  • 1. Data: 2011-06-15 22:16:25
    Temat: Średnie spalanie wg komputera pokładowego a rzeczywiste
    Od: "pbanasik" <pbanasik@(z)interia.pl>

    Witam serdecznie,

    Od kilku lat skrupulatnie obliczam średnie spalanie na podstawie
    przejechanego dystansu i ilości paliwa wlanego do baku - do pierwszego
    odbicia pistoletu. W sumie prosta sprawa. Na nieszczęście/szczęście komputer
    pokładowy też oblicza średnie spalanie. No i właśnie... średnia z obliczeń
    zawsze wychodzi większa od wskazywanego na komputerze. Średnia różnica to
    0,3L na 100km. Niby niewiele, ale jednak. Zawsze zastanawiałem się dlaczego?

    Będąc niedawno w Niemczech zatankowałem na stacji OMV w jakiejś
    podmonachijskiej dziurze. No i stał się cud! Obliczone spalanie idealnie
    zgadzało się, po raz pierwszy i jak narazie jedyny, z tym co pokazuje
    komputer pokładowy! Niestety nie dane mi było po raz drugi zatankować na tej
    samej stacji lub przynajmniej innej stacji w Niemczech, aby potwierdzić czy
    to był przypadek czy coś jest na rzeczy.

    Jakie wyciągnąłem z tego wnioski? Ano takie, że litr paliwa w Polsce nie
    jest równy litrowi w Niemczech. Z prostych kalkulacji wynika, że wskazywany
    na dystrybutorze 1L u nas to w rzeczywistości 0,95L. Co jakiś czas słyszy
    się tam i ówdzie, że ktoś zatankował do baku więcej niż całkowita pojemność
    baku. Co szanowni grupowicze na to?

    Pozdrawiam
    Pawik

  • 2. Data: 2011-06-15 22:21:24
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Wed, 15 Jun 2011 22:16:25 +0200 osobnik zwany pbanasik
    wystukał:

    > Jakie wyciągnąłem z tego wnioski? Ano takie, że litr paliwa w Polsce nie
    > jest równy litrowi w Niemczech. Z prostych kalkulacji wynika, że
    > wskazywany na dystrybutorze 1L u nas to w rzeczywistości 0,95L.

    komputer oblicza spalanie z czasu otwarcia wtrysków. Więc licznik na
    dystrybutorze do tego nic nie ma. Szukaj dalej.

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 3. Data: 2011-06-15 22:27:41
    Od: Michał Gut <m...@w...pl>

    > komputer oblicza spalanie z czasu otwarcia wtrysków. Więc licznik na
    > dystrybutorze do tego nic nie ma. Szukaj dalej.

    tak, ale porownujesz to z drugim parametrem wyliczonym na podstawie ilosci
    litrow z dystrybutora i dystansu.

  • 4. Data: 2011-06-15 22:28:38
    Od: "Arbiter" <n...@h...com>

    Użytkownik "pbanasik" <pbanasik@(z)interia.pl> napisał w wiadomości

    > Od kilku lat skrupulatnie obliczam średnie spalanie na podstawie

    na jednym zbiorniku nie obliczysz dokładnie spalania, bo czasami wchodzi do
    zbiornika mniej a czasami więcej. Zrobisz kilka tankowań i wtedy można
    zauważyć.
    Co do komputera to u mnie np zwykle zawyża, ale ogólnie można na nim
    polegać.

  • 5. Data: 2011-06-15 22:31:30
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Wed, 15 Jun 2011 22:27:41 +0200 osobnik zwany Michał Gut
    wystukał:

    > tak, ale porownujesz to z drugim parametrem wyliczonym na podstawie
    > ilosci litrow z dystrybutora i dystansu.

    każde tankowanie jest inne. Nigdy nie nalejesz tyle samo.

  • 6. Data: 2011-06-15 22:33:39
    Od: Michał Gut <m...@w...pl>

    > każde tankowanie jest inne. Nigdy nie nalejesz tyle samo.
    true
    ale mozesz usrednic x pomiarow
    poza tym jesli bedziesz lac do krawedzi wlewu to bedzie tyle samo:)

  • 7. Data: 2011-06-15 23:33:45
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@t...pl>

    Użytkownik "pbanasik" <pbanasik@(z)interia.pl> napisał w wiadomości
    > baku. Co szanowni grupowicze na to?

    Mój komputer zawyża o 0,2 litra - zarówno przy jeździe miejskiej jak i w
    trasie. Mierzyłem ok. 15 razy, tzn 15 baków opróżniłem i porównywałm
    wskazania komputera z tym co wyszło wg kilometrażu i paragonów ze stacji,
    tankowałem na różnych stacjach.

    --
    Yogi(n)
    http://nczas.home.pl/wp-content/uploads/2010/10/wasi

  • 8. Data: 2011-06-15 23:47:26
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2011-06-15 22:16:25 +0200, "pbanasik" <pbanasik@(z)interia.pl> said:

    > Od kilku lat skrupulatnie obliczam średnie spalanie na podstawie
    > przejechanego dystansu i ilości paliwa wlanego do baku

    To masz dość dokładne dane.

    > - do pierwszego odbicia pistoletu.

    Bez znaczenia.

> [...]
    > spalanie. No i właśnie... średnia z obliczeń zawsze wychodzi większa od
    > wskazywanego na komputerze. Średnia różnica to 0,3L na 100km. Niby

    Adrian Monk?

    > Zawsze zastanawiałem się dlaczego?

    Bo to szacunek, a nie dokładne oblicznie.
    Zresztą sprawdź - przełącz komputer na pokazywanie dystansu możliwego
    do przejechania na paliwie będącym w baku i ze zdumieniem odkryj, że
    komputer w pewnym momencie pokaże ci zero, a będziesz mógł jeszcze
    sobie pojeździć...

    > Jakie wyciągnąłem z tego wnioski? Ano takie, że litr paliwa w Polsce
    > nie jest równy litrowi w Niemczech.

    Zgłosiłeś już prokuraturze, CBA i ABW?
    Bo to wiesz, musi być spisek.

    > Co jakiś czas słyszy się tam i ówdzie, że ktoś zatankował do baku
    > więcej niż całkowita pojemność baku. Co szanowni grupowicze na to?

    Nic.
    Zazwyczaj nie tankujemy tam już więcej, a jeśli mamy dowody, to
    zgłaszamy oszusta komu trzeba.

    --
    Bydlę

  • 9. Data: 2011-06-16 06:57:46
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 15 Jun 2011 22:16:25 +0200, "pbanasik"
> [...]
    >0,3L na 100km. Niby niewiele, ale jednak. Zawsze zastanawiałem się dlaczego?

    Dokladnosc pomiarow - 0.3 dla ~8 - ponizej 5% - calkiem niezle.

    A jak koledzy pisza - komputer podaje z czasu otwarcia wtryskow, czyli
    nawet nie ma miernika, a jedynie zgrubnie wie ile _powinno_
    przeplynac. Drobne roznice np w lepkosci paliwa moga to sposodowac.

> [...]
    >się tam i ówdzie, że ktoś zatankował do baku więcej niż całkowita pojemność

    Baki sa z blachy, skomplikowane, rury, odpowietrzniki, odbicia - to
    wszystko nie sprzyja dokladnosci pomiarowej. Zreszta spojrz na
    dsystrybutor .. nie ma gdzies tam 2% dokladnosci zadeklarowanej?
    Innymi slowy - jeden pomiar to troche za malo. Szczegolnie ze moze w
    odmiennych warunkach - przy jezdzie autostrada ze stala predkoscia.

    Maluch to bylo dokladne auto. Wszystkie nastepne pod moja noga juz
    skacza mocno. Ale jak jezdzilem z LPG, to stacje raczej nie zawyzaly
    wskazan.

    J.

  • 10. Data: 2011-06-16 16:14:55
    Od: "Leszek Kowalski" <k...@o...pl>

    Użytkownik "Yogi(n)" <y...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > trasie. Mierzyłem ok. 15 razy, tzn 15 baków opróżniłem i porównywałm
    > wskazania komputera z tym co wyszło wg kilometrażu i paragonów ze stacji,

    Każdy pistolet inaczej odbija. Zależy czy tankujesz auto puste, czy z
    pasażerami (inne pochylenie i też inaczej odbija). Ponadto paliwo zmienia
    swoją objętość w zależności od temperatury (widać to fajnie jak się
    karnister wożony w bagażniku kurczy i puchnie).

    Żeby mieć 95% właściwe wskazania, to trzeba by tankować zawsze z tego samego
    dystrybutota na tej samej stacji, zawsze pod korek (aż będzie się już paliwo
    wylewać) i w tej samej temeraturze.

    --
    pozdrawiam
    Leszek Kowalski