  • 21. Data: 2011-11-10 00:59:20
    Temat: Re: Rury PE wodociagowe do powietrza z kompresora
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 9 Nov 2011 04:16:31 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

    > A ten dom to do czego jest podłączony?

    do kawalka rurki, ktora idzie do rurki wzdluz ulicy.
    Dalej sa kolejne rurki, ale ta pierwsza wystarcza do powstania tarana.

    J.

    P.S. No ale ciagle mam pytanie jak sie robi w Karpaczu czy innym gorskim
    miescie.

  • 22. Data: 2011-11-10 08:14:13
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    > Kolega sie bal ze sie zestarzeje i pusci. wiec zwracam uwage ze zasadniczo
    > sie nie starzeje i nie puszcza ... choc chyba mamy za malo doswiadczenia z
    > plastikowymi rurami.

    Rury wodociągowe pracują jednak inaczej, niż przewidywany rezim pracy
    tutaj,- ciśnienie wody jest w miarę stałe, natomiast tu występować będą
    wciąż skoki od 0 do max.

    > W drugim rzucie - mysle ze nawet w razie pekniecia skutki nie beda takie
    > tragiczne. A nawet jak sie zestarzeje i pusci z tragicznymi skutkami, to
    > wystarczy po 5 latach dopilnowac sumiennego wlozenia faktur do niszczarki,
    > i juz nie dojda co to byly za rury, kto kupil i kto jest odpowiedzialny.
    > Rury byly dobre i tego trzeba sie trzymac, a moze nawet "instalacje
    > polozyl poprzedni wlasciciel" :-)

    I to będzie dużym pocieszeniem dla wdowy i sierot;-)

    (To jest w przypadku przewidywanych sporych średnic rur i dużej objętości
    całego układu niekoniecznie zaledwie żart...)

  • 23. Data: 2011-11-10 09:21:18
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 10 Lis, 00:59, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

    > do kawalka rurki, ktora idzie do rurki wzdluz ulicy.
    > Dalej sa kolejne rurki, ale ta pierwsza wystarcza do powstania tarana.

    Ciśnienie statyczne jest wytwarzane przez pompownię, w której są
    naczynia wzbiorcze. Jak podłączysz w domu pompkę od samochodu do kranu
    i zaczniesz pompować, to możesz w sieć wtłoczyć dowolną ilość
    powietrza. Które potem oczywiście spowoduje uderzenie hydrauliczne i
    wyrwie Ci kran ze ściany :-)
    Konrad

  • 24. Data: 2011-11-10 11:16:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >i zaczniesz pompować, to możesz w sieć wtłoczyć dowolną ilość
    >powietrza. Które potem oczywiście spowoduje uderzenie hydrauliczne i

    Zaraz Konradzie - nabijasz sie, a pomijasz problem, bo nie podejrzewam
    zebys o nim nie wiedzial.
    Otwieram kran, woda w rurach plynie, zamykam kran, woda w rurach jest
    gwaltownie zatrzymana,
    tych rur jest kilkadziesiat metrow od przylacza, a najblizsze kranu
    naczynie wzbiorcze jest gdzies w pompowni kilka kilometrow dalej.
    I to naczynie kranu w zaden sposob nie zabezpiecza.

    J.

  • 25. Data: 2011-11-10 11:32:20
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 10 Lis, 11:16, "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Zaraz Konradzie - nabijasz sie, a pomijasz problem, bo nie podejrzewam
    > zebys o nim nie wiedzial.

    Nie, nie nabijam się. Tylko próbuję pokazać że przed niekontrolowanym
    wzrostem ciśnienia statycznego nie ma potrzeby się zabezpieczać, bo
    sieć (wodociągowa) nas zabezpiecza sama z siebie. Efekty dynamiczne
    kupujemy sobie sami wraz z kiepską armaturą. Wrażliwe elementy
    układów, np manometry, zabezpiecza się na różne sposoby, przede
    wszystkim rurką zwiniętą w pętlę (pigtail), podłączoną w przemyślanym
    miejscu. Ja jestem konstruktorem, więc nie znam wszystkich sztuczek
    zawodników od uruchomień i eksploatacji, ale wiem że są proste i nie
    jest ich wiele. Zresztą inaczej się uruchamia FPSO/FLNG, a inaczej
    domek z dwoma kiblami i trzema umywalkami.
    Konrad
    PS. tryskacze p/poż same się od uderzenia hydraulicznego nie
    otwierają, to tylko na filmach sie zdarza :-)

  • 26. Data: 2011-11-10 12:03:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >sieć (wodociągowa) nas zabezpiecza sama z siebie. Efekty dynamiczne
    >kupujemy sobie sami wraz z kiepską armaturą.

    Zaraz, bo nie rozumiem - kiepska armatura bo nie umozliwia szybkiego
    odciecia, czy kiepska armatura bo umozliwia ?
    I w jaki sposob siec zabezpiecza ?
    Tu akurat chodzi o cisnienie dynamiczne.

    Bo jak wyglada cisnienie statyczne w gorskich miejscowosciach to sie
    chetnie dowiem, ale to inny temat.

    >PS. tryskacze p/poż same się od uderzenia hydraulicznego nie
    >otwierają, to tylko na filmach sie zdarza :-)

    W ich instalacji moze nie byc warunkow na powstanie takiego uderzenia.

    J.

  • 27. Data: 2011-11-10 13:02:36
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 10 Lis, 12:03, "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Zaraz, bo nie rozumiem - kiepska armatura bo nie umozliwia szybkiego
    > odciecia, czy kiepska armatura bo umozliwia ?
    > I w jaki sposob siec zabezpiecza ?
    > Tu akurat chodzi o cisnienie dynamiczne.

    Przykład kiepskiej armatury:
    Pamiętam w podstawówce w toalecie była spłuczka na taką krótką wajchę,
    naciskało się dłonią, jakaś sprężyna się poddawała i leciała woda
    kilka sekund, a poten zawór się zamykał. A że to spłuczka, to
    potrzebny duży przepływ, więc i średnica była konkretna, na oko 1.5
    cala. Ale ów zawór miał kiepskie tłumienie tego ruchu pod koniec i z
    ogromnym impetem zamykał przepływ wody, powodując że w całym budynku
    rury dzwoniły jak dzwon Zygmunta.
    Przykład rozwiązania:
    Wymienić na dolnopłuk. To wymagało poczekania na koniec komuny i
    wymiany dyrekcji plus woźnego, czyli gdzieś tak z 20-30 lat.

    > Bo jak wyglada cisnienie statyczne w gorskich miejscowosciach to sie
    > chetnie dowiem, ale to inny temat.

    Nie musisz jechać w góry, wystarczy popatrzeć jak jest w wysokich
    budynkach.

    > W ich instalacji moze nie byc warunkow na powstanie takiego uderzenia.

    No nie ma, bo jest naczynie wzbiorcze :-)

    Konrad

  • 28. Data: 2011-11-10 15:26:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >Wymienić na dolnopłuk. To wymagało poczekania na koniec komuny i
    >wymiany dyrekcji plus woźnego, czyli gdzieś tak z 20-30 lat.

    Hm, komuna znala i te "syfony" (srednica chyba mniejsza) i gornopluki,
    i w koncu dolnopluki. Skoro je stosowano, to widac dobre byly. Moze
    wystarczylo wymienic w zaworze uszczelki i przywrocic go do fabrycznej
    swietnosci ... a moze tak naprawde nie trzeba bylo nic robic,
    ewentualnie sprawdzic mocowanie rur, bo jakos nie pisales zeby rury
    pekaly :-)

    Hm ... a po latach zostaly tylko dolnopluki, ktos wie czemu ?

    >Nie musisz jechać w góry, wystarczy popatrzeć jak jest w wysokich
    >budynkach.

    W duzych budynkach jest gdzies hydrofornia.
    A w takim Karpaczu ulica jest tak pochyla ze hydrofornia musialaby
    chyba co 100m stac ..

    >No nie ma, bo jest naczynie wzbiorcze :-)

    No ale znow wracamy do tego ze w mniejszych budynkach w Polsce takiego
    naczynia nie ma.
    W szkole tez pewnie nie miales, udary jak piszesz miales, a rury to
    wytrzymywaly. Ale byly porzadne stalowe ... no i one czasem jednak
    pekaja.

    J.

  • 29. Data: 2011-11-10 17:14:28
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Nov 10, 3:26 pm, "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Hm, komuna znala i te "syfony" (srednica chyba mniejsza) i gornopluki,
    > i w koncu dolnopluki. Skoro je stosowano, to widac dobre byly.

    Tanie i proste były. Na lotniskach teraz stosuje się takie sprężynowce
    powszechnie, chociaż nowe, więc ładne, porządnie działające. Na pewno
    bardziej niezawodne niż czujniki optyczne/zbliżeniowe itp w
    umywalkach. Wczoraj myłem ręce na przylotach w Lutonie, nawet
    zdziwiłem się przez moment że to w ogóle działa przy typowym
    brytyjskim ciśnieniu w sieci rzędu jednego bara. No ale to sprężyna
    odbija, nie ciśnienie, więc działałoby nawet na beczce od
    deszczówki...

    > No ale znow wracamy do tego ze w mniejszych budynkach w Polsce takiego
    > naczynia nie ma.

    Może nie mam wielkiego pojęcia o instalacjach, ale jestem pewien że
    instalacja tryskaczowa obowiązkowo musi mieć naczynie wzbiorcze o
    określonej pojemności i ciśnieniu. To musi zadziałać niezależnie od
    zasilania w prąd i wodę, niezależnie od pomp i elektroniki
    sygnalizacyjnej.

    Konrad

  • 30. Data: 2011-11-10 23:44:20
    Od: venioo <p...@o...eu>

    A moze tajemnica tkwi w tym, ze mimo wszystko nie ma ciala idealnie
    sztywnego? I tak jak woda jednak jest scisliwa (fakt, 1000bar - 5%) tak
    samo cala instalacja sie rozszerza i kurczy. Na takiej duzej dlugosci
    rur i srednicy jak w wodociagach to jakos po prostu "sie rozchodzi" na
    calej dlugosci rur, do tego dochodza zbiorniki wyrownawcze itp.

    --
    venioo
    GG:198909