  • 1. Data: 2011-10-04 08:02:53
    Temat: Taka prośba o przysługę dla graficznie obeznanych
    Od: "Roger from Cracow" <r...@s...pl>

    Jest sobie taki portal, który założyłem o Bieszczadach:
    http://www.wrota-bieszczadow.pl

    Można nadsyłać zdjęcia, opiniować je itd. Ja moderuję każdą fotę nadesłaną.
    No i przyszedł czas na kilka słów odnośnie obróbki i jakości zdjęć. Widzę, że
    wielu dobrych fotografów, wytrwałych podróżników z zacięciem foto posiadają
    naprawdę świetnie zdjęcia, niestety nie umieją ich dopieścić. Niestety często
    bywa tak jak w przykładzie poniżej:

    http://www.wrota-bieszczadow.pl/content/programy-gra
    ficzne-nie-b%C3%B3jmy-si%C4%99-ich

    Czy może mi ktoś życzliwy przetłumaczyć poradę z PS CS4 na jakiegoś np. Gimpa
    albo coś innego do obróbki grafiki taniego i dostępnego ?

    Byłbym ogromnie wdzięczny.

    Roger

    --
    Marcin 'Roger' Pojałowski
    fotografia: http://www.studio-roger.pl

  • 2. Data: 2011-10-04 09:02:07
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-10-04 10:02, Roger from Cracow pisze:

> [...]
    > Gimpa
    > albo coś innego do obróbki grafiki taniego i dostępnego ?

    Jeśli chodzi o TAK zaawansowaną obróbkę, to może najłatwiej będzie
    zaproponować "Szczęśliwy traf" z Picasy?
    A oto efekt:
    http://global.images8.fotosik.pl/2884/4d3b271359c501
    14.jpg
    :D

    WAIDODAYO!

    --
    http://www.stopakcyzie.pl/
    Nie muszisz głosować na PO/PiS/SLD/PSL, poniżej znajdziesz link, gdzie

  • 3. Data: 2011-10-04 09:14:17
    Od: marek augustynski <m...@g...com>

    > http://www.wrota-bieszczadow.pl/content/programy-gra
    ficzne-nie-b%C3%B...

    Hej. Na Gimpie się nie znam. Przychodzę z uwagą na temat "Po obróbce..
    warto?"
    Wiem o co Ci chodzi. Zdjęcie ma być atrakcyjne dla przeciętnego widza
    więc dodanie kontrastu i podostrzenie wydaje się sensowne. Pamiętaj
    jednak, że każda operacja odbiera, nie dodaje. Obróbka jest
    uproszczeniem pozwalającym na szybkie dotarcie do oka.. świadomości.
    Musi być wykonana tak aby w miarę możliwości nie naruszać klimatu na
    niej panującego.
    Piszę banał ale muszę, bo widzę jak nagminne uatrakcyjnianie
    fotografii niszczy jej najcenniejszą rzecz. Zdjęcie przed obróbką,
    jakkolwiek bure nie jest, "płynie".

    marek

  • 4. Data: 2011-10-04 09:34:10
    Od: mt <t...@i...pl>

    Roger from Cracow pisze:

> [...]
    > Gimpa
    > albo coś innego do obróbki grafiki taniego i dostępnego ?

    No od Gimpa to ja bym nie zaczynał, skoro użytkownicy mają jakąś awersję
    do obróbki zdjęć, to tylko im się pogorszy jak zobaczą interfejs ;)
    A tak serio, to może Paint.NET, darmowy (aczkolwiek tylko na windowsa)
    no i nic nie trzeba tłumaczyć, bo robisz tak jak w szopie, nawet menu
    jest baardzo podobnie nazwane (przynajmniej na tym przykładzie co
    podałeś), dograć trzeba tylko plugin do unsharp mask:
    http://forums.getpaint.net/index.php?/topic/8415-uns
    harp-mask/

    --
    marcin

  • 5. Data: 2011-10-04 14:51:00
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "marek augustynski" <m...@g...com> wrote:

> [...]

    > Piszę banał ale muszę, bo widzę jak nagminne uatrakcyjnianie
    > fotografii niszczy jej najcenniejszą rzecz. Zdjęcie przed obróbką,

    Nie, żebym się z czymś nie zgadzał - podpisuję się pod wszystkim. :)

    Tu jednak mamy zdjęcie, które akurat można potraktować wyjątkowo -
    długie dystanse, to jest ten przypadek, gdy z buciorami wchodzi nam w
    zdjęcie tzw. perspektywa powietrzna (nie lubię tej nazwy). Utrata
    kontrastu szybko narasta, a tym bardziej źle wpływa na odbiór, iż długie
    tele optycznie skraca nam perspektywę - widz ma wrażenie znajdowania się
    15 metrów od tematu, a zamglenie jak z pół kilometra.

    Puryści wierności będą mieć świadomość, że samo podkręcenie
    kontrastu nie naprawi problemu do końca - perspektywa powietrzna
    selektywnie zmienia kolory. A poza tym, jak zwykle przy obróbce: nigdy
    nie wiadomo, gdzie powiedzieć: "dość!". W efekcie normą są zdjęcia
    "przedobrzone".

    Pozdrawia ten, który obrabia swoje zdjęcia wyłącznie w aparacie. ;-)

    Mariusz [mr.]

  • 6. Data: 2011-10-04 15:21:05
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > więc dodanie kontrastu i podostrzenie wydaje się sensowne. Pamiętaj
    > jednak, że każda operacja odbiera, nie dodaje.

    rzeczywiscie , najczesciej przy obrobce cyfrowej rachunkowo czegos sie
    odejmuje .
    Ale co ?
    To co wystepuje w nadmiarze na zdjeciu a niekoniecznie musi
    wystepowac w naturze lub tez w naszym wyobrazeniu o zdjeciu..
    Z tego punktu widzenia odejmowanie jest czyms bardzo korzystnym

    To tak jakbyc mial dlugi w banku i ktos odejmowal Ci te dlugi
    splacajac za Ciebie.
    I co- dlatego ze jest to odejmowanie - mialoby to byc czyms
    niekorzystnym?

    Operand odejmowania jest rownie naturalny jak operand dodawania. Zaden
    z nich nie jest z definincji ani lepszy ani gorszy.

  • 7. Data: 2011-10-04 15:28:05
    Od: marek augustynski <m...@g...com>

    >     Tu jednak mamy zdj cie, kt re akurat mo na potraktowa wyj tkowo -
    > d ugie dystanse, to jest ten przypadek, gdy z buciorami wchodzi nam w
    > zdj cie tzw. perspektywa powietrzna (nie lubi tej nazwy). Utrata
    > kontrastu szybko narasta, a tym bardziej le wp ywa na odbi r, i d ugie
    > tele optycznie skraca nam perspektyw - widz ma wra enie znajdowania si
    > 15 metr w od tematu, a zamglenie jak z p kilometra.

    Gdyby nie "powietrze" w zdjęciu z odległości to byłoby ono
    płaskie.
    Ale fakt. Przeoczyłem.

    marek

  • 8. Data: 2011-10-04 15:34:44
    Od: "m0w" <c...@g...pl>

    Nie podba mi się to zdjecie po obróbce. Za duże kontrasty po bokach kadru
    (jakaś winieta wylazła)
    W oryginalnym fotka ma ciepły odcień, a w obrobinym jest trupio zimna.
    Jak ma być tak drastycznie obrobione, to lepiej nie obrabiac.

  • 9. Data: 2011-10-04 16:52:54
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 4 Okt., 17:34, "m0w" <c...@g...pl> wrote:
    > Nie podba mi si to zdjecie po obr bce. Za du e kontrasty po bokach kadru
    > (jaka winieta wylaz a)
    > W oryginalnym fotka ma ciep y odcie , a w obrobinym jest trupio zimna.
    > Jak ma by tak drastycznie obrobione, to lepiej nie obrabiac.

    nie musi sie podobac - to kategoria subiektywna.
    wystaczy, ze po obrobce jest lepsze.

  • 10. Data: 2011-10-04 17:02:23
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-10-04 18:52, XX YY pisze:
    > nie musi sie podobac - to kategoria subiektywna.
    > wystaczy, ze po obrobce jest lepsze.

    Lepsze do przytulania czy słuchania?

    --
    pozdrawia Adam
    /zbankrutujmy w końcu wszyscy i weźmy się do roboty/