  • 1. Data: 2012-03-01 14:49:39
    Temat: Wylewanie kondensatorow
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    Witam

    Pytanie z praktyki.

    Czy sprzet rzadziej uzywany, w ktorym kondensatory sa pod napieciem od
    wielkiego dzwona, przetrwa w nienaruszonym stanie dluzej niz analogiczny
    uzywany czesciej?
    Nie mam w tym przypadku na mysli przetwornic zasillaczy, tylko sprzet audio
    video bez duzych pradow i temperatury.

    Czy też elektrolitowi to wszystko jedno i zre korki jednakowo?

    pzdr
    Tmek

  • 2. Data: 2012-03-01 15:05:44
    Temat: Re: Wylewanie kondensatorow
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Tmek" <T...@d...ek> napisał w wiadomości

    > Nie mam w tym przypadku na mysli przetwornic zasillaczy, tylko sprzet
    > audio video bez duzych pradow i temperatury.
    > Czy też elektrolitowi to wszystko jedno i zre korki jednakowo?

    Kondensatorom szkodzi temperatura. Ale również długie pozostawanie bez
    przyłożonego napięcia powoduje uszkodzenia warstwy tlenku glinu "robiącego"
    za izolator. Tak więc kondensator po długim okresie leżakowania może mieć
    duże prądu upływu co może sprawić, że urządzenia zaprojektowane na styk mogą
    z lekka głupieć. Tak więc chyba najlepszym wyjściem jest co jakiś czas je po
    prostu na kilkanaście godzin włączyć (po przyłożeniu napięcia warstwa tlenku
    glinu regeneruje się). Przy obecnie projektowanych urządzeniach (na styk)
    ciąłe wygrzewanie też nie ma sensu.

  • 3. Data: 2012-03-01 15:14:34
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Tmek,

    Thursday, March 1, 2012, 3:49:39 PM, you wrote:

    > Pytanie z praktyki.
    > Czy sprzet rzadziej uzywany, w ktorym kondensatory sa pod napieciem od
    > wielkiego dzwona, przetrwa w nienaruszonym stanie dluzej niz analogiczny
    > uzywany czesciej?

    Nie.

    > Nie mam w tym przypadku na mysli przetwornic zasillaczy, tylko sprzet audio
    > video bez duzych pradow i temperatury.
    > Czy też elektrolitowi to wszystko jedno i zre korki jednakowo?

    Nie na tym polega problem - kondensatory elektrolityczne się
    rozformowują z czasem, jesli nie są potraktowane odpowiednim
    napięciem. I dostaja przebić.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 4. Data: 2012-03-01 15:27:19
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    > Nie.

    > Nie na tym polega problem - kondensatory elektrolityczne się
    > rozformowują z czasem, jesli nie są potraktowane odpowiednim
    > napięciem. I dostaja przebić.

    Ok, ale mowa o urzadzenaich dobijajacych do 20 lat i kondensatorach smd,
    gdzie problemem jest wyciek elektrolitu.

    Chyba ze wyciek jest spowodowany temperatura, ktora powstaje w wyniku
    wewnetrzengo przebicia. Tak to dziala?

    pzdr

  • 5. Data: 2012-03-01 15:29:19
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przyłożeniu napięcia warstwa tlenku glinu regeneruje się). Przy obecnie
    > projektowanych urządzeniach (na styk) ciąłe wygrzewanie też nie ma sensu.

    Zaobserwowalem takie zjawisko.
    Wlaczone po x latach niezbyt poprawnie funkcjonowalo, za kolejnym razem bylo
    juz ok.

    pzdr

  • 6. Data: 2012-03-01 20:46:41
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 01/03/2012 15:27, Tmek wrote:

> [...]
    > gdzie problemem jest wyciek elektrolitu.
    >
    > Chyba ze wyciek jest spowodowany temperatura, ktora powstaje w wyniku

    Masz dwa zjawiska. Korozja jest odpowiedzialna za wyciek elektrolitu,
    natomiast rozformowanie kondensatora odpowiedzialne jest za jego mocne
    grzanie (albo 'strzal' po wlaczeniu). Kondensatory daje sie 'reformowac'
    podnoszac im powoli napiecie. Pewien magik z bylej Elwy nawet mi kiedys
    wytlumaczyl jak podnosic napiecie formujace (mielismy bagaznik 5 letnich
    rozformowanych elektrolitow od nich) i odrzuty nam wyszly mniej niz 5%.

    Co ciekawe, te stare ani nie ciekly ani nie strzelaly. Odrzut byl jak
    sie grzaly podczas formowania (czyli mialy dosc duzy prad uplywu).

    --
    Jerry1111

  • 7. Data: 2012-03-02 12:52:49
    Od: "juzek" <32455456787346764362657653>

    Użytkownik "Jerry1111" napisał:
> [...]
    > wytlumaczyl jak podnosic napiecie formujace (mielismy bagaznik 5 letnich
    > rozformowanych elektrolitow od nich) i odrzuty nam wyszly mniej niz 5%.

    Chcąc kupić jakiś większy kondensator elektrolityczny na większe napięcie
    (np 100-1000uF/100-400V) i czytając ich dokumentację zastanowił mnie taki
    parametr jak czas życia około 2000h,
    zastanawia mnie nie tylko skąd taka niska żywotność, ale to czy to jest czas
    pracy, czy całkowity czas życia niezależnie czy kondensator pracuje czy
    odpoczywa?

  • 8. Data: 2012-03-02 13:11:44
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    Użytkownik "juzek" <32455456787346764362657653> napisał w wiadomości

> [...]
    > pracy, czy całkowity czas życia niezależnie czy kondensator pracuje czy

    To jest standard dla elektrolitów. Standardem też jest, że jest to podane dla
    konkretnej maksymalnej temperatury, czyli zwykle 85 stopni lub 105 stopni.
    2000h to 3 miesiące.

    Pozdrawiam
    EM

  • 9. Data: 2012-03-02 14:07:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello juzek,

    Friday, March 2, 2012, 1:52:49 PM, you wrote:

> [...]
    > pracy, czy całkowity czas życia niezależnie czy kondensator pracuje czy

    Jest to czas pracy w warunkach katalogowych - czyli przy deklarowanej
    temperaturze maksymalnej i Iripple. Wystarcza nie pozwolic tak mocno
    rozgrzewać się kondensatorom, żeby zwielokrotnić ten czas.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl