-
1. Data: 2016-10-13 09:44:11
Temat: Stałe AWD i zachowanie na śliskiej drodze
Od: Maciek <d...@p...onet.pl>
Pytanie głównie do inżynierów i praktyków zap***lania, jak chocby grupowy
rajdowiec Tomasz.
Który z pasywnych, stałych napędów na obie osie zapewnia waszym zdaniem
najlepszą *trakcję* na śliskim (mokrym, zabłoconym, zaśnieżonym) asfalcie?
Symetryczny, bez żadnych blokad czy szper, jak w Outlanderze I?
Symetryczny z centralnym mechanizm różnicowym z ograniczonym poślizgiem,
jak w Foresterze II (manuale, wolnossące)
Stały 60:40 z centtralnym mech. różnicowym blokowanym (częsciowo) wiskozą i
LSD w tylnym moście, jak w hyundaiu Santa Fe I gen?
(za stroną http://www.awdwiki.com/en/hyundai/)
Jakiś inny?
--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl
---
Ta wiadomość została sprawdzona na obecność wirusów przez oprogramowanie antywirusowe
Avast.
https://www.avast.com/antivirus
-
2. Data: 2016-10-13 14:49:27
Temat: Re: Stałe AWD i zachowanie na śliskiej drodze
Od: Tadeusz <...@n...pl>
> Pytanie głównie do inżynierów i praktyków zap***lania, jak chocby grupowy
> rajdowiec Tomasz.
>
> Który z pasywnych, stałych napędów na obie osie zapewnia waszym zdaniem
> najlepszą *trakcję* na śliskim (mokrym, zabłoconym, zaśnieżonym) asfalcie?
Jeździłem Volvo z AWD, Subaru z AWD, BMW z AWD i Audi Quattro tylko
prawdziwym czyli Torsen i ten ostatni najbardziej mi pasuje na drodze :-)
Na marginesie: do cywilnej jazdy w gorszych każdy będzie lepszy samo FWD
czy RWD...
--
pozdrawiam
Tadeusz
-
3. Data: 2016-10-14 22:24:10
Temat: Re: Stałe AWD i zachowanie na śliskiej drodze
Od: Maciek <d...@p...onet.pl>
Dnia Thu, 13 Oct 2016 14:49:27 +0200, Tadeusz napisał(a):
> Na marginesie: do cywilnej jazdy w gorszych każdy będzie lepszy samo FWD
> czy RWD...
To na pewno, tylko jak już wybierać, to starannie...
Niestety to nie temat o fotoradarach, więc się nie cieszy powodzeniem ;)
--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl
---
Ta wiadomość została sprawdzona na obecność wirusów przez oprogramowanie antywirusowe
Avast.
https://www.avast.com/antivirus
-
4. Data: 2016-10-15 00:00:57
Temat: Re: Stałe AWD i zachowanie na śliskiej drodze
Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
Użytkownik Maciek d...@p...onet.pl ...
>> Na marginesie: do cywilnej jazdy w gorszych każdy będzie lepszy samo
>> FWD czy RWD...
>
> To na pewno, tylko jak już wybierać, to starannie...
> Niestety to nie temat o fotoradarach, więc się nie cieszy powodzeniem
> ;)
Z fotoradarami kazdy ma swoje doswiadczenia.
Z AWD juz niekoniecznie :(
-
5. Data: 2016-10-16 17:03:43
Temat: Re: Stałe AWD i zachowanie na śliskiej drodze
Od: Scobowski <s...@t...pl>
W dniu 13.10.2016 o 09:44, Maciek pisze:
>
> Pytanie głównie do inżynierów i praktyków zap***lania, jak chocby grupowy
> rajdowiec Tomasz.
Sorry, nie jestem Tomasz ;-)
Z cywilnych doświadczeń: najbardziej przewidywalnie będzie ci się
zachowywał samochód z centralnym torsenem albo z otwartą różnicówką.
W pierwzym przypadku masz mozliwie najbardziej neutralną
charakterystykę: jak coś ucieka, to bezstopniowo dostaje mniej momentu i
ciągnie cię (bardziej) ta oś, która trzma (lepiej).
W przypadku drugim: musisz mniej więcej czuć obciążenie osi/kół,
wiedzieć/czuć, czy w danym momencie samochód będzie "bardziej
przednionapędowy" czy "bardziej tylnionapędowy".
Za dzieciaka - ogromną frajdę sprawialo mi na śliskim Audi 90 quattro w
budzie B2 (otwarte różnicówki) - łatwiej było go wyprowadzić z równowagi.
Jak się pojawiła żona i wożone samochdem dzieciaki - to poprawiało mi
samopoczucie, że trzeba wiele starania albo nieuwagi, żeby auto z
torsenem obrócić.
Pojeździj, sam sprawdź, co ci odpowiada.
Niektórym wystarczy albo wręcz sie podoba, że samochód jest
przednionapędowy, a gdy kierowca ma kłopoty - dostanie mniej lub
bardziej płynnie dopięty tył - w tym kierunku obecnie idą wszystkie
współczesne "czteronapędy".
-
6. Data: 2016-10-16 18:08:49
Temat: Re: Stałe AWD i zachowanie na śliskiej drodze
Od: a...@g...com
> Który z pasywnych, stałych napędów na obie osie zapewnia waszym zdaniem
> najlepszą *trakcję* na śliskim (mokrym, zabłoconym, zaśnieżonym) asfalcie?
>
Miałem s-awd (impreza WRX), quattro (A6 C7), teraz mam volvo xc70 (AWD, model 2016,
nie wiem, jaki tam rodzaj napędu). Najlepiej w zwyklych, drogowych warunkach jezdzi
mi sie tym ostatnim. Najbardziej neutralny w zakretach. Zarówno subaru jak i audi
były podsterowne, dopóki nie dodało im się mocniej gazu. W volvo zawsze jest pod
dostatkiem trakcji.
--
PozdrawiAM!
-
7. Data: 2016-10-16 19:13:53
Temat: Re: Stałe AWD i zachowanie na śliskiej drodze
Od: Maciek <d...@p...onet.pl>
Dnia Sun, 16 Oct 2016 17:03:43 +0200, Scobowski napisał(a):
> Pojeździj, sam sprawdź, co ci odpowiada.
Jeżdziłem dzisiaj Outlanderem ze stałym awd (1. generacja) i poza tym że
jeździ fajnie, nic nie umiem powiedzieć, bo nie było warunków do
poslizgów...
--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl
---
Ta wiadomość została sprawdzona na obecność wirusów przez oprogramowanie antywirusowe
Avast.
https://www.avast.com/antivirus
-
8. Data: 2016-10-20 08:47:11
Temat: Re: Stałe AWD i zachowanie na śliskiej drodze
Od: Tadeusz <...@n...pl>
W dniu 2016-10-16 o 18:08, a...@g...com pisze:
>
>> Który z pasywnych, stałych napędów na obie osie zapewnia waszym zdaniem
>> najlepszą *trakcję* na śliskim (mokrym, zabłoconym, zaśnieżonym) asfalcie?
>>
> Miałem s-awd (impreza WRX), quattro (A6 C7), teraz mam volvo xc70 (AWD, model 2016,
nie wiem, jaki tam rodzaj napędu). Najlepiej w zwyklych, drogowych warunkach jezdzi
mi sie tym ostatnim. Najbardziej neutralny w zakretach. Zarówno subaru jak i audi
były podsterowne, dopóki nie dodało im się mocniej gazu. W volvo zawsze jest pod
dostatkiem trakcji.
>
Audi quattro podsterowne??? Przy rozdziale mocy standardowo 38% przód
62% tył? Ciekawostki pani, grube ciekawostki...
To twoje Volvo ma Haldex, przy normalnej jeździe gdy koła mają
przyczepność 95% mocy idzie na przód a zaledwie 5% na tył.
Czyli jadąc normalnie z tych powiedzmy 70KM mocy zaledwie 2KM (nie
licząc strat) trafia na tylne koła czy de facto jest to samochód
przednionapędowy.
Miałem S60 AWD 2006 i XC70 AWD 2007. O ile S60 jeździło mi się dobrze o
tyle XC70 dla mnie ma fatalny układ kierowniczy i prowadzi się jak wóz
drabiniasty ;-)
--
pozdrawiam
Tadeusz
-
9. Data: 2016-10-20 11:02:04
Temat: Re: Stałe AWD i zachowanie na śliskiej drodze
Od: AL <a...@s...tam.pl>
On 2016-10-20 08:47, Tadeusz wrote:
> W dniu 2016-10-16 o 18:08, a...@g...com pisze:
>>
>>> Który z pasywnych, stałych napędów na obie osie zapewnia waszym zdaniem
>>> najlepszą *trakcję* na śliskim (mokrym, zabłoconym, zaśnieżonym)
>>> asfalcie?
>>>
>> Miałem s-awd (impreza WRX), quattro (A6 C7), teraz mam volvo xc70
>> (AWD, model 2016, nie wiem, jaki tam rodzaj napędu). Najlepiej w
>> zwyklych, drogowych warunkach jezdzi mi sie tym ostatnim. Najbardziej
>> neutralny w zakretach. Zarówno subaru jak i audi były podsterowne,
>> dopóki nie dodało im się mocniej gazu. W volvo zawsze jest pod
>> dostatkiem trakcji.
>>
>
> Audi quattro podsterowne??? Przy rozdziale mocy standardowo 38% przód
> 62% tył? Ciekawostki pani, grube ciekawostki...
>
> To twoje Volvo ma Haldex, przy normalnej jeździe gdy koła mają
> przyczepność 95% mocy idzie na przód a zaledwie 5% na tył.
> Czyli jadąc normalnie z tych powiedzmy 70KM mocy zaledwie 2KM (nie
> licząc strat) trafia na tylne koła czy de facto jest to samochód
> przednionapędowy.
> Miałem S60 AWD 2006 i XC70 AWD 2007. O ile S60 jeździło mi się dobrze o
> tyle XC70 dla mnie ma fatalny układ kierowniczy i prowadzi się jak wóz
> drabiniasty ;-)
>
dlatego uważam, że bardzo fajny system ma Mitsubishi w swoich
Outlanderach np. II generacji i bliźniakach (CCrosser,P4008) bądź
pochodnych (ASX, C4 aircross).
- tryb 2WD: 95 / 5 % przód / tył
- tryb 4WD: 70 / 30
- tryb Lock 50 / 50
przy Lock + dod. wyłączeniu ESP - do 40km/h można wygrzebywać się ze
śniegu czy piachu (każde koło pracuje niezależnie) czy pokojnie kręcić
bączki.
https://www.dropbox.com/s/l2olg4vfhi4zem1/zimowe_bac
zki.mp4?dl=0
Nie mam sporego doświadczenia w 4x4: Subaru Foresterem (XT) jeździłem
chwilę ale nie w terenie, to samo z GrandVitarą. W tym oststnim
podobała mi się opcja reduktora.
Natomiast w CC zaliczyłem parę plaż (np. najdłuższą nad Adriatykiem w
Czarnogórze), bezkresy dróg Albanii, Czarnogóry, Bośni i Hercegowiny
wyciągając czasami z opresji inne auta (ostatnio na Helu - VW
transportera zapadniętego po osie w piachu w Chałupach).
Na codzień czuć jak auto odpycha się czterema łapami przy przyspieszaniu.
-
10. Data: 2016-10-22 13:41:17
Temat: Re: Stałe AWD i zachowanie na śliskiej drodze
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Dnia Thu, 13 Oct 2016 09:44:11 +0200, Maciek napisał(a):
> Pytanie głównie do inżynierów i praktyków zap***lania, jak chocby grupowy
> rajdowiec Tomasz.
>
> Który z pasywnych, stałych napędów na obie osie zapewnia waszym zdaniem
> najlepszą *trakcję* na śliskim (mokrym, zabłoconym, zaśnieżonym) asfalcie?
A co to jest trakcja? :)
Najszybciej pojedziesz na zawieszeniu wymyślonym do szybkiej jazdy - czyli
aktywne dyfry i ogarnięta elektronika do sterowania (np. Lancer EVO,
Impreza STi, Audi RS...)
Ale prędkość z którą można przejechał łuk, wbrew pozorom okazuje się bardzo
podobna nawet między autami FWD i AWD, więc tymbardziej rodzaj napędu AWD
nie będzie miał dużego znaczenia.
Natomiast w jeździe sportowej istotne jest to że mając AWD można szybciej i
mocniej przyspieszać na wyjściu z zakrętu.
Ale ja tam jeżdżę FWD i się nie znam, ale wszyscy rozsądni ludzie których
znam są zgodni z grubsza, że rodzaj napędu AWD jest praktycznie bez
znaczenia w porównaniu z wpływem opon i zawieszenia :)
> Symetryczny, bez żadnych blokad czy szper, jak w Outlanderze I?
> Symetryczny z centralnym mechanizm różnicowym z ograniczonym poślizgiem,
> jak w Foresterze II (manuale, wolnossące)
Tu należy pamiętać że "symetryczny" w Subaru nawet nie tyle odnosi się do
rozdziału sił napędowych, a konstrukcji układu napędowego w którym wszystko
jest symetryczne względem osi pojazdu.
I w zasadzie to co daje, to bardziej skomplikowaną konstrukcję :)
Więc to raczej taki chwyt reklamowy, niż coś co wpływa na trakcję (co nie
zmienia tego że napędy w Subaru są na pewno fajne).