  • 111. Data: 2018-09-23 04:58:39
    Temat: Re: Tajemniczy flash drive w drukarce HP 3800
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-09-21, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup
    l...

    > Jakos tak, tylko cos mi chodzi po glowie, ze przy wiekszej ilosci
    > atomow to te bliskie wplywaja na orbitale, a te dalsze wplywaja malo
    > ... pomijalnie malo.

    Robiłem to ze 20 lat temu i takie rzeczy albo się robiło właśnie ze
    Schrodingera albo półempirycznie. Nie przypominam sobie jakiś ograniczeń
    co do ilości atomów. Głównym problemem przy Schrodingerze był czas.
    Liczyłem dość proste pierścienie fosfazenowe i na dość dobrych maszynach
    jak na tamte czase (ale też znowu nie jakiś super wypas) - SGI O2,
    zajmowało to tygodnie.

    Półempirycznie (molecular mechanics) to był relatywnie błysk, nawet jak
    na tamte czasy.

    Jak to teraz wygląda to nie wiem, ale raczej skłaniam się ku opinii
    Jarka, bo problem był w mocy obliczeniowej.

    --
    Marcin

  • 112. Data: 2018-09-23 05:06:39
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-09-22, Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> wrote:
    > kąty i długości wiązań i są łatwo montowalne. Jeśli ktoś ma praktykę, to
    > model kilkunastowęglowej cząsteczki zbuduje w dwie minuty. Policzenie
    > tego na dobrym pececie zajmuje dobę. I trzeba programowi podpowiadać, bo
    > pozostawiony sam sobie potrafi policzyć durnotę.

    No cała radość po kilku dniach zobaczyć, że to wszystko się "rozchodzi"
    zamiast "schodzić".

    --
    Marcin

  • 113. Data: 2018-09-23 05:17:18
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-09-22, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

    > Ależ oczywiście! Proszę, śmiało.

    > Odruchowo, nie bacząc na ostrzeżenia, zacząłem guglem poszukiwać
    > miejsca, skąd mógłbym sobie ściągnąć źródła tego gaussiana -- celem
    > oszacowania jaka część kodu jest w fortranie, a jaka w niefortranie.
    > Bowiem to było głównym celem prowadzonych tu rozważań. Niestety, nic
    > z tego nie wyszło. (To co było poniżej, z uwagą i w miarę możności
    > ze zrozumieniem, przeczytałem)

    Gaussian jest kompercyjny. Nie sądze aby źródła były dostępne.
    Ale tu:
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_quantum_chemis
    try_and_solid-state_physics_software

    ..stoi, że jest istotnie napisany w Fortranie. Zresztą gdy powstawał
    (1970) to zdaje się za dużo w miarę rozwiniętych języków wysokiego
    poziomu nie było.

    --
    Marcin

  • 114. Data: 2018-09-23 05:56:59
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-09-21, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

    > Czyli trwało tyle, ile powinno. Kiedyś na p.c.o.a wymyślono nawet termin
    > "linuksowe pół roku".

    Ale po co się w sumie afiszowali, że jest jak nie było? Fakt, że pewnie
    Linuks nadal dość niszowy... Z drugiej strony jeśli innych frustratów
    załatwili z podobną klaśa jak mnie, to może nawet i lepszy PR im z tego
    wyszedł, niż jakby mieli anonsować sterowniki pod Linuksa w późniejszym
    terminie.

    Ale pewnie to był jakiś wypadek przy pracy.

    --
    Marcin

  • 115. Data: 2018-09-23 11:16:34
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    l...

    > Robiłem to ze 20 lat temu i takie rzeczy albo się robiło właśnie ze
    > Schrodingera albo półempirycznie. Nie przypominam sobie jakiś ograniczeń
    > co do ilości atomów. Głównym problemem przy Schrodingerze był czas.

    Pierwszy raz zetknąłem się z problemem na studiach, ponad czterdzieści
    lat temu. Ab initio dawało się policzyć jon H2+, i to by było na tyle...

    P.P.

  • 116. Data: 2018-09-23 13:44:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > załatwili z podobną klaśa jak mnie, to może nawet i lepszy PR im z tego
    > wyszedł, niż jakby mieli anonsować sterowniki pod Linuksa w późniejszym

    Kontekst przepychanek z p.c.o.a był taki, że w linuksie wszystko już jest
    prawie, prawie, a za pół roku będzie całkiem. Rzeczywistość jest taka, że
    jeśli czegoś nie potrzeba, to tego nie ma i nie będzie.

    > Ale pewnie to był jakiś wypadek przy pracy.

    Albo wyjątkowy przypadek, że ktoś coś obiecał, zaplanował i w końcu zrobił.

    Dość często spotykam się z takim przypadkiem, że producent ogłasza wszem
    i wobec, że jego sprzęt ma wsparcie dla Linuksa. Jako dowód dołącza płytę
    CD ze "sterownikami". Te sterowniki to wyrwany z kontekstu fragment kodów
    kernela mający z dziesięć lat. Od tego czasu w nowych wydaniach jądra
    nastąpił znaczący postęp, obsługa tego sprzętu zmieniła się, polepszyła.
    Ale producent sprzętu może o tym wcale nie wiedzieć, nie obchodzi go to,
    nie on to wszystko pisze.

    --
    Jarek

  • 117. Data: 2018-09-23 13:46:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    >
    > ..stoi, że jest istotnie napisany w Fortranie. Zresztą gdy powstawał
    > (1970) to zdaje się za dużo w miarę rozwiniętych języków wysokiego

    Fortran też jest całkiem nieźle rozwinięty jak na swoje 60 lat i tego
    typu zastosowania. Chociaż dzisiaj zaliczenie go do "języków wysokiego
    poziomu" brzmi nieco dziwnie. Bliżej mu do assemblera niż do javy.

    Współczesne języki programowania obrały inną drogę. Wszystko można
    w nich zrobić łatwo i przyjemne. Chyba żeby ktoś chciał coś policzyć,
    wtedy gorzej. Rację mają Francuzi. Dzisiaj komputer to nie "computer"
    (liczydło), ale "ordinateur" (zarządca, organizator, porządkowy).

    --
    Jarek

  • 118. Data: 2018-09-23 14:19:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 23 Sep 2018 13:46:06 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):
> [...]

    > wtedy gorzej. Rację mają Francuzi. Dzisiaj komputer to nie "computer"
    > (liczydło), ale "ordinateur" (zarządca, organizator, porządkowy).

    Ale Fortran tez nie stoi w miejscu
    http://fortranwiki.org/fortran/show/Object-oriented+
    programming

    Co nawiasem mowiac swiadczy o tym, ze ktos jeszcze w tym grzebie ..

    J.

  • 119. Data: 2018-09-23 14:34:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale Fortran tez nie stoi w miejscu
    > http://fortranwiki.org/fortran/show/Object-oriented+
    programming

    > Co nawiasem mowiac swiadczy o tym, ze ktos jeszcze w tym grzebie ..

    Są też tacy, którzy wciąż jeszcze grzebią w commodorach i basicach.
    Można stworzyć całkiem nowy język i z sentymentu nazwać go "basic"
    albo "fortran" z odpowiednim przedrostkiem. Tak samo są też ludzie,
    u których już siódmy pies z kolei wabi się Azor.

    --
    Jarek

  • 120. Data: 2018-09-23 15:08:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 22 Sep 2018 06:49:14 GMT, Mateusz Viste napisał(a):

    > A czy to nie była po prostu tokenizacja? Nie wiem, C64 nie miałem, ale
    > BASICA (i chyba GW-BASIC też) potrafiły zapisać program w postaci
    > binarnej. Ale nie jako kod wykonywalny, tylko ciąg tokenów. Zamiast "IF"
    > było dajmy na to 0x01, zamiast "WHILE" 0x05 itp.

    O ile wiem, to w C64 tak wlasnie bylo.
    W spectrum bylo od samego poczatku - nie wpisuwales I i F, tylko
    odpowiednia kombinacja klawiszy na token IF

    >Ale to dalej program interpretowany.

    Hm ... piszesz takie LET A=A+1, to i tak trzeba wywolac prodedure
    "biblioteczna" dodawania liczb FP, bo innych nie znal.
    I czy w programie bedzie bezposredni call czy przejscie przez tablice
    adresow funkcji dla tokenow, to juz nie taka duza roznica.

    Tyle ze Spectrum juz w trakcie wykonania wyszukiwal adresy zmiennych,
    analizowal wyrazenia, wiec sporo tej interpretacji zostalo.

    J.