  • 31. Data: 2021-03-16 12:41:22
    Temat: Re: Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2021-03-15 o 18:53, Pete pisze:

> [...]
    >W Polsce planowana jest budowa stacji wodorowych głównie dla potrzeb
    >tankowania wodoru do autobusów komunikacji miejskiej. Pierwsze
    >aglomeracje, gdzie zostanie uruchomione tankowanie wodoru to Warszawa
    >i Gdańsk. W dystrybutor tankowania wodoru zostaną wyposażone stacje
    >Lotos w Gdańsku (ul. Benzynowa) i w Warszawie (ul. Łopuszańska). Na
    >obu obiektach powinniśmy zatankować wodór H35 (350 bar) lub wodór H70
    >(700 bar). Dystrybutory do tankowania wodoru odmierzą ilość paliwa
    >wodorowego w kilogramach.
    >No to w końcu są czy "zostaną uruchomione"?

    Google cos sie wiesza, ale sugeruje, ze Orlen jedna stacje ma ... w
    Niemczech.
    Reszta dopiero w budowie/planach.

    Przy czym Benzynowa w Gdansku jest przy rafinerii, a w rafinerii jest
    produkcja wodoru.
    Ale skad oni beda brali wodor w Warszawie ?
    Z elektrolizy, a prad ... z wegla ?

    J.

  • 32. Data: 2021-03-16 12:43:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 15-03-2021 o 18:46, Marcin N pisze:

    >Zgadza się.
    >Jako nośnik energii, np. do magazynów dla OZE.

    No gdzie - z takimi stratami i wadami jak straszycie ?

    J.

  • 33. Data: 2021-03-16 12:47:57
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-03-16 o 12:41, J.F. pisze:
> [...]
    > produkcja wodoru.
    > Ale skad oni beda brali wodor w Warszawie ?

    Pewnie z Płocka będą dowozić cysternami. W rafinerii jest dużo tego
    towaru. Bynajmniej nie z elektrolizy.
    T.

  • 34. Data: 2021-03-16 14:32:08
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 16-03-2021 o 12:43, J.F. pisze:

    > No gdzie - z takimi stratami i wadami jak straszycie ?

    W kontekście ujemnych cen na energię z oze w niektórych przypadkach,
    żeby tylko ktoś ją wziął, to nawet lepiej ją nieefektywnie zmagazynować
    i uzyskać za nią cenę dodatnią.

  • 35. Data: 2021-03-16 15:01:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello T.,

    Tuesday, March 16, 2021, 10:59:54 AM, you wrote:

    [...]

    > Silnik elektryczny i za duży? Przecież silnik może być nawet w piaście!

    A po co masa nieresorowana?

    > A zasięg zależy od zbiornika wodoru.

    Od pojemności akumulatora :P

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 36. Data: 2021-03-16 15:27:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >W kontekście ujemnych cen na energię z oze w niektórych przypadkach,
    >żeby tylko ktoś ją wziął, to nawet lepiej ją nieefektywnie
    >zmagazynować i uzyskać za nią cenę dodatnią.

    No ale skoro wodor taki zly, to magazynowac bateriach, ktore sa dobre
    i tanie :-)
    A to ze ciezkie w przypadku stacjonarnym nie ma znaczenia :-)

    J.

  • 37. Data: 2021-03-16 15:36:15
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 16-03-2021 o 15:27, J.F. pisze:

    > No ale skoro wodor taki zly, to magazynowac bateriach, ktore sa dobre i
    > tanie :-)
    > A to ze ciezkie w przypadku stacjonarnym nie ma znaczenia :-)

    Ale to że duże, to już może mieć.
    Grunt tani nie jest.

    Z drugiej strony energię z baterii na Saharze, może być ciężej przewieźć
    niż zmagazynowanej tam w wodorze (to moje domysły, nie wiem czy prawdziwe).

  • 38. Data: 2021-03-16 16:53:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Ale to że duże, to już może mieć.
    >Grunt tani nie jest.

    Zalezy gdzie. Poza tym moga byc 50m wysokie :-)

    >Z drugiej strony energię z baterii na Saharze, może być ciężej
    >przewieźć niż zmagazynowanej tam w wodorze (to moje domysły, nie wiem
    >czy prawdziwe).

    Ja tez nie wiem, ale mowi sie, ze linie energetyczne na dluzsza
    odleglosc sa nieoplacalne ... a rurociagi i gazociagi sa dluzsze.

    J.

  • 39. Data: 2021-03-16 17:30:37
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 16-03-2021 o 16:53, J.F. pisze:

    > Ja tez nie wiem, ale mowi sie, ze linie energetyczne na dluzsza
    > odleglosc sa nieoplacalne ...

    No właśnie.
    A pociągi tam mają, więc wiele by nie trzeba dodawać, w cysterny i jazda
    do portów...

  • 40. Data: 2021-03-16 17:54:13
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    W dniu 2021-03-15 o 19:16, Marcin N pisze:
    > Ona rozwiązuje nierozwiązywalny problem elektryków bateryjnych:
    > kosmicznie długi czas ładowania. który dyskwalifikuje je "w trasę".

    Ten problem da się rozwiązać tak samo, jak problem kilkunastu
    "standardów" kaset magnetofonowych pół wieku temu. Po prostu jakaś
    większa firma opracuje i udostępni za darmo standard złącza i wymiarów
    baterii akumulatorów, będzie się podjeżdżało na stację, a automat
    wyciągnie wyczerpaną baterię i wstawi nową.
    Natomiast wodór nie nadaje się do samochodów osobowych, bo jest pod
    ogromnym ciśnieniem, a cząsteczki H2 są na tyle małe, że nawet
    najgrubsza butla jest jak sito.. To może miec od biedy sens w przypadku
    dużych pojazdów np. autobusów miejskich.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa