-
21. Data: 2021-03-16 00:38:07
Temat: Re: Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Od: ii <i...@o...invalid>
W dniu 15.03.2021 o 20:17, Myjk pisze:
> Mon, 15 Mar 2021 19:16:27 +0100, Marcin N
>
...
>
> A ja owszem, wodór w samochodach cywilnych to ślepa uliczka, wystarczą
> baterie (w tym należy te baterie wykorzystywać jako rozproszone magazyny
> energii).
>
Używanie baterii zużywa je.
-
22. Data: 2021-03-16 06:58:33
Temat: Re: Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 15-03-2021 o 18:46, Marcin N pisze:
> W dniu 15.03.2021 o 08:21, Cavallino pisze:
>> W dniu 15-03-2021 o 08:02, Marcin N pisze:
>>
>>> W filmie od 6 minuty inżynierowie trochę opowiadają o tym projekcie.
>>>
>>> W skrócie:
>>> Zużycie wodoru około 0.8 kg/100km, zasięg około 700 km, moc 134 kW,
>>> czas tankowania 4-5 minut.
>>>
>>> Bardzo się cieszę, że motoryzacja pójdzie w tym kierunku. Ta
>>> technologia NAPRAWDĘ może zastąpić silniki spalinowe.
>>
>> Albo czytasz bardzo wybiórczo, albo nie rozumiesz co czytasz.
>> Tutaj możesz się dowiedzieć, że ładnie to wygląda tylko w folderach
>> (albo ciężarówkach):
>> https://www.youtube.com/watch?v=xb3uryVUxSI
>
> Obejrzałem.
> Zacytuję: "chyba nie rozumiesz, co oglądałeś".
>
> Powtórzę: wodór wydaje się przyszłością i Zachar w swoim filmie to
> potwierdził.
Zgadza się.
Jako nośnik energii, np. do magazynów dla OZE.
> Jedyny jego argument przeciw: "to jest za duże, żeby zmieściło się do
> małego samochodu".
>
> Dziś silnik w Mirai'u jest za duży,
Nie silnik.
Butle.
A one się nie zmniejszą.
-
23. Data: 2021-03-16 07:01:10
Temat: Re: Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 15-03-2021 o 19:16, Marcin N pisze:
> 2x więcej to bardzo daleko od "kosmicznie dużo". Zwłaszcza, że bardzo
> często mamy sytuacje w energetyce, gdy produkcja prądu jest za duża i
> nie ma jak go wykorzystać.
Co nie znaczy, że warto go potem pakować do samochodu.
>
> Już dziś cena wodoru jest niska
Nie jest niska, koszt na 100 km jest wyższy niż koszt jazdy jakimkolwiek
innym rodzajem napędu.
Od prądu z baterii jest droższy ze 4 razy.
A będzie drożej, gdy wodór będzie pozyskiwany w sposób ekologiczny.
-
24. Data: 2021-03-16 07:03:32
Temat: Re: Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 15-03-2021 o 20:17, Myjk pisze:
>> Już dziś cena wodoru jest niska (o czym ględził Pertyn). Poza tym ja nie
>> twierdzę, że ta technologia nie ma wad. Ona rozwiązuje nierozwiązywalny
>> problem elektryków bateryjnych: kosmicznie długi czas ładowania. który
>> dyskwalifikuje je "w trasę".
>
> Nie jest niska, bo tankowanie takiego Miraia kosztuje więcej niż benzyny.
> Dla przykładu ładowanie baterii kosztuje 2x mniej na publicznych
> ładowarkach,
Bez abonamentu to już nie, wychodzi podobnie.
Ale są JUŻ TERAZ elektryki ładujące się z prędkością niewiele niższą od
tankowania wodoru i pewnie nie jest to ostatnie słowo.
-
25. Data: 2021-03-16 09:45:54
Temat: Re: Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Marcin,
Monday, March 15, 2021, 7:16:27 PM, you wrote:
>> Wcześniej zaś wykazał jak kosmiczna ilość energii jest potrzebna do
>> produkcji paliwa, literalnie jak duże straty na tym wodorze są.
> Eee, przesadzasz. Pokazał obliczenia pokazujące, że produkcja wodoru
> pochłania ledwo około 2x więcej energii niż prąd do baterii - i to
> uwzględniając sprawność ogniw wodorowych.
Te ,,ledwie" wystarcza dla przekreślenia ekonomii. A gdzie koszt
transportu i przechowywania? Całej infrastruktury?
[...]
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
26. Data: 2021-03-16 10:58:39
Temat: Re: Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2021-03-15 o 18:53, Pete pisze:
> Hello, T..
> On 15.03.2021 17:24 you wrote:
>
> > W dniu 2021-03-15 o 08:02, Marcin N pisze:
> >> W końcu prawdziwa przyszłość motoryzacji, a nie ślepa uliczka
> >> samochodów elektrycznych z półtonowymi bateriami, które ładujesz
> >> kilka godzin: https://youtu.be/qWMqZgiFhQY W filmie od 6 minuty
> >> inżynierowie trochę opowiadają o tym projekcie. W skrócie: Zużycie
> >> wodoru około 0.8 kg/100km, zasięg około 700 km, moc 134 kW, czas
> >> tankowania 4-5 minut. Bardzo się cieszę, że motoryzacja pójdzie w
> >> tym kierunku. Ta technologia NAPRAWDĘ może zastąpić silniki
> >> spalinowe.
> > Najbliższa stacja jest w Berlinie.
>
> Mieszkasz pod Berlinem?
>
> Bo w pl parę już niby jest
> http://gashd.eu/wodor-h2/stacje-wodorowe-w-polsce/
>
> > No i trochę nieciekawe jest mieć zbiornik na ponad 700 barów pod
> > tyłkiem... Dla porównania - LPG ma ok. 1,5 a CNG - do 140. Ciekawy
> > też jestem jak się gasi takie auto i czy ktoś chciałby podejść, jak
> > się pali. T.
>
> --
> Pete
>
Zajrzałem do linka. Ale tam - pod wymienionymi adresami stoi napisane:
W Polsce planowana jest budowa stacji wodorowych głównie dla potrzeb
tankowania wodoru do autobusów komunikacji miejskiej. Pierwsze
aglomeracje, gdzie zostanie uruchomione tankowanie wodoru to Warszawa i
Gdańsk. W dystrybutor tankowania wodoru zostaną wyposażone stacje Lotos
w Gdańsku (ul. Benzynowa) i w Warszawie (ul. Łopuszańska). Na obu
obiektach powinniśmy zatankować wodór H35 (350 bar) lub wodór H70 (700
bar). Dystrybutory do tankowania wodoru odmierzą ilość paliwa wodorowego
w kilogramach.
No to w końcu są czy "zostaną uruchomione"?
T.
-
27. Data: 2021-03-16 10:59:54
Temat: Re: Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2021-03-15 o 18:46, Marcin N pisze:
> W dniu 15.03.2021 o 08:21, Cavallino pisze:
>> W dniu 15-03-2021 o 08:02, Marcin N pisze:
>>
>>> W filmie od 6 minuty inżynierowie trochę opowiadają o tym projekcie.
>>>
>>> W skrócie:
>>> Zużycie wodoru około 0.8 kg/100km, zasięg około 700 km, moc 134 kW,
>>> czas tankowania 4-5 minut.
>>>
>>> Bardzo się cieszę, że motoryzacja pójdzie w tym kierunku. Ta
>>> technologia NAPRAWDĘ może zastąpić silniki spalinowe.
>>
>> Albo czytasz bardzo wybiórczo, albo nie rozumiesz co czytasz.
>> Tutaj możesz się dowiedzieć, że ładnie to wygląda tylko w folderach
>> (albo ciężarówkach):
>> https://www.youtube.com/watch?v=xb3uryVUxSI
>
> Obejrzałem.
> Zacytuję: "chyba nie rozumiesz, co oglądałeś".
>
> Powtórzę: wodór wydaje się przyszłością i Zachar w swoim filmie to
> potwierdził.
> Jedyny jego argument przeciw: "to jest za duże, żeby zmieściło się do
> małego samochodu".
>
> Dziś silnik w Mirai'u jest za duży, ale ten silnik ma 180 KM i zasięg
> 700 km. Miejskie jeździdełko może mieć połowę tego. Poza tym -
> poczekajmy. Eksperci coś wymyślą.
>
>
Silnik elektryczny i za duży? Przecież silnik może być nawet w piaście!
A zasięg zależy od zbiornika wodoru.
T.
-
28. Data: 2021-03-16 11:02:26
Temat: Re: Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2021-03-15 o 19:06, Myjk pisze:
> Mon, 15 Mar 2021 18:46:31 +0100, Marcin N
>
>> Jedyny jego argument przeciw: "to jest za duże, żeby zmieściło się do
>> małego samochodu".
>
> Wcześniej zaś wykazał jak kosmiczna ilość energii jest potrzebna do
> produkcji paliwa, literalnie jak duże straty na tym wodorze są. Ergo, nie
> jest jedynym argumentem przeciw że ta elektrownia pokładowa jest za duża,
> bo z pewnością może być mniejsza przy gorszych parametrach i zasięgu.
> Generalnie to najmniejszy problem tego systemu. W zasadzie można to
> odwrócić, i z tego filmu wyciągnąć jedyną zaletę tych samochodów --
> szybkość tankowania.
>
> Jeśli zdzierżysz (bo mnie jest ciężko), to jeszcze tego gościa posłuchaj:
> https://www.youtube.com/watch?v=EhAsJ7rSRfs
>
> IMHO wodór jeszcze bardzo długo nie zagości w cywilnych samochodach,
> zostanie na długo zjedzony przez baterie.
>
Ale nie chodzi tylko o straty - silnik spalinowy też ma kiepską
sprawność, a mimo to się ich używa. Nie pisząc o wcześniejszych - parowych.
Jeśli na każdej chałupie będą panele fotowoltaiczne to energii będzie
nadmiar - i wtedy 30% sprawności w tę czy w tamtą stronę nie będzie
miało znaczenia.
T.
-
29. Data: 2021-03-16 11:05:13
Temat: Re: Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2021-03-15 o 21:22, J.F. pisze:
> Dnia Mon, 15 Mar 2021 20:17:28 +0100, Myjk napisał(a):
>> Mon, 15 Mar 2021 19:16:27 +0100, Marcin N
>>> Eee, przesadzasz. Pokazał obliczenia pokazujące, że produkcja wodoru
>>> pochłania ledwo około 2x więcej energii niż prąd do baterii - i to
>>> uwzględniając sprawność ogniw wodorowych.
>>
>> Ale to jest jednak dużo,
>
> Zakladajac, ze az tyle. On tam podaje 20% strat na elektrolize wodoru
> ... i 99% sprawnosci baterii. Ciekawe ile przesadzil z ta sprawnoscia.
>
>> dodatkowo nie da się produkować wodoru w domu tak
>> jak da się ładować baterię.
>
> Czemu nie ?
> https://www.fuelcellstore.com/water-electrolysis-sys
tem-2_5kw
>
> A nawet nie musisz tego w domu robic - zainstaluj panele na dachu,
> prad przekaz do stacji wodorowej :-)
>
>> Tutaj po raz kolejny dochodzimy do głównej
>> kwestii, ile tak realnie ludziom NA CO DZIEŃ jest potrzebne zasięgu. Z
>> badań wynika że WIĘKSZOŚĆ nie potrzebuje więcej niż 60-100km dziennie, a
>> tyle to można sobie "tankować" w domu i to prądem spadowym albo
>> bezpośrednio ze słońca (PV).
>
> Ale promujesz hybrydy? Co z tego ile potrzebuje na codzien, jesli
> czasem potrzebuje 300km?
>
>>> 2x więcej to bardzo daleko od "kosmicznie dużo". Zwłaszcza, że bardzo
>>> często mamy sytuacje w energetyce, gdy produkcja prądu jest za duża i
>>> nie ma jak go wykorzystać.
>>
>> Ale to też mogą realizować baterie ze znacznie wyższą sprawnością niż przy
>> wodorze. Po raz kolejny więc wychodzi, że jedyną zaletą wodoru jest
>> szybkość "tankowania", bo produckja przez magazynowanie i produkowanie
>> prądu to już masakra.
>
> Ale jak baterie? PV w dzien naladuje baterie domowe, ktore w nocy
> naladuja baterie w pojezdzie? A ile bedzie strat?
> I ile baterie wytrzymaja ?
>
> Sytuacje by diametralnie poprawily wymienne baterie, ale cos nam do
> tego daleko.
>
>>> Już dziś cena wodoru jest niska (o czym ględził Pertyn). Poza tym ja nie
>>> twierdzę, że ta technologia nie ma wad. Ona rozwiązuje nierozwiązywalny
>>> problem elektryków bateryjnych: kosmicznie długi czas ładowania. który
>>> dyskwalifikuje je "w trasę".
>>
>> Nie jest niska, bo tankowanie takiego Miraia kosztuje więcej niż benzyny.
>> Dla przykładu ładowanie baterii kosztuje 2x mniej na publicznych
>> ładowarkach,a ja ładuję w domu 4x taniej niż benzynę/ON i wodór,
>> nie wspominając o prądzie z PV.
>
> Ale czy tak musi byc?
> Bo postep sie i tu objawi.
>
>>> Też jestem inżynierem i potrafią wyciągać własne wnioski na różne
>>> techniczne tematy. "Od zawsze" miałem zdanie, że elektryki bateryjne to
>>> ślepa uliczka i że nigdy nie zastąpią samochodów spalinowych.
>>> O wodorze tego dzisiaj nie powiem.
>>
>> A ja owszem, wodór w samochodach cywilnych to ślepa uliczka, wystarczą
>> baterie (w tym należy te baterie wykorzystywać jako rozproszone magazyny
>> energii).
>
> Tesla miala taki pomysl, ale im wyszlo, ze nieoplacalne.
> Cos chyba za szybko sie te baterie degraduja ...
>
> J.
>
>
Do elektryków wystarczy prosty pomysł - samochód wyposażony w hak, a jak
potrzeba pojechać gdzieś dalej to wypożyczalnia przyczepek z
akumulatorem. Kabelek do auta i tyle.
T.
-
30. Data: 2021-03-16 12:32:33
Temat: Re: Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Od: Pete <n...@n...com>
Hello, T..
On 16.03.2021 10:58 you wrote:
> W dniu 2021-03-15 o 18:53, Pete pisze:
>> Hello, T.. On 15.03.2021 17:24 you wrote:
>> > W dniu 2021-03-15 o 08:02, Marcin N pisze:
>> >> W końcu prawdziwa przyszłość motoryzacji, a nie ślepa uliczka
>> >> samochodów elektrycznych z półtonowymi bateriami, które
>> ładujesz
>> >> kilka godzin: https://youtu.be/qWMqZgiFhQY W filmie od 6
>> minuty
>> >> inżynierowie trochę opowiadają o tym projekcie. W skrócie:
>> Zużycie
>> >> wodoru około 0.8 kg/100km, zasięg około 700 km, moc 134 kW,
>> czas
>> >> tankowania 4-5 minut. Bardzo się cieszę, że motoryzacja
>> pójdzie w
>> >> tym kierunku. Ta technologia NAPRAWDĘ może zastąpić silniki
>> >> spalinowe.
>> > Najbliższa stacja jest w Berlinie.
>> Mieszkasz pod Berlinem? Bo w pl parę już niby jest
>> http://gashd.eu/wodor-h2/stacje-wodorowe-w-polsce/
>> > No i trochę nieciekawe jest mieć zbiornik na ponad 700 barów
>> pod
>> > tyłkiem... Dla porównania - LPG ma ok. 1,5 a CNG - do 140.
>> Ciekawy
>> > też jestem jak się gasi takie auto i czy ktoś chciałby podejść,
>> jak
>> > się pali. T.
>> --
>> Pete
> Zajrzałem do linka. Ale tam - pod wymienionymi adresami stoi
> napisane: W Polsce planowana jest budowa stacji wodorowych głównie
> dla potrzeb tankowania wodoru do autobusów komunikacji miejskiej.
> Pierwsze aglomeracje, gdzie zostanie uruchomione tankowanie wodoru
> to Warszawa i Gdańsk. W dystrybutor tankowania wodoru zostaną
> wyposażone stacje Lotos w Gdańsku (ul. Benzynowa) i w Warszawie (ul.
> Łopuszańska). Na obu obiektach powinniśmy zatankować wodór H35 (350
> bar) lub wodór H70 (700 bar). Dystrybutory do tankowania wodoru
> odmierzą ilość paliwa wodorowego w kilogramach. No to w końcu są czy
> "zostaną uruchomione"? T.
Hehe. Zostaną
Podobno Solorz kupił 40 sztuk mirai i buduje pierwsza stację w ...
Koninie
http://gashd.
eu/2021/03/15/tankowanie-wodoru-w-koninie-ul-poznans
ka-i-700-bar/
--
Pete