  • 1. Data: 2012-03-01 09:39:17
    Temat: Symulacja prądu rozruchu
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Czołem.

    Silnik DC ( z prostownikiem ) przy rozruchu pobiera z sieci prąd I(t) o
    typowym, mierzalnym przebiegu. Dało by się zaprojektować ( i policzyć )
    dwójnik który zastąpiłby silnik a symulowałby powtarzalnie ów prąd
    rozruchowy ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2012-03-01 09:51:57
    Temat: Re: Symulacja prądu rozruchu
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > typowym, mierzalnym przebiegu. Dało by się zaprojektować ( i policzyć )
    > dwójnik który zastąpiłby silnik a symulowałby powtarzalnie ów prąd

    Zaprojektować i policzyć da się - wykonać będzie trudniej.
    Zależy na ile krzywe: rzeczywista i symulowana mają się pokrywać.

    W najprostszym przypadku wystarczy trzy elementy
    Kondensator szeregowo z rezystorem - rezystor ustala prąd startowy,
    kondensator efekt zmniejszania się tego prądu. Do tego pasowałby rezystor
    równolegle: symulacja prądu pracy.
    Jeżeli zasilamy to przemiennym, to mostek na wejściu. Kondensator przed
    rozruchem należy rozładować.

    Duże rezystory, to nieduży problem, ale kondensator mały też nie będzie.
    Istnieje taki wynalazek: dołożenie "rownolegle" tranzystora (PNP) "zwiększa"
    pojemność beta razy.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2012-03-01 10:22:37
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2012-03-01 10:51, Desoft pisze:

> [...]
    > kondensator efekt zmniejszania się tego prądu. Do tego pasowałby
    > rezystor równolegle: symulacja prądu pracy.

    Tak właśnie kombinowałem. Regulując pojemność kondensatora da się
    "wydłużyć" impuls rozruchowy, ale na czysto eksperymentalnej zasadzie.
    Nie wiem ile wnosi rezystancji sam mostek i sieć.

    > Jeżeli zasilamy to przemiennym, to mostek na wejściu. Kondensator przed
    > rozruchem należy rozładować.

    On się rozładuje przez rezystor pracy.

    > Duże rezystory, to nieduży problem,

    Choinka sklepowych 10 W ( łatwe "strojenie" ), czy jakoś inaczej ?

    Rezystor pracy w tym układzie to jakieś 1.3 oma, ok. 200 W.

    > ale kondensator mały też nie będzie.

    Zdaję sobie sprawę. Ale wydaje się to wykonalne.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2012-03-01 10:23:18
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Thu, 1 Mar 2012 10:51:57 +0100, "Desoft" <N...@i...pl> wrote:

    Ja bym zaproponował rozwiązanie uniwersalne: rezystor + dławik, każdy
    z osobnym kluczem, na wyjściu filtr i modulacja tego z wysoką
    częstotliwością za zgodnie z oczekiwanym przebiegiem charakterystyki.

    --
    Grzegorz Krukowski

  • 5. Data: 2012-03-01 11:23:59
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > On się rozładuje przez rezystor pracy.

    Zależy od czasów włączenia/postoju.
    Jak rozładujesz to Twoja sprawa - ma być rozładowany.

    > Choinka sklepowych 10 W ( łatwe "strojenie" ), czy jakoś inaczej ?

    Jeżeli rezystor pracy ma 1,3R to rozruchowy może mieć nawet 0,01 - zależy od
    konstrukcji silnika.

    > Zdaję sobie sprawę. Ale wydaje się to wykonalne.

    Jak robiłem to na symulatorze to dawałem 1-10F.

    --
    Desoft

  • 6. Data: 2012-03-01 12:19:43
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2012-03-01 12:23, Desoft pisze:

    > Jak robiłem to na symulatorze to dawałem 1-10F.

    A o jak duże wartości prądu rozruchowego chodziło ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2012-03-01 13:03:17
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > A o jak duże wartości prądu rozruchowego chodziło ?

    Żarówka 60-100W

    --
    Desoft

  • 8. Data: 2012-03-01 13:16:22
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2012-03-01 11:22, PeJot pisze:
    > Choinka sklepowych 10 W ( łatwe "strojenie" ), czy jakoś inaczej ?
    Zależy od mocy, czyli napiecia pracy i oczekiwanych rezystancji. Nie
    piszesz na jakie napięcie jest ten silnik DC.
    Czasem taniej i prościej niż szukać laboratoryjnych rezystorów wielkiej
    mocy - dać kilka żarówek halogenowych 230V 500W, które przy pracy przy
    niskich napięciach (czyli temperaturach) mają niską rezystancję
    (znacznie mniej niż to nominalne 100ohm), a bez problemu znoszą
    wielokrotny udar 230v (ograniczając ładnie prąd, przez grzanie się i
    zwiększanie swojej rezystancji). W tej cenie bardzo ciężko znaleźć
    opornik o takiej wytrzymałości. I jeszcze gratis optyczna sygnalizacja
    mocy ;)
    Sam używam "ogranicznika prądu rozruchowego i ewentualnego zwarciowego"
    w postaci 500W halogenu, podłączony w szereg z L zasilania 230V. Dowolne
    urządzenie niewielkiej mocy (np zasilacz ATX) bez problemu startuje i
    pracuje przez taki opór, a ewentualne zwarcie w nim (choćby tranzystorów
    kluczujących) - nie powoduje eksplozji i wywalenia korków, tylko
    zaświecenie się halogenu, którego nie da się nie zauważyć ;)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 9. Data: 2012-03-01 13:23:35
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2012-03-01 14:16, BartekK pisze:

    > Czasem taniej i prościej niż szukać laboratoryjnych rezystorów wielkiej
    > mocy - dać kilka żarówek halogenowych 230V 500W

    O, to też pomysł, choć w moim przypadku trochę obawiam się o
    powtarzalność i trwałość przy dużej ilości rozruchów.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem