  • 41. Data: 2011-11-12 20:59:29
    Temat: Re: [OT] świeczka
    Od: Padre <P...@n...net>

    W dniu 2011-11-12 15:53, Michoo pisze:

    > Czy odkształcenie oznacza, że jest cieczą?
    >
    > Oidp zrobiono eksperyment polegający na położeniu na sobie płyty złotej
    > i ołowianej - po kilku latach było kilka um wymieszanej przez dyfuzję
    > warstwy - nawet metale się "delikatnie" poruszają.

    Z tego co pamiętam, połączenia owijane wykorzystywały efekt dyfuzji,
    miałem jeszcze możliwość serwisować obrabiarki numeryczne z modułami
    wykonywanymi ta technologią, po kilku latach przy odwijaniu połączenia
    trzeba było przyłożyć większą silę i czuć było moment zrywania się
    połączenia na krawędziach kołka.

  • 42. Data: 2011-11-12 21:08:59
    Temat: Re: [OT] szkło
    Od: Padre <P...@n...net>

    ostre jak po cięciu.

    > Jak zalane ołowiem, to mnie specjalnie nie dziwi. Te nieosłonięte
    > jakoś korodują. Tylko nie do końca wiem jak.

    Nie zalane, szkło wkłada się w gotowe profile o przekroju dwuteownika i
    potem całość witraża naciera się specjalnym kitem który wchodzi pomiędzy
    szkło a ołów i z czasem twardnieje mocno klejąc się do szkła i ołowiu.
    Proces korozji szkła jest dla mnie również dość tajemniczy, choć jest
    wielokrotnie większy od zewnątrz ale szkło od wewnątrz budynku również
    ulega degradacji, może powodem są również zmiany temperatury i
    niejednorodność starego szkła. Witraże które miałem w rekach miały
    wstawiane z braku funduszy fragmenty zwykłego bezbarwnego szkła
    produkowanego maszynowo mającego chyba nie więcej jak 80 lat które
    również były skorodowane na powierzchni choć nie w takim stopniu jak
    oryginalne fragmenty.

  • 43. Data: 2011-11-12 21:12:47
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 12.11.2011 18:32, janusz_kk1 pisze:

    > Nie jest, na dicovery pokazywali produkcję szkła i
    > podawali że szkło to przechłodzona ciecz i płynie,
    Na discovery podają niestety wiele bzdur, ufam im mniej niż Wikipedii.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Glass#Glass_versus_supe
    rcooled_liquid

    > co prawda trzeba
    > dziesiątek lat aby efekt był mierzalny ale podobno tak jest.
    Dwie rzeczy:
    - można założyć, że "ciało bezpostaciowe" jest cieczą z powodu struktury
    wewnętrznej, mimo, że przejawia wszelkie właściwości ciał stałych - to
    kwestia definicji [1]
    - ja słyszałem o tym, że efekt jest mierzalny tylko w charakterze
    niepotwierdzonych plotek z jednej i dość sensownych argumentów (płytki w
    witrażach grubsze na górze) z drugiej strony[2]

    ad [1] - załóżmy, że szkło jest rzeczywiście ciałem ciekłym. Ochłodźmy
    je do okolic 0K - ustają nawet drgania atomowe, więc jakiekolwiek
    "płynięcie" jest niemożliwe, ALE struktura wewnętrzna się nie zmieniła w
    żaden sposób. Szkło jest nadal ciekłe, czy jest już ciałem stałym?
    Jeżeli jest to od którego momentu?

    ad[2] - odkształcenie nie implikuje ciekłości - przytoczony już pręt
    stalowy (czy lepiej nawet ołowiany - będzie szybciej) odkształca się pod
    własnym ciężarem a strukturę ma krystaliczną.

    Michoo

  • 44. Data: 2011-11-12 21:13:05
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Nie jest, na dicovery pokazywali produkcję szkła i
    > podawali że szkło to przechłodzona ciecz i płynie, co prawda trzeba
    > dziesiątek lat aby efekt był mierzalny ale podobno tak jest.
    > http://encyklopedia.pwn.pl/index.php?module=haslo&id
    =3983073

    To co na Discovery pokazują od nich nie zależy, filmują procesy
    produkcyjne w funkcjonujących zakładach, natomiast komentarze to
    niestety często publicystyka popularna lecz często nie naukowa. Do tego
    dochodzi nieścisłe tłumaczenie.

  • 45. Data: 2011-11-12 21:24:04
    Od: Padre <P...@n...net>

    W dniu 2011-11-12 18:32, janusz_kk1 pisze:

> [...]
    > podawali że szkło to przechłodzona ciecz i płynie, co prawda trzeba
    > dziesiątek lat aby efekt był mierzalny ale podobno tak jest.

    Obejrzyj sobie w sieci "Pitch Drop Experiment"
    Zestalona smoła w temperaturze pokojowej może zostać rozkruszona przy
    uderzeniu, można z niej odlać twarda belkę i rozwalić nią komuś łeb ale
    ta przynajmniej płynie w takim stopniu że dało się to doświadczalnie
    potwierdzić, lepkość ma ponoć tylko sto miliardów większą niż woda.

  • 46. Data: 2011-11-12 21:27:49
    Od: Padre <P...@n...net>

    W dniu 2011-11-12 22:08, Padre pisze:
> [...]
    > produkowanego maszynowo mającego chyba nie więcej jak 80 lat które
    > również były skorodowane na powierzchni choć nie w takim stopniu jak

    O korozji szkła jest dość ładnie napisane tutaj:

    http://www.swiat-szkla.pl/content/view/3945/lang,pl/

  • 47. Data: 2011-11-12 22:00:26
    Od: venioo <p...@o...eu>

    > Mówisz, że uczonym radzieckim udała się transmutacja całkowita złota w
    > ołów? A może w nicość? ;)

    Szkoda, ze nie w druga strone ;)

    --
    venioo
    GG:198909

  • 48. Data: 2011-11-12 22:15:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Padre napisał:

    > Nie zalane, szkło wkłada się w gotowe profile o przekroju dwuteownika i
    > potem całość witraża naciera się specjalnym kitem który wchodzi pomiędzy
    > szkło a ołów i z czasem twardnieje mocno klejąc się do szkła i ołowiu.

    Trzysta lat temu też jakieś kity wstawiali, a nie po prostu lutowali?
    Myślałem, że dwuteownik, to współczesny pomysł. A teraz, to w ogóle
    chyba częściej robi się metodą Tiffany'eygo -- płaskownik mosiężny
    i po oby stronach lut ołowiany formowany w wałek przez napięcie
    powierzchniowe.

> [...]
    > wielokrotnie większy od zewnątrz ale szkło od wewnątrz budynku również
    > ulega degradacji, może powodem są również zmiany temperatury i

    Ja sobie to właśnie jakoś tak wyobrażałem. Jeśli nie płynięcie na ostrej
    krawędzi, to samoistne odpryskiwanie igiełek szklanych. U szklarza na
    podłodze czasem wala się coś, co wygląda jak szklane włókienka.

    --
    Jarek

  • 49. Data: 2011-11-12 22:20:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Padre napisał:

    > O korozji szkła jest dość ładnie napisane tutaj:
    >
    > http://www.swiat-szkla.pl/content/view/3945/lang,pl/

    Wreszcze czarno na białym napisali, że na szkło oddziaływuje
    woda w stanie ciekłym. Czyli dobrze mówią, żeby szybciej pić,
    bo szkłem przesiąknie.

    --
    Jarek

  • 50. Data: 2011-11-13 02:12:09
    Od: Padre <P...@n...net>

    A teraz, to w ogóle
    > chyba częściej robi się metodą Tiffany'eygo -- płaskownik mosiężny
    > i po oby stronach lut ołowiany formowany w wałek przez napięcie
    > powierzchniowe.

    Coś ty masz dane z księżyca :) Przeszklenia witrażowe od wieków do dziś
    robi się tak samo przy wykorzystaniu profili ołowianych i kitu
    witrażowniczego, tylko łatwiej jest wyprodukować profile, lutuje się
    ołowiem tylko miejsca ich połączenia. Własnie dla tego do witrazy
    używano ołowiu, że w dawnych czasach można było z niego formować taśmy i
    profile praktycznie bez żadnych skomplikowanych narzędzi. Metodą
    Tiffany'ego robi się lampy, zawieszki i małe przeszklenia do mebli,
    krawędzie szkła owija się taśmą miedzianą i lutuje zwykłym stopem SnPb
    50/60 a wałek lutu imitujący ołowiany profil powstaje na jej wywiniętych
    krawędziach, dziś jedynym ulepszeniem tej metody jest odporny na
    temperaturę syntetyczny klej którym pokryta jest miedziana folia co
    ułatwia owinięcie szkła. Płaskownik mosiężny stosuje się sporadycznie w
    co którejś spoinie nie zamiast ale oprócz miedzianej folii do
    usztywnienia dużych płaskich powierzchni przy nietypowych projektach,
    czasze lamp po zlutowaniu z obu stron są dostatecznie sztywne żeby nie
    wymagać wzmocnień.