  • 41. Data: 2009-12-08 22:39:40
    Temat: Re: Samyang - bedzie ciekawiej
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    <d...@v...pl> napisał:

    >I dlatego większość lustrzankowych szerokich kątów ma konstrukcję
    >retrofokalną czyli ich płaszczyzna główna
    >wypada znacznie bliżej płaszczyzny obrazowej niż środek geometryczny.
    >Czasem kawałek za tylną soczewką.

    Chyba nie dalej niż wczoraj pisałem o tym na tej grupie.

    >Co nie zmienia faktu że każdy obiektyw jakąś swoją FIZYCZNĄ ogniskową
    >ma. I przekłada się ona wprost , a raczej powinna przekładać , na kąt
    >widzenia.
    >To że 4/3 ma inne proporcje boków niż APS-C może zmieniać
    >stopień dystorsji na brzegach kadru , ale kąt widzenia powinno dać się
    >przeliczyć . Skoro nie da się przeliczyć wprost ( po przekątnej kadru
    >mierząc) to na mojego czuja producent potraktował ogniskową jako
    >"parametr marketingowy".

    Właśnie chyba nie do końca się przekłada - kąt widzenia zależy nie tylko od
    ogniskowej i rozmiaru filmu/matrycy, ale też i sposobu w jaki obiektyw jest
    skorygowany.
    Daleko nie szukajac -
    AF Nikkor 14mm f/2.8D ED - Picture angle 114° [90° with Nikon digital
    cameras (Nikon DX format)]
    AF Fisheye-Nikkor 16mm f/2.8D - Picture angle 180° [107° with Nikon digital
    cameras (Nikon DX format)]
    (w obu przypadkach dane z oficjalnej strony producenta -
    http://imaging.nikon.com).
    Gdyby było jak piszesz - obiektyw o krótszej ogniskowej miałby szerszy kąt
    widzenia.
    Obiektywy typu 'rybie oko' też mogą być korygowane w różny sposób (i nie
    chodzi mi tu o różnice między rybim okiem cyrkularnym a diagonalnym
    wynikajacą z innej ogniskowej) - trochę na ten temat masz pzry okazji testu
    Samyanga 8mm na optycznych -
    http://www.optyczne.pl/161.1-Test_obiektywu-Samyang_
    8_mm_f_3.5_Aspherical_IF_MC_Fish-eye.html
    To, że producenci często zaokrąglają ogniskowe do standardowych wartości (i
    to zwykle w sposób wygodny z marketingowego punktu widzenia) to osobna
    kwestia, ale różnice wynikajace ze sposobu korekcji są wyraźne.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 42. Data: 2009-12-09 19:05:34
    Od: "d...@v...pl" <d...@v...pl>

    On 8 Gru, 23:39, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:

> [...]
    > to zwykle w sposób wygodny z marketingowego punktu widzenia) to osobna
    > kwestia, ale różnice wynikajace ze sposobu korekcji są wyraźne.

    Rozumiem że obiektyw o perspektywie prostoliniowej będzie miał inny
    kąt widzenia niż obiektyw o takiej samej
    ogniskowej , ale o nieskorygowanej dystorsji. To jasne jest ( tracimy
    na szerokości na rzecz prostoliniowości).
    Przyszło mi na myśl że obiektyw o mocniejszej dystorsji będzie miał
    szerszy kąt widzenia... I to chyba będzie
    ta tajemnicza druga zmienna.
    Niemniej rozpatrujemy fizycznie ten sam obiektyw pracujący przy
    rozmaitych przekątnych kadru. Czyżby więc
    dystorsja rosła ku brzegom kadru ? I to powodowało znaczącą zmianę
    kąta widzenia ?
    Ech dorwać by gdzieś takie 8 mm w T-2 i pomierzyć sobie...
    Pozdro Marcin

  • 43. Data: 2009-12-09 20:22:49
    Od: "mirek" <f...@w...pl>

    > A tak na poważnie, to jeszcze trochę za wcześnie - na razie sporo z
    > nabywców
    > rzeczywiście wie co zrobić z takimi obiektywami i chce im się bawić.
    > Oprócz tego, faktycznie, dla 8mm napęd nie jest niezbędny. Niemniej, jeśli
    > oferta będzie szersza, a zjawisko kupowania obiektywów manualnych
    > upowszechni się, to po okresie leżakowania (w torbach i szufladach)
    > pojawią się w mocno atrakcyjnych cenach na rynku wtórnym. Wtedy ja się
    > obkupię ;)

    Ale jakość .
    Sciągnąłem parę fotek z tego 8 mm i Peleng jednak bije go na głowę , a cena
    praktycznie ta samo.
    Dla mnie ten Samyang to jednak mydło

    --
    photos of rome
    http://rome.net-poland.com

  • 44. Data: 2009-12-09 22:53:22
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    <d...@v...pl> napisał :

> [...]
    >ogniskowej , ale o nieskorygowanej dystorsji. To jasne jest ( tracimy
    >na szerokości na rzecz prostoliniowości).

    Zgadza się.

    Przyszło mi na myśl że obiektyw o mocniejszej dystorsji będzie miał
    szerszy kąt widzenia... I to chyba będzie
    ta tajemnicza druga zmienna.

    Wydaje się to bardzo prawdopodobne.

    Niemniej rozpatrujemy fizycznie ten sam obiektyw pracujący przy
    rozmaitych przekątnych kadru. Czyżby więc
    dystorsja rosła ku brzegom kadru ? I to powodowało znaczącą zmianę
    kąta widzenia ?

    Tu pewności nie mam, ale sądzę, ze może tak właśnie być.

    >Ech dorwać by gdzieś takie 8 mm w T-2 i pomierzyć sobie...
    >[...]

    Może kiedyś Ci się uda:-)

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 45. Data: 2009-12-10 00:07:04
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Marek Wyszomirski:

    > To, ze po silniejszym scropowaniu efekt będzie nieciekawy. Miałem tak z
    > Zenitarem 16K - na pełnej klatce było to bardzo fajne szkło typu rybie oko.
    > Na APSC wychodził z tego taki 'ni pies ni wydra' - gięło za słabo jak an
    > rybie oko, a na tyle silnie, że nie mogło uchodzić za obiektyw
    > rektilinearny. Coś mniej więcej jak najtańsze analogowe kompakty fix-focus z
    > kiepsko skorygowanymi zniekształceniami beczkowatymi:-(.

    A ja się bawiłem 8mm na E400 i efekty były bardzo przyjemne. Wszystko ostre
    w całym zakresie, a jak się naprostuje to wychodzi całkiem używalne ~12mm.

  • 46. Data: 2009-12-10 00:08:02
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze cichybartko:

    > A ja z treści artykułu wywnioskowałem że ta firma jest dość zachowawcza
    > i lubi się zabezpieczyć. Więc będą stawiać na standardowe ogniskowe
    > typowe dla firmowych stałek, czyli 24/28/35/50/85.

    Jassssssssssne.

    Pewnie dlatego robią 14/2.8, w końcu to taka popularna ogniskowa...

  • 47. Data: 2009-12-10 06:33:46
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał:

    > A ja się bawiłem 8mm na E400 i efekty były bardzo przyjemne. Wszystko
    ostre
    > w całym zakresie, a jak się naprostuje to wychodzi całkiem używalne ~12mm.
    > [...]

    W prostowanie w komputerze się nie bawiłem (5 lat temu gdy przymierzałem
    Zenitara do lustrzanki cyfrowej nie miałem dostępu do takiego
    oprogramowania), zatem nie podejmuję się oceny jego efektów. Oceniałem efekt
    uzyskiwany na zdjęciach bezpośrednio z aparatu - bez żadnych korekcji
    geometrii.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 48. Data: 2009-12-10 08:02:43
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Marek Wyszomirski:

> [...]
    > uzyskiwany na zdjęciach bezpośrednio z aparatu - bez żadnych korekcji

    No bez korekcji było jeszcze lepiej, a widoczki to można nawet pokazywać bez
    prostowania.

  • 49. Data: 2009-12-10 10:49:15
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 10 Dez., 07:33, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:

> [...]
    > uzyskiwany na zdjęciach bezpośrednio z aparatu - bez żadnych korekcji

    efekt jak efekt. linie sa proste i zbiezne w jednym punkcie ale
    ogranicza to kat widzenia.
    to jest kosztem obciecia kadru.
    z jednej strony dostaje sie egfekt jakby zprostokatznego ultra
    szerok . kata
    a z drugioej ten kat nie jest rzeczywiscie szeroki.

    ot takia zabawa , mnie jeszcze nie przypasowala nigdy a porownuje
    czesto.

  • 50. Data: 2009-12-10 15:02:57
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Rzecze cichybartko:

    > Jassssssssssne.
    >
    > Pewnie dlatego robią 14/2.8, w końcu to taka popularna ogniskowa...

    14 jeszcze nadrobi brak AF głębią ostrości ;) przy reszcie pozostaje mit
    manualnej stałki ;). Osobiście się zgadzam z twierdzeniem Lol że w
    większości te szkła lądują w szufladzie.

    --
    Pozdrawiam.
    Bartko.