  • 41. Data: 2016-01-20 23:36:43
    Temat: Re: SONDA wraca
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 2016-01-20 o 16:59, Pawel "O'Pajak" pisze:

    > z TV np., co sie dzieje, jaki jest postep w pracach nad kontrolowana
    > fuzja wodoru. Temat stary, jak sie pojawil, to sie o tym mowilo, a teraz
    > cisza. I tego sie w hipermarkecie nie dowiem.

    Ale tego byś się nie dowiedział z Sondy. To bardziej "Laboratorium"...

    L.

  • 42. Data: 2016-01-20 23:42:24
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-01-20 o 23:35, Luke pisze:
    > O czym chciałbyś zrobić dzisiaj Sondę?
    >
    > O najnowszych rodzajach wyświetlaczy? Za pół roku w hipermarkecie. O
    > tym, że nagle można robić 10 razy taniej scalak przetwarzający wideo 4K
    > albo więcej? Za jakiś czas w hipermarkecie. O czujniku który mierzy
    > megaprecyzyjnie cośtam i wszyscy się tym ekscytują? Pewnie za 2 lata w
    > smartfonie w hipermarkecie. O nowym leku na coś? Za 2 lata w aptece. I
    > tak dalej.
    O właśnie o tym!
    Co mi po wyświetlaczu hologramowym z Biedronki skoro jego nabycie nie
    spowoduje, że będę wiedział jak działa.

    Robert

  • 43. Data: 2016-01-20 23:43:12
    Od: Luke <l...@l...net>

    > za czlowieka wyksztalconego, bo skonczyl studia humanistyczne, a nie ma
    > pojecia o prawie Ohma, albo napiecia od naterzenia nie odroznia.

    To bardziej należałoby wskrzesić "Telewizyjne Technikum Rolnicze". Czyli
    program oświatowy, a nie popularnonaukowy ;)

    L.

  • 44. Data: 2016-01-20 23:45:24
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Włącz sobie Galileo.

    Beznadzieja. Nie ma w tym programie niczego, co byloby nowoscia dla
    mojego Syna (VI klasa podstawowki). Walor edukacyjny zerowy. Jedyna
    ciekawostka, to ze nie wszystkie Niemki sa brzydkie;-)

    > ale lepszego pewnie nie zrobimy.

    A to niby czemu? Mamy takie same szanse i mozliwosci, co Niemcy.

    > Sonda była kultowa tylko w
    > takim sensie jak Radmor i Altus były kultowe. Bo nie mieliśmy dostępu do
    > zachodnich produkcji w tej klasie.

    Sonda przez pierwsze kilka lat bazowala wylacznie na zachodnich
    produkcjach, ktore dostawalismy za darmo. A dokladniej, sklad takich
    materialow zostal odkryty przez Kurka w jednej z szaf TVP.
    Wartoscia dodana i autorska byla wlasnie dyskusja i taki montaż
    materialow, by dalo sie nimi ilustrowac argumenty kazdej strony.
    W tamtych czasach jedyny komp, to byl ten Kurka (ZX Spectrum zdaje sie),
    na ktorym byly robione napisy i logo. Owczesny montaz to bylo ciecie i
    klejenie tasmy. Teraz mamy chyba troche lepsze mozliwosci techniczne.
    Ludzi tez by sie dalo znalezc, malo to pasjonatow? OT chocby ten gosc od
    Polimatow. No nie "techniczny" on troche, ale Kaminski byl po SGPiSie i
    dawal rade. Ba, dyskusja 2 fizykow moglaby byc ciezko strawna.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 45. Data: 2016-01-21 00:06:22
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "Luke" <l...@l...net> napisał w wiadomości

    > To bardziej należałoby wskrzesić "Telewizyjne Technikum Rolnicze". Czyli
    > program oświatowy, a nie popularnonaukowy ;)

    Są już pierwsze przymiarki. :) Przekroje silników na 100% są takie same.

    https://www.youtube.com/watch?v=n4R3Zyi7VhQ

    Jest nawet silnik Wankla
    https://www.youtube.com/watch?v=AHww332QbR8

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 46. Data: 2016-01-21 00:41:01
    Od: Mario <M...@...pl>

> [...]
    > temat wszechświatów równoległych i innych pytaniach granicznych
    > współczesnej nauki. Ale to nie będzie Sonda. Bo Sonda prezentowała ten

    A my mieliśmy ogromną przyjemność lizania lodów przez szybę bo każdy
    wiedział, że i tak nie ma szans na to, żeby za dwa lata było to w
    pedecie czy geesie.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 47. Data: 2016-01-21 00:43:46
    Od: Mario <M...@...pl>

    > O właśnie o tym!
    > Co mi po wyświetlaczu hologramowym z Biedronki skoro jego nabycie nie
    > spowoduje, że będę wiedział jak działa.

    Ale przez to, że go masz z Biedronki nie jest on już ciekawy. Biedronka
    odebrała mu całą magię.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 48. Data: 2016-01-21 01:09:28
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w
    wiadomości news:56a011eb$0$650$65785112@news.neostrada.pl...
    > Użytkownik "Luke" <l...@l...net> napisał w wiadomości

    > Są już pierwsze przymiarki. :) Przekroje silników na 100% są takie same.
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=n4R3Zyi7VhQ

    ...No właśnie nie do końca takie same.
    Np. dwusuwowy silnik S31 od Syreny, miał tłok o klasycznym, płaskim... no,
    trochę okrągłym, bez tego dzioba, tłoku. Natomiast czterosuwowy silnik
    Citroena 2CV taki dziób ma. Ze swej natury dwusuw jest szybkoobrotowy, wtedy
    ma lepszą sprawność. Stosuje się specjalne zawory wylotowe, ale nie
    sterowane krzywkami raczej, dla powiększenia sprawności przy mniejszych
    obrotach.

    Ale panie - najfikuśniejszy jest dwusuw wysokoprężny :) Ilość rozwiązań
    konstrukcji jest chyba większa, niż pozostałych rodzajów silników razem :)
    Może być z zaworami, bez nich, z tłokami przeciwbieżnymi w fazie i
    rozfazowane, w układzie delta... Z powodów konstrukcyjnych nie mają jak
    zabanglać bez wstępnego sprężania powietrza pompką na dolocie, co też grozi
    trochę rozbieganiem, jak w TDI... (gdy pocieknie olej do dolotu, bo np.
    simering na łożysku pęcł był, wtedy bez odciecia powietrza silnika takiego
    nie zatrzymasz, aż wypali cały olej(1)), rozbiegać się może też klekot
    wolnossący, jeśli ma luzy na tłokach.
    Konstrukcja dwusuwa benzynowego też bywa różna ze względu na układ kanałów
    dolotowych i wylotowych. Są podobno modele z osobnym olejeniem...
    Niektóre modele mają wycięte otwory w tłoku, do takich należy silnik od
    Syreny. Otwory robią za zawory.

    > Jest nawet silnik Wankla
    > https://www.youtube.com/watch?v=AHww332QbR8

    Hehe, jak będzie miał takie olejenie, jak ten model, to albo zębatka nie
    wytrzyma, albo wał mimośrodowy nie wiem, przytrze się, połamie, już nie
    mówię o czymś, co pełni funkcję pierścieni tłokowych, nie ma tego w modelu,
    ale łatwo to znaleźć w sieci.

    (1) Jeśli ma klapę gaszącą, można ją zamknąć, lub (jak niektórzy piszą w
    sieci) zerwać przewód z dolotu, co nie jest polecane - ryzyko. Jeśli
    skrzynia manualna, wrzuca się najwyższy bieg i z wyczuciem strzela
    sprzęgłem, moc rozbieganego diesla, mimo (bardzo) wysokich obrotów, moc jest
    względnie niewielka. Jak nie pomoże, to każą spierdalać (bywa, że taki
    silnik rozleci się, zanim wypali olej smarny, charakterystycznie wtedy dymi,
    bądź zanim sie zatrze).
    Bonus: http://joemonster.org/art/16972

    Chyba każdy popularny rodzaj silnika przenicowałem na YT, z turbo, bez
    turbo, dwusuw, czterosuw, nisko, średnio, wysokoprężny, ich awarie, praca,
    BOV, nitro, modelarskie, strzelanie z kija, będzie z 8 lat, jak to
    prześwietlam, temat ciekawy, proponuję pooglądać.
    Mną się nie przejmuj, to nie czepianie się, tylko po prostu, moje zboczenie
    zawodowe, które tak wygląda. Spora część ludzi słysząc pracę Strowgera,
    jakoś go rozpozna. Kręcąc przez niego, no, też. Bardziej osłuchani potrafią
    rozpoznać, po trzaskach łączeniowych, który to Strowger, typ i centrala.
    Albo dało się określić, czy dwa łącza idą po tym samym, czy po różnych
    kablach.

    Po prostu - technika to coś tak super, że aż się chce tą pozytywną
    informacją podzielić z innymi :)) Nie ukrywam, czasem sobie myślę, że to co
    wiem, w jakiejś dziedzinie, chciałbym połączyć z tym, co wiedzą inni :)

    --
    Jak widzisz, udało mi się nawet Avasta oszukać i już nie dokleja :)

  • 49. Data: 2016-01-21 01:44:52
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <o...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Ludzi tez by sie dalo znalezc, malo to pasjonatow? OT chocby ten gosc od
    > Polimatow. No nie "techniczny" on troche, ale Kaminski byl po SGPiSie i

    Radek Kotarski. Tylko czy ludzie wybaczą mu reklamę banku?

    > dawal rade. Ba, dyskusja 2 fizykow moglaby byc ciezko strawna.

    Racja, za bardzo tematyczna.
    Lepsza już chyba (przerysowując) pozycja uczeń-nauczyciel, czy jakoś tak.
    Kogo by można było dziś na ich miejsce posadzić, gdyby można było ich
    przenieść do czasów, gdy jeszcze robiono Sondę?
    Albo układ w miarę równolatków fizyk humanista, albo starszy młodszy
    nauczyciel uczeń...
    Radek Kotarski alias Polimaty (ale ten bank mu będzie śmierdział),
    Radek Brzózka, choć jego rola początkowo byla inna, ale nie sprzedał się
    reklamie,
    Wiktor Niedzicki, choć on za mało dynamiczny, ale coś tam mówił. Niezbyt mu
    wyszło to, co z synami robił, choć intencje miał dobre.
    Marek Hoffman alias AdBuster i Darek Hoffman, jego brat, alias SciFun - może
    ich, wydaje mi się, że pasowali by do siebie,
    Chłopaki z grupy "5 sposobów na..."
    Chodzi mi konkretniej, aby wyłowić ludzi, którzy prawią o takich rzeczach,
    bądź prawili, ale zgodzili by się poprowadzic taki program, dobrać duet, ew.
    tercet pod kątem odpowiednich cech rozmówcy, rzucać temat (ale nie na
    zasadzie, jak uczyciel WF w podstawówce piłkę uczniom i szedł sobie kawusię
    do magazynku chlipać), albo niech coś wybiorą, może nagle się okaże, że coś,
    co mijamy na codzień, to okaże sie tak ciekawe, iż chętni obejrzą to z
    rozdziawionymi koparami... Oby tylko nie wplatali słów typu fejsbuk, czy
    twiter, do tego powinna być osobna strona.
    Jasne jest, że inaczej dziś postrzegamy świat, to inaczej trzeba by
    przedstawiać, niekoniecznie nowości, ale coś ciekawego. O kolorach kwiatów,
    ale inaczej, o motylach, ale inaczej... Może zrobić burzę mózgów i z tego
    wyłowić coś, co by ludzi zainteresowało?

    --
    NO CARRIER

  • 50. Data: 2016-01-21 07:39:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

    > Ale przez to, że go masz z Biedronki nie jest on już ciekawy. Biedronka
    > odebrała mu całą magię.

    Jedzie Wojtuś popod lasem, skrajem dąbrowy,
    Wiezie se do domu laser, laser gazowy.
    Pytali się go kolesie, po co to nabył?
    -- A bo właśnie stał w GS-ie, więc kupiłem go Teresie.
    Dyć coś zawsze przywieźć chce się dla swej baby!
    Jedzie Wojtuś popod lasem, po twardym dukcie.
    Wiezie se do domu laser, czyta instrukcję.
    A instrukcja jest ciekawa: Włączyć do prądu,
    To ten laser wszystko skrawa, bez różnicy, stal czy trawa
    I w ogóle jest zabawa prawie bez swądu.
    Jedzie Wojtuś popod lasem, woła: Wio, wiśta!
    Wiezie se do domu laser, tak se rozmyśla:
    "Jak w tym dojdę do biegłości, będzie wygodnie,
    Jest tu paru wrednych gości, przyceluję se w skrytości
    I padalcom z odległości podpalę spodnie!"
    Jedzie Wojtuś popod lasem, rad, że o rany
    Wiezie se do domu laser, układa plany:
    "Niech spróbuje na rowerze jeździć Kaczmarski,
    Zaraz w dętkę mu przymierzę, i kartofle się obierze,
    I wywierci dziury w serze, by był śwajcarski!"
    Jedzie Wojtuś popod lasem, skręcił przy POM-ie.
    Wiezie se do domu laser schowany w słomie.
    Na podwórku cielę bryka, kaczki na stawie...
    Wdziera, wdziera się technika coraz częściej w dom rolnika,
    Jeszcze to nie Ameryka.... Ale już prawie!!!

    Andrzej Waligórski też się nie spodziewał, że na miejscu GS-u stanie
    Biedronka, a w niej na półkach będą stały lasery, sprzedawane za cenę
    mniejszą niż pół litra. I to od razu półprzewodnikowe, nie gazowe.

    --
    Jarek