  • 11. Data: 2011-12-21 09:10:24
    Temat: Re: Wskażnik LED: 6 i 12V
    Od: Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night>

    Nie wiem dlaczego, ale Waldemar Krzok uważa, że :

    > No można, ale bydlęta drogie i wielkie. Można też wziąć najtańszy z
    > możliwych procków z AD na burcie i zrobić sobie komparator :-)

    Oj, cena LM3914 to 5-7 zł, więc porównywalna z tanimi prockami.
    Jeśli ktoś nie lubi probramować, to też się nie zrujnuje :)

    > Waldek

    Sławek
    --
    ________ Mały poradnik życia - 43 :
    _/ __/ __/ Nie spisuj nikogo na straty. Cuda zdarzają się co dzień.

  • 12. Data: 2011-12-21 09:18:49
    Od: " MH" <l...@W...gazeta.pl>

    Adam <a...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Pomóżcie, bo pomroczność mnie wielka ogarnęła.
    >
    > W autku świece żarowe (silnik Diesla) są najpierw zasilane napięciem 12V
    > (grzanie "główne"), odpala się silnik, po czym jeszcze przez
    > kilkadziesiąt sekund jest dogrzewanie świec napięciem zmniejszonym do 6V.
    >
    > Jak zrobić możliwie najprostszy układ ze wskaźnikiem 2xLED (lub jedna
    > dwukolorowa), żeby jedna świeciła przy 12V, a druga (lub obie) dla 6V?
    >
    > Jakiś ogranicznik napięcia?
    >
    > Oczywiście wiem, że "samochodowe 12V" to zakres od 11 do blisko 15V ;)

    ================

    Ja bym zastosował komparator LM339. W kostce są 4 komparatory. W zeszłym
    tygodniu kupowałem w sklepiku , cena :1,5PLN.

    MH

  • 13. Data: 2011-12-21 09:44:21
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-12-21 08:25, EM pisze:

    > Dobrze by było wiedzieć jaki ma być cel tego?
    > A czy przypadkiem nie jest tak, że po odpaleniu świece są sterowane
    > impulsowo. U mnie chyba tak jest. Łatwiej jest załączać, wyłączać (PWM)
    > aniżeli zmniejszyć napięcie przy takiej mocy.
    > Przykładowy układ sterowania
    > http://www.st.com/internet/com/TECHNICAL_RESOURCES/T
    ECHNICAL_LITERATURE/DATASHEET/CD00134658.pdf

    > Może wystarczy zwykła kontrolka z diodą na 12V i jesli tam będzie 6 to
    > będzie słabiej świecić.
    >
    > No i wracam do pierwszego pytania...
    >
    > Bo jeśli coś szwankuje to trzeba naprawić i tyle, a nie podpierać się
    > dodatkową kontrolką.
    > No chyba, że to ma pomóc znaleźć usterkę, np. czasem grzeje na połowę
    > mocy, czasem nie. Ale od tego odpalony silnik chyba nie gaśnie.
    > Przynajmniej nie przy obecnych temperaturach.

    Odpowiedź dla Ciebie i przy okazji dla Jarka:

    Autko to stary Mitsubishi Pajero II (rok 1999) z silnikiem 4M40, czyli
    turbodiesel 2,8L. Jest to o ile się nie mylę "klasyczny" diesel, z pompą
    wtryskową i wtryskiem pośrednim.

    Auto jeszcze nie ma (na szczęście) tzw. "komputera" jak nowsze Mitsu,
    Land- czy Range-Rovery, Nissany, itd.

    Ale za to ma kilkanaście "sterowników", z których każdy robi jedną rzecz
    (centralny zamek, szyby, tempomat, poduszki powietrzne, itd, itp).

    Było kilka wersji z różnorakim sterowaniem świecami żarowymi, jeszcze
    nie wiem, jak jest w opisywanym egzemplarzu. Ale jest jedna rzecz, która
    się może nie podobać: sterownik świec żarowych gasi kontrolkę na desce
    rozdzielczej (na mrozie) po kilku sekundach, pomimo, że świece grzeją
    (na 12V) dalej. Trzeba wsłuchiwać się w przekaźnik lub wypatrywać
    rozjaśnienia kontrolek (skok napięcia przy wyłączeniu świec).

    Dlatego pomyślałem o dodatkowej kontroli.

    Świece nie są sterowane impulsowo (tak stosuje się w nowszych silnikach
    typu CR czy pompowtryski, ze szybkimi świecami lub "płytkami").
    Sterowanie idzie normalnie, "jak Bozia przykazała" na zwykły przekaźnik.

    Dla dociekliwych - troszkę jest tutaj:
    http://www.e-elektron.pl/work/manuals/PajeroMontero9
    396E.htm

    Muszę sprawdzić - być może w opisywanym Miśku nie ma dogrzewania na 6V,
    ale temat może się przydać komuś innemu.

    Jeszcze jedno: lubię prostotę, więc najbardziej widzi mi się odwrotne
    podpięcie Zenera.
    Wersja z jedną diodą świecącą słabiej czy silniej nie jest odporna na
    "blondynkę" za kierownicą ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 14. Data: 2011-12-21 09:47:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" napisał w wiadomości
    Adam wrote:
> [...]
    > (grzanie "główne"), odpala się silnik, po czym jeszcze przez
    > kilkadziesiąt sekund jest dogrzewanie świec napięciem zmniejszonym

    Uwazaj z tymi 6V - moze i wstawili jakis rezystor zeby zmniejszych,
    ale wielkiej mocy musialby on byc.

    I osobiscie to nie wiem - dalbym ten rezystor i dwa przekazniki,
    byloby prosto, tanio i w miare niezawodnie, czy kombinowal z PWM, albo
    przelaczaniem rownolegle/szeregowo.

    >Prosto, czy dokładnie? Prosto, to dzielnik napięcia 9V i dioda
    >dwukolorowa
    >bipolarna do tego podłączona ;-). Ino będzie świecić, jak napięcie =
    >0V.

    Kilka diod szeregowo i rezystor - musi byc przekroczone napiecie
    progowe zeby zaswiecily :-)

    A z prostych rozwiazan to jeszcze TL431 - niby stabilizator, ale tez
    taki ambitniejszy "tranzystor" - jak napiecie na wejsciu pomiarowym
    przekracza bodajze 1.4V, to sie otwiera i moze diode zalaczyc.

    J.

  • 15. Data: 2011-12-21 09:58:48
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > podpięcie Zenera.
    > Wersja z jedną diodą świecącą słabiej czy silniej nie jest odporna na

    IMHO kontrolka świec oznacza gotowość do odpalania. Ja sam zmieniłem sposób
    odpalania, że jak jest bardzo zimno to po zgaśnieciu czekam jeszcze ze 3
    sekundy, nie zaś grzeję na 'kilka razy'.
    Wydaje mi się, że odpalanie po wyłączeniu świec nie jest dobrym pomysłem.
    Przecież wtedy one właśnie przestają grzać (lub zmniejszają znacznie moc ??) i
    trudniej odpalić, chociaż prawdopodobnie podczas kręcenia one znowu są
    załączane. Jeśli nie są załączane to oczywiście rozrusznik ma nieco więcej mocy,
    ale nie oszukujmy się, to świece żarowe umożliwiają w ogóle odpalenie auta na
    silnym mrozie. Ja mam u siebie tak, że najdłużej muszę kręcić jak jest na tyle
    ciepło, że świece chyba wcale nie grzeją.

    Spotkałem się z takim twierdzeniem, że ludzie 'kręcą' dopiero jak tam jakiś
    przekaźnik tyknie w starszych autach. Nie jestem pewien tak jak mówię, czy to
    jest optymalne.

    A do kontroli nawet słabo/mocno grzeją, wystarczy pewnie zwykła kontrolka. Jeśli
    tam pojawia się faktycznie połowa napięcia będzie widać znaczenie wyraźniej niż
    np. po innych kontrolkach.
    EM

  • 16. Data: 2011-12-21 10:24:55
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2011-12-21 10:44, Adam pisze:

    > Jeszcze jedno: lubię prostotę, więc najbardziej widzi mi się odwrotne
    > podpięcie Zenera.

    Pisałem o diodzie 9V. Lepiej byłoby chyba dać 7.2 V bo przy 9V jasność
    będzie mocno zależeć od zmian napięcia akumulatora a rezystor 700Ohm
    byłby za duży. Przy diodzie 7V i 500 Ohm licząc 2V spadku na LED będzie
    od 6mA do 10mA prądu.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 17. Data: 2011-12-21 13:55:37
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2011-12-21 10:44, Adam pisze:

    > Autko to stary Mitsubishi Pajero II (rok 1999) z silnikiem 4M40, czyli
    > turbodiesel 2,8L. Jest to o ile się nie mylę "klasyczny" diesel, z pompą
    > wtryskową i wtryskiem pośrednim.
    ..
> [...]
    > (na 12V) dalej. Trzeba wsłuchiwać się w przekaźnik lub wypatrywać
    > rozjaśnienia kontrolek (skok napięcia przy wyłączeniu świec).

    dlaczego może się nie podobać?
    W pierwszej kolejności sprawdź jakie masz świece żarowe i poczytaj jak
    one działają (np. na stronie Beru).
    W w124 też jest tak, że kontrolka tylko pokazuje czas, po którym można
    rozpocząć kręcenie. Czas ten zależy zarówno od temperatury otoczenia jak
    i silnika. Po zgaśnięciu kontrolki świece są celowo dalej grzane (aż
    sterownik po określonym czasie zadecyduje o ich wyłączeniu, czyli nawet
    kilkadziesiąt sekund) - poprawia to rozruch oraz pracę silnika w
    pierwszych chwilach po uruchomieniu. Same świece natomiast są zrobione
    ze stopu/spieku czy czegoś tam jeszcze innego, co zwiększa swoją
    rezystancję (zmniejsza moc grzania) po osiągnięciu określonej
    temperatury i tym samym zabezpiecza je przed przegrzaniem.
    Tak więc nie ma sensu (a nawet jest niewskazane) czekanie z rozruchem aż
    do wyłączenia grzania świec oraz "kilkukrotne grzanie" - bo sterownik i
    tak wystarczająco długo trzyma świece pod prądem.
    Nie ma natomiast przeciwwskazań (przy mrozach nawet bardzo zalecane),
    aby po zgaśnięciu kontrolki grzania odczekać jeszcze parę sekund (przy
    silnych mrozach nawet paręnaście, ale bez przesady..) przed włączeniem
    rozrusznika.

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 18. Data: 2011-12-21 14:05:56
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-12-21 10:58, EM pisze:

> [...]
    > sposób odpalania, że jak jest bardzo zimno to po zgaśnieciu czekam
    > jeszcze ze 3 sekundy, nie zaś grzeję na 'kilka razy'.

    Ja z odpalaniem różnych aut nie miewam problemów.
    Ale mam na myśli inne osoby ;)

    Ponadto taka kontrolka przydałaby się, aby wiedzieć, czy nie "skleił
    się" przekaźnik powodując stałe grzanie świec i szybkie ich zniszczenie.
    Kilka osób to opisywało na jakimś forum.

> [...]
    > umożliwiają w ogóle odpalenie auta na silnym mrozie. Ja mam u siebie
    > tak, że najdłużej muszę kręcić jak jest na tyle ciepło, że świece chyba

    Tu jeszcze wchodzi kwestia typu silnika i układu paliwowego. Świece są
    potrzebne przy układach z komorą wstępną. Stosuje się świece "wolne".
    One żarzą się jeszcze kilka sekund po odłączeniu zasilania.

    Przy układach wtryskowych Common Rail silnik potrafi odpalić nawet bez
    świec - tak mam np. w moim Freelanderze z silnikiem TD4, czyli motor
    M47R z BMW. Tam na szynie jest ok. 1600 atm. i paliwo jest tak
    rozpylane, że zapłon następuje nawet na zimno, pomimo stosunkowo
    niskiego stopnia sprężania. Zresztą w nowszych konstrukcjach stosuje się
    wtryskiwacze piezo, dające kilka "strzałów" na jeden suw pracy,
    pracujące na ciśnieniu grubo ponad 2000 atm.
    A potem ludzie się dziwią, że dawne diesle robiły bez problemu milion
    kilometrów, a teraz co kilkadziesiąt tysięcy trzeba regenerować
    wtryskiwacze ;)

    > Spotkałem się z takim twierdzeniem, że ludzie 'kręcą' dopiero jak tam
    > jakiś przekaźnik tyknie w starszych autach. Nie jestem pewien tak jak
    > mówię, czy to jest optymalne.

    Ma to sens jedynie przy "wolnych" świecach. "Szybkie" szybko się grzeją,
    szybko stygną (mała pojemność cieplna, inne materiały).
    Natomiast przy wtryskach bezpośrednich (bez komory wstępnej) nie ma już
    potrzeby dogrzewania świec po uruchomieniu silnika - przynajmniej tak
    twierdzi wielu mechaników. Jednak wydaje mi się, że nie jest to do końca
    prawda.

    > A do kontroli nawet słabo/mocno grzeją, wystarczy pewnie zwykła
    > kontrolka. Jeśli tam pojawia się faktycznie połowa napięcia będzie widać
    > znaczenie wyraźniej niż np. po innych kontrolkach.

    Ja bym wrzucił wskaźnik napięcia, ale to może być zbyt skomplikowane dla
    niektórych osób ;)

    Jeszcze jedno:
    oczywiście nie należy odpalać diesla "na zimno" - szkoda panewek.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 19. Data: 2011-12-21 14:12:07
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-12-21 14:55, Michał Baszyński pisze:

> [...]
    > aby po zgaśnięciu kontrolki grzania odczekać jeszcze parę sekund (przy
    > silnych mrozach nawet paręnaście, ale bez przesady..) przed włączeniem

    Dzięki za cenne informacje.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 20. Data: 2011-12-21 14:30:03
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    > Ja z odpalaniem różnych aut nie miewam problemów.
    > Ale mam na myśli inne osoby ;)

    Hmm, to może problem jest takiej natury, że im nie przeszkdza, czy i jaka
    kontrolka się świeci. Dodatkowa może niewiele pomóc :)
    --
    Pozdr
    EM