  • 1. Data: 2009-06-18 07:41:30
    Temat: Skalowalność optyki
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Mamy, załóżmy, bardzo dobry obiektyw 50mm dla FF.
    Czy skalując go liniowo o 50% w dół otrzymamy jego
    równie dobry odpowiednik 25mm dla 4/3? (nie tylko 2
    razy mniejszy ale i teoretycznie 8x lżejszy...)

    Dyfrakcja ograniczy jakość obrazu na małych otworach przysłon,
    to jasne, ale czy są jeszcze jakieś dodatkowe ograniczenia,
    czynniki, przez które przeskalowanie może nie być udane?

  • 2. Data: 2009-06-18 07:47:32
    Temat: Re: Skalowalność optyki
    Od: XX YY <j...@u...at>

    On 18 Jun., 09:41, Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
    wrote:
> [...]
    >     z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
    > gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

    kto to w Polsce moze wiedziec ?
    ostatnim wynalazkiem byl janpol -color przed 50 laty chyba , tu sie
    obiektywow nie robi , nie liczy .

    Nikt kto ew. tym zajmowalby sie zawodowo nie bedzie trwonil swego
    wolnego od poracy czasu n.t. zawodowe.

    obawiam sie , ze to pytanie trzebaby zadac w japoni ;-)

    ale wlasciwie co znaczy przeskalowac : zrobic taki sam tylko wszystkie
    wymiary 50% oryginalnych?
    Jesli to masz na mysli to jako niefachowiec powiedzialbym , ze
    wszystko jest mozliwe - to tylko kwestia kosztow.

  • 3. Data: 2009-06-18 07:48:30
    Od: Kombajn Bizon <k...@b...ru>

    Miękka klucha Jakub Witkowski napisał tak:

    > Mamy, załóżmy, bardzo dobry obiektyw 50mm dla FF.
    > Czy skalując go liniowo o 50% w dół otrzymamy jego
    > równie dobry odpowiednik 25mm dla 4/3?

    ale przeciez liniowo dwa razy mniejszy obiektyw nie bedzie mial dwa razy
    krotszej ogniskowej

    --
    http://www.demotywatory.pl/komentarze/2330
    W tablicę kluczyk raz i dwa

  • 4. Data: 2009-06-18 07:55:08
    Od: "JD" <j...@g...com>

    Użytkownik "Jakub Witkowski" <j...@d...z.sygnatury> napisał w
    wiadomości news:h1cr3a$rbr$1@news2.ipartners.pl...
    > Mamy, załóżmy, bardzo dobry obiektyw 50mm dla FF.
    > Czy skalując go liniowo o 50% w dół otrzymamy jego
    > równie dobry odpowiednik 25mm dla 4/3? (nie tylko 2
    > razy mniejszy ale i teoretycznie 8x lżejszy...)

    Nie jestem specjalistą w tej dziedzinie,
    ale wydaje mi się, że w ten sposób rozjadą się wszystkie
    korekcje wad optycznych przewidziane w konstrukcji pierwotnej.
    W końcu skalujesz tylko geometrię soczewek,
    szkło i światło pozostają bez zmian.

    Takimi zagadnieniami zajmuje się teoria podobieństwa,
    Jeśli zmieniasz wielkość modelu, musisz tez zmienic parametry środowiska
    które na niego oddziaływuje.
    JD

  • 5. Data: 2009-06-18 08:02:06
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Kombajn Bizon pisze:

    > ale przeciez liniowo dwa razy mniejszy obiektyw nie bedzie mial dwa razy
    > krotszej ogniskowej

    Moim zdaniem będzie - przecież to czysta geometria.
    Czy rysując przebieg promienia w szkle coś się zmieni,
    gdy powiększysz lub pomnijeszysz schemat szkła?

  • 6. Data: 2009-06-18 08:07:34
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    JD pisze:

> [...]
    > korekcje wad optycznych przewidziane w konstrukcji pierwotnej.
    > W końcu skalujesz tylko geometrię soczewek,

    Właśnie nad tym myślałem i chyba jedynym parametrem który się
    nie przeskaluje, pozostaje długość fali, i związane z tym kwestie dyfrakcji
    oraz powłok przeciwodblaskowych. Ale powiedzmy że powłoki chwilowo pomijamy.
    Natomiast zasadnicze cechy układu optycznego (tzn. te aspekty, dla których
    opisu wystarczy przyjąć że promień to linia, a nie fala) powinno moim
    zdaniem być zachowane...

  • 7. Data: 2009-06-18 08:08:01
    Od: XX YY <j...@u...at>

    On 18 Jun., 09:55, "JD" <j...@g...com> wrote:
> [...]
    > korekcje wad optycznych przewidziane w konstrukcji pierwotnej.
    > W końcu skalujesz tylko geometrię soczewek,

    sa pewne uklady typowe np tessar , typ gaussa , pare innych

    tessar to tryplet czetrosoczewkowy . produkowany w milionach sztuk
    zarowno dla duzych aparatow plytowych jak i malych kompaktow.
    nie sadze zeby powstal przez proste skalowanie wymiarow w tym sensie
    ze wszystko np 2 razy krotsze i juz mamy obiektyw dla innego
    mniejszego formatu.

    ale z tego co pisano w ksiazkach np tessar koryguje te same bledy
    niezaleznie od swojej wielkosci.
    znaczenie ma dokladnosc wykonawcza.

  • 8. Data: 2009-06-18 08:15:12
    Od: "JD" <j...@g...com>

    Użytkownik "Jakub Witkowski" <j...@d...z.sygnatury> napisał w
    wiadomości news:h1csk6$rsq$1@news2.ipartners.pl...

> [...]
    > Natomiast zasadnicze cechy układu optycznego (tzn. te aspekty, dla których
    > opisu wystarczy przyjąć że promień to linia, a nie fala) powinno moim

    Chyba nie tylko dyfrakcja, przy innych promieniach krzywizny soczewek
    inne będą kąty załamania światła na kolejnych soczewkach,
    więc nie wnikając w wynikową ogniskową,
    siądą korekcje (aberracje, komy i co tam się jeszcze w optyce koryguje)

    JD

  • 9. Data: 2009-06-18 08:28:35
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    JD pisze:

> [...]
    > więc nie wnikając w wynikową ogniskową,
    > siądą korekcje (aberracje, komy i co tam się jeszcze w optyce koryguje)

    IMHO przeskalowuje się po prostu wszzystko, co istotne.

    Spróbuj narysować dowolny układ optyczny, w którym po przeskalowaniu
    przebieg promieni miałby się *zmienić*, i wskazać *dowolny punkt* w którym
    tak się dzieje. Nie da się - bo reguły załamania określa geometria:
    kąty i współczynniki załamania. Skala na takim planie w zasadzie nie jest
    w ogóle potrzebna.

  • 10. Data: 2009-06-18 08:46:45
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Kombajn Bizon" <k...@b...ru> napisał:

    > ale przeciez liniowo dwa razy mniejszy obiektyw nie bedzie mial dwa razy
    > krotszej ogniskowej

    Jesteś pewien? Zauważ, że promienie krzywizn soczewek też się dwukrotnie
    skrócą.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)