  • 1. Data: 2011-03-03 09:59:24
    Temat: Tempomat - tak ma byc czy nie dziala poprawnie?
    Od: "DJ" <d...@p...onet.pl>

    Witam

    Mam pytanie odnosnie dzialania tempomatu w samochodzie z manualna skrzynia
    biegow.
    Chodzi mi o to co sie dzieje jak sie np. wlaczy przycisk powodujacy powrot
    do ustawionej wczesniej predkosci, a nie jest wtedy wrzucony bieg. U mnie
    wtedy szybko rosna obroty az do odciecia albo wczesniejszego wylaczenia
    tempomatu czy to przyciskiem czy wcisnieciem pedalu sprzegla czy hamulca.
    Czy tak sie zachowuja niektore (wszystkie?) samochody z manualem czy tez cos
    nie dziala do konca poprawnie? Czy tempomat powinien rozpoznac, ze nie jest
    wrzucony bieg i nie powinien sie zalaczyc?

    Pozdrawiam

    DJ

  • 2. Data: 2011-03-03 10:12:58
    Temat: Re: Tempomat - tak ma byc czy nie dziala poprawnie?
    Od: Krzysztof 45 <m...@v...pl>

    DJ napisał(a):
    > Czy tempomat powinien rozpoznac, ze nie jest
    > wrzucony bieg i nie powinien sie zalaczyc?
    Powinien.
    U mnie poniżej 30 albo 40 km/h nie włączy się, na luzie tez sie nie
    włączy.
    --
    Krzysiek

  • 3. Data: 2011-03-03 10:48:03
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    Dnia 2011-03-03 09:59, *DJ* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:
> [...]
    > do ustawionej wczesniej predkosci, a nie jest wtedy wrzucony bieg. U mnie
    > wtedy szybko rosna obroty az do odciecia albo wczesniejszego wylaczenia

    Ciekawa sprawa - postaram się sprawdzić po pracy :)

    Pozdrawiam - Mirek
    President Herbert *old* on board :)
    kolczan( a t )dronet(kropek) p l

  • 4. Data: 2011-03-03 11:12:35
    Od: Adam Adamaszek <c...@g...com>

    On 3 Mar, 09:59, "DJ" <d...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > nie dziala do konca poprawnie? Czy tempomat powinien rozpoznac, ze nie jest
    > wrzucony bieg i nie powinien sie zalaczyc?

    Zalezy, jakie auto. Jesli masz elektroniczna przepustnice - to nie
    powinno tak byc; w przypadku gazu "na lince" jest to prawdopodobnie
    poprawne zachowanie. Glowy nie dam ;)

    pozdr
    AA

  • 5. Data: 2011-03-03 11:16:51
    Od: AL <a...@s...tam>

    W dniu 2011-03-03 09:59, DJ pisze:
> [...]
    > nie dziala do konca poprawnie? Czy tempomat powinien rozpoznac, ze nie jest
    > wrzucony bieg i nie powinien sie zalaczyc?

    u mnie tempomat dziala tylko na 4 i 5-tym biegu (jak auto ma 6 to i na
    6-tym oczywiscie)
    (nie pamietam czy jeszcze jest jakas min. predkosc 20 lub 30km/h)

    na luzie na 100% sie nie wlaczy
    Pytanie do autora watku: co to za samochod i jak realizowana jest w nim
    funkcja tempomatu

    --
    pozdr
    Adam (AL)

  • 6. Data: 2011-03-03 11:21:25
    Od: "Michał \"HoMMeR\" Paszek" <hommer@[SPAM_SIO]3star.net.pl>

    W dniu 2011-03-03 11:12, Adam Adamaszek pisze:
    > Zalezy, jakie auto. Jesli masz elektroniczna przepustnice - to nie
    > powinno tak byc; w przypadku gazu "na lince" jest to prawdopodobnie
    > poprawne zachowanie. Glowy nie dam ;)

    Jaka jest niby różnica pomiędzy przepustnicą "na lince", a przepustnicą
    elektroniczną? Przepustnica "na lince" też może być elektroniczna.
    Przecież w silnikach z wtryskiem paliwa jednym z ważniejszych elementów
    jest czujnik położenia przepustnicy. W "elektronicznych" przepustnicach
    różnica jest taka, że zamiast sterować przepustnicą mechanicznie
    sterujesz poprzez czujnik pedału gazu i silnik wykonawczy.

    IMO takie zachowanie tempomatu może zależeć od stopnia jego
    skomplikowania, jeśli nie będziemy wiedzieć jakie to auto i jaki silnik
    to ciężko będzie odpowiedzieć na to pytanie.

    --
    Michał "HoMMeR" Paszek
    hydrokomfort by Citroen Xantia

  • 7. Data: 2011-03-03 11:37:48
    Od: "DJ" <d...@p...onet.pl>

    > Pytanie do autora watku: co to za samochod i jak realizowana jest w nim
    > funkcja tempomatu

    Samochod to Ford Mondeo MkII z 2000 roku z silnikiem 2,5 V6.
    Tempomat dziala na prostej zasadzie. Do przepustnicy jest doprowadzona druga
    linka (oprocz tej od pedalu gazu), ktora jest sterowana serwomechanizmem
    (silnik elektryczny z przekladnia). Serwomechanizm jest zintegrowany z
    elektronika nim sterujaca. Do modulu elektronicznego jest podpiety m. in.
    czujnik przy pedale sprzegla, hamulca, przyciski na kierownicy i tylko
    sygnal z czujnika predkosci samochodu. Nie ma natomiast podpietego zadnego
    sygnalu informujacego o zalaczonym biegu. Wiem dokladnie jakie sygnaly
    przychodza do calego modulu tempomatu, bo mam schemat i tempomat sam
    montowalem. W zasadzie wiec wydaje mi sie normalne takie zachowanie, bo
    tempomat nie ma prawa wiedziec o polozeniu dzwigni zmiany biegow.
    Ciekaw wiec jestem jak to jest w innych samochodach i czy sa takie, ktore
    maja tak samo. I czy mimo wszystko u mnie na pewno jest OK, bo te typy tak
    maja :)

    Pozdrawiam

    Darek

  • 8. Data: 2011-03-03 11:38:12
    Od: Przemysław Gubernat <r...@W...r3pc10.pl.na.newsach>

    W dniu 2011-03-03 11:21, "Michał \"HoMMeR\" Paszek" pisze:
    [..]
    > IMO takie zachowanie tempomatu może zależeć od stopnia jego skomplikowania,
    > jeśli nie będziemy wiedzieć jakie to auto i jaki silnik to ciężko będzie
    > odpowiedzieć na to pytanie.

    Wyjdźmy z założenia że to "tempomat" w UAZie z '86 roku ;-)
    Tam włączysz go zawsze :D

    --
    [WRC] Biały Scenic 2000 1,9 dTI
    CB: Intek M-490 ML 145

    +-=-=-=-=-=-=-=- Przemysław Gubernat -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-+
    | _API Internet_ A. Stolarczyk i P. Gubernat Spółka Jawna |
    =-=-=-=-+

  • 9. Data: 2011-03-03 11:45:46
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Thu, 3 Mar 2011 09:59:24 +0100, DJ napisał(a):

> [...]
    > nie dziala do konca poprawnie? Czy tempomat powinien rozpoznac, ze nie jest
    > wrzucony bieg i nie powinien sie zalaczyc?

    Nie, w ogóle nie powinien się włączyć. Tak samo jak włączysz na
    niewłaściwym biegu - bo przy ręcznych skrzyniach działają tylko na
    najwyższych biegach, zazwyczaj 4 i 5 czy jeżeli ma więcej, to od 4 w górę.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Zapytaj, czy mógłby tego nie robić.

  • 10. Data: 2011-03-03 12:05:37
    Od: omega_fan <o...@n...org>

    On 03/03/2011 11:45 AM, Waldek Godel wrote:

    > Nie, w ogóle nie powinien się włączyć. Tak samo jak włączysz na
    > niewłaściwym biegu - bo przy ręcznych skrzyniach działają tylko na
    > najwyższych biegach, zazwyczaj 4 i 5 czy jeżeli ma więcej, to od 4 w górę.

    Nie jest to prawda.
    Zazwyczaj działają od jakiejs określonej prędkości w górę, spotkałem się
    z 30 i 40 km/h.
    Zatem przy 50 km/h na 3 biegu (skrzynia 6) jak najbardziej działa.

    Na luzie się nie powinien włączyć, u mnie się nie włącza.