-
1. Data: 2011-09-24 14:20:26
Temat: Wytrzymałość połączenia gwintowanego
Od: PeJot <P...@o...pl>
Czołem.
Znowu temat okołorowerowy, pytanie do mechaników. Chodzi o połączenie
korba-pedał. Jest tam gwint calowy, prawy i lewy 9/16" x 20 T.P.I.
Zwykle ten gwint ma długość 14-15 mm, tyleż samo grubości ma korba (
najczęściej aluminiowa ).
I teraz pytanie: Jaka powinna być *minimalna* długość takiego
połączenia, aby miało sensowną wytrzymałość, *w przypadku połączenia
stal-stal* ?
Rodzaj obciążeń chyba każdy zna. Nie mogę nigdzie zdobyć dobrej jakości
korb dla moich dzieci, długości 152 mm ( standard to 170 mm ).
Przegwintowywanie standardowych korb odpada, brak narzędzi. Cięcie i
spawanie aluminiowej korby też. Chcę bazując na naturalnym otworze na
pedał w korbie zamontować wkładkę skracającą, zrobioną ze starej,
stalowej korby. Pomysł znaleziony w sieci, niestety link do foto tego
rozwiązania jest martwy. Ze strony użytkownika najlepiej by było, gdyby
*stalowa* wkładka z nagwintowanym otworem na pedał byłaby jak
najcieńsza, ale połączenie gwintowane musi być na tyle długie, by mieć
sensowną wytrzymałość. Co prawda użytkownikiem będzie dziecko,
obciążenia mniejsze, a i pedał może być zakręcony z użyciem kleju.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
2. Data: 2011-09-25 06:42:04
Temat: Re: Wytrzymałość połączenia gwintowanego
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sat, 24 Sep 2011 16:20:26 +0200, PeJot napisał(a):
> Znowu temat okołorowerowy, pytanie do mechaników. Chodzi o połączenie
> korba-pedał. Jest tam gwint calowy, prawy i lewy 9/16" x 20 T.P.I.
> Zwykle ten gwint ma długość 14-15 mm, tyleż samo grubości ma korba (
> najczęściej aluminiowa ).
> I teraz pytanie: Jaka powinna być *minimalna* długość takiego
> połączenia, aby miało sensowną wytrzymałość, *w przypadku połączenia
> stal-stal* ?
A gdyby tak podejsc na logike ... gdyby moglo byc mniej, to juz by dawno
bylo ? :-)
> Rodzaj obciążeń chyba każdy zna. Nie mogę nigdzie zdobyć dobrej jakości
> korb dla moich dzieci, długości 152 mm ( standard to 170 mm ).
Allegro ?
Poza tym ... moze dla dzieci nie musi byc dobrej jakosci ?
J.
-
3. Data: 2011-09-25 07:17:09
Temat: Re: Wytrzymałość połączenia gwintowanego
Od: PeJot <P...@o...pl>
W dniu 2011-09-25 08:42, J.F. pisze:
> A gdyby tak podejsc na logike ... gdyby moglo byc mniej, to juz by dawno
> bylo ? :-)
Gdyby współczesny, europejski rower był zrobiony logicznie, toby od
dawna nie występowały w nim wymiary calowe. Więcej tu 150 letnich
standardów, niż wytrzymałości. Wymiar gwintu w korbach jest tak
*tradycyjny*, że aż zęby bolą. Dowód - pedały wyczynowe, odchudzone do
granic możliwości. Nie chcąc/nie mogąc ruszać średnicy gwintu,
konstruktorzy go nieprzyzwoicie skrócili, z 15 do 9-10 mm, a i tak
najczęściej pękają osie, nie połączenie gwintowe.
>
>> Rodzaj obciążeń chyba każdy zna. Nie mogę nigdzie zdobyć dobrej jakości
>> korb dla moich dzieci, długości 152 mm ( standard to 170 mm ).
>
> Allegro ?
Zapomnij. Wprawdzie kiedyś tam udało mi się zdobyć korby 152 mm, ale
wieńce zębate są podłej jakości i przerzucanie łańcucha pod obciążeniem
jest nijakie. Dorosły to zniesie, dziecko niekoniecznie. Marzy mi się
zrobić dziecinne korby 152 mm z dobrej jakości wieńcami zębatymi, takimi
na jakich jeżdżę sam.
A producenci olewają ten segment rynku. Suntour coś tam produkuje, ale w
PL nie uświadczy.
>
> Poza tym ... moze dla dzieci nie musi byc dobrej jakosci ?
Dla _moich dzieci_ powinny :)
Koncepcja nr 2: zastępuję standardowy gwint 9/16" x 20 T.P.I, długości
15 mm zwykłym metrycznym, np. M10. Takie otwory mogę swobodnie wykonać w
standardowej korbie, materiału wokoło jest dosyć. Nie bawię się w różne
kierunki gwintu, pedały wkręcam z użyciem kleju, nie powinny się
luzować. Pytanie czy tokarz będzie w stanie wykonać gwint M10 na osi
pedału ? Stal "na gwoździe" raczej toto nie jest.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
4. Data: 2011-09-25 08:18:17
Temat: Re: Wytrzymałość połączenia gwintowanego
Od: "PM" <x...@w...pl>
?> Koncepcja nr 2: zastępuję standardowy gwint 9/16" x 20 T.P.I, długości
> 15 mm zwykłym metrycznym, np. M10. Takie otwory mogę swobodnie wykonać w
> standardowej korbie, materiału wokoło jest dosyć. Nie bawię się w różne
> kierunki gwintu, pedały wkręcam z użyciem kleju, nie powinny się luzować.
> Pytanie czy tokarz będzie w stanie wykonać gwint M10 na osi pedału ? Stal
> "na gwoździe" raczej toto nie jest.
>
gwint swobodnie zostanie wykonany - miałem kiedyś toczone śruby do kół z
dużego klucza trzpieniowego, pytanie po co?
nie lepiej skrócić korbę? - wycięcie kawałka i spawanie
przy zmniejszeniu gwintu koniecznie trzeba pozostawić duży kołnierz, w
założeniu będzie przenosił siły dążące do wyłamani osi pedału z korby.
już "na oko" widać ze kluczowa jest średnica gwintu a nie jego długość.
-
5. Data: 2011-09-25 10:11:26
Temat: Re: Wytrzymałość połączenia gwintowanego
Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>
Użytkownik "PM" <x...@w...pl> napisał w wiadomości
news:j5mo49$3mm$1@news.icpnet.pl...
>?> Koncepcja nr 2: zastępuję standardowy gwint 9/16" x 20 T.P.I, długości
>> 15 mm zwykłym metrycznym, np. M10. Takie otwory mogę swobodnie wykonać w
>> standardowej korbie, materiału wokoło jest dosyć. Nie bawię się w różne
>> kierunki gwintu, pedały wkręcam z użyciem kleju, nie powinny się luzować.
>> Pytanie czy tokarz będzie w stanie wykonać gwint M10 na osi pedału ? Stal
>> "na gwoździe" raczej toto nie jest.
>>
> gwint swobodnie zostanie wykonany - miałem kiedyś toczone śruby do kół z
> dużego klucza trzpieniowego, pytanie po co?
> nie lepiej skrócić korbę? - wycięcie kawałka i spawanie
> przy zmniejszeniu gwintu koniecznie trzeba pozostawić duży kołnierz, w
> założeniu będzie przenosił siły dążące do wyłamani osi pedału z korby.
> już "na oko" widać ze kluczowa jest średnica gwintu a nie jego długość.
A nie można takiej korby wykonać z włókna węglowego?
Zbyt drogie?
Zbyt trudne?
Zbyt ciężkie?
Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.
-
6. Data: 2011-09-25 10:19:20
Temat: Re: Wytrzymałość połączenia gwintowanego
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sun, 25 Sep 2011 12:11:26 +0200, Krzysztof Tabaczyński napisał(a):
> A nie można takiej korby wykonać z włókna węglowego?
> Zbyt drogie?
> Zbyt trudne?
> Zbyt ciężkie?
zbyt sie skreca ?
Tam sa dwa silnie obciazone miejsca - wlasnie na koncach.
Pewnie i tak musialby byc jakies metalowe wkladki.
J.
-
7. Data: 2011-09-25 11:34:17
Temat: Re: Wytrzymałość połączenia gwintowanego
Od: PeJot <P...@o...pl>
W dniu 2011-09-25 10:18, PM pisze:
> nie lepiej skrócić korbę? - wycięcie kawałka i spawanie
Nie mam pod ręką nikogo kto by mi pospawał aluminiową korbę i jeszcze
ręczył za wytrzymałość.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
8. Data: 2011-09-25 11:35:48
Temat: Re: Wytrzymałość połączenia gwintowanego
Od: PeJot <P...@o...pl>
W dniu 2011-09-25 12:11, Krzysztof Tabaczyński pisze:
> A nie można takiej korby wykonać z włókna węglowego?
Można.
Wielokrotnie taniej wyjdzie wyrzeźbić ją z kawałka aluminium.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
9. Data: 2011-09-25 12:01:51
Temat: Re: Wytrzymałość połączenia gwintowanego
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sun, 25 Sep 2011 13:34:17 +0200, PeJot napisał(a):
> W dniu 2011-09-25 10:18, PM pisze:
>> nie lepiej skrócić korbę? - wycięcie kawałka i spawanie
>
> Nie mam pod ręką nikogo kto by mi pospawał aluminiową korbę i jeszcze
> ręczył za wytrzymałość.
Jest troche zakladow samochodowych ktore sie chwala spawaniem aluminium.
J.
-
10. Data: 2011-09-25 12:07:19
Temat: Re: Wytrzymałość połączenia gwintowanego
Od: "PM" <x...@w...pl>
?
Użytkownik "PeJot" <P...@o...pl> napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:j5n3jr$3ca$...@n...onet.pl...
> W dniu 2011-09-25 10:18, PM pisze:
>
>> nie lepiej skrócić korbę? - wycięcie kawałka i spawanie
>
> Nie mam pod ręką nikogo kto by mi pospawał aluminiową korbę i jeszcze
> ręczył za wytrzymałość.
>
z wytrzymałością nie powinno być problemu - obciążenie jest maksymalne przy
suporcie.
ok
a dlaczego nie zostawić gwintu o oryginalnym rozmiarze?
chyba ze ta korba ma jakieś przewężenia... ?
(zmiany grubości korby spokojnie olewamy)