-
41. Data: 2021-03-16 18:26:47
Temat: Re: Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Od: K <n...@e...com>
On 16/03/2021 16:54, Pawel "O'Pajak" wrote:
> W dniu 2021-03-15 o 19:16, Marcin N pisze:
>> Ona rozwiązuje nierozwiązywalny problem elektryków bateryjnych:
>> kosmicznie długi czas ładowania. który dyskwalifikuje je "w trasę".
>
> Ten problem da się rozwiązać tak samo, jak problem kilkunastu
> "standardów" kaset magnetofonowych pół wieku temu. Po prostu jakaś
> większa firma opracuje i udostępni za darmo standard złącza i wymiarów
> baterii akumulatorów, będzie się podjeżdżało na stację, a automat
> wyciągnie wyczerpaną baterię i wstawi nową.
> Natomiast wodór nie nadaje się do samochodów osobowych, bo jest pod
> ogromnym ciśnieniem, a cząsteczki H2 są na tyle małe, że nawet
> najgrubsza butla jest jak sito.. To może miec od biedy sens w przypadku
> dużych pojazdów np. autobusów miejskich.
>
> Pozdroofka,
> Pawel Chorzempa
Juz taka firma powstala i nawet zaprezentowala gotowy produkt, moge
poszukac jak jestes zainteresowany. Chinczycy tez w jakims swoim modelu
to robia i zdaje sie, ze masowo. Tesla tez miala taki pomysl 8 lat temu
ale go porzucila. Jakos nikt sie nie pali do tego pomyslu, a i nie
wiadomo za bardzo w jakim modelu biznesowym to chca wprowadzic: kupujesz
auto bez baterii i osobno baterie w abonamencie, kupujesz auto z bateria
i przy pierwszym ladowaniu dostajesz juz lekko zuzyta? Rozwiazaniem tych
problemow jest wodor czy sie to hejterom z lobby elektrycznego podoba
czy nie ;)
-
42. Data: 2021-03-16 18:32:30
Temat: Re: Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Od: K <n...@e...com>
On 16/03/2021 17:26, K wrote:
> On 16/03/2021 16:54, Pawel "O'Pajak" wrote:
>> W dniu 2021-03-15 o 19:16, Marcin N pisze:
>>> Ona rozwiązuje nierozwiązywalny problem elektryków bateryjnych:
>>> kosmicznie długi czas ładowania. który dyskwalifikuje je "w trasę".
>>
>> Ten problem da się rozwiązać tak samo, jak problem kilkunastu
>> "standardów" kaset magnetofonowych pół wieku temu. Po prostu jakaś
>> większa firma opracuje i udostępni za darmo standard złącza i wymiarów
>> baterii akumulatorów, będzie się podjeżdżało na stację, a automat
>> wyciągnie wyczerpaną baterię i wstawi nową.
>> Natomiast wodór nie nadaje się do samochodów osobowych, bo jest pod
>> ogromnym ciśnieniem, a cząsteczki H2 są na tyle małe, że nawet
>> najgrubsza butla jest jak sito.. To może miec od biedy sens w
>> przypadku dużych pojazdów np. autobusów miejskich.
>>
>> Pozdroofka,
>> Pawel Chorzempa
>
> Juz taka firma powstala i nawet zaprezentowala gotowy produkt, moge
> poszukac jak jestes zainteresowany. Chinczycy tez w jakims swoim modelu
> to robia i zdaje sie, ze masowo. Tesla tez miala taki pomysl 8 lat temu
> ale go porzucila. Jakos nikt sie nie pali do tego pomyslu, a i nie
> wiadomo za bardzo w jakim modelu biznesowym to chca wprowadzic: kupujesz
> auto bez baterii i osobno baterie w abonamencie, kupujesz auto z bateria
> i przy pierwszym ladowaniu dostajesz juz lekko zuzyta? Rozwiazaniem tych
> problemow jest wodor czy sie to hejterom z lobby elektrycznego podoba
> czy nie ;)
Przepraszam, blad. Nie opracowali jeszcze gotowego produktu, jest to
kolejny startup, ktory chce przepalic troche kasy na kolejny utopijny
pomysl:
https://antyweb.pl/startup-ample-opracowal-system-ba
terii-samochodowych-ktory-tesla-porzucila/
-
43. Data: 2021-03-16 18:52:21
Temat: Re: Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Od: Marcin N <m...@o...pl>
W dniu 16.03.2021 o 09:45, RoMan Mandziejewicz pisze:
>> Eee, przesadzasz. Pokazał obliczenia pokazujące, że produkcja wodoru
>> pochłania ledwo około 2x więcej energii niż prąd do baterii - i to
>> uwzględniając sprawność ogniw wodorowych.
> Te ,,ledwie" wystarcza dla przekreślenia ekonomii. A gdzie koszt
> transportu i przechowywania? Całej infrastruktury?
Koszt produkcji paliw do samochodów jest znacznie wyższy - i nie
przekreśliło to ich przez 100 lat. Nie popadajmy w depresję...
--
MN
-
44. Data: 2021-03-16 22:28:23
Temat: Re: Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Od: ii <i...@o...invalid>
W dniu 15.03.2021 o 22:15, Myjk pisze:
> Mon, 15 Mar 2021 21:22:34 +0100, J.F.
>
>> Ale promujesz hybrydy? Co z tego ile potrzebuje na codzien, jesli
>> czasem potrzebuje 300km?
>
> Znowu zaczynasz przynudzać. Czy jak raz w roku musisz przewieźć narożnik to
> sobie busa kupujesz? Jak czasem potrzebuje 300km to są szybkie ładowarki. Z
> pewnością łatwiej je zrobić niż stację wytwarzającą, magazynującą i
> dystrybuującą wodór.
Narożnik jak narożnik. Żeby przewieźć Twizy trzeba np. Mastera.
:-)
-
45. Data: 2021-03-17 09:48:10
Temat: Re: Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Cavallino" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:s2qmf9$2h1$1$C...@n...chmurka.net...
W dniu 16-03-2021 o 16:53, J.F. pisze:
>>> Z drugiej strony energię z baterii na Saharze, może być ciężej
>>> przewieźć niż zmagazynowanej tam w wodorze (to moje domysły, nie
>>> wiem czy prawdziwe).
>
>> Ja tez nie wiem, ale mowi sie, ze linie energetyczne na dluzsza
>> odleglosc sa nieoplacalne ...
>No właśnie.
>A pociągi tam mają, więc wiele by nie trzeba dodawać, w cysterny i
>jazda do portów...
Nie tak latwo. Sprezone sa niebezpieczne, bo cisnienia trzeba duze.
Plynny ... strasznie niskiej temperatury wymaga i straty duze.
Wiec raczej rurociag.
J.
-
46. Data: 2021-03-17 09:56:57
Temat: Re: Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 17-03-2021 o 09:48, J.F. pisze:
> Użytkownik "Cavallino" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:s2qmf9$2h1$1$C...@n...chmurka.net...
> W dniu 16-03-2021 o 16:53, J.F. pisze:
>>>> Z drugiej strony energię z baterii na Saharze, może być ciężej
>>>> przewieźć niż zmagazynowanej tam w wodorze (to moje domysły, nie
>>>> wiem czy prawdziwe).
>>
>>> Ja tez nie wiem, ale mowi sie, ze linie energetyczne na dluzsza
>>> odleglosc sa nieoplacalne ...
>
>> No właśnie.
>> A pociągi tam mają, więc wiele by nie trzeba dodawać, w cysterny i
>> jazda do portów...
>
> Nie tak latwo. Sprezone sa niebezpieczne, bo cisnienia trzeba duze.
Do samochodów chcecie to wsadzać, a przy pociągach się nie da?
-
47. Data: 2021-03-17 10:42:42
Temat: Re: Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Cavallino" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:s2sg8m$h22$1$C...@n...chmurka.net...
W dniu 17-03-2021 o 09:48, J.F. pisze:
> Użytkownik "Cavallino" napisał w wiadomości grup
>>>>> Z drugiej strony energię z baterii na Saharze, może być ciężej
>>>>> przewieźć niż zmagazynowanej tam w wodorze (to moje domysły, nie
>>>>> wiem czy prawdziwe).
>>
>>>> Ja tez nie wiem, ale mowi sie, ze linie energetyczne na dluzsza
>>>> odleglosc sa nieoplacalne ...
>
>>> No właśnie.
>>> A pociągi tam mają, więc wiele by nie trzeba dodawać, w cysterny i
>>> jazda do portów...
>
>> Nie tak latwo. Sprezone sa niebezpieczne, bo cisnienia trzeba duze.
>Do samochodów chcecie to wsadzać, a przy pociągach się nie da?
No widzisz - do samochodow jak widac dalo sie wsadzic, ale im wiekszy
zbiornik, tym wieksze problemy.
Te cysterny chcesz wiezc do Europy, czy przepompowac na jeszcze
wieksze cysterny na statku ?
Ale czemu sie tak rurociagu boisz - przeciez to typowe rozwiazanie w
naszym rejonie ...
Jest jeszcze jedna wersja - nie Sahara, tylko plywajace platformy na
morzu Srodziemnym.
Ciekawe, jaki by mialy wplyw na srodowisko ..
J.
-
48. Data: 2021-03-17 11:00:53
Temat: Re: Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 17-03-2021 o 10:42, J.F. pisze:
> Użytkownik "Cavallino" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:s2sg8m$h22$1$C...@n...chmurka.net...
> W dniu 17-03-2021 o 09:48, J.F. pisze:
>> Użytkownik "Cavallino" napisał w wiadomości grup
>>>>>> Z drugiej strony energię z baterii na Saharze, może być ciężej
>>>>>> przewieźć niż zmagazynowanej tam w wodorze (to moje domysły, nie
>>>>>> wiem czy prawdziwe).
>>>
>>>>> Ja tez nie wiem, ale mowi sie, ze linie energetyczne na dluzsza
>>>>> odleglosc sa nieoplacalne ...
>>
>>>> No właśnie.
>>>> A pociągi tam mają, więc wiele by nie trzeba dodawać, w cysterny i
>>>> jazda do portów...
>>
>>> Nie tak latwo. Sprezone sa niebezpieczne, bo cisnienia trzeba duze.
>
>> Do samochodów chcecie to wsadzać, a przy pociągach się nie da?
>
> No widzisz - do samochodow jak widac dalo sie wsadzic, ale im wiekszy
> zbiornik, tym wieksze problemy.
I chcecie nam te duże problemy w miastach zakopywać co krok?
> Te cysterny chcesz wiezc do Europy, czy przepompowac na jeszcze wieksze
> cysterny na statku ?
W sumie oba warianty są do przemyślenia.
Kto wie czy pierwszy nawet nie jest prostszy.
>
> Ale czemu sie tak rurociagu boisz
Nie boję się, ale jakoś czuję że to droższa opcja, zresztą i tak nie ma
co z tym dalej zrobić na afrykańskim wybrzeżu.
- przeciez to typowe rozwiazanie w
> naszym rejonie ...
Sahara to nie jest nasz rejon.
-
49. Data: 2021-03-17 11:27:54
Temat: Re: Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Cavallino" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:s2sk0l$jmp$1$C...@n...chmurka.net...
W dniu 17-03-2021 o 10:42, J.F. pisze:
> Użytkownik "Cavallino" napisał w wiadomości grup
>>>>>>> Z drugiej strony energię z baterii na Saharze, może być ciężej
>>>>>>> przewieźć niż zmagazynowanej tam w wodorze (to moje domysły,
>>>>>>> nie wiem czy prawdziwe).
>>>
>>>>>> Ja tez nie wiem, ale mowi sie, ze linie energetyczne na dluzsza
>>>>>> odleglosc sa nieoplacalne ...
>>
>>>>> No właśnie.
>>>>> A pociągi tam mają, więc wiele by nie trzeba dodawać, w cysterny
>>>>> i jazda do portów...
>>
>>>> Nie tak latwo. Sprezone sa niebezpieczne, bo cisnienia trzeba
>>>> duze.
>
>>> Do samochodów chcecie to wsadzać, a przy pociągach się nie da?
>
>> No widzisz - do samochodow jak widac dalo sie wsadzic, ale im
>> wiekszy zbiornik, tym wieksze problemy.
>I chcecie nam te duże problemy w miastach zakopywać co krok?
Nie musza byc duze - przeciez gazociag w miescie masz co krok.
Tylko ... cisnienie w nim niskie lub srednie. Trzeba na stacji pompki.
>> Te cysterny chcesz wiezc do Europy, czy przepompowac na jeszcze
>> wieksze cysterny na statku ?
>W sumie oba warianty są do przemyślenia.
>Kto wie czy pierwszy nawet nie jest prostszy.
Byleby tylko z dzwigu nie spadly :-)
Byly kiedys gazostatki ze zbiornikami cisnieniowymi - takie
charakterystyczne duze kopuly.
Teraz wyparte przez kriogeniczne.
>> Ale czemu sie tak rurociagu boisz
>Nie boję się, ale jakoś czuję że to droższa opcja, zresztą i tak nie
>ma co z tym dalej zrobić na afrykańskim wybrzeżu.
No jak to nie ma ? Pod wode i do Europy.
A teraz masz jeszcze ciekawszy przyklad - Arabia Saudyjska buduje
najwiekszy na swiecie zaklad produkcji amoniaku.
Z "zielonego" wodoru.
Amoniak do napedu samochodow sie raczej nie nadaje, ale nawozy
sztuczne moga nam dostarczac.
Hm, saletra amonowa ... duzo energii zawiera, tylko jak ja wyzwolic w
sposob kontrolowany :-)
Hydrazyna ponoc sie nadaje do ogniw paliwowych ... ale zbyt trujaca
:-)
>> - przeciez to typowe rozwiazanie w naszym rejonie ...
>Sahara to nie jest nasz rejon.
No ale co - rurociag gdzies na Jamal da sie zrobic, a na Sahare nie ?
J.
-
50. Data: 2021-03-17 12:14:58
Temat: Re: Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 17-03-2021 o 11:27, J.F. pisze:
>>>>> Nie tak latwo. Sprezone sa niebezpieczne, bo cisnienia trzeba duze.
>>
>>>> Do samochodów chcecie to wsadzać, a przy pociągach się nie da?
>>
>>> No widzisz - do samochodow jak widac dalo sie wsadzic, ale im wiekszy
>>> zbiornik, tym wieksze problemy.
>
>> I chcecie nam te duże problemy w miastach zakopywać co krok?
>
> Nie musza byc duze - przeciez gazociag w miescie masz co krok.
Jaki gazociąg?
Przecież nie z wodorem.
Chcesz kolejną sieć zbudować?
No i chodziło mi o zbiorniki na stacjach.
>> W sumie oba warianty są do przemyślenia.
>> Kto wie czy pierwszy nawet nie jest prostszy.
>
> Byleby tylko z dzwigu nie spadly :-)
Z jakiego dźwigu?
Pociąg na promy wjeżdża na kołach.
>> Nie boję się, ale jakoś czuję że to droższa opcja, zresztą i tak nie
>> ma co z tym dalej zrobić na afrykańskim wybrzeżu.
>
> No jak to nie ma ? Pod wode i do Europy.
I już za 100 lat będziemy mogli mieć wszędzie rurociągi z wodorem....
>>> - przeciez to typowe rozwiazanie w naszym rejonie ...
>
>> Sahara to nie jest nasz rejon.
>
> No ale co - rurociag gdzies na Jamal da sie zrobic, a na Sahare nie ?
Mniej więcej, bo nie bardzo miałby kto.
U ruskich jeden zarządzający, więc łatwiej.