  • 11. Data: 2015-09-02 21:57:35
    Temat: Re: Zarezerwowana pamięć RAM
    Od: Robert Winkler <n...@n...org>

    > Że niby pozostałe urządzenia mają 2.1 GB pamięci razem?

    Nie jest powiedziane że urządzenia muszą posiadać aż tyle pamięci.
    Przyjmijmy że kontroler pamięci może poniżej 4 GiB
    potrafi przydzielić stworzyć tylko dla bloki dla pamięci RAM.
    Pierwszy zawsze obejmuje pamięć miedzy adresem 0 z 640 kB
    Drugi blok zawsze znajduje się między 1 MiB z 3 GB.
    Niech teraz się zdarzy, że któreś z urządzeń zażąda dla siebie
    adresu zaczynającego się o 2 GiB
    Kontroler pamięci nie będzie wiec mógł umieścić RAM-u
    między adresami 1 MB a 3 GiB
    ale będzie miał dla siebie tylko przestrzeń między 1MiB a 2 GiB
    a z przestrzeni adresowej między 2 GiB a 4 GiB
    tylko niewielka cześć będzie używana faktycznie przez urządzenia.

    > Czyli z tych 4 GB faktycznie ponad 1 GB pozostaje nieużywany, bo
    > przestrzeń adresowa pozostałej pamięci znajdującej się w innych
    > urządzeniach w kompie zabrała możliwość jej użycia?
    > A karta grafiki bierze sobie chociaż swoją część ram z tej nieużywanej
    > części, czy jeszcze dodatkowo zabiera pamięć z systemu?

    Jeśli chodzi o pamięć karty graficznej
    to zależy jaki procesor jest w komputerze
    i czy, oraz jaka karta graficzna jest na pokładzie.
    Nowe procesory Intela mają wbudowaną grafikę Intel HD
    ale nie ma ona własnej pamięci,
    więc rezerwuje dla siebie cześć RAM-u poniżej 4 GiB
    odbierając go systemowi.
    Jeśli w komputerze jest jeszcze karta graficzna
    to ona też musi gdzieś umieścić przynajmniej cześć swojego RAM-u.

    > Nie ma żadnego manewru?
    > Czy w przypadku gdyby Win 32 był maszyną wirtualną, działającą na hoście
    > z Win64, to dostałby więcej pamięci?

    W przypadku 32-bitowej wersji systemu Windows nie ma.
    32-bitowy Linux dał by sobie rade z dodatkową pamięcią.
    Dla 64-bitowych systemów, skoro nie dotyczy ich limit 4GiB,
    nie stanowi to żadnego problemy.
    Dlatego mamy teraz epokę systemów 64-bitowych.
    Zdecydowana większość programów 32-bitowych
    działa bez problemu w systemie 64-bitowym
    dzięki mechanizmowi WOW64 znajdującemu się w systemie Windows.
    Problem stanowią tylko naprawdę stare, 16-bitowe programy.

    Jeśli chodzi o wykorzystanie maszyny wirtualnej.
    Zainstalowałem na maszynie wirtualnej Virtual Box 5.0
    32-bitową wersje Windows 10 Professional
    Maszynie wirtualnej przydzieliłem 4 GiB RAM-u
    z czego system widzi 3.5 GiB a reszta jest niedostępna.

    --
    Robert

  • 12. Data: 2015-09-02 22:40:34
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 02.09.2015 o 19:50, maX pisze:

    > Użytkownik "Cavallino" <c...@k...pl> napisał w
    > wiadomości news:ms6v33$qsb$1@node1.news.atman.pl...

    > Możesz zapytać producenta o ten temat. Ogólnie to takie rzeczy
    > (kompatybilność z windows 32-bit) sprawdza się przed zakupem sprzętu,
    > właśnie po to żeby nie było potem takich niespodzianek.

    A jak sobie wyobrażasz takie sprawdzenie?
    Przecież nie dostaniesz kompa do testów.
    A producent ma gdzieś takie Twoje pytania, twierdzi że komp wychodzi z
    Win64 i reszta go nie interesuje.

  • 13. Data: 2015-09-02 22:44:25
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 02.09.2015 o 21:57, Robert Winkler pisze:

    > Nowe procesory Intela mają wbudowaną grafikę Intel HD
    > ale nie ma ona własnej pamięci,

    Dokładnie taki przypadek mam.

> [...]
    > dzięki mechanizmowi WOW64 znajdującemu się w systemie Windows.
    > Problem stanowią tylko naprawdę stare, 16-bitowe programy.

    I dokładnie o nie chodzi.
    Tyle że używane są/będą rzadko, więc może warto nie męczyć się na
    codzień z 2 GB RAN, a tylko wtedy kiedy to będzie potrzebne, odpalając
    maszynę wirtualną?

> [...]
    > 32-bitową wersje Windows 10 Professional
    > Maszynie wirtualnej przydzieliłem 4 GiB RAM-u
    > z czego system widzi 3.5 GiB a reszta jest niedostępna.

    Pytanie ile dostałby ten Windows gdyby był na hoście.
    Ale rozumiem, że na czuja jest szansa, że nawet na gościu dostanie
    więcej niż teraz na hoście....

  • 14. Data: 2015-09-02 23:17:34
    Od: Robert Winkler <n...@n...org>

    > I dokładnie o nie chodzi.
    > Tyle że używane są/będą rzadko, więc może warto nie męczyć się na
    > codzień z 2 GB RAN, a tylko wtedy kiedy to będzie potrzebne, odpalając
    > maszynę wirtualną?

    A co to za program?
    Może jakiś DOS-owy?
    Wówczas chyba lepiej było by użyć DOSBox'a w 64-bitowym systemie.

    > Pytanie ile dostałby ten Windows gdyby był na hoście.
    > Ale rozumiem, że na czuja jest szansa, że nawet na gościu dostanie
    > więcej niż teraz na hoście....

    Niekoniecznie.
    Host potrzebuje pamięć dla siebie.
    Gość dostanie tylko to co zostanie wolne.
    Host poza samym wirtualizatorem będzie potrzebował jakiś system.
    Można się pozbyć systemu, używając na przykład Hyper-V Server 2012 R2
    Tyle że Hyper-V Server będzie dla siebie potrzebował jakieś 400 MB RAMu.
    Wirtualka, jeśli będziesz miał szczęście, dostanie resztę z 4 GiB.

    Jeśli użyjesz czegoś innego niż Hyper-V Server lub ESXi,
    to pozostaje kwestia licencji na drugi system operacyjny.
    Może się okazać, że ta całą zabawa z 16-bitowym programem
    będzie kosztował więcej niż kupno nowej 32/64 bitowej wersji,
    albo zlecenie jakie firmie napisania nowej wersji tego softu.

    --
    Robert

  • 15. Data: 2015-09-03 14:11:47
    Od: "Piotr B. \(pb2004\)" <p...@n...pl>

    >Ma ktoś pomysł jak sprawdzić (i usunąć) przyczyny zarezerwowania pamięci
    >RAM w Windows 10 (32 Bit)?
    >
    >Zabrało ponad połowę z 4 GB pamięci, efekt jest katastrofalny.
    >
    >Sprzętowe przyczyny wykluczam, bo mam na dysku wirtualnym wersję 64 Bit
    >tego samego Windowsa i tam jest do dyspozycji całe 4 GB.

    Niestety ale to jest ograniczenie klienckich wersji Windowsów 32-u
    bitowych[1]. Windowsy nowsze niż XP SP1 ze względów kompatybilności ze złymi
    sterownikami mają okaleczoną obsługę PAE. Przez to w 4GiB przestrzeni
    adresowej muszą się zmieścić wszystkie memory-mapped I/O urządzeń oraz RAM.

    >Czy dołożenie RAM umożliwi Windowsowi w wersji 32 Bit skorzystanie z
    >większej ilości pamięci, choćby przeznaczając ją na ten zarezerwowany
    >fragment?
    >Bo ponoć 4 GB to jest górna granica dla takiej wersji systemu....

    Nie umożliwi. Jak napisałem nie jest to problem pojemności RAM tylko
    dostępności przestrzeni adresowej.

    1. https://support.microsoft.com/en-us/kb/929605

    --
    Piotr Borkowski

  • 16. Data: 2015-09-03 14:19:01
    Od: "Piotr B. \(pb2004\)" <p...@n...pl>

    >Nie ma żadnego manewru?
    >Czy w przypadku gdyby Win 32 był maszyną wirtualną, działającą na hoście z
    >Win64, to dostałby więcej pamięci?

    Możliwe że dostanie 3-3,5 GiB. Z tymże aby móc maszynie wirtualnej
    przydzielić 4GiB RAM host musi mieć odpowiednio więcej czyli minimum 8GiB
    ale najlepiej 16GiB.

    --
    Piotr Borkowski

  • 17. Data: 2015-09-03 14:23:59
    Od: "Piotr B. \(pb2004\)" <p...@n...pl>

    >A producent ma gdzieś takie Twoje pytania, twierdzi że komp wychodzi z
    >Win64 i reszta go nie interesuje.

    Jak widzisz nie bez przyczyny podjął taką decyzję.

    --
    Piotr Borkowski

  • 18. Data: 2015-09-03 18:47:30
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Robert Winkler" <n...@n...org> napisał w wiadomości
> [...]

    Jak będą używane rzadko to wogóle można doinstalować drugi system, tylko do
    ich obsługi (oczywiście wtedy trzeba zrestartować kompa żeby uruchomić drugi
    system).

    > A co to za program?
    > Może jakiś DOS-owy?
    > Wówczas chyba lepiej było by użyć DOSBox'a w 64-bitowym systemie.

    J/w. Tym drugim systemem mógłby być czysty DOS, co ma tą zaletę że jest 100%
    kompatybilny (na DOSBoxie nie wszystko działa).

  • 19. Data: 2015-09-03 18:47:51
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    > A jak sobie wyobrażasz takie sprawdzenie?
    > Przecież nie dostaniesz kompa do testów.
    > A producent ma gdzieś takie Twoje pytania, twierdzi że komp wychodzi z
    > Win64 i reszta go nie interesuje.

    Właśnie po tym to poznać. Jeśli producent dla danego lapa ma tylko 64-bitowe
    sterowniki to znaczy że nie przewiduje użycia na nim systemu 32-bit. Dlatego
    lepiej kupić takiego lapa, do którego są stery 32-bit.

  • 20. Data: 2015-09-03 18:49:06
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Piotr B. (pb2004)" <p...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:ms9kf3.cas.1@pb2004.pl...

> [...]
    > złymi sterownikami mają okaleczoną obsługę PAE. Przez to w 4GiB
    > przestrzeni adresowej muszą się zmieścić wszystkie memory-mapped I/O

    Najwięcej zabiera grafika, a w przypadku grafik zintegrowanych nieraz jest w
    biosie opcja pozwalająca wybrać czy VRAM ma być mapowany below czy above 4
    GB.