  • 51. Data: 2014-11-13 13:55:46
    Temat: Re: Różny czas pomimo synchronizacji z NTP
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    --------
    > Originate Timestamp T1 time request sent by client
    > Receive Timestamp T2 time request received by server
    > Transmit Timestamp T3 time reply sent by server
    > Destination Timestamp T4 time reply received by client

    > The roundtrip delay d and system clock offset t are defined as:
    > d = (T4 - T1) - (T3 - T2) t = ((T2 - T1) + (T3 - T4)) / 2.
    >Jak dla mnie wzór na t tak pięknie się skraca, że nie ma znaczenia
    >czy opóźnienie jest symetryczne czy nie.

    No to policzmy. Zalozmy ze
    10 T1
    112 T2
    114 T3
    16 T4

    d=4, t=100 OK.

    a teraz zalozmy ze pakiet w jedna strone leci 3s, a wraca 1s. Bedzie
    wiec

    10 T1
    113 T2
    115 T3
    16 T4

    d=4, t=101
    Offset inny niz za pierwszym razem.

    Ale ... zaczynam podejrzewac ze to sam Einstein mi gwarantuje
    niemoznosc poprawnego wyniku.
    W koncu moge synchronizowac czas miedzy dwiema rakietami lecącymi w te
    samą strone z tymi samymi predkosciami.
    Róznica czasów przelotu zalezy od predkosci, a predkosc od
    obserwatora. Zas niezaleznie od predkosci obserwatora wynik musi wyjsc
    ten sam :-)

    J.

  • 52. Data: 2014-11-13 14:00:50
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2014-11-13 o 13:35, Atlantis pisze:

    > Hmm... Czy w takim razie ta mocno uproszczona funkcja wysyłÍająca
    > request może być odpowiedzialna za zachowanie mojego programu? A może
    > jednak coś jest nie tak z funkcją odbiorczą? Może autor popełnił błąd i
    > zaprogramował odczytywanie pól z niewłaściwym timestampem?
    > Jaka pomyłka mogłaby skutkować czasem opóźnionym o kilka-kilkanaście
    > sekund po aktualizacji, no chyba, że serwer "zaleje się" requestami?

    Masz możliwość debugowania?
    A może choć jesteś w stanie wysłać coś na port szeregowy?
    Zobacz co przychodzi w odpowiedzi z serwera i tyle. Bez żadnej obróbki,
    wyślij po prostu te cztery bajty i zobacz co tam jest.

    --
    AWa.

  • 53. Data: 2014-11-13 18:17:14
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-11-13 14:00, Andrzej W. pisze:

    > Masz możliwość debugowania?
    > A może choć jesteś w stanie wysłać coś na port szeregowy?

    Niestety w tej chwili nie mam takiej możliwości. W projekcie nie
    wyprowadziłem UART-a na goldpiny, ponieważ podstawową część programu
    miałem już przetestowaną na płytce uruchomieniowej. Wtedy nie myślałem
    nawet o dodawaniu do tego projektu dodatkowych funkcji, jak RTC i klient
    NTP.

    W każdym razie przyjrzałem się bliżej stosowi. Wygląda na to, że
    początek pakietu danych odpowiada elementowi 0x2A bufora. Wychodzi więc
    na to, że odczytywane w kodzie komórki 0x52..0x55 faktycznie odpowiadają
    bajtom 40..43 pakietu UDP. Więc faktycznie jest to część sekundowa
    transmit timestamp. Operacja składania ich w jedną zmienną uint32_t
    także nie wzbudza moich zastrzeżeń. Tak więc opóźnienie z którym teraz
    się zmagam raczej nie pochodzi z tej części programu...

    Pewnie nieco rozbuduję procedurę odbiorczą. Przede wszystkim warto
    byłoby sprawdzać, czy pakiet faktycznie został przysłany przez nasz
    serwer NTP. Poza tym chyba wprowadzę obsługę originate timestamp.

    Tylko czy któraś z tych kwestii może powodować takie opóźnienie przy
    synchronizacji? Jakoś też nie mogę tutaj doszukać się możliwego
    mechanizmu...

  • 54. Data: 2014-11-13 22:16:46
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Znalazłem przyczynę. Okazało się, że w pętli głównej zabrakło jednej z
    kilku instrukcji warunkowych, które sprawdzają efekt działania funkcji
    czytającej dane z ENC28J60 oraz parsujących nagłówki. Skutek tego był
    taki, że w pewnych okolicznościach program wykonywał część programu,
    której wykonać nie powinien - z bufora były czytane stare dane i po raz
    kolejny uruchamiała się funkcja analizująca pakiet NTP. Timestamp sprzed
    kilku-kilkunastu sekund powracał jak echo...