  • 11. Data: 2011-06-16 09:18:42
    Temat: Re: Wybuch opony
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-06-16 08:24, kowtow pisze:

    > Kupa ognia i kurzu

    Ognia powiadasz?

  • 12. Data: 2011-06-16 09:27:59
    Od: "P_ablo" <o...@o...pl>

    Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <o...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:itb5bo$cjm$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > Mowi to TVN, wiec prawda to byc nie musi, ale zalozmy, ze byla. No i tak
    > sie zastanawiam, co wtedy. Czy ta strona jest wtedy bardziej hamowana
    > przez flaka/resztki opony, czy wrecz przeciwnie, niemal natychmiast gola
    > felga i brak przyczepnosci z tej strony.
    > Poslizgi mozna przecwiczyc gdzies bezpiecznie, ale taka sytuacje to chyba
    > nie bardzo. Domyslam sie, ze grozniejszy jest wybuch przedniej opony niz
    > tylnej, to raczej oczywiste, ale jak i czy w ogole jest mozliwe zachowanie
    > "sterownosci" i wyjscie z takiej sytuacji?

    Mnie strzelil kiedys prawy tyl w solidnie zaladowanym dostawczaku.
    Opona zostala pocieta przez felge a sama felga zblokowala sie.
    Auto obrocilo sie wokol wlasnej osi i stanelo wzdluz drogi na poboczu
    sasiedniego pasa.
    Na szczescie trafilem w dosc spora luke miedzy tirami - podobno jestem w
    czepku urodzony.
    Gdybym palil papierosy, to pewnie wypalilbym paczke na poczekaniu :)

    Generalnie auto zachowywalo sie jak z zaciagnietym recznym na lodzie i o
    sterowaniu nie bylo mowy.

    --
    Picasso

  • 13. Data: 2011-06-16 09:36:37
    Od: "PH" <P...@p...news>

> [...]
    > tylnej, to raczej oczywiste, ale jak i czy w ogole jest mozliwe zachowanie
    > "sterownosci" i wyjscie z takiej sytuacji?

    dużo zalezy od profilu opony. w Tirach te profile są dość wysokie

  • 14. Data: 2011-06-16 09:53:14
    Od: "Tomek" <k...@w...pl>

> [...]
    > tylnej, to raczej oczywiste, ale jak i czy w ogole jest mozliwe zachowanie
    > "sterownosci" i wyjscie z takiej sytuacji?

    Ja przeżyłem taki strzał. Ale - co ważne - nie było to bez ostrzeżenia.
    Najpierw były to wibracje na kierownicy. Wysiadłem z auta, obejrzałem
    wszystko - wydawało się w porządku. Po 100 km strzeliła, ale już jechałem 50
    km/godz., bo coś mi nie pasowało.
    Czy opona wcześniej nie daje znać, że coś sie z nią dzieje?
    Czy przyczyną strzału nie jest czasem "zdjecie" bieżnika z regenerowanej
    opony?
    Tomek

  • 15. Data: 2011-06-16 09:59:16
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

> [...]
    > tylnej, to raczej oczywiste, ale jak i czy w ogole jest mozliwe zachowanie
    > "sterownosci" i wyjscie z takiej sytuacji?

    jeśli strzeli przednia opona to samochód będzie ściągał w tą strone, z
    której strzeliła opona - ze względu na znacznie większe opory toczenia i
    dodatkowo przez bardzo nagły charakter zjawiska.
    W smochodzie cieżarowym, który jedzie z prędkościami podróżnymi opanowanie
    takiego przypadku i nie zjechanie ze swojego pasa ruchu to prawie
    niemożliwe - siła z jaką auto szarpnie kierownicą jest tak duża, ze póki sie
    tego nie przeżyje to ciężko jest w ogole to sobie wyobrazić. Poza tym zwykle
    trzymamy kierownice stosunkowo lekko i zanim ją chwycimy auto zdąży zmienić
    kierunek jazdy - zanim sie więc wróci na swój pas i ustabilizuje tor jazdy
    (a to nawet ze sprawnymi oponami w samochodzie cieżarowym będzie bardzi
    trudne po nagłej niezamierzonej zmianie kierunku jazdy).
    Jeśli strzeli tylna to sprawa ma sie podobnie, aczkolwiek stopień sciagania
    jest mniejszy. Troszke inaczej może być w samym zakręcie, ale to zależy od
    prędkości itd.

    Co do samochodów ciężarowych - strzał jednej z opon bliźniaka nie spowoduje
    jakiejś mocnej nagłej reakcji auta, choć może być odczuwalne bo jakby nie
    patrzeć koło będzie również lekko przyhamowane, a druga opona ugnie sie pod
    ciężarem samochodu.

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    www.cita.pl

  • 16. Data: 2011-06-16 10:16:26
    Od: wit <w...@m...aei.polsl.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Przy mniejszych predkosciach i np zejsciu powietrza z tylu, to czasem
    > trudno odczuc ze cos jest nie tak. Kto tego wczesniej nie przezyl ten
    > opone zniszczy :-)

    Dokładnie. Autostrada A4 w okolicy Gliwic, zaraz po wjeździe coś mi zrobiło
    dziurę w tylnym lewym kole przy około 130km/h. Przez chwilę nie mogłem się
    tylko nadziwić, co się stało z tą drogą, że taka jakaś chropowata ;)
    Powietrze zeszło całkowicie a opona do kosza.

    wit

  • 17. Data: 2011-06-16 10:21:31
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-06-15 22:40, Pawel "O'Pajak" pisze:

    > No i tak sie zastanawiam, co wtedy. Czy ta strona jest wtedy bardziej hamowana
    przez flaka/resztki opony, czy wrecz przeciwnie, niemal natychmiast gola felga i brak
    przyczepnosci z tej strony.

    Tak sobie myślę że gdy nie hamujesz, to ściąga w stronę strzelonej - wyższe opory
    toczenia.
    A jeśli mocno dasz w hamulec, to przeciwnie - lepszą przyczepność ma dobra opona.
    Czyli hamować ale z wyczuciem :)

  • 18. Data: 2011-06-16 10:50:12
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Kazimierz,

    [...]

    > Może miałem szczęście, ale pierdut w polonezie przy 100km/h niemal nie
    > wpłynęło na kierunek ruchu. Hamowałem dość spokojnie.

    Przedniej opony? Nie wierzę. Przejeździłem Polonezami sporo i wiem, co
    oznacza flak z przodu...

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 19. Data: 2011-06-16 13:51:19
    Od: "Rafał \"SP\" Gil" <u...@m...pl>

    W dniu 2011-06-16 06:00, J.F. pisze:

    > A jestes pewien ze nie bylo odwrotnie ?

    Na 100 % nie. Manewr wyglądał jakbym to ja umyślnie machnął
    kierą w bok coby zjechać z drogi.

    > Wypadles z drogi, jak to wtedy miales w zwyczaju, a kartoflisko opone
    > zdjelo :-)

    Ohj tam oj tam ...

    --
    Jak ja kurwa nienawidzę PH (DH) z parametrem PAR niższym niż 50 %
    KURWA !!!

  • 20. Data: 2011-06-16 15:28:36

    Thu, 16 Jun 2011 09:18:42 +0200, w <itcaoh$23f8$1@news2.ipartners.pl>, Jakub
    Witkowski <j...@d...z.sygnatury> napisał(-a):