  • 21. Data: 2010-04-22 14:05:58
    Temat: Re: To sie nazywa dlugi czas ekspozycji !
    Od: Dariusz Zygmunt <i...@a...net>

    W dniu 4/22/2010 2:57 PM, Marcin Debowski pisze:

    > Ja sobie nawet taką interpretację wygóglałem, ale prawdę mówiąc nadal
    > nie chce mi się wierzyć. Trochę zbyt duże to złudzenie i dlaczego
    > miałoby tak spektakularnbie dotyczyć głównie ciał niebieskich?

    Człowiek postrzega wielkość przedmiotów a nie ich rozmiary kątowe. Jeśli
    postawisz słonia i figurkę słonia w takich odległościach że ich rozmiary
    kątowe będą takie same to w dalszym ciągu będziesz "widział" że słoń
    jest duży, tyle że daleko, a figurka mała bo blisko - no chyba że
    popatrzysz jednym okiem, np. "okiem" aparatu fotograficznego ;-)

    W przypadku ciał niebieskich nie można wzrokowo określić odległości w
    jakiej się znajdują, ani stereoskopowo ani przez efekt zamglenia, więc
    mózg nie może właściwie określić wielkości "bezwzględnej" i przedstawia
    różne interpretacje w zależności od otoczenia.

    Gdy słońce świeci wysoko i możesz je zasłonić wyciągniętym palcem mózg
    interpretuje je jako "małe" ale gdy wieczorem porównuje je z wieżą
    kościoła gdzieś na horyzoncie to określa je jako "olbrzymie", tyle tylko
    że dalej możesz je tym samym palcem zakryć :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

  • 22. Data: 2010-04-22 14:45:51
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    Dariusz Zygmunt wrote:

> [...]
    > kościoła gdzieś na horyzoncie to określa je jako "olbrzymie", tyle tylko
    > że dalej możesz je tym samym palcem zakryć :-)

    Aż poszukam filmu, który kiedyś popełniłem w Tunezji, wschód księżyca.
    Na filmie było widać, że księżyc wychodząc z wody coraz bardziej się
    zmniejsza.

    wer

  • 23. Data: 2010-04-22 17:09:08
    Od: "JD" <j...@g...com>

    /Galer%C3%ADa.html

    > To jakas amatorszczyzna - cyfra mozna robic to samo szybciej i taniej!

    Celnie :)

    Kiedyś tu był plebiscyt "co może analog a cyfra nie" czy jakoś tak
    i ja postawiłem na takie zdjęcia.

    JD

  • 24. Data: 2010-04-22 17:11:23
    Od: "JD" <j...@g...com>

    PS A poza tym jakim prawem ten link znalazł sie na tej grupie?? /oburzenie/
    :D

  • 25. Data: 2010-04-22 20:21:53
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    J. pisze:

> [...]
    > nisko and horyzontem. Rozmiary kątowe są takie same jak kiedy stoi wyżej [co
    > widać własnie na fotkach], tylko nasz mózg inaczej traktuje obiekty na tle
    > horyzontu/ziemi niż te na tle nieba bez zadnych struktur krajobrazu.
    > Nie wiem dlaczego, ale może to atawizm z epoki jaskiniowej. W końcu to co
    > mogło człowieka czy hominida zeżreć, przeważnie biegało po ziemi lub siedziało
    > na gałęzi, a nie fruwało w powietrzu ;-)
    > Ciekawe, jak te rzeczy widzą np. u susły itp. stepowe gryzonie -wzrokowcy, co
    > nigdy nie kopią nor w zaroślach ani nawet pod drzewami, bo zaburza im to

    To złudzenie wynika z tego, że człowiek wyobraża sobie Słońce, albo
    Księżyc na takiej wklęsłej powierzchni (sferze niebieskiej). I wydaje
    się, że ta powierzchnia jest pionowo nad głową dużo bliżej niż przy
    horyzoncie. Coś co jest dalej, a ma takie same rozmiary kątowe
    automatycznie jest odbierane jako większe.

  • 26. Data: 2010-04-22 22:55:41
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2010-04-22, Dariusz Zygmunt <i...@a...net> wrote:
> [...]
    > kościoła gdzieś na horyzoncie to określa je jako "olbrzymie", tyle tylko
    > że dalej możesz je tym samym palcem zakryć :-)

    To jest eleganckie wytłumaczenie i nie mogę mu za wiele zarzucić, ale i
    tak skończy się pewnie na odkopywaniu lub robieniu zdjęć :) Wątpliwości
    mam np. takie, że przy stosunkowo niewielkiej zmianie w wysokości słońca
    tuż nad horyzontem jego odbieralny rozmiar jest bardzo różny a jeszcze
    bardzo często występują wtedy różne p. odniesienia, jakiś statek np. i
    statek nadal pozostaje sobie na tm horyzoncie mały, a słońce za tym
    statkiem wydaje się większe m.in. w stosunku do tego statku. Niby to
    ciągle może być złudznie, ale aż trudno uwierzyć.

    --
    Marcin

  • 27. Data: 2010-04-23 00:44:04
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Idąc dalej po tej lini rozumowania: jeśli by wziąć zdjęcie i ładnie
    wmontować słoneczko w horyzont a na kolejnym zdjęciu samo słoneczko
    (dokładnie tego rozmiaru) na gołym niebie, to pewnie subiektywny odbiór
    wielkości będzie inny ale nie bardzo drastycznie. Szacowałby jakieś góra
    1.5x. To co sie natomiast często widzi, to róznica wielkości
    przekraczająca 2-4x więc co prawda nie neguję tu istnienia iluzji
    optycznej ale spodziewam się, że nie jest to zawsze dominujacy czynnik.
    Różnice w gestości powietrza mogą najpewniej powodować "efekt soczewki".

    --
    Marcin

  • 28. Data: 2010-04-23 05:37:40
    Od: "JD" <j...@g...com>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w wiadomości

> [...]
    > statkiem wydaje się większe m.in. w stosunku do tego statku. Niby to
    > ciągle może być złudznie, ale aż trudno uwierzyć.

    Bo statek im dalej tym mniejszy, a słońce zawsze takie samo.
    Należy uwierzyć Dariuszowi :)

    00
    Pozdrawiam
    JD

  • 29. Data: 2010-04-23 08:28:47
    Od: "J." <j...@i...pl>

    > słyszałeś o ugięciu światła przy przechodzeniu między ośrodkami. wiesz
    > dlaczego słońce przy horyzoncie jest czerwone??

    Owszem, coś tam fizyki liznąłem przez te wszystkie lata :-P Ten szczególny
    przypadek, o którym piszesz, zwie się refrakcja atmosferyczna. Z treścią
    posta, na który odpisywałem, zjawisko to nie ma nic wspólnego. Nie wpływa
    [ściślej: w zauważalny sposób] na rozmiary kątowe obiektów astronomicznych tej
    wielkosci, co rozpatrywane [Słońca czy Księżyca, średnica ok. 0.5st.] nisko
    nad horyzontem. Natomiast wpływa i to bardzo na ich położenie [w tym moment
    wschodu i zachodu], barwę [razem z absorpcją], a także na promień horyzontu
    itp.
    Tamten efekt "powiększania" nad horyzontem jest złudzeniem produkowanym przez
    mózg, fizycznie nie istnieje i na zdjęciach go nie widać, co własnie zdziwiło
    pytającego, bo potczna opinia jest inna. Temat przewija sie od czasu na forach
    poświęconych astronomii, możesz sprawdzić. Dowód fotograficzny pewnie
    znajdziesz dobrze poszukawszy na jakiejś stronie o profilu edukacyjnym,
    poświeconej tego typu zjawiskom z pogranicza astronomii i meteorologii.
    Pozdrawiam
    -J.

  • 30. Data: 2010-04-23 08:32:41
    Od: "J." <j...@i...pl>

    Trochę nieściśle pominałem efekt spłaszczenia w pionie, widzę że wcześniej
    Ludek Vasta napisał co i jak i znalazł linka. Reszta zostaje w mocy:-)
    -J.