  • 81. Data: 2017-04-05 00:45:47
    Temat: Re: Stacjonarny mp3
    Od: el_es <e...@n...poczta.no-spam.onet.nospam.pl>

    On 04-Apr-17 20:08, AlexY wrote:
    > el_es pisze:
    > [..]
    >
    > No chyba że SDI, dla mnie to lekka abstrakcja bo LAN miałem na kilka lat
    > przed pojawieniem się SDI, więc serwer na debianie robiący za sambę,
    > FTP, FSGS i inne takie dostał rolę routera, firewall był "w pakiecie".

    U mnie w domu zanim pojawil sie linuksowy (na PLD...) 'router', przez
    jakis (krotki) czas za 'router' SDI robil Windows 98 (SE) ;)

    el es

  • 82. Data: 2017-04-05 00:51:03
    Od: el_es <e...@n...poczta.no-spam.onet.nospam.pl>

    On 04-Apr-17 20:22, cezar wrote:

    > doczytaj
    >
    > https://www.lifewire.com/what-to-know-about-bluetoot
    h-3134591

    aha,

    > But according to Bluetooth SIG, the organization that licenses
    > Bluetooth, compression remains the norm for now. That's mainly because
    > the phone must be able to transmit not only music but also rings and
    > other call-related notifications. Still, there's no reason that a
    > manufacturer couldn't switch from SBC to MP3 or AAC compression if the
    > Bluetooth receiving device supports it. Thus the notifications would
    > have the compression applied, but native MP3 or AAC files would pass
    > unaltered

    (to przed 'reklama' AptX) - natywne MP3 albo AAC przechodzi
    niezmienione. qod.

    > http://soundexpert.org/news/-/blogs/bluetooth-audio-
    quality-a2dp

    a ten artykul jest z 6/29/08 10:41 AM ...

    el es

  • 83. Data: 2017-04-05 01:01:48
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "AlexY" <a...@i...pl> napisał w wiadomości

    > [..]

    > Czemu nie? Ile bitów potrzeba do zaprezentowania 100tyś poziomów?

    No, 17. Ale coś mi mówi, że ilu-bitowość jest raczej parzysta (z wyjątkiem
    "1-bitowych"), gdy jest inna, niż 16-bitowa. NICAM OIDP, jest 14-bitowy.
    Więc dla setki tysięcy 18 bitów. Nawet nie bardzo wiem, czemu tak, ale nie
    spotkałem się (albo mi umknęły) z przetwornikiem "nieparzystobitowym".

    > Z dynamiką nie będę polemizował, nie chce mi się nawet sprawdzać jak to
    > policzyć.

    Bardzo prosto - teoretycznie mamy różnicę między sąsiednimi poziomami (U1),
    różnicę między skrajnymi poziomami (U2), zakładając oczywiście, że
    przetwarzanie jest liniowe - stosunki są jak 65536 do 1, do wzoru gdzie
    wychodzi, wg wzoru 20*log(U2/U1 czyli 65536)=ok. 96.3 dB. To jest teoria. A
    jeszcze trzeba w odpowiedni sposób doszumić sygnał, aby najmniejsze wartości
    nie stały się prostokątami i aby nie pochrzanić zbytnio z dynamiką (ale i
    tak coś-za-coś), więc praktycznie spada to gdzieś do 70-80 dB. Przy 24
    bitach (16777216 poziomów) teoretyczna dynamika rośnie do ok. 144.5 dB. W
    telekomunikacji, gdzie przekaz jest 8-bitowy i teoretyczna dynamika to ok.
    48.2 dB (w sumie wystarczy do dobrej rozmowy) stosuje się nieliniową
    zależność wartości próbki, od poziomu spróbkowanego sygnału, zagęszczając
    przetwarzanie przy małych sygnałach. Po drugiej stronie koryguje się to
    odpowiednio w drugą stronę. Ma to swoje konsekwencje, w rozmawianiu raczej
    mało istotne (Aby się wyraźnie porozumieć, ponoć wystarczy dynamika rzędu 12
    dB, ale nie sprawdzałem...)

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 84. Data: 2017-04-05 01:10:37
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    > przed pojawieniem się SDI, więc serwer na debianie robiący za sambę, FTP,
    > FSGS i inne takie dostał rolę routera, firewall był "w pakiecie".

    Nie, no spoko, dość wcześnie byłem świadom, że otwieranie drzwi złodziejowi
    nie jest rozsądne. Pierwszym moim FW był Zone Alarm, ale znajomy admin
    ostrzegł mnie, że program ten ma dziurę, która umożliwia łatwy włam.
    Zmieniłem na Kerio PF 2.1.3, a potem 2.1.4 i spolszczenie. Używałem w XP
    także (nawet daje radę), ale wywalał się na niebiesko sterownik tegoż, z
    objawów wynikało, że następowało przepełnienie jakiegoś bufora. Więc dziś
    jadę na samym systemowym, o ile to nie jest XP bez SP, czy z SP1. Próbowałem
    Comodo, nawet dobry, ale niesłychanie zachłanny na zasoby i nie do końca
    intuicyjny. Więc musi mi wystarczyć systemowy.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 85. Data: 2017-04-05 01:32:26
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    HF5BS pisze:

> [...]
    > 14-bitowy. Więc dla setki tysięcy 18 bitów. Nawet nie bardzo wiem, czemu
    > tak, ale nie spotkałem się (albo mi umknęły) z przetwornikiem

    Bo nikt nie wydziwia że ma być 100tyś poziomów. Ale jak trzeba to nic
    nie stoi na przeszkodzie zrobić 17 bitów.

    [..]
    Pisałem że mi się nie chce to mi wykład o dynamice robisz.. poczytam
    jutro bo mój mózg już śpi.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 86. Data: 2017-04-05 01:45:42
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    HF5BS pisze:
    [..]
> [...]
    > XP bez SP, czy z SP1. Próbowałem Comodo, nawet dobry, ale niesłychanie
    > zachłanny na zasoby i nie do końca intuicyjny. Więc musi mi wystarczyć

    Chcesz mi powiedzieć że nadal używasz modemu po USB/RS232 a nie router
    po ethernecie który domyślnie blokuje wjazd z neta?

  • 87. Data: 2017-04-05 10:04:33
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 4 Apr 2017 23:51:03 +0100, el_es
    <e...@n...poczta.no-spam.onet.nospam.pl> wrote:
    > (to przed 'reklama' AptX) - natywne MP3 albo AAC przechodzi
    > niezmienione. qod.

    Nie ma żadnej gwarancji, że konkretnie wybrany soft do odtwarzania
    nie przekoduje przed przepchnieciem przez bt a najczesciej to robi,
    ponieważ warstwa wyjsciowa audio dla softu odtwarzajacego np. w
    telefonie jest jedna i jest to wyjscie pcm, które przez drivery
    nizszego poziomu kierowane sa do glosnikow/sluchawek/aux czy bt.
    Driver wyjscia dopiero decyduje czy jego kanal (np.bt) wymaga
    kompresji przy przesylaniu.
    To co wskazujesz jest tyko teoretyczna możliwością, wymagająca
    specjalnego dedykowanego softu i strumienia, który akurat "pasuje" do
    bt. W 99% przypadków odtwrzany mp3 (czy ogg) przesylany przez bt
    będzie rekodowany kilka razy.
    Bardzo łatwo to sprawdzić, odtwórz przez słuchawki bt na telefonie
    dowolny film na yt, często można zauwazyc rozsynchronizowane audio z
    obrazem, spowodowane wlasnie kilkukrotną rekompresją.
    Podobnie jest np. w tv do którego można podłączyć sluchawki bt, włącz
    tv i zdubluj audio przez głośniki tv i sluchawki bt. Skuchaj jednym
    uchem ze skuchawek a drugim z glosnika, wyczujesz opóźnienie w
    sluchawkach.

    --
    Marek

  • 88. Data: 2017-04-05 10:33:46
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-04-04 o 16:02, Luke pisze:

    > Pomijając wszelkie kłótnie audiofilskie.
    >
    > Kupiłbym dobrej klasy adapter bluetooth audio, z wyjściami chinch. Koszt
    > 100-200 zł (np. Logitech).
    >
    > Następnie do tego podłączyłbym się po BT z telefonu, traktując ten
    > telefon jak pilota, a w telefonie mając muzykę w dowolnym formacie z
    > dowolną odtwarzarką.
    >
    > Strumień pomiędzy leci cyfrowo. Za jakość dźwięku odpowiada tylko
    > przetwornik w tym interfejsie BT. Proste, uniwersalne, jakość podobna do
    > dowolnego stacjonarnego.

    To jest pomysł do rozważenia. Dzięki za sugestię :-)

    P.P.

  • 89. Data: 2017-04-05 11:11:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "AlexY" napisał w wiadomości grup
    HF5BS pisze:
> [...]

    Informatyka lubi okragle liczby. 4, 8, 16, 32 ... 1024
    O ile pamietam to kiedys byly przetworniki 7 bit, ale to juz
    prehistoria.

    Lubi tez 8, 16, 32 bitowe slowa, bo sie latwo bity adresuje ... o ile
    jest taka potrzeba.
    Lubi tez kwadratowe matryce pamieci.

    W pewnym okresie to mogla byc kwestia realizacji - np kwantujemy
    sygnal w przetworniku flash 6 bit, tworzymy z nich analogowy,
    odejmujemy od oryginalu, wzmacniamy, mierzymy w kolejnym przetworniku
    ... i mamy w 2 cyklach 12 bit. Albo 2*N, jesli uzyjemy przetwornikow N
    bit.
    Ale to ADC, nie DAC.

> [...]
    >[..]
    >Pisałem że mi się nie chce to mi wykład o dynamice robisz.. poczytam

    No wlasnie, dynamika.
    Ktos uznal, ze 90dB wystarczy, a to akurat 16 bit, no .

    W telefonii o ile pamietam zdecydowali sie na 13 bit (A-Law,
    u/mu-Law).
    Ale przetworniki do tego ... kto wie, czy nie 14 bit, bo takie byly
    dostepne :-)

    J.

  • 90. Data: 2017-04-05 11:41:57
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > HF5BS pisze:
    > [..]
    >
    > Chcesz mi powiedzieć że nadal używasz modemu po USB/RS232 a nie router po
    > ethernecie który domyślnie blokuje wjazd z neta?

    Nie!!! 12 lat temu, jak SDI miałem!!!
    Jedynie pierwszy modem w kablówie miał, bez routera, port Ethernet i USB,
    mogące pracować równolegle i niezależnie pozyskiwać swój IP, zewnętrzny. Ale
    przez niego nic mi nie wlazło. Szybko zresztą został zmieniony na modem z
    routerem, w ramach upgrade łącza.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.