-
21. Data: 2018-05-09 14:39:45
Temat: Re: Wielkość kół w wielkich wywrotkach.
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:d4e90197-2d4e-4de6-adb4-b41da48c7cb1@go
oglegroups.com...
W dniu środa, 9 maja 2018 20:06:27 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
>> >> Cisnienie powietrza w oponie odpowiada cisnieniu nacisku na
>> >> grunt.
> >
>> >No i wyjaśniło się skąd się biorą koleiny w asfalcie. Wszystko
>> >przez
>> >cyklistów, to oni pompują te swoje cienkie kiszki bez opamiętania
>> >i
>> >potem niszczą te biedne drogi.
>
>> A jednak na wyasfaltowanym chodniku mozna zobaczyc slady po
>> damskich
>> szpilkach :-)
>
>A do ilu się takie szpilki pompuje?
No wlasnie sie nie pompuje, wiec potem mamy np 30kG/cm^2, a wcale
sobie z tego nie zdajemy sprawy.
Jakby sie pompowalo, to by bylo widac na manometrze ...
J.
-
22. Data: 2018-05-09 15:46:59
Temat: Re: Wielkość kół w wielkich wywrotkach.
Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>
W dniu środa, 9 maja 2018 21:39:47 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:d4e90197-2d4e-4de6-adb4-b41da48c7cb1@go
oglegroups.com...
> W dniu środa, 9 maja 2018 20:06:27 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> >> >> Cisnienie powietrza w oponie odpowiada cisnieniu nacisku na
> >> >> grunt.
> > >
> >> >No i wyjaśniło się skąd się biorą koleiny w asfalcie. Wszystko
> >> >przez
> >> >cyklistów, to oni pompują te swoje cienkie kiszki bez opamiętania
> >> >i
> >> >potem niszczą te biedne drogi.
> >
> >> A jednak na wyasfaltowanym chodniku mozna zobaczyc slady po
> >> damskich
> >> szpilkach :-)
> >
> >A do ilu się takie szpilki pompuje?
>
> No wlasnie sie nie pompuje, wiec potem mamy np 30kG/cm^2, a wcale
> sobie z tego nie zdajemy sprawy.
> Jakby sie pompowalo, to by bylo widac na manometrze ...
>
Zaczynasz tchórzliwie uciekać w liczby :-)
Ale spróbujmy bez liczb, żeby nie było nudno. Jakie naprężenie jest w obcasie?
Jednoosiowe ściskanie. Materiał? Liniowo sprężysty. Wszystko proste. Energia
odkształcenia jasna jak Słońce, do znalezienia w wikipedii. A teraz opona. Tam
energia odkształcenia idzie trochę w podwyższenie ciśnienia powietrza, a trochę w
dwuosiowe naprężenie powłokowe w oponie: duże obwodowe i o połowę mniejsze wzdłużne.
Jeszcze naprężenie gnące gdzieś tam trochę pochłonie, jeszcze trochę naprężenie
radialne (w poprzek grubości opony). Zależność między ciśnieiem powietrza w oponie a
tymi naprężeniami w gumie nie jest liniowa. A to od tych naprężeń w gumie zależy
odkształcenie opony i powierzchnia styku z podłożem. I co zrobimy z tymi
nieliniowościami?
-
23. Data: 2018-05-09 16:10:38
Temat: Re: Wielkość kół w wielkich wywrotkach.
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:3aa1e86d-0e2f-4490-bdf2-1e6d2b7fbd37@go
oglegroups.com...
W dniu środa, 9 maja 2018 21:39:47 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup
>> >> A jednak na wyasfaltowanym chodniku mozna zobaczyc slady po
>> >> damskich szpilkach :-)
> >
>> >A do ilu się takie szpilki pompuje?
>
>> No wlasnie sie nie pompuje, wiec potem mamy np 30kG/cm^2, a wcale
>> sobie z tego nie zdajemy sprawy.
>> Jakby sie pompowalo, to by bylo widac na manometrze ...
>
>Zaczynasz tchórzliwie uciekać w liczby :-)
>Ale spróbujmy bez liczb, żeby nie było nudno. Jakie naprężenie jest w
>obcasie? Jednoosiowe ściskanie. Materiał? Liniowo sprężysty. Wszystko
>proste.
>Energia odkształcenia jasna jak Słońce, do znalezienia w wikipedii.
>A teraz opona. Tam energia odkształcenia idzie trochę w podwyższenie
>ciśnienia powietrza, [...]
Nie o to chodzi. Koniec obcasa generuje jednak tych 30 atm, i asfalt
plynie.
A klocek bieznika opony generuje 2.4atm, bo ja tak pompuje.
I juz plynie wolniej.
To plyniecie niestety jest bardziej skomplikowane, nie tylko cisnienie
sie liczy.
No i rowerzysta nie moze sie rownac z ciezarowka w kwestii s
>a trochę w dwuosiowe naprężenie powłokowe w oponie: duże obwodowe i o
>połowę mniejsze wzdłużne. Jeszcze naprężenie gnące gdzieś tam trochę
>pochłonie, jeszcze trochę naprężenie radialne (w poprzek grubości
>opony). Zależność między ciśnieiem powietrza w oponie a tymi
>naprężeniami w gumie nie jest liniowa.
>A to od tych naprężeń w gumie zależy odkształcenie opony i
>powierzchnia styku z podłożem. I co zrobimy z tymi nieliniowościami?
ja bym nic nie robil. Jesli to nie jest opona z cyklu "P zero", to
jest jednak dosc wiotka, i cisnienia beda sie zgadza.
W przyblizeniu, ale jednak.
J.
-
24. Data: 2018-05-09 17:04:43
Temat: Re: Wielkość kół w wielkich wywrotkach.
Od: WM <c...@p...onet.pl>
W dniu 2018-05-09 o 16:10, J.F. pisze:
>
> Nie o to chodzi. Koniec obcasa generuje jednak tych 30 atm, i asfalt
> plynie.
To zależy kto idzie, czy zwiewna modelka, czy kulomiotka?
Kiedyś w prawie pustym tramwaju, który ostro zahamował, zakonnica
leciała przez pół wagonu, bo straciła równowagę.
Wpadła na mnie (stałem bokiem do niej) i boleśnie nadepnęła trepem na
stopę.
Nawet mnie nie przeprosiła.
Może powinienem się odsunąć, bo zakonnica wolała upaść na podłogę, niż
zostać podtrzymana przez faceta?
> A klocek bieznika opony generuje 2.4atm, bo ja tak pompuje.
>
> I juz plynie wolniej.
Na betonie inaczej, a na błotnistej, lub piaszczystej drodze jeszcze
inaczej.
WM
-
25. Data: 2018-05-09 17:17:27
Temat: Re: Wielkość kół w wielkich wywrotkach.
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5af30e0b$0$601$6...@n...neostrada.
pl...
W dniu 2018-05-09 o 16:10, J.F. pisze:
>> Nie o to chodzi. Koniec obcasa generuje jednak tych 30 atm, i
>> asfalt plynie.
>To zależy kto idzie, czy zwiewna modelka, czy kulomiotka?
Nawet zwiewna modelka swoje wazy i jesli nie ma anoreksji to te 50kg
powinna miec.
J.
-
26. Data: 2018-05-10 02:12:49
Temat: Re: Wielkość kół w wielkich wywrotkach.
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
On 2018-05-09, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> Użytkownik "Marcin Debowski" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:ZxBIC.75148$k...@f...ams1...
> On 2018-05-09, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
>>> Moze, ale na drodze jednak opona troche siada.
>>> Idealny walec na plaskiej powierzchni ma pole styku zero, wiec pod
>>> byle naciskiem sie kawalek rozplaszczy tak, ze cisnienia po obu
>>> stronach bieznika beda rowne - plus/minus sztywnosc gumy.
>
>>Ale ona zawsze trochę siada w bardzo szerokim zakresie ciśnień, no to
>>jak to może być wyznacznikiem relacji? Mówisz nominalnie tyle, więc
>>taki
>>nacisk. Dam 50% więcej (przyjmując, że wytrzyma), też siądzie
>>przeciez a
>>reguła już się nie będzie zgadzać.
>
> Alez bedzie. napompujesz 50% wiecej, to moze nawet nie zauwazysz, ale
> splaszczenie na styku sie zmniejszylo, i powierzchnia styku mniejsza.
O ile, 50%? Zwracam uwage, że zastosowałeś to kryterium jako wyznacznik
nacisku na jednostke powierzchi podłoża, no chyba że coś źle zrozumiałem :)
Jesli jednak nie, to zrób eksperyment ze swoim samochdem: napompuj koło
do wielkości nominalnej a dalej zmniejszaj cisnienie i zobacz kiedy
naprawdę obrys opony siądzie i jak będzie się zmieniała powierzchnia
kontaktu. Idę o zakład, że zejdziesz przynajmnie do 1/3 wartosci
nominalnej, przy powierzchni kontaku zwiekszonej może o 30%
> Opona w miare wiotka - cisnienia po obu stronach gumy musza sie
> zgadzac.
Opona wcale nie wiotka. Tam są grube płaty gumy, kord stalowy, nylonowy,
kewlarowy, wszystko zbrojone. To nie ma działać jak balonik. A taki duzy
pojazd to ma już w ogóle te opony zapewne dosyć poważne.
--
Marcin
-
27. Data: 2018-05-10 02:18:58
Temat: Re: Wielkość kół w wielkich wywrotkach.
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
On 2018-05-09, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> Nie o to chodzi. Koniec obcasa generuje jednak tych 30 atm, i asfalt
> plynie.
> A klocek bieznika opony generuje 2.4atm, bo ja tak pompuje.
Przy nominalnym cisnieniu w oponie 2.4atm z pewnością tyle nie generuje.
Cos Ty sie uparł na to cisnienie :) To już dużo lepsze przybliżenie
będzie z ciężaru pojazdu przy stałej (założonej) geometrii styku opony z
podłożem.
--
Marcin
-
28. Data: 2018-05-10 15:25:39
Temat: Re: Wielkość kół w wielkich wywrotkach.
Od: robot <a...@o...pl>
W dniu 2018-05-09 o 12:40, Marcin Debowski pisze:
> On 2018-05-09, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
>> Użytkownik "Marcin Debowski" napisał w wiadomości grup
>> dyskusyjnych:xbzIC.51033$h...@f...ams1...
>> On 2018-05-09, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
>>> Użytkownik "Marcin Debowski" napisał w wiadomości grup
>>>>>> Albo w druga strone: nie jezdza po drogach publicznych, wiec nie
>>>>>> musza
>>>>>> spelniac limitu nacisku 11 ton na os ...
>>>
>>>>> Może nie tyle w drugą co razem, bo jakby nie było ograniczenia
>>>>> nacisku i
>>>>> podłoże dobrze utwardzone, to kółka mogłyby być wąskie i małe.
>>>
>>>> wyczytalem, ze pompuje sie te opony do 100-150psi, czyli 7-11 atm.
>>>> To zdaje sie wiecej niz tiry, wiec i nacisk na podloze wiekszy.
>>
>>> No a na jaką powierzchnię się to rozkłada?
>>
>> Cisnienie powietrza w oponie odpowiada cisnieniu nacisku na grunt.
>
> Przeciez to nie lateksowy baonik o wysoce elastycznych ściankach, a dość
> sztywna konstrukcja ze wzmocnionymi brzegami. Dodatkowo ciśnienie w
> oponie może być przecież wyższe niż wynika z cięzaru pojazdu.
>
Była już o tym kłótnia na p.m.samochody.
Wbrew pozorom chyba cisnienie powietrza w oponie odpowiada ciśnieniu nacisku na
grunt.
Ale ja pewności nie mam.
-
29. Data: 2018-05-10 16:22:15
Temat: Re: Wielkość kół w wielkich wywrotkach.
Od: WM <c...@p...onet.pl>
W dniu 2018-05-10 o 15:25, robot pisze:
> Wbrew pozorom chyba cisnienie powietrza w oponie odpowiada ciśnieniu
> nacisku na grunt.
> Ale ja pewności nie mam.
Słusznie, bo ciśnienie może być bardzo duże (kółko stalowe), a średnica
odcisku zależy wtedy od twardości podłoża.
Na tej zasadzie działają twardościomierze.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Skala_twardo%C5%9Bci_B
rinella
WM
-
30. Data: 2018-05-10 17:48:57
Temat: Re: Wielkość kół w wielkich wywrotkach.
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Marcin Debowski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:SdMIC.128820$N...@f...ams1...
On 2018-05-09, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
>> Nie o to chodzi. Koniec obcasa generuje jednak tych 30 atm, i
>> asfalt
>> plynie.
>> A klocek bieznika opony generuje 2.4atm, bo ja tak pompuje.
>Przy nominalnym cisnieniu w oponie 2.4atm z pewnością tyle nie
>generuje.
>Cos Ty sie uparł na to cisnienie :) To już dużo lepsze przybliżenie
>będzie z ciężaru pojazdu przy stałej (założonej) geometrii styku
>opony z
>podłożem.
Najlepszy szacunek tej geometrii styku bedzie z cisnienia powietrza,
i znow wracamy do poczatku, a Ty mi zarzucasz, ze sie upieram :-)
J.