  • 1. Data: 2015-09-01 16:43:32
    Temat: Zarezerwowana pamięć RAM
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    Ma ktoś pomysł jak sprawdzić (i usunąć) przyczyny zarezerwowania pamięci
    RAM w Windows 10 (32 Bit)?

    Zabrało ponad połowę z 4 GB pamięci, efekt jest katastrofalny.

    Sprzętowe przyczyny wykluczam, bo mam na dysku wirtualnym wersję 64 Bit
    tego samego Windowsa i tam jest do dyspozycji całe 4 GB.

    Obstawiam jakieś sterowniki, bo dobierane były metodą wyszukiwania po ID
    sprzętu w necie i mogą być niezbyt pasujące do kompa.
    Ale nie było innej metody, bo dostawca nie posiada sterowników do wersji
    32 Bit (a inna wersja nie wchodzi u mnie w rachubę).

    Tylko który sterownik za to odpowiada?
    Można jakoś usunąć wszystkie sterowniki jednym ruchem na próbę?

    Czy dołożenie RAM umożliwi Windowsowi w wersji 32 Bit skorzystanie z
    większej ilości pamięci, choćby przeznaczając ją na ten zarezerwowany
    fragment?
    Bo ponoć 4 GB to jest górna granica dla takiej wersji systemu....

  • 2. Data: 2015-09-01 17:59:54
    Temat: Re: Zarezerwowana pamięć RAM
    Od: atm <...@v...pl>

    On 2015-09-01 16:43, Cavallino wrote:
    > Ma ktoś pomysł jak sprawdzić (i usunąć) przyczyny zarezerwowania pamięci
    > RAM w Windows 10 (32 Bit)?

    To nie jest czasem ten ficzer?
    http://antyweb.pl/dlaczego-windows-10-uzywa-tak-duzo
    -ram-u-to-jego-nowa-funkcja/

  • 3. Data: 2015-09-01 18:47:44
    Od: Robert Winkler <n...@n...org>

    W dniu 01.09.2015 o 16:43, Cavallino pisze:
> [...]
    > fragment?
    > Bo ponoć 4 GB to jest górna granica dla takiej wersji systemu....

    Wina leży pewnie po stronie sprzętu, a dokładniej karty graficznej.
    32-bitowe wersje Windows mogą korzystać tylko
    z pierwszych 4 GiB przestrzeni adresowej.
    Płyta główna tak więc zarządza pamięcią,
    alby wszystkie bufory używane przez DMA interfejsów sieciowych,
    dysków twardych, oraz okno za pomocą którego CPU
    widzi pamięć karty graficznej znajdowały się
    poniżej magicznej granicy 4 294 967 295 bajtu.
    Płyta główna robi to przemapowując pamięć RAM
    powyżej granicy 4 GiB

    Dla 64-bitowej wersji Windows 10 nie ma to znaczenia,
    bo i ile procesor na to pozwoli to może on zaadresować
    w wersji Home do 128 GiB
    a wersji Pro i Enterprise nawet 512 GiB pamieci.

    Wszystkie 32-bitowe wersje Windows mają zablokowaną tą funkcje
    i nie są w stanie same sięgnąć do komórek pamięci przeniesionych
    powyżej adresu 4 294 967 295.
    Istnieją wiec programy, które próbują wykorzystać tą dodatkową
    pamięć RAM jako cache dyskowy, albo ramdrive.

    --
    Robert

  • 4. Data: 2015-09-01 21:14:04
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 01.09.2015 o 18:47, Robert Winkler pisze:

    > Wina leży pewnie po stronie sprzętu, a dokładniej karty graficznej.
    > 32-bitowe wersje Windows mogą korzystać tylko
    > z pierwszych 4 GiB przestrzeni adresowej.

    No ale ja mam właśnie 4 GB, tyle że z tych 4 GB pozostało tylko 1,9 GB a
    reszta jest zarezerwowana sprzętowo.

  • 5. Data: 2015-09-01 21:28:40
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    > No ale ja mam właśnie 4 GB, tyle że z tych 4 GB pozostało tylko 1,9 GB a
    > reszta jest zarezerwowana sprzętowo.

    Ile pamięci ma karta graficzna?

  • 6. Data: 2015-09-01 21:37:31
    Od: Robert Winkler <n...@n...org>

    W dniu 01.09.2015 o 21:14, Cavallino pisze:

    > No ale ja mam właśnie 4 GB, tyle że z tych 4 GB pozostało tylko 1,9 GB a
    > reszta jest zarezerwowana sprzętowo.

    Zrozum,
    poniżej granicy 4 GiB musi się zmieścić pamięć karty graficznej,
    pamięć flash biosu i wszystkie możliwe bufory
    wszystkich urządzeń komunikacyjnych.

    Jeśli pozostanie jakieś wolne miejsce to tam może trafić pamięć RAM.

    Jeśli z 4 GiB RAMu cześć nie zmieściła się poniżej granicy 4GiB
    to 32-bitowy system Windows nigdy jej nie zobaczy.

    --
    Robert

  • 7. Data: 2015-09-01 22:15:32
    Od: "maX" <a...@i...pl>

> [...]
    > fragment?
    > Bo ponoć 4 GB to jest górna granica dla takiej wersji systemu....

    Ile masz pamięci na "gołym", świeżo postawionym Windows 32-bit (gdy jeszcze
    nie ma żadnych sterowników)?
    To komputer z integrą? Laptop?

  • 8. Data: 2015-09-02 15:54:43
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 01.09.2015 o 22:15, maX pisze:

    > Ile masz pamięci na "gołym", świeżo postawionym Windows 32-bit (gdy
    > jeszcze nie ma żadnych sterowników)?

    Tyle samo.
    Przy czym Windows 10 większość sterowników z miejsca sobie sam instaluje.

    > To komputer z integrą? Laptop?

    Tak, hp x360 g1 310.
    Grafika nie ma swojej pamięci, a bios nie ma żadnych ciekawych ustawień
    dotyczących pamięci.

  • 9. Data: 2015-09-02 15:59:14
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 01.09.2015 o 21:37, Robert Winkler pisze:

    > Zrozum,
    > poniżej granicy 4 GiB musi się zmieścić pamięć karty graficznej,
    > pamięć flash biosu i wszystkie możliwe bufory
    > wszystkich urządzeń komunikacyjnych.

    Że niby pozostałe urządzenia mają 2.1 GB pamięci razem?

    > Jeśli pozostanie jakieś wolne miejsce to tam może trafić pamięć RAM.

    Czyli z tych 4 GB faktycznie ponad 1 GB pozostaje nieużywany, bo
    przestrzeń adresowa pozostałej pamięci znajdującej się w innych
    urządzeniach w kompie zabrała możliwość jej użycia?
    A karta grafiki bierze sobie chociaż swoją część ram z tej nieużywanej
    części, czy jeszcze dodatkowo zabiera pamięć z systemu?

    > Jeśli z 4 GiB RAMu cześć nie zmieściła się poniżej granicy 4GiB
    > to 32-bitowy system Windows nigdy jej nie zobaczy.

    Nie ma żadnego manewru?
    Czy w przypadku gdyby Win 32 był maszyną wirtualną, działającą na hoście
    z Win64, to dostałby więcej pamięci?

  • 10. Data: 2015-09-02 19:50:54
    Od: "maX" <a...@i...pl>

> [...]
    >
    > Tak, hp x360 g1 310.
    > Grafika nie ma swojej pamięci, a bios nie ma żadnych ciekawych ustawień

    Możesz zapytać producenta o ten temat. Ogólnie to takie rzeczy
    (kompatybilność z windows 32-bit) sprawdza się przed zakupem sprzętu,
    właśnie po to żeby nie było potem takich niespodzianek.