <n...@n...org>

    > Dla mnie ma zasadnicze.
    > Nie pytałem o aspekt prawny, tylko fizyczny (techniczny).

    W tym ci nie pomogę.

    [..]
    > No tak, ale tym oprogramowaniem był Windows 8.1
    > Więc i tak mam inny.

    W takim wypadku sięgasz do strony
    https://www.microsoft.com/en-us/useterms
    i szukasz swojej wersji.
    Dla Windows 8.1 znalazłem następujący zapis:

    "POSTANOWIENIA DODATKOWE
    1. Prawa licencyjne i możliwości korzystania z oprogramowania przez
    wielu użytkowników
    [...]
    e. Korzystanie z oprogramowania w środowisku zwirtualizowanym.
    Jeśli Licencjobiorca korzysta z oprogramowania do wirtualizacji, w tym
    oprogramowania Client Hyper-V, w celu utworzenia co najmniej jednego
    komputera wirtualnego w ramach jednego systemu sprzętowego, w brzmieniu
    niniejszej umowy każdy komputer wirtualny i komputer fizyczny jest
    uznawany za oddzielny komputer. Niniejsza licencja zezwala
    Licencjobiorcy na instalację tylko jednej kopii oprogramowania na jednym
    komputerze, niezależnie od tego, czy jest to komputer fizyczny, czy
    wirtualny. Jeśli Licencjobiorca chce korzystać z oprogramowania na
    więcej niż jednym wirtualnym komputerze, musi uzyskać oddzielne kopie
    oprogramowania z oddzielnymi licencjami na każdą z tych kopii.
    Realizowana za pomocą technologii zarządzania prawami dostępu do treści
    cyfrowych lub innej technologii pełnego szyfrowania twardego dysku
    ochrona treści w środowisku zwirtualizowanym może być gorsza."

    W przypadki zwykłej wersji Pro, punkt ten jest oznaczony jako "f"
    i ma identyczne brzmienie jak w przypadku zwykłej wersji domowej.

    Nic cie nie uratuje, musisz wysupłać te 4 stówki na kolejny system.

    Jeśli klientom zależy na dalszej obsłudze 16-biwych wersji programów,
    to oddadzą ci tą kasę z nawiązką,
    wystarczy że odpowiednio przygotujesz cennik swoich usług
    i w przypadku gdy klient przychodzi z problemem dotyczącym
    starej 16-bitowej wersji podliczyć go podwójnie. ;-)

    --
    Robert

  • 29. Data: 2015-09-04 17:50:20
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 04.09.2015 o 17:42, Robert Winkler pisze:

    > Nic cie nie uratuje, musisz wysupłać te 4 stówki na kolejny system.

    A z Visty (OEM) za starego (padniętego) lapka dałoby się jakoś skorzystać?
    Z czym konkretnie jest związana licencja OEM, z procesorem, obudową
    dyskiem , czy jeszcze czymś innym?

> [...]
    > i w przypadku gdy klient przychodzi z problemem dotyczącym
    > starej 16-bitowej wersji podliczyć go podwójnie. ;-)

    Problem w tym, że klient dostaje program 32 bit, tylko narzędzie jest 16
    bit.
    W sumie mógłbym przenieść kod do nowszego środowiska, ale już raz tak
    robiłem i lekko nie było, a nikt za to ekstra nie zapłaci.

  • 30. Data: 2015-09-04 18:46:26
    Od: Robert Winkler <n...@n...org>

    > A z Visty (OEM) za starego (padniętego) lapka dałoby się jakoś skorzystać?

    To jest już raczej pytanie do twojego prawnika.

    Licencja jest nierozerwalną częścią komputera, jako całości.
    Nie można wiec jej przenieść na inny komputer, ale...

    No właśnie, "ale"

    Kilka lat temu w Niemczech zapadł wyrok według którego
    Microsoft nie ma prawa aby zabronić nam przenoszenia licencji.
    W momencie gdy przekazał kopie systemy klientowi,
    to stracił on całkowicie kontrolę nad tym jak ten system może być dalej
    wykorzystywany.

    Polskie i niemieckie prawo jest podobne, jeśli chodzi o licencje,
    ale w Polsce nie było jeszcze takiego wyroku.
    Co gorsza, w Polskim prawie nie ma czegoś takiego jak precedens,
    sądy polskie nie mają obowiązku w swoich postępowaniach uwzględniać
    wyroków które zapadły w podobnych sprawach.
    Co gorsza, w Polsce w ten sam sędzie w dwóch różnych sprawach
    gdzie dostępny jest identyczne materiał dowodowy
    może zasądzić inne wyroki.
    Nie mieszkamy w Stanach, gdzie dzięki instytucji precedensu sądowego
    coś takiego było by nie do pomyślenia.
    (polecam zapoznać się z różnicami miedzy common law i civil law)

    --
    Robert