  • 141. Data: 2011-10-24 21:20:42
    Temat: Re: Sprzęt !!! :-)
    Od: bakulik <i...@n...polska>

    Świat już nigdy nie będzie taki sam, odkąd Marek Wyszomirski napisał(a):

    > Niestety tu nie pomogę - nie znam dawnej terminologii. Kiedyś w bardzo
    > dawnych czasach do doświetlania używano magnezji - czyli proszku
    > magnezowego spalanego luzem (bez bańki szklanej). Kiedy dokładnie
    > zaczęto zamykać spalany materiał w bańce z tlenem i jak takie
    > rozwiązania początkowo zwano - nie wiem.

    Były to ,,żarówki błyskowe" (photoflash bulb, flashbulb). Pierwsze próby
    z nimi prowadzono w latach '80 XIX w. (spalanie listka aluminiowego lub
    magnezu w tlenie pod różnym ciśnieniem). 23 września 1930 r., została
    opatentowana pierwsza dostępna komercyjnie żarówka błyskowa. Produkować
    je zaczął Niemiec Johannes Ostermeier pod nazwą ,,Vacublitz" (magnez +
    utleniacz w próżni). Później powstały ,,Sashalite" (aluminium w tlenie)
    produkowane przez General Electric.

    --
    Pozdrawiam, Łukasz Bakuła.
    www.bakulik.pl | www.bakulik.com.pl | GG: 2243156 | Tlen: bakulik

  • 142. Data: 2011-10-24 21:28:21
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-10-24 19:21:32 +0000, dominik <u...@d...net.pl> said:

    > Co do ilości 50 tysięcy na dzień przez fotoreportera, to jest to relacja
    > jednego z wykładowcy KAF-u, który podawał nawet, że tak "się po prostu
    > robi".

    1,728 zdjęcia na sekundę, przez 24h.

    Niech się facet puknie w łepek od ciulki, bo pewnie mądrzejszy od tego na szyi.

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 143. Data: 2011-10-24 21:35:03
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-10-24 20:03:06 +0000, Janko Muzykant <j...@w...pl> said:

    > Można też włożyć ciasne budy i mniej chodzić :)
    Po prostu zdjąłbym buty.
    Panie, a czym robić portret?
    Standardem.
    A reportaż?
    Standardem.
    A pejzaż?
    Standardem.
    To po co są inne obiektywy?
    Gdy się nie da standardem.
    > Samoograniczanie jest jakimś tam trendem, rzekłbym, nawet religijnym.
    > Ja jednak wolę wygodę, a już na pewno wolę nie tracić okazji do
    > zrobienia zdjęcia w imię pójścia pod prąd, ''bo tak''.

    Nie prawda. Po prostu dawno nie zapiąłeś (przyspawałeś) jednego
    obiektywu do aparatu. Oczywiście stałoogniskowego. Zapewniam Cię, że
    ilość ciekawych zdjęć nie maleje.
    Spróbuj obiecaj, sobie, że przez tydzień nie wymienisz obiektywu. Stań
    przed lustrem i dotrzymaj słowa.

  • 144. Data: 2011-10-24 22:00:37
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 24/10/2011 17:26, JA wrote:

    > Rzadko się zgadzam z XXYY, ale tym razem jak najbardziej. Prawda jest
    > taka, że nie mając zooma, musi focić tym co masz, czyli często jest tak,
    > że długo nie zdejmujesz jednego obiektywu z aparatu, bo nie ma takiej
    > potrzeby, bo kolejny w kolejce jest zbyt daleko, że tak określę.

    Ja nieraz zabieram z domu tylko 50-tkę, na pełnej klatce często nic
    więcej nie potrzeba. Siedzi tak przymocowana do aparatu tygodniami, bo
    nadaje się na spacer po parku z dzieciakiem, opstrykanie kilku produktów
    do sklepu żony i jesienne kolory w lesie.

    Czasem za to po prostu się nie da bez szerokiego kąta na zmianę ze
    zbliżeniami i tu mam do wyboru zapiąć 24-105 i mieć go cały czas
    dostępnego, nosić torbę stałek i wymieniać co chwilę, nie ważne czy
    deszcz leje, czy wiatr sypie piaskiem, albo zrezygnować z ciekawego zdjęcia.

    Zgadnij, co wybieram?

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

    http://bynajmniej.net

  • 145. Data: 2011-10-24 22:11:42
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-10-24 22:00:37 +0000, kamil <k...@s...com> said:

    > Zgadnij, co wybieram?

    A nie wpadło Ci do głowy, że są sytuacje, gdy inaczej się nie da? Ale
    co zrobisz jak deszcz leje i wiatr sypie piaskiem (dalibóg takią
    sytuację chciałbym zobaczyć), a będzie Ci nagle potrzebne 150, a masz
    tylko 105, albo 15, a masz 24.

    Zgadnij czym zrobisz zdjęcie?

  • 146. Data: 2011-10-24 22:21:52
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-10-24 23:28, JA wrote:
    > 1,728 zdjęcia na sekundę, przez 24h.
    >
    > Niech się facet puknie w łepek od ciulki, bo pewnie mądrzejszy od tego na
    > szyi.

    Ja na te liczby zareagowałem inaczej - "kto to będzie potem oglądał i
    obrabiał?!", ale podobno od tego są asystenci.
    Aha, temat zdjęć był tak nudny, że szkoda było nawet jednego ujęcia, co
    dopiero tylu :)

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564

  • 147. Data: 2011-10-24 22:23:32
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-10-24 22:24, Mikolaj Machowski wrote:
    > W przypadku fotoreporterów jest jeszcze jeden myk - jak gazeta czy inna
    > agencja kupuje od niego zdjęcie to życzy sobie wyłączność na to akurat
    > ujęcie. Fotoreporter *musi* robić bardzo dużo zdjęć by po wycięciu
    > oczywistych knotów zostało kilka(naście) ujęć z tego samego - często
    > krótkiego - wydarzenia a jednocześnie na tyle różnych by
    > usatysfakcjonować klientów, że mają zdjęcie unikatowe.

    W opisanym przypadku raczej o to nie chodziło, bo temat był nudny, a
    zlecenie płatne z góry (i to słono, bo pięciocyfrowo i to nie z samego
    dołu). Oczywiście może w pewnych przypadkach tak jest jak mówisz.

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564

  • 148. Data: 2011-10-24 22:33:38
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-10-24 23:10, Marek Wyszomirski wrote:
    > I... czy zdobyły one popularność jako sprzęt reporterski?

    Nie, ale to sprzęt czysto studyjny i nie ma kluczowych opcji potrzebnych
    fotoreporterowi.

    > Przykłady Nikonów APSC uważanych za profesjonalne już Ci w tym watku
    > podano. Oczywiście to wszystko kwestia zdefiniowania profesjonalności -
    > jeśli jako jej warunek przyjmiesz posiadanie matrycy FF, to żaden aparat
    > APSC z definicji nie będzie profesjonalny. A to, ze nie ma cyfrowego
    > amatorskiego FF wynika w/g mnie z bardzo ograniczonego zapotrzebowania na
    > taki aparat.

    Tylko koło się zapętla, aps-c jest tańszy, ma tańsze dedykowane obiektywy,
    ma głównie rozwinięty tani segment. Pełna klatka jest droższa, jest wiele
    droższych szkieł pro/dedykowanych. To daje pewną naturalność wyboru przy
    pewnych nakładach środków (inaczej mówiąc wysokich).

    Nie definiuję cyfrowego 35mm jako czysto profesjonalnego, bo np. takie
    sony zupełnie nim nie jest. Tyle, że wraz z wzrostem finansów wzrasta też
    prawdopodobieństwo skoku z aps-c na 35mm. Gdyby rzeczywiście było tak
    wielkie zapotrzebowanie na super optykę do aps-c to sytuacja by była inna,
    jednak realnie większość, dochodząc jakby do granic aps-c zmienia na np.
    nikona D700 czy odpowiednik. To jak byś co chwilka dokładał i wypieszczał
    auto średniej klasy, aż w końcu uznałbyś, że sprzedajesz za rozsądne
    pieniądze (licząc te włożone) i kupił auto wyższej klasy. Wybacz
    porównanie, ale tak to jest z tym aps-c teraz, nie słyszałem nawet o
    kimkolwiek, kto by pomijając kwestie finansowe zmienił z lustra
    pełnoklatkowego na apsowe, na evil, np. jm, ale powodem był oczywiście
    rozmiar i ideologia, a nie wcześniejsze.

    Pewnie :)

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564

  • 149. Data: 2011-10-24 22:41:39
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-10-24 22:15, mt wrote:
    > Nikony D300s czy D7000 jak najbardziej mają podwójne sloty kart pamięci.
    > Taki D300s praktycznie niczym się nie różni od D700 (poza oczywiście
    > matrycą i związanymi z tym konsekwencjami jak wielkość matówki i wizjera)
    > a z przypiętym gripem różnica między nim a D3 jest stosunkowo niewielka
    > (oczywiście znowu pomijamy kwestię matrycy).

    Rzeczywiście masz rację, tylko to nie są takie same sloty chyba, a sloty
    bardziej dla wygody by dwa typy obsługiwać (tak jak w sony ms+cf, a teraz
    ms+sd). Te rozwiązania w D3 chyba bardziej przypominają RAID niż taki
    prosty backup. Zresztą są rozwiązania, które zapewniają RAID poprzez jedną
    kartę CF/adapter z kilkoma mini-sd, więc jak ktoś chce taki zapis to ma
    nawet w entry-level.

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564

  • 150. Data: 2011-10-24 22:46:30
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-10-24 16:42, mt wrote:
    > Nie taka znów odległa, jeżeli plotki się potwierdzą, to na wiosnę ma wyjść
    > Sony SLT A9x (tak wiem, że to ma lustro do AF-a, ale mimo wszystko bliżej
    > tej konstrukcji do EVIL-a niż do lustrzanki:)).

    I szkoda, bo A900/A850 to fajne konstrukcję i jak dla mnie wystarczyłoby
    im odświeżyć matrycę, procesor i dodać pewnie jakieś LV/Film-bajery. Jeśli
    sony nie puści czegokolwiek z OVF w tym segmencie to pewnie dłuższą chwilę
    się zatrzymam na tym modelu, bo po prostu daje sporą przyjemność
    użytkowania i jedynie niestety trzeba trochę podłubać w RAW.

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564