    Subject: Re: Trwałość zapisów na nośnikach informacji
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Date: Mon, 14 Nov 2016 15:45:20 +0100

    > Jak tylko pojawiły sie pierwsze nagrywalne płyty CD, a producenci
    > zapewniali o stuletniej trwałości danych, to entuzjazm był wilki.
    > Dało się mu ponieść nasze ministerstwo od pieniędzy, któe wydało

    A to nie było przypadkiem tak, że oni kopiowali informacje odnośnie
    trwałości tłoczonych płyt CD, zupełnie ignorując fakt, że to nie do
    końca to samo? Tłoczona płyta to faktycznie nośnik bardzo odporny na
    działanie czasu, o ile tylko jest właściwie użytkowana i nie naraża się
    jej na uszkodzenia mechaniczne.

    W przypadku płyt z nagrywarki problemem jest organiczny barwnik, podatny
    na biodegradację. Już parę razy widziałem płyty, na których pojawiły się
    jakieś wykwity, wskazujące na kolonię bakterii albo grzybów,
    pożerających dane.
    Dlatego właśnie istnieje spora szansa, że M-DISK faktycznie jest trwały
    - tam dane są zapisywane na warstwie materiału mineralnego, nie
    organicznego.