  • 1. Data: 2009-04-14 09:34:05
    Temat: Sony A 300 pomiar swiatla
    Od: "Tomasz" <t...@w...pl>

    Od niedawna uzywam Sony A 300 wiec doswiadczenia z tego typu aparatem mam
    niewielkie.
    Zazwyczaj robie zdjecia w trybie manual, P lub A.
    Dotychczas bylem w pelni zadowolony z funkcji tego aparatu dopóki nie
    zaczalem robic zdjec ludzi w pelnym sloncu. W kazdym przypadku kiedy zdaje
    sie na wbudowany swiatlomierz, twarze ludzi w sloncu sa przepalone (rowniez
    w trybie automat).
    Poradzcie mi co powinienem w tym aparacie ustawic aby za kazdym razem nie
    ustawiac ekspozycji recznie. Dotychczas przez 6 lat fotografowalem hybryda
    HP850 i tam nigdy nie mialem problemu z przepalonymi twarzami.

    --
    Tomasz

  • 2. Data: 2009-04-14 09:42:44
    Temat: Re: Sony A 300 pomiar swiatla
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Tomasz pisze:
    > Poradzcie mi co powinienem w tym aparacie ustawic aby za kazdym razem nie
    > ustawiac ekspozycji recznie. Dotychczas przez 6 lat fotografowalem hybryda
    > HP850 i tam nigdy nie mialem problemu z przepalonymi twarzami.

    W takich warunkach włącz pomiar punktowy ekspozycji, zmierz ekspozycję
    na twarzy (korekcja +1EV dla rasy białej i żółtej, -1EV dla czarnej) i
    zablokuj ekspozycję. Teraz możesz zająć się przekadrowaniem.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Ona mówi, ze chce tu uczynić Magiczne Królestwo, krainę pokoju i
    szczęśliwości, a kiedy kto chce tego dokonać, trzeba uważać na szpiegów

    pawelek_79 poczta.onet.pl

  • 3. Data: 2009-04-17 07:33:48
    Od: "Tomasz" <t...@w...pl>

    Użytkownik ""Paweł W."" <p...@p...onet.pl> napisał

    > W takich warunkach włącz pomiar punktowy ekspozycji, zmierz ekspozycję na
    > twarzy (korekcja +1EV dla rasy białej i żółtej, -1EV dla czarnej) i
    > zablokuj ekspozycję. Teraz możesz zająć się przekadrowaniem.

    Dzieki za porade, brzmi to zachecajaco ale niestety ja, moim aparatem nie
    potrafie poprawnie zablokowac ustawionej ekspozycji.
    Przykladowo zmierzona ekspozycja byla 250 13 a po nacisnieciu AEL pojawia
    sie
    160 13 z gwiazdka. Zawsze pojawiaja sie jakies przypadkowe wartosci, moze
    raz na 10 udaje sie zablokowac taka sama ekspozycje jak ustawilem.
    Wydaje mi sie ze blokowanie ekspozycji dziala troche inaczej niz to opisano
    w instrukcji. Po wielu eksperymentach doszedlem do tego ze jesli nie
    ustawiac na wybrany obiekt ani ekspozycji ani ostrosci a po nakierowaniu
    wizernika na obiekt od razu nacisnac AEL to blokuje sie prawdopodobnie
    poprawna ekspozycja.
    Czy mozesz to potwierdzic wlasnym doswiadczeniem?

    Nastepne pytanie, powiedz mi w jaki sposob w Sony A300 moge ustawic ostrosc
    przy pomocy AF tak zeby ta ostrosc zostala sie na dowolny okres czasu.
    W aparacie Fuji S7000 ktory ma corka to jest tam bardzo wygodny specjalny
    przycisk do recznego ustawiania ostrosci poprzez AF. A jak to zrobic w A300?

    Nastepna sprawa to pytanie czy orientujesz sie w temacie aktualizacji
    oprogramowania firmowego w aparacie. Czy sa jakies nowosci dla Sony A 300 i
    czy mozna i warto taka aktualizacje przeprowadzic samemu?

    --
    Tomasz

  • 4. Data: 2009-04-17 08:05:14
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Tomasz pisze:

    > Dzieki za porade, brzmi to zachecajaco ale niestety ja, moim aparatem nie
    > potrafie poprawnie zablokowac ustawionej ekspozycji.

    Instrukcja obsługi.

> [...]
    > 160 13 z gwiazdka. Zawsze pojawiaja sie jakies przypadkowe wartosci, moze
    > raz na 10 udaje sie zablokowac taka sama ekspozycje jak ustawilem.

    Zawsze możesz robić zdjęcia w trybie M. Aparat wtedy nic ci nie zmieni.
    Zaletą aparatów cyfrowych jest to, że zdjęcie (z histogramem) możesz
    zobaczyć zaraz po zrobieniu i sobie skorygować. Stwierdzisz, że za
    ciemne, to wydłużysz czas lub zmniejszysz wartość przysłony, albo oba
    parametry na raz. Za jasne - to skrócisz czas. Zacznij eksperymentować!

> [...]
    > ustawiac na wybrany obiekt ani ekspozycji ani ostrosci a po nakierowaniu
    > wizernika na obiekt od razu nacisnac AEL to blokuje sie prawdopodobnie

    Nie mam Sony, więc ci nie powiem dokładnie co i jak. W moim aparacie
    można ustawić, aby ekspozycja była blokowana razem z AF po wciśnięciu do
    połowy spustu, ale można też ustawić, że będzie działać niezależnie.
    Jednak jeśli użyjesz przycisku AE-L, to te ustawienia powinny być
    utrzymywane przez określony (prawdopodobnie zdefiniowany gdzieś w menu)
    czas. Może masz ustawiony krótki czas zapamiętania ekspozycji po
    wciśnięciu AE-L i stąd biorą się twoje problemy.

    > Czy mozesz to potwierdzic wlasnym doswiadczeniem?

    Nie. Nie mam takich doświadczeń.

    > Nastepne pytanie, powiedz mi w jaki sposob w Sony A300 moge ustawic ostrosc
    > przy pomocy AF tak zeby ta ostrosc zostala sie na dowolny okres czasu.

    Przełącz na MF, albo podłącz aktywowanie AF pod inny przycisk niż spust
    migawki.

    > W aparacie Fuji S7000 ktory ma corka to jest tam bardzo wygodny specjalny
    > przycisk do recznego ustawiania ostrosci poprzez AF. A jak to zrobic w A300?

    Masz MF i prawdopodobnie informuje cię dźwiękiem i/lub światełkiem, że
    ostrość ustawiona. Wtedy przestajesz kręcić pierścieniem ostrości i
    zostawiasz go w spokoju. Akurat wiem o jakim przycisku w Fuji mówisz, bo
    znam ten aparat bardzo dobrze - nie w lustrzankach (i w wielu innych
    kompaktach też) z czymś takim się nie spotkałem. Faktycznie ułatwia
    naostrzenie w trybie MF, ale to jest nic innego, jak włączenie na chwilę
    autofokusa. Chyba Olympusy mają podobnie działającą funkcję. Natomiast
    firmowe obiektywy Pentaksa mają funkcję quick-shift - po naostrzeniu,
    bez przełączania na MF możesz kręcić pierścieniem ostrości i zmieniać
    ostrość. Dopóki trzymasz wciśnięty do połowy spust migawki, aparat
    będzie (pomimo nieostrości) traktował taką zmianę ostrości jako dobrą
    ostrość i wyzwalał migawkę po dociśnięciu spustu.

    > Nastepna sprawa to pytanie czy orientujesz sie w temacie aktualizacji
    > oprogramowania firmowego w aparacie. Czy sa jakies nowosci dla Sony A 300 i
    > czy mozna i warto taka aktualizacje przeprowadzic samemu?

    Aktualizacje w aparatach przeważnie przeprowadza się samemu w domu.
    Wejdź na strony producenta, albo jakiegoś dużego portalu foto i wpisz w
    wyszukiwarce "sony a300 firmware". Będziesz tam miał instrukcję jak to
    zrobić, albo odnośnik do strony z instrukcją.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 5. Data: 2009-04-17 14:09:07
    Od: nb <n...@n...net>

  • 6. Data: 2009-04-19 23:43:34
    Od: "Tomasz" <t...@w...pl>

    Użytkownik "nb" <n...@n...net> napisał

    > Nie używam softu windowsowego i nie mam zamiaru. Soft firmowy
    > Sony nie daje mi więcej niż darmowe uniksowe, które już mam.

    Nie mialem na mysli softu windowsowego instalowanego na komputerze a soft
    firmowy zainstalowany w aparacie.

    --
    Tomasz