  • 1. Data: 2010-06-10 10:22:28
    Temat: Skrzynia biegów - zgrzyt przy wrzucaniu wstecznego
    Od: Stefan <s...@c...wp.pl>

    Pacjent: Fiat Grande Punto, benzyna 1.4, przebieg 13000.

    Objawy:

    Uruchamiam silnik, na luzie, zaciagniety reczny. Wciskam sprzeglo do
    oporu i wrzucam bieg wsteczny. Bardzo czesto w tym momencie czuje opor,
    moge drazek przepchac na sile, ale nie robie tego, wracam do luzu,
    puszczam sprzeglo, wciskam sprzeglo i wrzucam znowu. Za prawie kazdym
    razem w tym momencie slychac zgrzyt skrzyni biegow. Auto nie rusza,
    nawet nie drgnie.

    http://42.pl/u/2klJ - link do nagrania w YT, jest troche ciche, ale jak
    sie podglosni to wszystko slychac. Po kazdym wrzuceniu biegow wracalem
    na luz, puszczalem sprzeglo, wciskalem do konca i wrzucalem znowu.

    Bylem wczoraj w ASO Fiata, mechanik powiedzial ze 'to normalne'. Podobno
    5 biegow jest zsynchronizowane, a wsteczny nie. Moge u nich auto
    zostawic, rozbiora skrzynie, sprawdza i zloza, ale "pan Zenek od 20 lat
    naprawia fiaty i skoro mowi ze tak ma byc, to pewnie tak jest i nic z
    tym nie zrobimy". Delikatnie sugeruja zebym to zignorowal.

    Pytanie: czy to normalne?

    Auto chce mimo wszystko dac do serwisu, zeby to rozebrali i nawet jak
    niczego sie nie dopatrza to zostawia mi wpis w ksiazce, ze cos
    zglaszalem. Ale czy takie rozbieranie skrzynie nie bedzie dla niej
    szkodliwe?

    --
    http://www.artveo.pl/

  • 2. Data: 2010-06-10 10:35:28
    Od: "Zbigniew" <z...@n...o2.pl>

> [...]
    > puszczam sprzeglo, wciskam sprzeglo i wrzucam znowu. Za prawie kazdym
    > razem w tym momencie slychac zgrzyt skrzyni biegow. Auto nie rusza, nawet

    Normalne......,
    jeździć i się nie przejmować.
    Jak denerwuje, zanim włączysz wsteczny na sprzęgle wrzuć np. 3 i wsteczny
    Powinno pomóc

  • 3. Data: 2010-06-10 10:35:58
    Od: krzysiek82 <s...@u...pl>

    Stefan pisze:
> [...]
    > niczego sie nie dopatrza to zostawia mi wpis w ksiazce, ze cos
    > zglaszalem. Ale czy takie rozbieranie skrzynie nie bedzie dla niej

    Masz gwarancje więc jedz do serwisu i niech usuwają usterkę, nie wiem
    jak tam wygląda sterowanie zmianą biegów, ale może wybierak się zwalił?
    Nie ma co gdybać, gwarant jest od tego żeby rozwiązywać takie problemy.

    --
    krzysiek82

  • 4. Data: 2010-06-10 10:40:12
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    > Masz gwarancje więc jedz do serwisu i niech usuwają usterkę, nie wiem
    > jak tam wygląda sterowanie zmianą biegów, ale może wybierak się zwalił?
    > Nie ma co gdybać, gwarant jest od tego żeby rozwiązywać takie problemy.

    wsteczny nie ma synchronizacji. ALbo trzymasz noge na sprzegle podczas
    uruchamiania albo wlaczasz inny bieg tuz przed wlaczeniem wstecznego

    Icek

  • 5. Data: 2010-06-10 10:42:52
    Od: "PanAdol" <a...@g...pl>

    Użytkownik "Stefan" <s...@c...wp.pl> napisał w wiadomości
    > Uruchamiam silnik, na luzie, zaciagniety reczny.
    Przedewszystkim nie wrzuca sie wstecznego z zaciagnietym recznym.. To
    normalny objaw. skrzyni i tak by nie rozkrecali :)
    Pzdr

  • 6. Data: 2010-06-10 11:01:40
    Od: Stefan <s...@c...wp.pl>

    PanAdol pisze:
    > Przedewszystkim nie wrzuca sie wstecznego z zaciagnietym recznym..

    Pierwsze slysze. A co z ruszaniem 'pod gorke' do tylu? A co z
    parkowaniem auta na gorce, przodem w dol?

    --
    http://www.artveo.pl/

  • 7. Data: 2010-06-10 13:23:18
    Od: Bydlę <bydl?@bydl?.pl>

    On 2010-06-10 10:42:52 +0200, "PanAdol" <a...@g...pl> said:
    > Przedewszystkim nie wrzuca sie wstecznego z zaciagnietym recznym..

    A jakaś teoria na ten temat?
    ;>

    --
    Bydlę

  • 8. Data: 2010-06-10 13:41:07
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    > wsteczny nie ma synchronizacji. ALbo trzymasz noge na sprzegle podczas
    > uruchamiania albo wlaczasz inny bieg tuz przed wlaczeniem wstecznego
    >

    > Icek
    Trzymanie nogi na sprzęgle w czasie uruchamiania ma podobny wpływ jak włączenie
    lampki oświetlenia bagażnika. Skąd masz taką super informacje. To jak jechał do
    przodu i chce do tyłu to ma się oczywiście zatrzymać, wyłączyć silnik, wcisnąć
    sprzęgło i dopiero odpalić i wrzucić wsteczny. To prościej wrzucić wsteczny
    przed odpaleniem. Co za bzdury wypisujesz. Jeszcze moment i ktoś napisze że znak
    krzyża trzeba zrobić. Normalnie w takich sytuacjach to się sprzęgło reguluje
    żeby trochę wyżej brało. A na pewno nie wrzuca się wstecznego tak jak każdego
    innego biegu. Silnik musi być na wolnych obrotach i po wciśnięciu sprzęgła
    trzeba chwilkę poczekać. Chwilka to nie 5 sekund tylko pół sekundy i nie wbijać
    wstecznego na siłę tylko spokojnie. Rozbieranie skrzyni, to już nie do Ciebie,
    nie jest szkodliwe . Większy wpływ ma jej złożenie do kupy. Jak robi to ktoś kto
    wie do czego jest skrzynia, wie jak jest zbudowana to może rozkręcać i skręcać
    do wyrobienia gwintów na śrubach.

  • 9. Data: 2010-06-10 13:57:53
    Od: "jarek" <j...@j...pl>

    Użytkownik "Stefan" <s...@c...wp.pl> napisał w wiadomości
    > Pacjent: Fiat Grande Punto, benzyna 1.4, przebieg 13000.

    Wrzucaj wsteczny z podwojnym wysprzegleniem i powinno byc ok. I jest to
    normalny objaw.

    Jarek

  • 10. Data: 2010-06-10 14:44:18
    Od: Marcin Kiciński <k...@t...poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-06-10 13:57, jarek pisze:

    > Wrzucaj wsteczny z podwojnym wysprzegleniem i powinno byc ok. I jest to
    > normalny objaw.

    W zasadzie powinno wystarczyć przytrzymanie sprzęgła przez jakieś 2 sek.
    przed wrzuceniem wstecznego (chyba nawet w instrukcji o tym piszą).

    U mnie zgrzyta, gdy wrzucam wsteczny bardzo szybko, bez odczekania.

    Marcin Kiciński
    Grande Punto 360° 1.4 77KM