  • 131. Data: 2016-11-14 13:48:26
    Temat: Re: Trwałość zapisów na nośnikach informacji
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 14 listopada 2016 10:46:32 UTC+1 użytkownik ddddddddd napisał:

    > czy to nie jest paranoja?
    >
    > ja bekap laptopa robię na dysk sieciowy, w tej samej lokalizacji (jeżeli
    > w przypadku laptopa można mówić o lokalizacji), jedynie podłączony do
    > UPS. Dysk sieciowy na razie jednodyskowy, planuję zakup dwudyskowego
    > (ale dlatego że ten jest powolny).
    > Prawdopodobieństwo że pójdzie przepięcie akurat wtedy kiedy laptop
    > będzie podpięty do prądu i padnie przez to dysk zarówno w laptopie jak i
    > dysku sieciowym przyjmuję na poziomie 0,01%. W pozostałych przypadkach
    > nie padną wszystkie dyski na raz.

    Czy paranoja? Nie wiem. Na pewno taki system daje największe szanse na utrzymanie
    danych w przypadku:
    -Padu dysku roboczego
    -Padu jednego z dysków backupowych
    -Katastrofy w jednej z lokalizacji.
    -Wirusa szyfrującego dane.

    IMHO bardzo ważne jest zapisywanie cyklicznie nośnika optycznego.
    Ale nie jako utrwalenie backupu a jako kolejna kopia danych w aktualnej postaci.
    Dzięki temu jak wirus zaszyfruje dane to cofamy sie do ostatniego nie zaszyfrowanego
    nosnika optycznego i dane mamy zdrowe.

    No i mając co tydzień/dwa/miesiąc taki nowy nośnik mamy sporą redundancję w zakresie
    tegoż nośnika.

    Oczywiście można częsci z tych backupów nie robić ale wtedy jest spora szansa ze cos
    sie nie uda odzyskać w przypadku katastrofy...

  • 132. Data: 2016-11-14 14:24:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale juz nie trzeba czekac, az glowice przeskocza ..

    Teraz w ogóle jest tak, że człowiek nie wie, gdzie który
    sektor. Kontroler rzuca sektorami po dysku jak mu wygodnie.
    Tym bardziej trudno coś przewidzieć przy próbie rozrzucenia
    odczytów między dwa dyski. Tak czy inaczej, zysk żaden
    (może zysk, może strata).

    --
    Jarek

  • 133. Data: 2016-11-14 14:30:40
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    > Były takie? Ja pamiętam tyle, że któryś system wprawdzie z technicznego
    > punktu widzenia zapisywał raz, ale reszta (FS, OS) udawała, że tak nie
    > jest.

    A tego to nie wiem, bo cała impreza skończyła się u mnie na RW. I tak
    zresztą z bólem, bo dyski miały duże sektory i ktoś tam z kimś nie
    chciał się dogadać i musiałem przez sieć ściągać zamiast na serwerze
    obsłużyć.

    > Oszczędne.

    Bez przesady. Jeszcze była kupa miejsca, ale w ciągu kilku lat doszło w
    serwerze parę dysków po 1 i 2GB bo błyskawicznie się zapełniały.

    Pozdrawiam

    DD

  • 134. Data: 2016-11-14 14:50:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    s...@g...com pisze:

> [...]
    [...]
> [...]
    >
    > Oczywiście można częsci z tych backupów nie robić ale wtedy jest
    > spora szansa ze cos sie nie uda odzyskać w przypadku katastrofy...

    Nie paranoja, tylko pomieszanie dwóch różnych rzeczy. Backup, który
    chroni przed pożarem czy powodzią (robiony w innej lokalizacji),
    to jedna rzecz. A druga, to kopie chroniące przed niefrasobliwym
    traktowaniem danych przez użytkownika (w tym można zmieścić też
    wirusy). Dość, że serwer ukryje backupowane dane przed użyszkodnikiem,
    a przynajmniej odbierze mu prawa zapisu. Jednorazowy nośnik nie jest
    tu konieczny.

    Jarek

    --
    Szewfie, jaka piękna katastrofa!

  • 135. Data: 2016-11-14 15:07:40
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 14 Nov 2016 10:20:30 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Płyty są o rząd wartości droższe od zwykłych nośników optycznych.

    Czyli konkretnie ile?

    --
    Marek

  • 136. Data: 2016-11-14 15:40:41
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-11-14 o 15:07, Marek pisze:

    > Czyli konkretnie ile?

    Dziesięć takich płyt DVD w cake box'ie to koszt około 100 zł.

  • 137. Data: 2016-11-14 15:45:20
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Jak tylko pojawiły sie pierwsze nagrywalne płyty CD, a producenci
    > zapewniali o stuletniej trwałości danych, to entuzjazm był wilki.
    > Dało się mu ponieść nasze ministerstwo od pieniędzy, któe wydało

    A to nie było przypadkiem tak, że oni kopiowali informacje odnośnie
    trwałości tłoczonych płyt CD, zupełnie ignorując fakt, że to nie do
    końca to samo? Tłoczona płyta to faktycznie nośnik bardzo odporny na
    działanie czasu, o ile tylko jest właściwie użytkowana i nie naraża się
    jej na uszkodzenia mechaniczne.

    W przypadku płyt z nagrywarki problemem jest organiczny barwnik, podatny
    na biodegradację. Już parę razy widziałem płyty, na których pojawiły się
    jakieś wykwity, wskazujące na kolonię bakterii albo grzybów,
    pożerających dane.
    Dlatego właśnie istnieje spora szansa, że M-DISK faktycznie jest trwały
    - tam dane są zapisywane na warstwie materiału mineralnego, nie
    organicznego.

  • 138. Data: 2016-11-14 16:01:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis pisze:

> [...]
    > końca to samo? Tłoczona płyta to faktycznie nośnik bardzo odporny na
    > działanie czasu, o ile tylko jest właściwie użytkowana i nie naraża

    Bardzo możliwe, że czegoś nie doczytali. Ale te pierwsze płyty CDR
    (złote) też były niezłe pod tym względem. Dwudziestoletnie są
    w dobrym stanie.

> [...]
    > podatny na biodegradację. Już parę razy widziałem płyty, na których
    > pojawiły się jakieś wykwity, wskazujące na kolonię bakterii albo

    Skaranie boskie z tymi komputerami. Jak nie wirusy, to bakterie albo
    grzyby. Wszystko to się czai żeby pożreć dane.

    > Dlatego właśnie istnieje spora szansa, że M-DISK faktycznie jest
    > trwały - tam dane są zapisywane na warstwie materiału mineralnego,
    > nie organicznego.

    Niechby chociaż były takie jak drzewiej. Czy to możliwe, żeby aż tak
    "udoskonalić" te polimery? Co to właściwie za zajzajer jest na tych
    płytach?

    --
    Jarek

  • 139. Data: 2016-11-14 16:17:32
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 14 listopada 2016 14:50:47 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:

> [...]
    > wirusy). Dość, że serwer ukryje backupowane dane przed użyszkodnikiem,
    > a przynajmniej odbierze mu prawa zapisu. Jednorazowy nośnik nie jest

    Oczywiście że nie jest konieczny.
    O ile sobie dane personalne skopiujemy tak aby nie były modyfikowalne wprost (niech
    sobie to będzie jakiś backup przyrostowy czy hasłowane archiwum lub nawet jakiś SVN)
    to zadanie będzie spełnione.

    Jednak z powyższych rozwiązań dla zwyklego usera lub zwyklego "informatyka" wypalenie
    cd/dvd jest najprostsze i zazwyczaj najszybsze i najłatwiejsze do ogarnięcia przy
    operacji restore.
    No i nośnik optyczny zabezpiecza również przed błędem popełnionym przez
    admina/superusera.

    W środowiskach domowo-windowsianych relatywnie łątwo jest dopuścić aby wirus zaczął
    działać z prawami administratora.

    Nieistotne jak się te backupy robi, ważne aby kopia była potrójna i ewentualnie dla
    wygody/pewności dane osobiste były dodatkowo osobno.
    A nośnik czy metoda jest drugorzędna.

  • 140. Data: 2016-11-14 16:46:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    s...@g...com pisze:

    > Jednak z powyższych rozwiązań dla zwyklego usera lub zwyklego
    > "informatyka" wypalenie cd/dvd jest najprostsze i zazwyczaj
    > najszybsze i najłatwiejsze do ogarnięcia przy operacji restore.

    Codzienny rytuał wypalania kilku płytek, które z bardzo dużym
    prawdopodobieństwem nigdy do niczego się nie przydadzą -- jakoś
    nie widzę tego.

    > No i nośnik optyczny zabezpiecza również przed błędem popełnionym
    > przez admina/superusera.

    Chyba że bałaganiarz. Ja bym się nie połapał w stosie krążków.

    > W środowiskach domowo-windowsianych relatywnie łątwo jest dopuścić
    > aby wirus zaczął działać z prawami administratora.

    Ale nie ma obowiązku, by serwer backupów był z tego środowiska.
    Nie ma nawet argumentów za. Nie wiem, czy w ogóle są takie serwery
    dostępne w domu (że korporacje gotowe są zapłacić ogromne pieniądze
    za serwery z windowsem, to wiem).

    > Nieistotne jak się te backupy robi, ważne aby kopia była potrójna
    > i ewentualnie dla wygody/pewności dane osobiste były dodatkowo osobno.
    > A nośnik czy metoda jest drugorzędna.

    "Potrójny" jest pierwszorzędnym warunkiem? Podwójny, a mądry, może
    być lepszym rozwiązaniem.

    Jarek

    --
    Boh trojcu lubit'.