    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Stacjonarny mp3
    Date: Wed, 5 Apr 2017 01:01:48 +0200
    <obt8lg$c49$1@node2.news.atman.pl> <obuhri$gkf$1@dont-email.me>
    <obvrlv$tta$1@node2.news.atman.pl> <oc0qgv$8b4$1@dont-email.me>

    Użytkownik "AlexY" <a...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:oc0qgv$8b4$1@dont-email.me...

    > [..]

    > Czemu nie? Ile bitów potrzeba do zaprezentowania 100tyś poziomów?

    No, 17. Ale coś mi mówi, że ilu-bitowość jest raczej parzysta (z wyjątkiem
    "1-bitowych"), gdy jest inna, niż 16-bitowa. NICAM OIDP, jest 14-bitowy.
    Więc dla setki tysięcy 18 bitów. Nawet nie bardzo wiem, czemu tak, ale nie
    spotkałem się (albo mi umknęły) z przetwornikiem "nieparzystobitowym".

    > Z dynamiką nie będę polemizował, nie chce mi się nawet sprawdzać jak to
    > policzyć.

    Bardzo prosto - teoretycznie mamy różnicę między sąsiednimi poziomami (U1),
    różnicę między skrajnymi poziomami (U2), zakładając oczywiście, że
    przetwarzanie jest liniowe - stosunki są jak 65536 do 1, do wzoru gdzie
    wychodzi, wg wzoru 20*log(U2/U1 czyli 65536)=ok. 96.3 dB. To jest teoria. A
    jeszcze trzeba w odpowiedni sposób doszumić sygnał, aby najmniejsze wartości
    nie stały się prostokątami i aby nie pochrzanić zbytnio z dynamiką (ale i
    tak coś-za-coś), więc praktycznie spada to gdzieś do 70-80 dB. Przy 24
    bitach (16777216 poziomów) teoretyczna dynamika rośnie do ok. 144.5 dB. W
    telekomunikacji, gdzie przekaz jest 8-bitowy i teoretyczna dynamika to ok.
    48.2 dB (w sumie wystarczy do dobrej rozmowy) stosuje się nieliniową
    zależność wartości próbki, od poziomu spróbkowanego sygnału, zagęszczając
    przetwarzanie przy małych sygnałach. Po drugiej stronie koryguje się to
    odpowiednio w drugą stronę. Ma to swoje konsekwencje, w rozmawianiu raczej
    mało istotne (Aby się wyraźnie porozumieć, ponoć wystarczy dynamika rzędu 12
    dB, ale nie sprawdzałem...)

    (C) Kabaret Neo-Nówka.