  • 41. Data: 2011-04-22 21:10:37
    Temat: Re: Zapraszam do galerii
    Od: mg <a...@p...onet.pl>

    > Moze brzmie jakbym sie wymadrzal ale wiem z
    > doswiadczenia, ze niewielu ludzi to rozumie.

    Nie wymadrzasz sie tylko myslisz. To, ze ktos tego ewentualnie nie
    zrozumie... coz... albo jestes szalony albo ktos glupszy od ciebie :)
    Pierwszym krokiem do madrosci jest uswiadomienie sobie wlasnej glupoty
    i tu wlasnie wiekszosc ludzi ponosi porazke.

    > Tak zwana wielka fotografia, sztuka fotografii jest, mówiąc
    > dosadnie, skażona kompozycją.

    Raczej jest tak, ze te zdjecia z kompozycja zostaly docenione.
    Tzn.zdjecie "skazone" kompozycja zyskuje popularnosc.
    Czy mozna miec o to pretensje?

    > Wszyscy, ktorzy zaczynaja swiadomie fotografowac zostaja nia skazeni

    Jezeli uznane prace zawieraja kompozycje to kompozycja nie jest zla.
    Mamy dwie mozliwosci. Zdac sie na przypadek lub na zaczac swiadomie
    dzialac. Nie widze nic zlego w swiadomym dzialaniu.

    > Istnieje pewien nurt, za cel stawiajacy sobie czysta dokumentacje.
    > Nawet on rozumie jednak, ze kompozycji nie da sie uniknac.

    Czysta fotografia jest dokumentacja. Fotografie Bressona sa czysta
    dokumentacja. Bresson wkolo powtarzal o "niemaceniu" rzeczywistosci.
    Mamy kolejna sprzecznosc :)

    http://tnij.com/gurksy_budynek
    > Budynek. Nie ma co do tego wątpliwości.

    Nieeeeeeeee :)
    Toz to najprostrzy przypadek kompozycji czyli "faktury" - akademickie
    wprawki. Punkt wyjscia do tego do czego doszedl Bresson.

    Gurski uprawia fotograficzne Koyaanisqatsi.
    http://www.youtube.com/watch?v=HnXb8djkp-A

    Dla mnie problem wyglada tak, ze Bresson podniosl poprzeczke tak
    wysoko, ze trudno tam doskoczyc. A to co robil powinno byc punktem
    wyjscia.

    > A co to?
    >
    > http://www.flickr.com/photos/libbyrosof/2868310951/
    >
    > Czlowiek. Jakis blizej nieokreslony facet.

    Jak to co? To samo bylo w momencie wynalezienia fotografii.
    http://tnij.com/drzwi_miotla_talbot

    Czyli fotograficzne odkrywanie rzeczywistosci pt. "To nie jest fajka"
    http://tnij.com/to_nie_jest_fajka

    http://www.google.pl/images?q=Jeffrey+Milstein

    > Samoloty.

    Jak to nie nazwali?
    Toz to typologia w czystej postaci. Lepszej definicji nie mogles
    podac.

    Tak stare jak Bresson ;)
    http://images.google.com/images?q=becher

    > Fotografia nie może mnie zmuszać do zachwytu ani pokazywać mi co to
    > jest fotografia. Ma sobie być dla siebie. Wtedy ja mogę z nią być.

    No i git. Tyle ze nie trawisz Bressona. Niech bedzie, ale moze zamiast
    go negowac potraktujmy go jako punkt wyjscia. I tu zaczynaja sie
    schody... bo jak wspomnialem, trudno tak wysoko podskoczyc. A my
    myslimy o podniesieniu poprzeczki jeszcze wyzej.

    > Ty wybierasz dla mnie fragment swiata, dosłownie jakbys
    > mi przystawial do oka kartonik z wycieta ramka, a Bresson układa
    > przede mną puzle. Chcę zobaczyc swiat poza ramka i nie chce ukladac
    > puzli.

    Ale zycie to poukladane puzzle i zycie to ukladanie puzzli :)

    > Ukladaja mi sie same w ułamku sekundy, znam to na pamięć, nie z
    > konkretnych zdjec ale mechanizm. Mysle sobie, lo Boze, WOW.

    Puzzle sa ciekawe i nie ukladaja sie same :)
    Ulozone wygladaja na proste ale ukladanie proste nie jest.

    > W moim odczuci mozna wyjsc poza ramke gdy sie nad tym popracuje. Ale
    > trzeba wiedziec co jest w ogole grane. Potrzebny jest tu czas.. sporo
    > czasu.
    >
    > Przykład zdjęcia z osłabionym efektem ..ramki..

    http://1.bp.blogspot.com/-UEgl4r8mVTE/TZ8tG8GUUoI/AA
    AAAAAAHfM/o2cZ3q6n5aw/s1600/Picture%2B63.png

    Ja tu widze prosta kompozycje typu "Z" ze sztafazem.
    Bardzo prosto i klasycznie.

    > Bresson mowil o momencie decydujacym.
    > Na momencie decydującym siedzimy wszyscy,
    > wyczekujemy Tego zdjecia. A życie sobie plynie. Tak jakby
    > fotografujacy nie widzieli czasu i przestrzeni miedzy momentami.

    Na szczescie nie wszyscy:
    http://images.google.com/images?q=indecisive+moment+
    erwitt

    Tyle ze Eliott Erwitt tez jest wychowankiem Bressona.

    > Aparat fotograficzny uposledza nas. Stajemy sie wielbicielami
    > glupkowatych wybiorczych obrazkow, pieczatek, jakbysmy byli rownie
    > ograniczeni jak one.

    Tak, fotografia sluzy do robienia pieczatek rzeczywistosci.
    Tak, czlowiek jest ograniczony :)

    Z natury czlowiek jest glupi i leniwy.
    Nie chcialo mu sie malowac to wynalazl fotografie do glupiego robienia
    stempelkow :)

    > Oczywistym jest dla mnie, ze tak dalej sie nie da.

    Nie od dzis sie mawia, ze "fotografia sie dawno skonczyla".
    Teraz film i to 3D.

    > Obraz fotograficzny nie może być sprowadzany do opowiadania co
    > dzieje się w danym momencie. Ma trwać, pozwalać na wracanie do niego,
    > obcowanie z nim. Ma być wielowymiarowy, posiadać swój czas ciągły.

    Film jak sie patrzy :)

  • 42. Data: 2011-04-22 22:09:32
    Od: mg <a...@p...onet.pl>

    > Bresson fotografował od niechcenia, to prawda.

    Nie prawda :)

    Przeciez sam pisales o momencie i napieciu. (Momenciu na piecie.)
    To tylko wyglada jakby od niechcenia poniewaz jest przemyslane do
    bolu. Tak przemyslane! Przeciez wyczekiwanie na moment wymaga analizy
    i to bardzo wnikliwej/szczegolowej analizy. Ten efekt "od niechcenia"
    tez jest np. w utworach Mozarta. Bresson wychowal sie wsrod artystow.
    Artysta to nie tylko torczosc ale tez poetycka otoczka, ktora nalezy
    stworzyc i potem pieczolowicie pielegnowac. Bresson zgrywal sie na
    uduchowionego artyste, ktoremu cudowny przypadek zsyla przypadkiem
    wspaniale kadry. Tak na prawde czail sie z aparatem na ludzi jak
    lampart :) Nie ma w tym nic duchowego. To bardzo przemyslane dzialanie
    w celu uzyskania zamierzonego efektu. Czy to zle? Nie, bo co zlego
    jest w mysleniu. Poza tym jego prace sa swietne. Czyli klasyczny "Epic
    win!!!1" :)

    I jeszcze wracajac do wczesniejszego posta:
    > Nie chcę oglądać pracy fotografa, narzucającego się sposobu obserwacji, tylko samo
    zjawisko.

    Mowisz i masz :)
    http://www.photographercat.com/

    Cooper mial wystawe ... z wersnisazem:
    http://www.youtube.com/watch?v=DDGrXmA6ewY

    > Oczywiście jest wkładem, ale rownie bezdusznym. Tu nie chodzi o nic
    > więcej tylko o udowodnienie jak fotografia może być wykorzystana.
    > Bresson miał naturalny talent a jego fotografia ciągle o tym
    > przypomina.

    Myslenie jest bezduszne?
    Zgadza sie, Bresson pokazal jak prawidlowo uzywac aparatu :)

    > Mnie to meczy. I nie chodzi o to, ze jestem poirytowany bo
    > ja nie mam takiego talentu. Taki talent uwazam za przewartosciowujący
    > sie sam, balwochwalczy.

    Ale kazda tworczosc to dzialanie pt. "robie cos zajebistego, potrafisz
    tak?". Wtedy mowisz "pffff, ja nie potrafie?" i bierzesz aparat.

    > Szukanie zlotego cielca jest typowym problemem
    > ludzkim. Henri Cartier Bresson najwyraźniej był stu procentowym
    > człowiekiem.

    Bingo... Zen.
    Dazymy do idealu, ktorego nie da sie osiagnac, ale to nie znaczy ze
    nie mamy do niego dazyc.

    > Pietno nie może do mnie wyc. Wszystko co najlepsze na tym swiecie jest
    > niepozorne, trudno dostrzegalne. Wielkosc tworcy nie znajduje sie na
    > powierzchni jego dziela tylko gleboko pod.

    Zycie jest wyciem, w sensie zyjesz aby kreowac siebie i rzeczywistosc
    wokol siebie. Takie dzialanie jest widoczne dla innych. Jezeli nie
    chcesz, to zostaje klasztor i medytacja.

    > Kiedy piszesz o kluczu do zdjęć Bressona ja widzę rozchwierutaną furtkę.
    > Dzieje się tak poniewaz w mojej głowie powstaje pytanie "jak on to zrobil?".

    Mowiac dokladniej to wazne jest "dlaczego tak zrobil" (w sensie "co ja
    o tym mysle") w polaczeniu z "jak to zrobil".

    > I nie wazne jak szybko jestem w stanie to odkryc bo samo pojawienie się tego
    pytania
    > uznaje za odpowiedz.

    Nieeeee :)
    Wlasnie caly "myk" polega na znalezieniu tej odpowiedzi. Ta odpowiedz
    zbiliza do rzeczywistosci oswaja z rzeczywistoscia.

    Jednak Bresson nie dreptal utartym szlakiem w sensie pewnego stylu.
    Nie ma "dwoch takich samych"/"o tym samym" zdjec Bressona. Kazdy jego
    kadr jest pewna mysla, pewnym spostrzezeniem rzeczywistosci. Zacheca
    do dyskusji. Cos na zdjeciu wyglada nietypowo/nieszablonowo? Zrob
    swoje, pokaz ja ty to widzisz. Mamy przed soba te same puzzle ale
    ciekawe co tobie z nich wyjdzie. Zapraszam do ukladania.

    Nasladowanie Bressona jest dobrym pomyslem ale jednoczesnie nie da sie
    go nasladowac.
    Nie mozna powiedziec, ze nasladowanie Bressona jest zle pomimo, ze nie
    da sie tego zrobic :))).

    Bresson zacheca do myslenia do zabawy rzeczywistoscia. Dobre myslenie
    nie jest zle. Zle myslenie jest zle. :) Jezeli potrafisz samemu cos
    wymyslec to bedzie to inne niz Bressona poniewaz co innego masz w
    glowie. Pytanie czy potrafisz wymyslec cos dobrego?

    http://www.ibiblio.org/zen/gateless-gate/3.html
    http://www.ibiblio.org/zen/gateless-gate/6.html

  • 43. Data: 2011-04-23 01:04:46
    Od: marek augustynski <m...@g...com>

    > Jezeli uznane prace zawieraja kompozycje to kompozycja nie jest zla.
    > Mamy dwie mozliwosci. Zdac sie na przypadek lub na zaczac swiadomie
    > dzialac. Nie widze nic zlego w swiadomym dzialaniu.

    Możemy rozgraniczyć, nawet jeśli tylko na nasz użytek, że mamy
    rozwinięta kompozycję i mniej rozwiniętą. Ja w gruncie rzeczy nie chcę
    myśleć o kompozycji ponieważ uznaję ją za zbędną. Uważam, że jest coś
    ponad, co wręcz czyni ją w moich oczach prymitywną. Mówimy, że coś
    zostało docenione, wskazujemy przykłady itd., historia sztuki. Każdy
    czerpie tyle ile może, tyle ile ogarnia. To jest jedna rzecz. Istnieje
    jeszcze rozmowa z punktu widzenia artystycznego, tu i teraz lub nawet
    wybieganie do przodu. Podam przykład bliski mnie. Mój ociec zna
    historię, wie wszystko:) Ponadto interesuje się sztuką, potrafi wczuć
    się w to co było. Siada przed obrazem ze swoją wiedzą i wie, "czuje"
    co czuł twórca. Ja mam podobnie (tzn, nie wiem tyle co on:) z tą
    różnicą, że sam robię sztukę (powiedzmy). Moja praca nie polega na
    odkrywaniu historii tylko na wnikaniu w to co sam aktualnie robię.
    Rodzaj szaleństwa lub nawet czyste szaleństwo:) Opowiadając ojcu co
    myślę muszę, właśnie dlatego, że problem jest aktualny, mówić językiem
    szalonych. Taka jest moja wiadomość do niego. I w tym momencie
    następuje klincz. Mówimy w dwóch różnych językach.

    > Czysta fotografia jest dokumentacja. Fotografie Bressona sa czysta
    > dokumentacja. Bresson wkolo powtarzal o "niemaceniu" rzeczywistosci.
    > Mamy kolejna sprzecznosc :)

    Ale czy jego fotografia nie mąci? Widziałeś rzeczywistość w tym
    kształcie? Już sam fakt, że są to zdjęcia czarno białe jest zmąceniem.
    A ta kompozycja. Tak wygląda rzeczywistość? On mówił i ty mówisz o
    fizycznym nie wpływaniu na stan zastany. Jednak przekładając to
    podejście na zrozumienie obrazu końcowego popełniasz błąd oczywisty.
    Zapominasz, że masz do czynienia z "uchwyceniem". Bresson chwytał to
    co chciał chwycić a nie to co istnieje. Dlaczego? Ponieważ używał
    groteskowej estetyki, formy na opisanie czasu. Nie zawsze, bo
    generalnie Bresson jest kopalnią fotografii, ale wszystkie jego
    najbardziej znane zdjęcie takie właśnie są. Jak kadry z filmu
    fabularnego. To jest "oszustwo!":)

    > http://tnij.com/gurksy_budynek
    > >

    > Nieeeeeeeee :)
    > Toz to najprostrzy przypadek kompozycji czyli "faktury" - akademickie
    > wprawki. Punkt wyjscia do tego do czego doszedl Bresson.

    Postrzegasz w sposób techniczny. Dla mnie ten budynek (to nie
    Górskiego chociaż autor ewidentnie kopiuje) jak i facet (Ruffa) są
    obrazem przedmiotu. Dokładnie tego który widzę. Znowu łapiesz się na
    kompozycję zamiast wejść w to co widzisz.

> [...]
    >
    > Dla mnie problem wyglada tak, ze Bresson podniosl poprzeczke tak
    > wysoko, ze trudno tam doskoczyc. A to co robil powinno byc punktem

    Powinno to być jutro ciepło;)

    > Jak to co? To samo bylo w momencie wynalezienia fotografii.
    > http://tnij.com/drzwi_miotla_talbot

    Nie bo wtedy fotografia była aluzją do malarstwa. Co z tego, że Talbot
    robił najzwyklejsze ujęcia, jeśli wyglądają jak namalowane. On jeszcze
    nie miał tej świadomości, był bardzo "notujący" i prymitywny w swoich
    próbach ale kolejni mieli już ewidentny kompleks obrazu. Stan ten trwa
    w mniejszym lub większym stopniu do dzisiaj. Im mocniej komponujesz
    tym bardziej graficzny jesteś. Thomas Ruff zostawił w spokoju tego
    typu myślenie. Stojąc przed jego "facetem" nie jestem w stanie go
    złapać. Nie wiem czy go znam, czy nie, nie mam punktu zaczepienia bo
    wszystko co można było zrobić jest zrobione tak, abym nie widział
    fotografii tylko człowieka z niej i nie mógł się od niego uwolnić. Nie
    myślę później "jak to było, jakie piękne, czy jaki wielki jest ten
    Ruff". W nosie go mam i jego obrazki bo to przesłanie nie daje mi
    spokoju. Thomas Ruff jest małym dopiskiem do swojej sztuki. I to jest
    coś.
    Nie daję się zachłysnąć. Widzę tą techniczność, akademickość, nie
    podoba mi się aż tak, jednak myśl jaką dostałem mogę rozwijać,
    kształcić. Nie uczę się o obrazie ale przez jego pryzmat. O czym mowa.
    Gdzie Talbot, czy nawet Besson a gdzie Ruff.

    > Czyli fotograficzne odkrywanie rzeczywistosci pt. "To nie jest fajka"
    > http://tnij.com/to_nie_jest_fajka

    > http://www.google.pl/images?q=Jeffrey+Milstein

    > Jak to nie nazwali?

    Albo niejasno napisałem albo nie przeczytałeś. Napisałem, że twórcy
    nurtu go nie nazwali, a "następcy", czyli cała rzesza naśladowców już
    tak. Użyłem słowa "dokument" bo takim językiem posługują się
    naśladowcy opisując swoją "sztukę". Nie użyją słowa typologia bo jest
    zbyt obraźliwe dla potęgi ich dzieła:)
    Dzisiaj mówi się już Subiektywny Dokument;)

    > Toz to typologia w czystej postaci. Lepszej definicji nie mogles
    > podac.

    Musisz nazwać, zamurować się i zejść pięć poziomów w dół. O tym mówię.

    > Tak stare jak Bresson ;)
    > http://images.google.com/images?q=becher

    Znam te historie. Wiem skąd się wzięli Becherowie, ich uczniowie i ich
    piewcy.. Twory piewców są, zgadzam się z tobą, jak dzieła Becherowie.

    > No i git. Tyle ze nie trawisz Bressona.

    Nie "tyle że" tylko "dlatego że". Ja "nietrawię" go nie od tak, bo mam
    widzimisię. Po prostu widzę jego prostotę.

> [...]
    > schody... bo jak wspomnialem, trudno tak wysoko podskoczyc. A my
    > myslimy o podniesieniu poprzeczki jeszcze wyzej.

    Bresson właśnie tak pokazuje. Mówi ze swoich zdjęć "trudno tak
    podskoczyć". Dla mnie w ta postawia (jego zdjęć) jest bałwochwalstwem.
    Zdjęcia krzyczą a ja mówię "dobrze już dobrze". I w ten sposób go
    przeskakuję:)

    > Ale zycie to poukladane puzzle i zycie to ukladanie puzzli :)

    Weź. Życie to chaos:)

    > http://1.bp.blogspot.com/-UEgl4r8mVTE/TZ8tG8GUUoI/AA
    AAAAAAHfM/o2cZ3q6n5aw/s1600/Picture%2B63.png

    > Ja tu widze prosta kompozycje typu "Z" ze sztafazem.
    > Bardzo prosto i klasycznie.

    :) zgoda.

    > Na szczescie nie wszyscy:
    > http://images.google.com/images?q=indecisive+moment+
    erwit

    > Tyle ze Eliott Erwitt tez jest wychowankiem Bressona.

    Gdybyś go pomieszał z Bressonem wątpię czy ktokolwiek by ich odróżnił.
    Bresson miał większy polot, był mniej "mulisty", ale Eliot dałby się w
    nim upchać.

    > Tak, fotografia sluzy do robienia pieczatek rzeczywistosci.
    > Tak, czlowiek jest ograniczony :)

    :)
    śmieję się szczerze, nie myśl sobie

    > Nie od dzis sie mawia, ze "fotografia sie dawno skonczyla".
    > Teraz film i to 3D.

    Się mawia. A co ty mówisz?

    > Film jak sie patrzy :)

    Eeeeee
    ;)

    marek

  • 44. Data: 2011-04-23 10:41:08
    Od: marek augustynski <m...@g...com>

> [...]
    > w celu uzyskania zamierzonego efektu. Czy to zle? Nie, bo co zlego
    > jest w mysleniu. Poza tym jego prace sa swietne. Czyli klasyczny "Epic

    Znowu robisz zabieg ze "zdjęcia" do "co myślał". Obaj piszemy to samo
    tylko ja bardziej oględnie. I dalej. Czy patrząc na zdjęcia mam się
    zajmować otoczką, ilością pracy jaką fotograf włożył w swoje
    postrzeganie świata? Nie. Ja jestem widzem, nie muszę tego robić. Mogę
    się delektować czystym dziełem. Teraz. Jeśli chcę rozwijać się muszę w
    jakimś stopniu zgłębić co Bresson myślał. Ale czy w tym samym momencie
    musze zapomnieć o zdjęciach na które patrzę? Nie. To tak jakbyś mi
    powiedział "Rembrandt był wielki bo tyle o nim wiemy". Dla mnie
    Rembrandt nie był wielki ani z tego powodu ani z żadnego innego.

    > I jeszcze wracajac do wczesniejszego posta:

    > Mowisz i masz :)http://www.photographercat.com/
    >
    > Cooper mial wystawe ... z wersnisazem:http://www.youtube.com/watch?v=DDGrXmA6e
    wY

    Podawanie tego przykładu świadczy o twoim całkowicie technicznym
    podejściu do twórczości. To jest podejście krytyka sztuki, który
    wszystko musi odnieść do wzorów, które zbierał przez lata. Jakby
    przyszedł dzisiaj Van Gogh fotografii próbowałbyś go bezskutecznie
    zaklasyfikować i przeoczyłbyś go.

    > Myslenie jest bezduszne?

    Bresson myślał ale jego fotografia "nie myśli". To jest bezduszne.

    > Zgadza sie, Bresson pokazal jak prawidlowo uzywac aparatu :)

    Pytanie o wysokość poziomu w odniesieniu do sztuki jest błędnym
    pytaniem.

    > Ale kazda tworczosc to dzialanie pt. "robie cos zajebistego, potrafisz
    > tak?". Wtedy mowisz "pffff, ja nie potrafie?" i bierzesz aparat.

    Serio tak myślisz?

    > Bingo... Zen.
    > Dazymy do idealu, ktorego nie da sie osiagnac, ale to nie znaczy ze
    > nie mamy do niego dazyc.

    Pisałem przewrotnie. Śmieję w twarz Bressonowi i jego złotemu
    cielcowi.

    > Zycie jest wyciem, w sensie zyjesz aby kreowac siebie i rzeczywistosc
    > wokol siebie.

    Zacznijmy od tego, że każdy jest sam. Choćbyś nie wiem jak się wyginał
    jesteś sam. Twoja sztuka ma być twoją samotnością, a przez nią, jeśli
    jesteś kimś, ja mam ją dostrzec. Bo ja nie jestem głupim
    rozkapryszonym Marusiem lubiącym ładne przedmioty tylko wrażliwym i
    czasem złym człowiekiem. Masz mi pokazać swoje cierpienie i miłość bo
    ja mam masochistyczną potrzebę, aby poczuć je wraz z tobą. Domagam się
    tego od ciebie. Artysto:)

    Z dzieła ma wyć życie, nie dzieło ma wyć. Użyłem piętna w odniesieniu
    do kompozycji o której pisałeś.. zachowujesz się jak woda. Też lubię
    Brucea;)

    > Jezeli nie chcesz, to zostaje klasztor i medytacja.

    Jeśli nie chcesz to nie chcesz a nie "co zostaje". Wiliam Turner robił
    piękne obrazki dla gawiedzi aż w końcu pieprznął tym w kąt i zaczął
    robić swoje. Stracił klientów zyskał siebie. Nazwij to jak chcesz,
    klasztorem, medytacją, whatever.

    > Nieeeee :)
    > Wlasnie caly "myk" polega na znalezieniu tej odpowiedzi. Ta odpowiedz
    > zbiliza do rzeczywistosci oswaja z rzeczywistoscia.

    No i ile się tak będziesz oswajał?
    Bruce Lee i Bresson są piewcami wolności dla wszystkich. Piękne ale
    utopia. Patrzysz i widzisz ten styl nawet jeśli on twierdzi, że jest
    bez stylu. Wielkość Bressona tkwi w małości reszty. Statystyczna
    wielkość.

> [...]
    > go nasladowac.
    > Nie mozna powiedziec, ze nasladowanie Bressona jest zle pomimo, ze nie

    Jeśli nie da się go przeskoczyć to po co daje sygnał "przeskocz mnie"?
    Mam go zrozumieć przez swoją porażkę. Spostrzeżenie to jest moim
    zwycięstwem, momentem w którym zaczyna mnie nudzić.
    Naśladowanie Bressona jest jedną z opcji. Tylko.

    > Bresson zacheca do myslenia do zabawy rzeczywistoscia. Dobre myslenie
    > nie jest zle. Zle myslenie jest zle. :)

    Harmonia o jakiej piszesz jest naiwna. Jeszcze nigdy harmonia nie
    zwyciężyła chaosu ponieważ jest tworem sztucznym. Jakkolwiek idea
    świetna, a świat dzięki niej mógłby być cudowny, tak życie ma więcej z
    wojny niż pokoju. Prawda zawsze przechodzi przez ból.
    Aż dziw bierze, że on się tego nie nauczył patrząc na wojnę. Może
    gdyby brał w niej udział a nie bawił się w turystę coś by do niego
    dotarło. Stać go było na takie szaleństwo.

    > Jezeli potrafisz samemu cos
    > wymyslec to bedzie to inne niz Bressona poniewaz co innego masz w
    > glowie. Pytanie czy potrafisz wymyslec cos dobrego?

    A Bresson prawdę powie;)

    > http://www.ibiblio.org/zen/gateless-gate/3.html

    To czemu stawiasz się w roli naśladowcy?
    Fotografia Bressona to nie Zen. Robisz błąd, że tak sobie ją opisujesz
    bo to zamyka cię w jej klatce.

  • 45. Data: 2011-04-23 12:49:05
    Od: mg <a...@p...onet.pl>

    > Ja w gruncie rzeczy nie chce myslec o kompozycji poniewaz uznaje ja za zbedna.
    Uwazam, ze jest cos
    > ponad, co wrecz czyni ja w moich oczach prymitywna.

    Jasne. Tylko wspomniales istotna rzecz, ze kompozycji nie da sie u
    niknac. Chcesz od niej uciec ale nie mozesz. Wedlug mnie jezeli nie
    mozna od niej uciec to nalezy ja pielegnowac.

    Mamy wiec skrajnie odmienne poglady na kompozycje.

> [...]

    > kształcie? Już sam fakt, że są to zdjęcia czarno białe jest zmąceniem.
    > A ta kompozycja. Tak wygląda rzeczywistość?

    Tak i nie :)
    Kolejna sprzecznosc w stylu zen :)

    Fizycznie nie maci ale subiektywnie wybiera czyli maci. O tym jest
    zen. O roznym postrzeganiu tych samych rzeczy. Jezeli postrzegamy
    "cos" w rozny sposob to czy mozemy powiedziec ze to "cos" to jest "to
    samo"?

    Przeciez na tym wlasnie polega fotografia. Robisz stempelek
    rzeczywistosci na podstawie subiektywnych odczuc.

    Nawet jezeli robisz cos co nazwales "dokumentacja" (co ja rozbilem na
    typologie i "faktury" Gurskyiego") to po pierwsze nie uciekasz od
    problemu subiektywnosci. Po drugie upraszczasz fotografie do poziomu
    szkolnego. W sumie mialo byc "lepiej" a wyszlo "gorzej".

    > Bresson chwytał to co chciał chwycić a nie to co istnieje.
    > Dlaczego? Ponieważ używał groteskowej estetyki, formy na opisanie czasu.

    Dla mnie groteska to wspomniana "dokumentacja" :)

> [...]
    > obrazem przedmiotu. Dokładnie tego który widzę. Znowu łapiesz się na
    > kompozycję zamiast wejść w to co widzisz.

    Tak, napisalem Gursky bo to on jest przedstawicielem tego tredu.
    Tak, lapie sie na kompozycje bo ona tam jest. Nie da sie jej uniknac.

    Przykladowy budynek to wrecz oczo..bna kompozycja. Prostokaty, piony,
    poziomy, powtorzenia, jak cegla w glowe. Czy patrzac na to mam klamac
    ze nie widze tam kompozycji? Ludzki mozg to maszynka do ukladania
    puzzli.

    > Powinno to byc jutro cieplo;)

    Jest cieplo :)

    > Nie bo wtedy fotografia była aluzja do malarstwa. Co z tego, ze Talbot
    > robil najzwyklejsze ujecia, jesli wygladaja jak namalowane. On jeszcze
    > nie mial tej swiadomości, byl bardzo "notujący" i prymitywny w swoich
    > probach ale kolejni mieli juz ewidentny kompleks obrazu.

    Wspomniani dokumentalisci probuja uciec od malarstwa ale robia to na
    sile. Powtarzaja uparcie w kolko "nie, nie nie". Talbot "byl" notujacy
    bo to byly poczatki fotografi. Teraz juz nie ma "poczatkow fotografii"
    i udawanie "nieskazonego notowania" pozostaje udawaniem.

    > Im mocniej komponujesz tym bardziej graficzny jesteś.
    > Thomas Ruff zostawił w spokoju tego typu myślenie.
    > Stojąc przed jego "facetem" nie jestem w stanie go
    > złapać.

    I to jest "dobre", ze nie mozesz go zlapac? Wiekszosci amatorskich
    zdjec nie mozna zlapac w ten sam sposob. To co wyroznia Ruffa i innych
    dokumentalistow od amatorow to hiperrealizm dzieki drogiemu sprzetowi
    na jaki amator nie moze sobie pozwolic. W przpadku przytoczonej twarzy
    widzimy pory w skorze, pojedyncze nawet najmniejsze wloski, siatkowke
    oka. To wszystko jest zamrozone, mozna sie temu wszystkiemu dokladnie
    przyjrzec. Zupelnie inaczej niz w rzeczywistosci, gdy jestes oddalony
    od czlowieka pare krokow i czlowiek sie rusza. Ponad to glowa jest
    powiekszona do ponad naturalnej wielkosci. Ten klucz jest tak prosty
    ze az bolesny. A mialo byc bez klucza.

    > Albo niejasno napisałem albo nie przeczytałeś. Napisałem, że twórcy
    > nurtu go nie nazwali, a "następcy", czyli cała rzesza naśladowców już
    > tak.

    OK.

    > Nie "tyle ze" tylko "dlatego ze". Ja "nietrawie" go nie od tak, bo mam
    > widzimisie. Po prostu widze jego prostote.

    Widzisz bo on te "prostote" wypracowal. Miales ja widziec.

> [...]
    > podskoczyć". Dla mnie w ta postawia (jego zdjęć) jest bałwochwalstwem.
    > Zdjecia krzyczą a ja mówię "dobrze juz dobrze". I w ten sposób go

    Dla mnie przeskoczenie go nie musi byc doslowne. Mozesz sie odwrocic i
    isc w innym kierunku. Tylko na koncu "pokasz fotke". I tu wracamy do
    wspomnianych przykladow, ktore uwazam za bardziej prymitywne niz
    prymitwne komponowanie Bressona :)

    > Wez. Zycie to chaos :)

    Nooo, chemia, fizyka.. ;)

    > :) zgoda.

    No co ty, nie splycaj dyskuji ;)))

    > Gdybyś go pomieszał z Bressonem wątpię czy ktokolwiek by ich odróżnił.
    > Bresson miał większy polot, był mniej "mulisty", ale Eliot dałby się w
    > nim upchać.

    Zgadza sie. Ale dali mu latke "indecisive" wiec wspomnialem.

    > Sie mawia. A co ty mowisz?

    Mam sile odczucie, ze Bresson zdefiniowal fotografie do granic
    mozliwosci. Mozna wracac do czasow "naiwnych" ale to tylko nostalgia
    za tym co minelo. Zgrywanie sie na tzw "genialnego naiwnego" mnie nie
    kreci. Z drugiej strony trudno sie wyrwac z jego definicji o ile to w
    ogole mozliwe.

    = = =

    > Znowu robisz zabieg ze "zdjecia" do "co myslal".
    > Obaj piszemy to samo tylko ja bardziej oglednie.

    Bo w koncu przychodzi moment wcisniecia "Guzika". Mam udawac ze to nie
    jest myslenie?

    > I dalej. Czy patrząc na zdjęcia mam się zajmować otoczką,
    > iloscia pracy jaka fotograf wlozyl w swoje postrzeganie swiata?

    Niekoniecznie. Czy analiza jest zla? Wedlug mnie taka analiza jest
    dopelnieniem odbioru.

    > Nie. Ja jestem widzem, nie musze tego robic. Moge sie delektować czystym dzielem.
    > Teraz. Jesli chce rozwijac sie musze w jakims stopniu zglebic co Bresson myslal.
    > Ale czy w tym samym momencie musze zapomniec o zdjeciach na ktore patrze?
    > Nie.

    Zgadzam sie "nie musisz". Czy jednak czegos nie tracisz?

    Dochodze w tym momencie do ciekawego wniosku:
    nie chcesz analizy wiec oczekujesz od tworcy tego ze zrobi cos co tej
    analizy nie wymaga.
    Z kolei ja analizuje wiec dla mnie cos co nie wymaga analizy jest
    mniej atrakcyjne. Oczekuje wiec od tworcy czegos przeciwnego niz ty.

    http://www.youtube.com/watch?v=DDGrXmA6ewY

    > Podawanie tego przykladu świadczy o twoim calkowicie technicznym
    > podejsciu do tworczosci. To jest podejscie krytyka sztuki, ktory
    > wszystko musi odniesc do wzorow, ktore zbieral przez lata. Jakby
    > przyszedł dzisiaj Van Gogh fotografii probowalbys go bezskutecznie
    > zaklasyfikować i przeoczylbys go.

    Zwroc uwage, ze ja tych zdjec nie ocenilem. Podalem je jako przyklad
    "czystego, naiwnego, nieskazonego, dokumentalizmu". Doprowadzilem jego
    teze do granic absurdu.
    Oczywiscie to nie do konca prawda bo zdjecia wybierali ludzie,
    krytycy.

    > Bresson myślał ale jego fotografia "nie myśli". To jest bezduszne.

    Nie rozumiem.

    > Pytanie o wysokosc poziomu w odniesieniu do sztuki jest blednym pytaniem.

    Co z proba czasu? Wiekszosc tworcow przepada w otchlani czasu, czesci
    udaje sie przetrwac.

    > Serio tak myslisz?

    To jest obserwacja. Sam wspomniales o tym ze Gursky ma wielu
    nasladowcow. Czemu oni nasladuja? Zeby robic: tak samo, lepiej czy
    gorzej?

    > Pisalem przewrotnie. Smieje w twarz Bressonowi i jego zlotemu cielcowi.

    I o to chodzi. Tylko dobrze zeby to nie byl pusty smiech czyli "pokash
    fotke".

    > Masz mi pokazac swoje cierpienie i milosc bo ja mam masochistyczna potrzebe,
    > aby poczuć je wraz z tobą. Domagam sie tego od ciebie. Artysto:)

    Artysa jako cierpiacy, kochajacy meczennik...
    Czy to nie jest "cliché" ?

    > Z dziela ma wyc zycie, nie dzielo ma wyc. Uzyłem pietna w odniesieniu
    > do kompozycji o której pisales.. zachowujesz się jak woda.
    > Tez lubie Brucea;)

    Czy wycie zycia gryzie sie z kompozycja?
    Jak zajmiemy sie wyciem i odrzucimy kompozycje to mamy fotoreportaz.
    http://tnij.com/smyth_minamata

    Smitha stawiam w opozycji do Bressona. Bresson wspominal czesto, ze
    trzyma dystans do rzeczywistosci, ze zycie polega na znalezieniu
    wlasciwego dystansu (zen). Smith dazyl do klinczu, wchodzil w zycie, w
    bagno, wyl i cierpial

    http://www.youtube.com/watch?v=KCRIjL2rn3E

    http://www.jazzloftproject.org/
    (wejdz w zakladke "radio series" i posluchaj)

    > Jesli nie chcesz to nie chcesz a nie "co zostaje". Wiliam Turner robil
    > piekne obrazki dla gawiedzi az w koncu pieprznal tym w kat i zaczal
    > robic swoje. Stracil klientow zyskał siebie.

    Przetrwal probe czasu?
    Jezeli tak to OK.

    > No i ile się tak będziesz oswajał? (z rzeczywistoscia)

    Cale zycie...

    > Bruce Lee i Bresson sa piewcami wolnosci dla wszystkich.
    > Piekne ale utopia.

    W zen kazdy moze doznac oswiecenia. Calkowite oswiecenie nie jest
    mozliwe ale to nie powod zeby do niego nie dazyc.

    > Jeśli nie da się go przeskoczyć to po co daje sygnał "przeskocz mnie"?

    Nie wiem.

    > Mam go zrozumiec przez swoja porazke. Spostrzezenie to jest moim
    > zwyciestwem, momentem w ktorym zaczyna mnie nudzic.
    > Nasladowanie Bressona jest jedna z opcji. Tylko.

    Tylko i az.
    Zawsze mozna podjac wyzwanie.

    > Harmonia o jakiej piszesz jest naiwna. Jeszcze nigdy harmonia nie
    > zwyciezyla chaosu poniewaz jest tworem sztucznym.

    O tym jest zen :)
    Umysl znieksztalca rzeczywisosc poprzez porzadkowanie jej. Nie mozemy
    zyc w haosie ale wprowadzajac porzadek przestajemy dostrzegac
    rzeczywistosc.

    > Jakkolwiek idea swietna, a swiat dzieki niej moglby byc cudowny,
    > tak zycie ma wiecej z wojny niz pokoju. Prawda zawsze przechodzi przez bol.

    Nie ma zycia bez smierci, bez bolu nie wiedzialbys co to szczescie
    itp. jedziesz zen :)
    Cliché, nuuuuda... ;)

    > Az dziw bierze, ze on się tego nie nauczył patrzac na wojne.
    > Moze gdyby bral w niej udział a nie bawil się w turyste cos by do niego dotarlo.
    > Stac go bylo na takie szalenstwo.

    W czasie wojny byl jencem. Po ucieczce dzialal w ruchu oporu.
    On to wiedzial i rozumial, tylko trzymal dystans. (Bresson vs Smith)

    > Jezeli potrafisz samemu cos wymyslec to bedzie to inne niz
    > Bressona poniewaz co innego masz w glowie.
    > Pytanie czy potrafisz wymyslec cos dobrego?

    A Bresson prawdę powie;)

    Zawsze mozna zmienic punkt odniesienia. Byle sensowny.

    > To czemu stawiasz się w roli nasladowcy?

    To nauczyciel byl przegranym nasladowca. Nie uczen. Uczen doznal
    oswiecenia dzieki temu ze naladowal. Nic nie jest zle, nic nie jest
    dobre. Robimy z rzeczy uzytek. Bresson wyszedl od Kertesza i Cappy.

  • 46. Data: 2011-04-23 22:48:13
    Od: marek augustynski <m...@g...com>

    Uwazam, ze jest cos

    > Jasne. Tylko wspomniales istotna rzecz, ze kompozycji nie da sie u
    > niknac. Chcesz od niej uciec ale nie mozesz. Wedlug mnie jezeli nie
    > mozna od niej uciec to nalezy ja pielegnowac.

    Można ją zostawić w stanie wypielęgnowanym i zająć się czymś dalszym.
    Próbuję jakoś obejść na około to "dalsze" bo to mowa szalona. Po jej
    zetknięciu z twoim analitycznym umysłem powstałaby para:)

    > Mamy wiec skrajnie odmienne poglady na kompozycje.

    Nie sądzę. Kompozycja jest, zgodziliśmy się. Różnica polega na tym, że
    ty widzisz wartość w pielęgnowaniu kompozycji a ja w zostawieniu jej w
    spokoju. Ona już jest, zdaję sobie z tego sprawę.

> [...]
    > zen. O roznym postrzeganiu tych samych rzeczy. Jezeli postrzegamy
    > "cos" w rozny sposob to czy mozemy powiedziec ze to "cos" to jest "to

    Rozumiem, że zen mówi tu o różnicach w postrzeganiu rzeczywistości. O
    wolności.
    Bresson nie daje mi tej wolności w swoim dziele. Gdzie tu jest zen
    jeśli ja od razu widzę to co on widział?

    > Przeciez na tym wlasnie polega fotografia. Robisz stempelek
    > rzeczywistosci na podstawie subiektywnych odczuc.

    A czy ten stempelek musi ciągle o tym przypominać? Czy zen przypomina
    o jakimś wybranym punkcie widzenia? Nawet jeśli teoria Bressona tkwi w
    zen to jego fotografia już w nim nie jest.

> [...]
    > problemu subiektywnosci. Po drugie upraszczasz fotografie do poziomu
    > szkolnego. W sumie mialo byc "lepiej" a wyszlo "gorzej".

    Gursky wskazuje problem. Jeśli nie udaje mu się zobiektywizować
    rzeczywistości do końca to przynajmniej próbuje. I ja widzę te próby.
    W życiu nie myślałbym tak jak teraz gdybym nie zobaczył Guskyego.
    Przez moment zachłysnąłem się nim (a raczej Ruffem) ale zszedłem na
    ziemię, przetworzyłem sobie co trzeba i idę dalej. I choćbym stawał na
    głowie nie wrócę do Bressona nie przechodząc przez Gurskiego. Myślałem
    Bressonem dopóki nie zobaczyłem Gurskiego. A ty mówisz faktura twarzy,
    pory.... przecież tam kompletnie nie o to chodzi. Hiperrealizm jest
    fajerwerkiem estetyki. "Obiektywizacja rzeczywistości" jest
    humorystyczną próbą jej wykonania przy zastosowaniu wszelkich
    dostępnych środków. Rozumujemy tu w inny sposób.

    > Tak, napisalem Gursky bo to on jest przedstawicielem tego tredu.
    > Tak, lapie sie na kompozycje bo ona tam jest. Nie da sie jej uniknac.

    Fotografia to kompozycja i nie tylko. Akcenty różnie rozłożone. Jeśli
    przywiązujemy się do kompozycji siłą rzeczy będziemy widzieć głównie
    ją.

> [...]
    > poziomy, powtorzenia, jak cegla w glowe. Czy patrzac na to mam klamac
    > ze nie widze tam kompozycji? Ludzki mozg to maszynka do ukladania

    Ja mam tą maszynkę tak szybką, że przeskakuję dalej;)
    Komp... co jest na zdjęciu, o czym to jest, po co. Jeśli widzę, że
    kompozycja stawia mi szlaban, chce mnie przy sobie zatrzymać, mówię do
    niej "dobrze dobrze, wszystko będzie dobrze, jesteś taka piękna";) To
    makijaż. Urok cegły przynajmniej pozwala mi myśleć:)

    > Wspomniani dokumentalisci probuja uciec od malarstwa ale robia to na
    > sile.

    Czy ja wiem.. bawią się.

    > Powtarzaja uparcie w kolko "nie, nie nie". Talbot "byl" notujacy
    > bo to byly poczatki fotografi. Teraz juz nie ma "poczatkow fotografii"
    > i udawanie "nieskazonego notowania" pozostaje udawaniem.

    Dokładnie, nie ma już początków. Celem nie jest nieskazitelne
    notowanie tylko interpretowalność zdjęcia. Gurskie doszły w ten sposób
    do kreowania rzeczywistości na poziomie treści. I nie są to już zabawy
    w doklejanie ręki czy prymitywne inscenizacje wojen. Oni tworzą film
    dokumentalny o fikcji. Jest to o tyle ważne dla takich gości jak my,
    że nasza chęć zapisu rzeczywistości staje się przez to mocniejsza,
    bardziej naturalna, prawdziwa. Stajemy na kontrze. Myślę sobie "jak to
    zrobić?", a no "obedrzeć otoczkę, wryć się w to co fotografuję,
    przebić się przez powierzchnię".. i takie tam gadki szalonego
    konia;)

    > I to jest "dobre", ze nie mozesz go zlapac? Wiekszosci amatorskich
    > zdjec nie mozna zlapac w ten sam sposob.

    Ruff wie, że rzeczywistość na zdjęciu jest nieosiągalna i dlatego jest
    tak dobry w jej ukazywaniu. Gra ze mną w kotka i myszkę, a jego
    fotografia ma przez to znamiona czasu ciągłego. To nie jest zwykły,
    nieświadomy "zabieg" ze zdjęć amatorskich. Ruff, Gusky i cała ta
    szkoła ma poczucie humoru. Ich nauczyciele byli fanatykami dennej
    wizji, ale to pękło.

    > Widzisz bo on te "prostote" wypracowal. Miales ja widziec.

    Fascynujące. To do Bessona:)
    Jego prostota to jego złudzenie, że pokaże mi świat poprzez swój
    okrojony punkt widzenia. Taką prostotę miał na myśli Bresson? Wątpie.
    Jeden mały dowcip Ruffa daje mi więcej wolności niż cała twórczość
    Bressona. Bresson musiał fotografować świat, musiał jeździć, focić...
    non stop. Tylko jego śmierć nagle urwała proces. Za sto lat będziesz
    miał z tego obrazki "jak to było", będziesz mógł sobie zobaczyć jak
    Paryż wyglądał w XX wieku oczami Bressona. Nie będzie w tym nic
    uniwersalnego, żadnej opowieści o człowieku, o świecie. Pamiętnik wuja
    Henrego.

    > Nooo, chemia, fizyka.. ;)

    Ksero w galerii:)

    > No co ty, nie splycaj dyskuji ;)))

    Czasem trzeba złapać oddech:)

> [...]
    > za tym co minelo. Zgrywanie sie na tzw "genialnego naiwnego" mnie nie
    > kreci. Z drugiej strony trudno sie wyrwac z jego definicji o ile to w

    A ja mam silne poczucie, że to niemożliwe aby fotografia była aż tak
    durna. To właśnie, sam mam podejrzenia, że to naiwność, popycha mnie
    do jej badania.
    Potrafię wczuć się w twoją postawę. Jednocześnie mówisz o przekonaniu
    co do niezgłębialności (?) Bressona a z drugiej strony w tym siedzisz
    bo uznajesz za zen. Dla mnie sytuacja bez wyjścia, dla ciebie
    spełnienie. Łapię:)

    > Zgadzam sie "nie musisz". Czy jednak czegos nie tracisz?

    Tracę w moim przekonaniu złudzenia. Nie mogę kręcić się kółko.

> [...]
    > Z kolei ja analizuje wiec dla mnie cos co nie wymaga analizy jest
    > mniej atrakcyjne. Oczekuje wiec od tworcy czegos przeciwnego niz ty.

    Słabo piszę bo strasznie uogólniam. Zamąciłem. Mój "brak analizy"
    wynika z intuicyjnego odbioru, a ten jest składową, intuicji i właśnie
    wiedzy. Wtrąciłem zdanie "jeśli chcę rozwijać się, muszę w jakimś
    stopniu zgłębić...". Czyli mój rozwój wynika z analiz. A pisząc "Czy
    patrząc na zdjęcia mam się zajmować otoczką, iloscia pracy jaka
    fotograf wlozyl w swoje postrzeganie swiata?" miałem na myśli
    wałkowanie wciąż tego samego tematu... który dla ciebie jest zen:)

    > Zwroc uwage, ze ja tych zdjec nie ocenilem. Podalem je jako przyklad
    > "czystego, naiwnego, nieskazonego, dokumentalizmu". Doprowadzilem jego
    > teze do granic absurdu.

    To jest absurd. Chcę oglądać zjawisko poprzez wrażliwość artysty ale w
    taki sposób żebym się nie czuł zgwałcony. Mówiłem to w odniesieniu do
    kompozycji. Kot Cooper gwałci mnie swoją bylejakością. To
    badziewiarz.

    > Nie rozumiem.

    Jego fotografia mnie terroryzuje. Mówi "tu, patrz, popatrz, raz,
    dwa".
    Wszedłem kiedyś do galerii, była tam mała kontemplacyjna salka w
    której był Bresson. Małe odbitki, technicznie żaden szał (jak to u
    niego). Moderna Musset w Sztokholmie. W Skandynawii sprzedawany jest
    taki tytoń pod wargę, snuse czy jakoś tam. Palę sporadycznie więc po
    zarzuceniu tego snusa miałem autentyczny odlot. W życiu nie widziałem
    tak fajnego muzeum:) I wiesz co? Bresson był najbardziej agresywny. Ja
    tu rozumiesz w pokoju przychodzę, a tu jakby do mnie strzelali.
    Musiałem robić uniki i pod osłoną powiek opuścić spotkanie. Uratowała
    mnie ogromna szklana rura ze sprężyną w środku po której z końca na
    koniec przelatywał prąd. To było straszne.

    Fotografia Bressona mogłaby być zen gdyby rzeczywistość składała się z
    liczb. Ja nie odbieram tak rzeczywistości. Chłodne podejście
    reporterskie, odstręcza mnie. Jego fałsz, przyklepywanie świata
    fotograficzną zdolnością. Dlaczego każdy gość, który ma tyle prawdy na
    ustach okazuje się być fanatykiem geometrii? Czy prawda kryje się "w
    lepszym profilu"?
    Fotografia Bressona "nie myśli" bo nie daje mi sposobności do
    myślenia. Ona nie pyta, jest autorytarna.

    > Co z proba czasu? Wiekszosc tworcow przepada w otchlani czasu, czesci
    > udaje sie przetrwac.

    Próba czasu jest przeceniana bo nasze życie jest za krótkie. Zdanie
    sobie sprawy z własnej śmiertelności jest rzeczą wielką.

    > To jest obserwacja. Sam wspomniales o tym ze Gursky ma wielu
    > nasladowcow. Czemu oni nasladuja? Zeby robic: tak samo, lepiej czy
    > gorzej?

    Naśladują bo pociąga ich Gursky. To nie musi oznaczać wyścigu.
    A jeśli wiesz, że umrzesz, to w ogóle odpada myślenie "pfff, ja nie
    potrafię?". Widzisz dziecinadę takiego podejścia i myślisz sobie "Kim
    jestem i dokąd zmierzam?", zaczynasz mówić jak człowiek, stawiasz
    pierwsze Ja.

    > I o to chodzi. Tylko dobrze zeby to nie byl pusty smiech czyli "pokash
    > fotke".

    Nie rozumiem do końca. Kto ma pokazać?

    > Artysa jako cierpiacy, kochajacy meczennik...
    > Czy to nie jest "cliché" ?

    W jaki sposób mogłoby być? Jeśli artysta pokaże mi swoje cierpienie i
    miłość to tak jakby nawiązał ze mną nic porozumienia. Stajemy razem w
    swojej samotności. Tylko sztuka może to uczynić, jest oknem do duszy
    człowieka. Lecę jak kaznodzieja co nie zmienia faktu, że w boga nie
    wierzę. Może to przeczyta i coś z tym w końcu zrobi;)
    Właśnie ostatecznie zrozumiałem fotoreporterów. Miałem jeszcze
    złudzenia, że coś w tym jest ale tam nic nie ma, zimny głaz.

    > Czy wycie zycia gryzie sie z kompozycja?
    > Jak zajmiemy sie wyciem i odrzucimy kompozycje to mamy
    fotoreportaz.http://tnij.com/smyth_minamata

    Fotograf był bardziej zainteresowany zdjęciem niż tym co się tam
    dzieje. To ma być odrzucenie kompozycji?

> [...]
    > trzyma dystans do rzeczywistosci, ze zycie polega na znalezieniu
    > wlasciwego dystansu (zen). Smith dazyl do klinczu, wchodzil w zycie, w

    Zatrzymam się tu.
    Operujemy na dwóch różnych planetach. Mam wrażenie, że rozumiem o czym
    mówisz. Mam też nadzieję, że przybliżam jakoś moje spojrzenie i po tym
    co już napisałem nie muszę odnosić się do tego filmu i reszty. Ja
    mówiłem o życiu zdjęcia, nie o sposobie jego łapania czy też dosłownie
    łapaniu wycia.

    Upomnij mnie jeśli odpuściłem coś ważnego.

    :)

    marek

  • 47. Data: 2011-04-24 01:58:23
    Od: mg <a...@p...onet.pl>

    > Mozna ja zostawic w stanie wypielęgnowanym i zajac sie czyms dalszym.

    Pytanie czy tam dalej jest jeszcze cos interesujacego.

    > Bresson nie daje mi tej wolności w swoim dziele. Gdzie tu jest zen
    > jeśli ja od razu widzę to co on widział?

    W nietypowym postrzeganiu rzeczywistosci.
    W obserwacji rzeczywistosci bez ingerencji w nia.

    Wiem, wiem, ingerencja przez obramowanie :)

    > A czy ten stempelek musi ciągle o tym przypominać?

    A nie przypomina z definicji?

    > Nawet jeśli teoria Bressona tkwi w zen to jego fotografia już w nim nie jest.

    Hmmm, "teoria Bressona", brzmi niebezpiecznie.
    To raczej moja teza. Ale nie bezpodstawna.

    Nie traktuj tego zbyt doslownie. Nie pakuj zen w same zdjecia. Mnie
    raczej chodzi o to, ze robil dobre fotki. Przy okazji w jego
    wypowiedziach na temat fotografii mozna znalezc wiele elementow z tej
    filozofii. Jezeli do tego dolozymy teze, ze fotografie w jakis sposob
    odzwierciedlaja autora to calosc sie broni. Jednak nie chodzi mi o to
    ze zen jest w samych zdjeciach. Raczej o to ze zdjecia wynikaja z tego
    swiatopogladu.

    Bresson zaadaptowal zen wypowiadajac sie o swojej tworczosci.
    Podobna rzecz uczyniono w dziedzinie programowania unixowego:
    http://www.catb.org/~esr/writings/unix-koans/

    To bardzo uniwersalna filozofia.Tyle ze za bardzo sie na niej
    skupiamy. Jezeli troche czytalo sie o zen i zna sie wypowiedzi
    Bressona na temat fotografii i troche faktow z jego zycia to ten
    watek jest raczej jasny.

    Z brzegu:
    http://www.brainyquote.com/quotes/authors/h/henri_ca
    rtierbresson.html

    Jednak fotografia sama w sobie jest zbyt plytka zeby pomiescic te
    filozofie.

    > Gursky wskazuje problem. Jesli nie udaje mu sie zobiektywizowac
    > rzeczywistosci do konca to przynajmniej probuje. I ja widze te proby.

    Nie dokonujesz nadintrepretacji?

    > W zyciu nie myslalbym tak jak teraz gdybym nie zobaczyl Guskyego.
    > Przez moment zachlysnalem sie nim (a raczej Ruffem) ale zszedłem na
    > ziemie, przetworzylem sobie co trzeba i ide dalej.

    Jak tak mialem z filmem Kooyanisquatsi.Tyle ze ten film pochodzi z
    1982 a wtedy Gursky dopiero bral lekcje Becherow. Nie widze w nim nic
    odkrywczego. Genialne jest to, ze ludzie placa baaaaardzo duuuuuze
    pieniadze za jego prace. Moze oni nie widzieli Kooyanisquatsi albo tak
    bardzo im sie spodobalo :)

    > I chocbym stawal na glowie nie wroce do Bressona nie przechodzac przez Gurskiego.
    > Myslalem Bressonem dopoki nie zobaczyłem Gurskiego.

    Ja przez bardzo krotki momencik nawet lubilem Horowitza, . Ale to nie
    jest fotografia tylko grafika na bazie foto. Bressona zaczalem cenic z
    czasem bo wymyka sie definicji. Owszem probuje go definiowac ale
    jedyne do czego dochodze to, to ze kazde jego zdjecie jest inne. U
    takiego Gurskyego kazde zdjecie jest takie samo tzn. w kolko
    zwielokrotnienia dajace mniej lub abstrakcyjne faktury. Mozna zrobic
    takie jedno i git. Tyle ze jemu to sie sprzedaje w sporych ilosciach
    za miliony. Pewno tez bym nie mogl przestac :)

    > A ty mówisz faktura twarzy, pory.... przecież tam kompletnie nie o to chodzi.

    Nie o to chodzi ale tak wychodzi. Wez cyfrowe 6x6 i walnij kilka fotek
    ciekawej, ale bez przesady bo wyjdzie malarsko, twarzy w plaskim
    studyjnym oswietleniu. Zrob wydruk 1x1 metr. Tak to dziala, czy sie to
    komus podoba czy nie.

    > "Obiektywizacja rzeczywistosci" jest
    > humorystyczną proba jej wykonania przy zastosowaniu wszelkich
    > dostepnych srodków. Rozumujemy tu w inny sposób.

    Mamy inne poczucie humoru :)

    http://tnij.com/breson_konik
    ;)

    > Postrzegasz w sposob techniczny. Dla mnie ten budynek (to nie
    > Gorskiego chociaz autor ewidentnie kopiuje) jak i facet (Ruffa) są
    > obrazem przedmiotu.

    Budynek na tym zdjeciu to budynek. U Bressona bylby tez budynek ale
    wygladalby ciekawie, jak nie-budynek ale budynek :) Tylko o to mi
    chodzi. Co ja mam zrobic z tym budynkiem Ruffa? Moge zrobic kalendarz
    o tematyce przemyslowej :) W sumie to juz cos. Becherowie przynajmniej
    wynajdowali jakies ciekawe dla oka konstrukcje. Dzieki temu bylo w tym
    sporo zycia.

    > Ja mam tą maszynkę tak szybką, że przeskakuję dalej;)

    I znowu to cholerne zen ;) ktore nawoluje do tego zeby czasem zwolnic
    a czasem przyspieszyc. Ciagle szukanie rownowagi, jak trzeba to wolno
    a jak trzeba to szybko. Nie ma reguly, sa chwile, chwile sa rozne,
    ciagle trzeba sie dostosowywac, jak woda... Nie przeskakuj kiedy
    idziesz po rownym, ale nie da sie zwyczajnie isc po rozrzuconych w
    strumeniu kamieniach. Nie ma jednej reguly. Taki wydaje mi sie
    Bresson. Za to go cenie.

    > Czy ja wiem.. bawia sie.

    Stawiaja piaskowe babki z foremek.
    Breson lepil golymi dloniami.

    > Ruff wie, ze rzeczywistosc na zdjęciu jest nieosiagalna i dlatego jest
    > tak dobry w jej ukazywaniu

    To samo moge napisac o Bressonie :)
    Tyle ze zdjecia Bressona sa ciekawsze po odrzuceniu wszelkich rozwazan
    i filozoffi.

    > Gra ze mna w kotka i myszke, a jego
    > fotografia ma przez to znamiona czasu ciaglego.

    Bresson tez w to gra tylko inaczej. Znalazl sensowne zastosowanie dla
    setnych sekundy dostepnych w aparacie. Wczesniej to byl tylko
    techniczny artefakt sluzacy do regulacji ilosci swiatla. To co
    fotografuje Gursky mozna malowac.

    > Ruff, Gusky i cała ta szkoła ma poczucie humoru.

    Jak bym za tyle sprzedawal swoje zdjecia to tez bym zaczal tak
    zartowac :)

    > Jego prostota to jego zludzenie, że pokaze mi swiat poprzez swoj
    > okrojony punkt widzenia. Taka prostote mial na mysli Bresson?

    Jak, wspomnialem wczesniej, dla mnie proste jest to co mozna latwo
    odtworzyc/nasladowac. Z tego punktu widzenia Bresson nie jest prosty.
    Prostota, o ktorej piszesz to wrazenie oczywistosci jakie sprawiaja
    jego zdjecia. Ta oczywistosc bierze sie z tego ze elementy na jego
    zdjeciach wspolgraja ze soba. Problem polega na tym, ze one nie maja
    prawa ze soba wspolgrac bo sa w rzeczywistosci przypadkowe. Na tym
    polega zdolnosc/umiejetnosc komponowania.

    To NIE jest zludzenie bo jego zdjecia sa ciekawe.
    To jest zludzenie poniewaz obiekty ze zdjecia w rzeczywistosci sa
    przypadkowe.

    Widzisz... cholerne zen...

    > Jeden mały dowcip Ruffa daje mi więcej wolności niż cała twórczość
    > Bressona.

    A ja mam odwrotnie :)

    > Bresson musial fotografować swiat, musial jezdzic, focic...
    > non stop. Tylko jego smierc nagle urwała proces. Za sto lat będziesz
    > miał z tego obrazki "jak to było", bedziesz mogł sobie zobaczyc jak
    > Paryz wyglądał w XX wieku oczami Bressona. Nie będzie w tym nic
    > uniwersalnego, zadnej opowieści o czlowieku, o swiecie. Pamietnik wuja
    > Henrego.

    BINGO i to juz teraz a nie za 100 lat.

    "Photography is nothing--it's life that interests me." - Henri Cartier-
    Bresson

    > A ja mam silne poczucie, że to niemożliwe aby fotografia była aż tak
    > durna.

    Jest durna. To wciskanie Guzika. Rzeczywistosc jest ciekawa. Tylko
    jaka ona jest? Taka, a moze taka, albo jeszcze inna?

    > Jego fotografia mnie terroryzuje. Mówi "tu, patrz, popatrz, raz, dwa".
    Tak, bo zycie umyka. Czas nas terroryzuje. Trzeba lapac chwile.
    Znowu... wiesz co wychodzi...

  • 48. Data: 2011-04-24 02:09:53
    Od: mg <a...@p...onet.pl>

    > Jak bym za tyle sprzedawal swoje zdjecia to tez bym zaczal tak
    > zartowac :)

    PS

    Wlasnie kupilem dla kogos raynoxa 250. Zanim go oddalem zrobilem maly
    tescik:
    http://boards.4chan.org/p/res/1248220

    ;) ;) ;)

  • 49. Data: 2011-04-24 12:05:44
    Od: marek augustynski <m...@g...com>

    > Pytanie czy tam dalej jest jeszcze cos interesujacego.

    Nie ma co odrzucać pytań

    > W nietypowym postrzeganiu rzeczywistosci.
    > W obserwacji rzeczywistosci bez ingerencji w nia.

    Ktoś kiedyś wrzucił wywiad z Wernerem Herzogiem przy okazji jakiejś
    dyskusji na rec.foto (ty?:). Herzog powiedział tam mniej więcej zdanie
    "Nie wolno nadawać estetyki, ona nadaje się sama". Mówił o utracie
    wartości (dezaktualizacji) wszystkiego co posiada zbędną estetykę. O
    ile film jest szerszym medium i pewne zabiegi mogą schodzić na plan
    dalszy, nie przykuwając uwagi (np. teatrzyk u Kurosawy) tak w
    fotografii wydają mi się zupełnie zbędne.
    Fotoreportaż Kapuścińskiego.. to jest brak zbędnej estetyki i nie
    ingerowanie w rzeczywistość. Tylko to jest nudne dla fanów fotografii.
    Kapuściński jest zbyt przyziemny, nie mówi wielkich zdań o stylu bez
    stylu i nie czeka na "ten moment".

    > A nie przypomina z definicji?

    Nie. Są masy zdjęć na które nikt nie patrzy bo nie przykuwają uwagi.
    Ja lubię te odrzutki, podobają mi się i wśród nich zadaję pytania.

    > Z brzegu:http://www.brainyquote.com/quotes/authors/h/h
    enri_cartierbresson.html

    Ile razy by nie powtórzył, że fotografia jest dla niego mniej ważna
    niż rzeczywistość tyle razy jego zdjęcia mówią mi co innego. Gdybym
    przeniósł się 50 lat wstecz może bym mu uwierzył, ale nie dzisiaj.

    > Nie dokonujesz nadintrepretacji?

    Nie wiem. Widzę te próby:)

    > Jak tak mialem z filmem Kooyanisquatsi.Tyle ze ten film pochodzi z
    > 1982 a wtedy Gursky dopiero bral lekcje Becherow.

    Ruff fotografuje od 197któregoś. A wiesz co robił Gursky zanim zaczął
    robić te swoje kolosy? Reportaż małą leicą. Jak my wszyscy. Może
    cofnął się w rozwoju a może drąży zupełnie nowy temat zadając przy tym
    pytania. Ja postrzegam takie zjawiska w kategoriach ryzyka, odwagi,
    nie naiwności.
    Przywołany film to przyczynek do treści Gurskyego. Dalej, w jego
    fotografii, następuje jakby efekt nowotworu, przypadkowe mutacje
    eksplodujące w zawrotnym tempie do nieprzewidywalnej postaci. Za
    każdym razem jak wypuszcza coś nowego mamy nową postać tego raka.
    Może to też jest jakiś rodzaj zen:) Brak zasad w określonej zasadzie.

    > Nie o to chodzi ale tak wychodzi.

    Jeśli patrzysz przez pryzmat techniki.

    > Budynek na tym zdjeciu to budynek. U Bressona bylby tez budynek ale
    > wygladalby ciekawie, jak nie-budynek ale budynek :) Tylko o to mi
    > chodzi. Co ja mam zrobic z tym budynkiem Ruffa?

    To nie jest fotografia do podziwiania tylko do pytania. Oni patrzą na
    świat z punktu widzenia kosmity. Pozornie bezduszne podejście tworzy
    refleksję pt. "Co z tym budynkiem?", "Co z tym człowiekiem?". To są
    pytania o rzeczywistość. Przeciwieństwo do Bressona, który pozornie
    uduchowiony ślizga się po powierzchni rzeczywistości. Rysuje ciekawy
    budynek żebyś czasem nie zapytał co z tym budynkiem.
    Spróbuj, zapytaj go a zobaczysz, że zareaguje nerwowo.

> [...]
    > idziesz po rownym, ale nie da sie zwyczajnie isc po rozrzuconych w
    > strumeniu kamieniach. Nie ma jednej reguly. Taki wydaje mi sie

    "Mnogość opcji" czy "mnogość w opcji". Bresson czy Gursky.

    > To co fotografuje Gursky mozna malowac.

    Wtedy to będzie malarstwo, kraina baśni z duchem żywego człowieka.
    Myślę, że Gursky był preludium do odrzucenia baśni i złapania ducha w
    fotografii. Porozumienie widz twórca w statycznym obrazie
    rzeczywistości. I żeby nie było. Wątpię czy da się to osiągnąć, ale
    próba zachodzi.

    > BINGO i to juz teraz a nie za 100 lat.
    >
    > "Photography is nothing--it's life that interests me." - Henri Cartier-
    > Bresson

    Nooo:)
    Życie to interesuje Herzoga. Oglądając "Aguirre.." nie widzę wyprawy
    Pizarro oczami reżysera tylko rzeczywistą wyprawę Pizarro. Jakby mnie
    ktoś przeniósł 450 lat wstecz. Herzog nie kręci jak Herzog, on po
    prostu kręci jak jest. Jest teraźniejszy gdy mówi o przeszłości, a
    nawet o przyszłości. To nie pamiętnik tylko życie.
    Może powiesz "no tak ale to film", ja odpowiem "mamy wyzwanie",
    powiesz "naiwne", ja odpowiem "naiwne".

    > Jest durna. To wciskanie Guzika. Rzeczywistosc jest ciekawa. Tylko
    > jaka ona jest? Taka, a moze taka, albo jeszcze inna?

    Bresson:)

    > Tak, bo zycie umyka. Czas nas terroryzuje. Trzeba lapac chwile.
    > Znowu... wiesz co wychodzi...

    Jesteśmy śmiertelni.

    marek

  • 50. Data: 2011-04-24 14:21:20
    Od: mg <a...@p...onet.pl>

    > Herzog powiedział tam mniej więcej zdanie
    > "Nie wolno nadawać estetyki, ona nadaje się sama". Mówił o utracie
    > wartości (dezaktualizacji) wszystkiego co posiada zbędną estetykę.

    Jak rozumiec te slowa. Co to znaczy "zbedna" estetyka? Np. barok
    przepadl. Pytanie gdzie jest granica zbednosci. Czemu samochodow nie
    robi sie wylacznie ekonomicznych i bezpiecznych. Steve Jobs tez nie
    zyje z funkcjonalnosci produkowanych urzadzen.

    To stwierdzenie jest takie, ze mozna je zastosowac wszedzie i zawsze z
    powodu slowia "zbedna".

    Zabawne, ze mozna powiedziec cos zupelnie odwtrotnego odnosnie
    estetyki. W czasach gdy parametry "obiektow" sa wysrubowane z
    technicznego punktu widzenia jedym co pozwala na ich odroznienie jest
    wlasnie estetyka.

    W sklepie masz "wybor" czterech "rodzajow" jajek. Ale jak sie wczytasz
    w etykietke to sa te same kury. Tyle ze na jednym pudelku mamusia z
    dzieckiem, na innym babcia z wnuczkami, na kolejnym wysportowany,
    przypakowany facet, na czwartym smukla dziewczyna uprawiajaca dzoging.
    Kazdy znajdzie cos dla siebie ale to sciema, bo wsrodku to samo.

    Gdyby nie estetyka nie rozroznialbys np. samochodow. Wszystkie (w
    danym przedziale cenowym) sa z grubsza tak samo bezpieczne i
    ekonomiczne.

    Mnie to smieszy. Ja chce prawdziwej roznorodnosci, czytam etykiety.

    > Nie. Są masy zdjęć na które nikt nie patrzy bo nie przykuwają uwagi.
    > Ja lubię te odrzutki, podobają mi się i wśród nich zadaję pytania.

    Widzialem ciekawy maly albumik foto. Ktos zebral w nim zdjecia
    przedmiotow wystawianych na allegro. Ogladalem to z przyjemnoscia ale
    to taka ciekawostka na raz.

    > Ile razy by nie powtorzyl, ze fotografia jest dla niego mniej wazna
    > niz rzeczywistosc tyle razy jego zdjecia mowia mi co innego.

    Zgadza sie.
    A teraz pomysl, ze u innych jest odwrotnie :)

    > Nie wiem. Widzę te proby:)

    :)

    > A wiesz co robił Gursky zanim zacząl robic te swoje kolosy?
    > Reportaz małą leica. Jak my wszyscy.

    Wiedziales ze Avedon tak samo. Ale mial mierne efekty i zajal sie tym
    w czym jest dobry czyli kreowaniem rzeczywistosci.
    W sumie Gursky tez czasem kreuje, np. tor wyscigowy - wycinanka.
    http://tnij.com/tor_f1_gursky

> [...]
    > każdym razem jak wypuszcza coś nowego mamy nową postać tego raka.
    > Może to też jest jakiś rodzaj zen:) Brak zasad w określonej zasadzie.

    Dokladnie takie mutacje pokazuje Koyaanisqatsi. Nawet idzie dalej,
    jest taki moment z miastem filmowanym z coraz wiekszej wysokosci. W
    pewnym momencie widok zaczyna przypominac dukowany obwod
    elektroniczny. Po chwili kojarzysz ze to jest prawdziwa drukowana
    plytka w powiekszeniu tylko przegapiles przejscie od jednego do
    drugiego.

    > Jesli patrzysz przez pryzmat techniki.

    Patrze przez pryzmat? Patrze na rozne sposoby, rozne pryzmaty. Mam
    zrezygnowac z pewnego sposobu patrzenia, zeby dopasowac sie do idei?

    > To nie jest fotografia do podziwiania tylko do pytania. Oni patrza na
    > swiat z punktu widzenia kosmity.

    Tak byl reklamowany wspomiany film.
    "Koyaanisqatsi" - Ziemia oczami kosmity.

    > "Mnogosc opcji" czy "mnogosc w opcji". Bresson czy Gursky.

    Dokladnie.
    Tylko "mnogosc w opcji" to dla mnie artystyczna poza. Nie chce byc
    pozerem.

    > Nooo:)
    > Zycie to interesuje Herzoga. Ogladajac "Aguirre.." nie widze wyprawy
    > Pizarro oczami rezysera tylko rzeczywista wyprawe Pizarro.

    Czyli rejestracja dla samej rejestracji? Wracamy do kota Coopera.

    > Bresson:)

    No, Bresson, co z tego. On tylko glosno krzyknal ze "krol jest nagi" i
    rzucil na stol fajne fotki.

    Pytales wczesniej o co chodzi z "pokash fotke". O to, ze filozofia to
    raz, sprzet to dwa, ale na koncu pokaz co ci z tego wyszlo. Jezeli to
    nie jest ciekawe to moze filozofia jest bledna albo jest dobra tylko
    zle zrozumiana itp.

    Zdjec Gurskyego nie uwazam za spejcalnie ciekwe. Rozumiem jego mysl
    ale za 3-cim razem to sie robi monotonne.