  • 1. Data: 2009-01-16 21:56:00
    Temat: Tyrystorowe lampy w cyfrowkach
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    Witam.
    Jakiś czas temu spierałem się z kimś w jakimś wątku, na temat sensu
    stosowania nie dedykowanych lamp z tyrystorową automatyką.
    Dzisiaj przez przypadek odkryłem kolejną zaletę takiego połączenia.
    Otóż pewien mój młody znajomy mocno potrzebował użyć lampy błyskowej,
    której nie posiada. Ja mam Metza, więc mu dałem. Lampa oczywiście z
    automatyką tyrystorową.
    Jego Nikon D300 ma czas synchroniczny nie krótszy niż 1/250, taki
    przynajmniej można ustawić z podniesioną lampą wbudowaną.
    I co? Ano okazuje się, że 1/400 też naświetli pełną klatkę. Co to
    oznacza, nie muszę chyba tłumaczyć.
    Sprawdziłem też co się dzieje u Canona. 400D, też potrafi naświetlić z
    1/400s, co prawda widać delikatne przyciemnienie na dole kadru, ale
    400D teoretycznie synchronizuje do 1/200s.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-01-16 23:39:36
    Temat: Re: Tyrystorowe lampy w cyfrowkach
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    JA pisze:

> [...]
    > Sprawdziłem też co się dzieje u Canona. 400D, też potrafi naświetlić z
    > 1/400s, co prawda widać delikatne przyciemnienie na dole kadru, ale 400D

    Pożycz! ;)

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    "Jak podały Fakty TVN: W poniedziałek ma sie rozpocząć Miedzynarodowa
    Konferencja d/s Walki ze Spamem. Organizatorzy rozesłali główne

  • 3. Data: 2009-01-16 23:54:48
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-01-17 00:39:36 +0100, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> said:

    > Pożycz! ;)

    Canona czy Metza?
    :)

  • 4. Data: 2009-01-17 08:56:47
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    JA pisze:

    > Canona czy Metza?
    > :)

    No Metza oczywiście.
    Tylko czy nie jest tak przypadkiem, że aparat rozpoznaje, że ma podpiętą
    lampę i przełącza się na czas synchronizacji ???

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 5. Data: 2009-01-17 09:11:12
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-01-17 09:56:47 +0100, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> said:

    > Tylko czy nie jest tak przypadkiem, że aparat rozpoznaje, że ma
    > podpiętą lampę i przełącza się na czas synchronizacji ???

    Nie.
    Bo w sanki możesz założyć inne akcesoria niż lampa np. moduł GPS, albo
    co. I co wtedy?

  • 6. Data: 2009-01-17 09:26:42
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    JA pisze:

    > Nie.
    > Bo w sanki możesz założyć inne akcesoria niż lampa np. moduł GPS, albo
    > co. I co wtedy?

    A to nie wiedziałem.

    1)Czy jak zakleję pozostałe styki w mojej Sigmie EF530 to też uda mi się
    zmusić ją do błyśnięcia przy szybszych czasach migawki?

    2) wg. instrukcji mojej lampy - najdłuższy błysk mojej lampy to chyba
    1/700s. Natomiast ja musiałbym uzyskać błysk ciągły przez minimum 1/180s
    w trybie M (HSS wtedy chyba nie działa, bo nie ma jak).

    3) W poście wyżej o lampach studyjnych Radek wspomina, że lampa w trybie
    HSS błyska wiele tysięcy razy na sekundę. Do tej pory wydawało mi się,
    że im krótszy czas migawki, tym lampa częściej musi błyskać, ale jeśli
    lampa w trybie HSS emituje praktycznie ciągły strumień światła, to przy
    skracaniu czasów synchronizacji zasięg lampy nie powinien spadać ?

    4) Czy zasięg w trybie HSS danej lampy może zależeć od czasu
    synchronizacji aparatu (1/180s - lampa musi dłużej świecić niż przy
    1/250, co oznacza, że pojedynczy błysk musi być słabszy, aby lampa mogła
    dłużej pracować)?

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 7. Data: 2009-01-17 09:56:45
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <gks7bg$o50$1@inews.gazeta.pl>,
    JA nabazgrał:

    > Nie.
    > Bo w sanki możesz założyć inne akcesoria niż lampa np. moduł GPS, albo
    > co. I co wtedy?

    I wtedy może nie wyzwalać lampy przy krótszym czasie od X. Pentax tak robi.

    --
    2 * linux/kernel/panic.c
    144 for ( ; ; )

  • 8. Data: 2009-01-17 10:16:25
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-01-17 10:26:42 +0100, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> said:

    > 1)Czy jak zakleję pozostałe styki w mojej Sigmie EF530 to też uda mi
    > się zmusić ją do błyśnięcia przy szybszych czasach migawki?
    Tak. Bo aparat nie będzie wiedział, że ma lampę, a polecenie
    synchronizacji nie jest zależne od nastaw aparatu, tylko od
    uruchomienia migawki.
    I tylko kwestia automatyki naświetlania pozostaje. W przypadku
    dedykowanych lamp TTL, nie ma automatyki tyrystorowej lampy. I w Twoim
    przypadku pozostaje Ci ustalanie naświetlania starą metodą, czy
    GN/odległość=przesłona.

    > 2) wg. instrukcji mojej lampy - najdłuższy błysk mojej lampy to chyba
    > 1/700s. Natomiast ja musiałbym uzyskać błysk ciągły przez minimum
    > 1/180s w trybie M (HSS wtedy chyba nie działa, bo nie ma jak).
    Nie musisz.
    Migawka otwiera się powiedzmy na 1/250s i błysk ma się w ten czas wpasować.

> [...]
    > ale jeśli lampa w trybie HSS emituje praktycznie ciągły strumień
    > światła, to przy skracaniu czasów synchronizacji zasięg lampy nie
    Powinien. Bo całkowita moc lampy jest rozkładana na czas przebiegu
    szczeliny, a używamy tylko jego części. Przy pełnej synchronizacji,
    cała moc lampy przypada na całkowicie otwartą migawkę, a przy HSS przed
    matrycą przebiega szczelina i naświetlenie - jego moc, jest realizowana
    tak jak w świetle zastanym. Ilość światła jest stała, a korzystasz
    tylko z jego części.

> [...]
    > synchronizacji aparatu (1/180s - lampa musi dłużej świecić niż przy
    > 1/250, co oznacza, że pojedynczy błysk musi być słabszy, aby lampa
    Tak. Zasięg lampy wzrasta wraz z wydłużaniem się czasu naświetlania. To
    jest właśnie podstawowa wada trybu HSS. Tracisz dużo mocy wraz ze
    skracaniem czasu migawki.

  • 9. Data: 2009-01-17 10:38:42
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-01-17 10:56:45 +0100, l...@l...localdomain said:

    > I wtedy może nie wyzwalać lampy przy krótszym czasie od X. Pentax tak robi.

    A zaklej styki.
    Bo z tego co piszesz, to nie można by robić zdjęć przy 1/500s na
    równiku z założonym modułem GPS. A było by to co najmniej nie logiczne.

  • 10. Data: 2009-01-17 11:31:50
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <gkscfi$f3i$1@inews.gazeta.pl>,
    JA nabazgrał:

    > A zaklej styki.

    Styk centralny, czy styki do sanek? (Więcej nie mam.)

    > Bo z tego co piszesz, to nie można by robić zdjęć przy 1/500s na
    > równiku z założonym modułem GPS. A było by to co najmniej nie logiczne.

    Trochę mniej, jak się poszuka oferty modułów GPS Pentax ;)

    --
    2 * linux/kernel/panic.c
    144 for ( ; ; )