  • 11. Data: 2011-01-16 11:41:35
    Temat: Re: Zapytanie Nikon / PEN s?abe o?wietlenie
    Od: "Marek" <e...@i...pl>

    > Czy mógłbyś sobie skonfigurować zgodnie z zasadami czytnik? Bo póki co, to
    > krzaczysz.
    >
    > http://www.grush.one.pl/article.php?id=mime

    Bardzo dziekuję za tą uwagę. Nie zdawałem sobie sprawy. Już powinno być
    dobrze.

    "Obiektywy mieli duże zmiennoogniskowe + szerokokątny co pozwala mi
    przypuszczać, że jasność była zbliżona do 2,8.
    Użyteczne ISO rozumiem, że to takie przy którym nie widać dużego ziarna. W
    PENie mam 200-6400 przy czym w górnych granicach przy słabym oświetleniu
    kiepsko to wychodzi.

    Stabilizację można sobie wsadzić ...(tak nawiasem mówiąc) - sprawdzałem bo
    myślałem że to ja ręką ruszam. Jak by ktoś rozważał zakup i się pod tym
    kątem napalał :-) Nawet przy dziennym świetle beznadziejnie działa.

    Wiem, że aby wykonwyać ostre zdjęcia bez lampy należy obniżyć czasy czyli
    mieć b. jasny obiektyw i nie ruszać rękami :-). Zastanawiam się czy
    (teoretyzując) zakup D90 z Nikkorem 18-105/3,5-5,6 czy D7000 itp w podobnej
    cenie ok 3000-4000 zł zrobiłoby dużą różnicę. Chodzi mi o body w porównaniu
    do PENa i czułości/ jakość matrycy czy jeszcze coś innego. "

  • 12. Data: 2011-01-16 12:53:53
    Od: TomekM <t...@g...com>

> [...]
    > cenie ok 3000-4000 zł zrobiłoby dużą różnicę. Chodzi mi o body w porównaniu
    > do PENa i czułości/ jakość matrycy czy jeszcze coś innego. "

    Moim zdaniem D90/D7000 daje ci jedno oczko jeśli chodzi o czułość
    względem Olympusa.
    Obiektyw 18-105mm Nikona to bardzo udany model w swojej klasie,
    ale do tego celu nie bardzo się nadaje, jest ciemny, a stabilizacja
    nie zamrozi ruchu.
    D700 moim zdaniem ma kolejne oczko przewagi nad D90.
    Przypuszczam, że D700 przy 6400ASA da zbliżony obrazen do Olympusa
    przy 1600,
    Można też użyć obiektywów o stałej ogniskowej.
    Tylko, że gdy używałem ich z aparatem D5000(ten sam AF co w D90)
    to dość kiepsko się AF sprawdzał w pomieszczniach.

  • 13. Data: 2011-01-16 14:58:19
    Temat: Re: Zapytanie Nikon / PEN słabe oświetlenie
    Od: "kurdybanek" <k...@n...plt>

    Użytkownik "Marek" <e...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Witam
    > Wczoraj byłem na imprezie "masowej". Oświetlenie było na tyle słabe, że na
    > moim PENie obiektyw 17mm/1.4 czy też 14-42/3.5-5,6 bez lampy nie dało się
    > zrobić ostrego zdjęcia gdyż czas ustawiał się za duży przy priorytecie
    > przesłony na auto to samo.

    Aparacik typu PEN kiepsko nadaje się do kadrów dynamicznych scen ze względu
    na:

    - słabe wysokie ISO i w związku z tym ograniczone możliwości skrócenia czasu
    otwarcia migawki,
    - kiepski (wolny) autofocus,
    - duże opóźnienie pomiędzy naciśnieciem spustu a wyzwoleniem migawki,
    - dodatkowe opóźnienia związane z kadrowaniem na LCD (ew. wizjer
    elektroniczny).
    - i parę innych, zależnych od techniki fotografowania ;)

    Już amatorska lustrzanka klasy D7000 nadaje się do tego o niebo lepiej.

  • 14. Data: 2011-01-16 16:13:11
    Od: "Marek" <m...@i...pl>

> [...]
    > względu
    > na:
    >
    > - słabe wysokie ISO i w związku z tym ograniczone możliwości skrócenia

    http://www.imaging-resource.com/PRODS/EP1/EP1A.HTM jest tu porównanie ISO,
    niemniej jednak nie mam porównania z innymi lustrzankami ale z tego testu
    wygląda podobnie.

    > - kiepski (wolny) autofocus,

    Nie ma wpływu na rozmazania o których piszę tylko na ostrość

    > - duże opóźnienie pomiędzy naciśnieciem spustu a wyzwoleniem migawki,

    Nie mam porównania

    > - dodatkowe opóźnienia związane z kadrowaniem na LCD (ew. wizjer
    > elektroniczny).

    LCD można wyłączyć i robić na wizjerze. Nie próbowałem .... Sprawdzę czy ma
    to wpływ.

    > - i parę innych, zależnych od techniki fotografowania ;)

    Jestem amatorem więc się nie wypowiem :-)

    > Już amatorska lustrzanka klasy D7000 nadaje się do tego o niebo lepiej.

    No i tu pytanie czy rzeczywiście o niebo ? Chodzi mi o to że jestem skłonny
    zmienić system ale pytanie czy jest sens, tzn. czy to będzie o niebo lepiej
    czy wydam 2k (różnica ceny) zł aby poprawić foty nie o niebo (dla mnie niebo
    to 40-50%) a o 3-5% :-)

    Tańszym rozwiązaniem byłaby tu lampa błyskowa lepsza niż FL-14 którą
    posiadam. Problem z tym iż aparat ma poważne problemy z łapaniem ostrości
    przy b. słabym oświetleniu. FL-14 nie ma wspomagania AF. Czy ma może ktoś
    doświadczenie z podpinaniem PEN do lampy z wspomaganiem AF?

    Patrzyłem za lampami Olympusa np. FL-36R lub Fl-50 bo podobno współpracują z
    PEN ale ceny są koszmarne.
    Czy możecie polecić jakąś lampę ze wspomaganiem AF w rozsądnych pieniądzach
    (do 500) ale żeby pracowała dobrze z PENem.

  • 15. Data: 2011-01-16 19:00:41
    Od: Grzegorz Maj <g...@g...com>

    On 16 Sty, 17:13, "Marek" <m...@i...pl> wrote:

    > http://www.imaging-resource.com/PRODS/EP1/EP1A.HTMje
    st tu por wnanie ISO,
> [...]
    > to 40-50%) a o 3-5% :-)
    >
    > Ta szym rozwi zaniem by aby tu lampa b yskowa lepsza ni FL-14 kt r
    > posiadam. Problem z tym i aparat ma powa ne problemy z apaniem ostro ci
    > przy b. s abym o wietleniu. FL-14 nie ma wspomagania AF. Czy ma mo e kto
    > do wiadczenie z podpinaniem PEN do lampy z wspomaganiem AF?
    >
    > Patrzy em za lampami Olympusa np. FL-36R lub Fl-50 bo podobno wsp pracuj z
    > PEN ale ceny s koszmarne.
    > Czy mo ecie poleci jak lamp ze wspomaganiem AF w rozs dnych pieni dzach
    > (do 500) ale eby pracowa a dobrze z PENem.

    Dynamiczne sceny można różnie rozumieć. O ile do sportu faktycznie D90
    jest lepszy, przede wszystkim ze względu na AF tracking, to do
    zwykłych dynamicznych scen Pen wystarczy. Stabilizacja w takich
    wypadkach nie pomaga. jedynym wyjściem jest podbicie ISO, jasny
    obiektyw (panasonic 20/1.7 ale ten znowu wolno ostrzy, można poczekać
    na panasonica 25/1.4), albo lampa. Plusem lampy jest to, że mrozi
    ruch, więc nawet z relatywnie długimi czasami 1/30 można mieć
    nieporuszonych ludzi. Palnikiem wali się w sufit, lub ścianę obok -
    postacie nie mają wtedy cieni, całe pomieszczenie jest oświetlone, a
    jeśli ściany są białe, to mamy załatwioną sprawę balansu bieli. Lampy
    nie są takie drogie: http://allegro.pl/listing.php/search?category=8856&o
    rder=pd&string=olympus&change_view=1

  • 16. Data: 2011-01-16 19:41:33
    Od: "Marek" <m...@i...pl>

> [...]
    >postacie nie mają wtedy cieni, całe pomieszczenie jest oświetlone, a
    >jeśli ściany są białe, to mamy załatwioną sprawę balansu bieli. Lampy

    Czym się kierować doborem lampy (chodzi mi o te teńsze) macie moze jakieś
    doświadczenia ?
    Czy wspomaganie AF będzie działać z PEN ?

  • 17. Data: 2011-01-17 15:39:24
    Od: Anonymouse <j...@g...pl>

    On 16 Sty, 10:25, "Marek" <e...@i...pl> wrote:
> [...]
    > ktoś wyjaśnić na czym polega różnica. Nadmienię że na prawdopodobnie mieli
    > NIKONY D700 - tak przynajmniej pisało na pasku. Czy można coś przestawić w
    > moim PENie żeby radził sobie lepiej przy gorszym świetle czy też muszę
    > zainwestować w lepszy sprzęt. Czy kupno np. D90 o wiele poprawi robienie
    > zdjęć nieporuszonych przy słabszym oświetleniu ? Parametry matryc obu są
    > zbliżone do siebie.  Ma ktoś z was doswiadczenie w tej materii ? Oczywiście
    > nie chodzi mi o porównywanie D700 z PEN bo wystarczy na ceny popatrzeć :-)
    > tylko może ja robie coś nie tak z PENem.

    Ja też wczoraj byłem na imprezie i wystarczył mi Panasonic LX5 i jego
    wbudowana lampa (taka popierdułka dużo słabsza niż w PEN E-PL1)
    maksymalne ISO jakie używałem to 400. Potem w postprocesie RAWy
    ciągnełem czasami o 2eV (aby wyciągnąć cienie w drugim planie - bo
    pierwszy był naświetlony lampą). Acha czasy były rzędu 1/60. Jakość
    całkiem przyzwoita na odbitki 13x18cm lub na HDTV.
    LX na obiektyw ze światłem f=2 czyli o 1EV lepiej niż 17mm/2.8 i ma
    też wyższe ISO gorsze co najmniej o 2eV niż w PEN, czyli PEN z 17mm
    jest minimum o 1eV lepszy. Natomiast PEN z kitem (około 2 eV starty do
    szkła LX) wyjdzie nieco lepiej od LX5 (0,5 - 1EV). Czyli PENem kit też
    powinno się udać, a z 17mm powinno być jeszcze lepiej.

    Co możesz zrobić z PEN
    - jeśli twój PEN to nie E-PL1 - kupić lampę - polecam FL-36 (najlepiej
    R - zawsze się przyda w przyszłości)
    - kupić 12-50mm2.5-3.3 (panasonica jak się pojawi) - zyskujesz prawie
    2ev na szkle ( pewnie około 3000zł)
    - kupić 20mm/1.7 - zyskujesz ponad 2eV (1000zł)
    - kupić Sigmę 30mm/1.4 (z przelotką) zyskujesz ponad 3 eV i "wygodny"
    manual (2000zł z przelotką)
    - sprzedać PEN i kupić D700 (7500zł) i 24-70mm2.8 (7000zł)

  • 18. Data: 2011-01-17 15:51:40
    Od: Anonymouse <j...@g...pl>

    On 16 Sty, 20:41, "Marek" <m...@i...pl> wrote:
    order=pd&string=ol...

    > Czym si kierowa doborem lampy (chodzi mi o te te sze) macie moze jakie
    > do wiadczenia ?
    > Czy wspomaganie AF b dzie dzia a z PEN ?

    Do PENa kupiłbym raczej FL-36 (nawet używaną) niż FL-14 (brak
    odchylania palnika). Powinien pasować też Metz 48 AF (prawie jak
    FL-50) lub 36 AF (tak jak FL-36 tylko głowica nie 3D).

    Co do szybkości AF, to najlepiej mieć szeroki obiektyw, ostrość
    ustawić na hiperfokalną i fotografować w ustawieniu MF.

    Ja używałem w LX5 AF'a i na lagi nie narzekałem - po prostu trzeba
    nieco więcej przewidywać.

  • 19. Data: 2011-01-17 20:56:18
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-01-17 16:39, Anonymouse pisze:
    > - kupić 12-50mm2.5-3.3 (panasonica jak się pojawi) - zyskujesz prawie
    > 2ev na szkle ( pewnie około 3000zł)

    Albo 5000. Nie ma i nie wiadomo czy i kiedy będzie.

    > - kupić 20mm/1.7 - zyskujesz ponad 2eV (1000zł)
    > - kupić Sigmę 30mm/1.4 (z przelotką) zyskujesz ponad 3 eV i "wygodny"
    > manual (2000zł z przelotką)

    Tak, super pomysł do tańców używać światła 1.4 :)

    > - sprzedać PEN i kupić D700 (7500zł) i 24-70mm2.8 (7000zł)

    Albo Nikona 3100 i jedno z wielu, znacznie tańszych szkieł.

    --
    pozdrawia Adam
    /zostałbym ateistą, ale boję się iść do piekła.../

  • 20. Data: 2011-01-18 12:34:05
    Od: Anonymouse <j...@g...pl>

    On 17 Sty, 21:56, Janko Muzykant <j...@w...pl> wrote:

    > Albo Nikona 3100 i jedno z wielu, znacznie tańszych szkieł.

    np. Nikona 17-55mm/2.8 (dobry i tani jak barszcz).