  • 51. Data: 2009-10-06 14:15:07
    Temat: Re: Trudny temat - lokalizacja muchy w przestrzeni 3D
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Papa Smerf napisał:

    > z różnic fazowych i znajomości prędkości dzwięku w powietrzu obliczył
    > bym odległość żródła dzwięku od obu mikrofonów oraz jego położenie
    > względem nich, proste?:O)

    Bardzo, po uwzględnieniu że rozwiązanie takie da ci wynik w postaci
    okręgu w płaszczyźnie prostopadłej do osi łączącej mikrofony... Musisz
    mieć trzeci mikrofon żeby rozwiązanie sprowadzić do punktu. Mowa
    oczywiście o przestrzeni całkowicie otwartej bez odbić dźwięku.

    --
    Darek

  • 52. Data: 2009-10-06 14:21:21
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Papa Smerf napisał:

    > kolejna sprawa to fakt że większość ptaków potrafi wydawać dzwięki
    > (paczki dzwiękowe) bardzo głośne a jednocześnie niemożliwe do
    > namierzenia, wgląda to tak że taki praszek siedzi gdzieś na gałęzi,
    > głośno ćwierka a latający w pobliżu drapieżnik nie potrafi go namierzyć,
    > a siedząc pod takim drzewem też nie jesteś w stanie podać nawet
    > przybliżonego kierunku skąd dochodzi dzwięk!:O)
    > podejrzewam że z komarami może byc podobnie, bo jakoś w nocy za cholerę
    > nie mozna trafić ręką tego bzyczącego komara!:O)

    Uszy kręgowców nie są mikrofonami - nie przekształcają dźwięku na
    przebieg elektryczny odpowiadający zmianom cisnienia akustycznego. One
    są analizatorami widma - pobudzaja kolejne zakończenia nerwowew
    zależności od gęstości mocy akustycznej w danym wycinku widma - odbywa
    się to w rezonansowej strukturze slimakiem zwanej. W efekcie ucho
    kregowca (tak ptaka jak i człowieka) pozbawione jest możliwości
    identyfikacji fazy przebiegu akustycznego co zdecydowanie psuje
    mozliwość określenia kierunku dochodzenia dżwięku (rozpoznawanie na
    podstawie różnic amplitudy docierającej do dwóch uszu czy mikrofonów
    jest znacznie mniej dokładne niż takie rozpoznanie kierunku na podstawie
    różnic fazowych - DSP z dwoma mikrofonami potrafi, kręgowiec z dwoma
    uszami nie)

    --
    Darek

  • 53. Data: 2009-10-06 14:47:58
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la> napisał w
    wiadomości news:hafgdv$dkd$1@atlantis.news.neostrada.pl...

    > ja mam ruchome

    I dzieki temu okreslasz odleglosc.

    > a poiza tym masz coś konkretnego do powiedzenia czy jak zwykle coś bąkasz
    > tylko?:O)

    Podasz ten wzor?

    BTW No bąki mozesz tylko swoje czuc, przez siec nie przechodza.

  • 54. Data: 2009-10-06 14:49:49
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la> napisał w
    wiadomości news:hafge0$dkd$2@atlantis.news.neostrada.pl...

    > jak to nie? chcesz wcisnąć ciemnotrę że oczy i uszy nie detekują amplitudy
    > i fazy fal?:O)
    >
    > ha ha

    Miszczu - czekamy na wzor wyliczajacy pozycje z dwoch mikrofonow.

  • 55. Data: 2009-10-06 15:29:50
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" napisał:
    > Uszy kręgowców nie są mikrofonami - nie przekształcają dźwięku na przebieg
    > elektryczny odpowiadający zmianom cisnienia akustycznego.

    są mikrofonami (zamieniają sygnał dzwiękowy na elektryczny!:O)

    > One są analizatorami widma - pobudzaja kolejne zakończenia nerwowew
    > zależności od gęstości mocy akustycznej w danym wycinku widma

    analizatorem widma (i czego tam jeszcze) jest mózg, alanlizuje sygnał z
    mikrofonów jakimi są uszy!:O)
    a co do analizy widma częstotliwościowego, to powinieneś wiedzieć że faza
    jest pochodną częstotliwości, wiec detekujesz amplitudę, fazę i
    częstotliwość:O)
    analizą tego wszystkiego zajmuje się wielordzeniowy, wielowarstwowy procesor
    neuronowy jakim jest mózg:O)

    > jest znacznie mniej dokładne niż takie rozpoznanie kierunku na podstawie
    > różnic fazowych - DSP z dwoma mikrofonami potrafi, kręgowiec z dwoma
    > uszami nie)

    ja potrafię usłyszeć zmianę dynamiczne zmiany położenia źródła dzwięku mimo
    dwojga uszu i nieruchomej wtedy głowy, nie mam problemu stwierdzić czy
    sygnał dochodzi z tyłu, czy z przodu, w kturą stronę sie porusza, oraz
    orientacyjnie jak daleko sie znajduje, wiec jednak kręgowce posiadają DSP z
    dwoma mikrofonami, tak czy siak widzę że zgadzasz sie z faktem ze dwa
    mikrofony wystarczą:O)

  • 56. Data: 2009-10-06 15:31:50
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Ghost" napisał:
    > I dzieki temu okreslasz odleglosc.

    i tak twoją radziecką logiką stwierdzasz że owady nie są w stanie określić
    odległości?:O)

    > Podasz ten wzor?

    jaki wzór?:O)

  • 57. Data: 2009-10-06 15:50:28
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

> [...]
    > w płaszczyźnie prostopadłej do osi łączącej mikrofony... Musisz mieć
    > trzeci mikrofon żeby rozwiązanie sprowadzić do punktu.

    na dwóch mikrofonach masz różnicę faz i różnicę amplitud, teraz wystarczy?

    ja to widzę tak: na podstawie różnicy amplitud rysujesz w przestrzeni okrąg
    odległości w płaszczyźnie prostopadłej do płaszczyzny na kturej leżą
    mikrofony, a na podstawie różnicy faz rysujesz okrąg odległości prostopadły
    do poprzedniego okręgu, miejsce przecięcia się okręgów leżących w różnych
    płaszczyznach daje nam punkt w przestrzeni!:O)
    widzisz gdzieś w tym błąd?

  • 58. Data: 2009-10-06 16:22:35
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la> napisał w
    wiadomości news:hafq8m$p3l$2@nemesis.news.neostrada.pl...

    > jaki wzór?:O)

    Jak z uzyciem dwoch mikrofonow wyliczyc pozycje owada.

  • 59. Data: 2009-10-06 16:26:29
    Od: shg <s...@g...com>

    On 6 Paź, 14:53, "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la> wrote:
    > nie, to nie jest proste, nie liczyłem, więc nie wiem czy da się to spełnić,
    > czy nie, ale podejrzewam że nie da się uzyskać większej zdolności
    > rozdzielczej niż długość fali, mylę się?:O)
    Mylisz się.

  • 60. Data: 2009-10-06 16:29:03
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la> napisał w
    wiadomości news:hafq8m$p3l$3@nemesis.news.neostrada.pl...

> [...]
    >
    > ja to widzę tak: na podstawie różnicy amplitud rysujesz w przestrzeni
    > okrąg odległości w płaszczyźnie prostopadłej do płaszczyzny na kturej leżą

    Jako _konkretnie_ wyznaczyc srodek okregu? Jako _konkretnie_ wyznaczyc
    promien okregu? I w ktorej z plaszczyzn ma lezec - dwa mikrofony leza na
    nieskonczonej liczbie plaszczyzn.

    > mikrofony, a na podstawie różnicy faz rysujesz okrąg odległości
    > prostopadły do poprzedniego okręgu, miejsce przecięcia się okręgów
    > leżących w różnych płaszczyznach daje nam punkt w przestrzeni!:O)

    To samo co wyzej - konkretne parametry drugiego okregu musialbys wyliczyc.

    > widzisz gdzieś w tym błąd?

    Głuptasku - same bledy.