  • 11. Data: 2017-04-11 10:20:07
    Temat: Re: Rozmiar dławików CMC
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Tuesday, April 11, 2017, 7:25:14 AM, you wrote:

> [...]
    =801

    > No, to sporo wyjaśnia. To kolejna ciekawostka: ferryt zupełnie
    > nieźle przewodzi, drut DNE/DNEE z powodów bezpieczeństwa uznaje
    > się za nieizolowany i wymaga przekładek, a jednocześnie takie
    > dławiki wykonuje się dokładnie z takich materiałów i jakoś
    > surge wytrzymują, bo nie słyszałem o częstych awariach z tego
    > powodu.

    Dławiki skompensowane z samej zasady nie służą do zapewniania
    bezpieczeństwa porażeniowego. Wyładowania mają zazwyczaj charakter
    zakłóceń wspólnych a nie różnicowych. Dla napięcia roboczego do 275V
    AC wystarczy izolacja 1.5 kV AC a tyle zapewnia izolacja typowego
    rdzenia. Rdzeni nieizolowanych raczej się nie stosuje. a jeśli już,
    to z drutami o polepszonej izolacji - DIW lub TIW. W przyszłości
    zapewne będą dopuszczone emaliowane FIW ale na razie czekamy na
    aktualizacje norm w tym zakresie.

    W dławiku jednowarstwowym masz przegrodę izolacyjną o grubości 3 mm:
    http://www.feryster.pl/polski/images/dlawiki/dts/DTS
    -25_1,0_6,3-V.jpg
    i rdzeń izolowany żywicą epoksydową.
    Rdzeń dławika wielowarstwowego jest całkowicie izolowany tworzywem i
    też ma przegrodę:
    http://www.feryster.pl/polski/images/dlawiki/dts/DTS
    -25_15_6,3-CC-V.jpg

    Feryster nie stosuje rdzeni nieizolowanych na dławiki skompensowane.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 12. Data: 2017-04-11 10:50:41
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Dławiki skompensowane z samej zasady nie służą do zapewniania
    > bezpieczeństwa porażeniowego.

    Porażeniowego oczywiście nie, chodziło mi o przeciwpożarowe.
    Dwie wysokoprądowe szyny nawinięte na przewodzącym rdzeniu
    grubym drutem niemal pozbawionym izolacji -- dość przerażające.

    > Rdzeni nieizolowanych raczej się nie stosuje. a jeśli już,
    > to z drutami o polepszonej izolacji - DIW lub TIW.

    Epcos stosuje:

    http://allegro.pl/filtr-przeciwzakl-250v-6a-epcos-x-
    filtr-33-x1-i5103944712.html

    Nie mam pojęcia, co to za drut, ale na TIW nie wygląda.

    > W przyszłości zapewne będą dopuszczone emaliowane FIW ale na razie
    czekamy na
    > aktualizacje norm w tym zakresie.

    Swoją drogą, coś mi się obiło o uszy, że nowe UL nie będzie
    pozwalało, by TIW był jedyną izolacją przeciwporażeniową
    w transformatorach. Potwierdzisz/zaprzeczysz?

    > Feryster nie stosuje rdzeni nieizolowanych na dławiki skompensowane.

    Z doświadczenia potwierdzam. Natomiast co powiesz o przewinięciu
    gotowego 2-fazowego dławika Ferystera (są tylko w wariancie poziomym
    i z tego powodu wymagają kompletnie dzikiego routingu) drutem TIW
    do wariantu pionowego na podstawce? Właśnie zamierzam to zrobić
    i nie wiedzę powodu, by przy okazji nie wzmocnić izolacji.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 13. Data: 2017-04-11 13:53:55
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Tuesday, April 11, 2017, 10:50:41 AM, you wrote:

> [...]
    > http://allegro.pl/filtr-przeciwzakl-250v-6a-epcos-x-
    filtr-33-x1-i5103944712.html
    > Nie mam pojęcia, co to za drut, ale na TIW nie wygląda.

    Albo rdzeń jest lakierowany albo stosują drut DIW.

    > Swoją drogą, coś mi się obiło o uszy, że nowe UL nie będzie
    > pozwalało, by TIW był jedyną izolacją przeciwporażeniową
    > w transformatorach. Potwierdzisz/zaprzeczysz?

    My nigdy nie stosujemy drutu TIW bez izolacji taśmą do poprzedniej
    warstwy. Zazwyczaj w naszych transformatorach jest łącznie 6 warstw
    izolacji zamiast wymaganych trzech. Trzy warstwy taśmy i trzy warstwy
    izolacji drutu TIW.

    > Z doświadczenia potwierdzam. Natomiast co powiesz o przewinięciu
    > gotowego 2-fazowego dławika Ferystera (są tylko w wariancie poziomym

    Nie produkujemy dławików 2-fazowych. Zapewne chodzi o 3-fazowy bez
    przewodu N. Jest do montażu poziomego dla zachowania symetrii - nie
    zmieniałbym tego.

    > i z tego powodu wymagają kompletnie dzikiego routingu) drutem TIW
    > do wariantu pionowego na podstawce? Właśnie zamierzam to zrobić
    > i nie wiedzę powodu, by przy okazji nie wzmocnić izolacji.

    Ale po co? Izolacja rdzenia jest wystarczająca. Zadbaj o symetrię,
    żeby nie zniweczyć działania dławika.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 14. Data: 2017-04-11 14:04:17
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Albo rdzeń jest lakierowany albo stosują drut DIW.

    Użyłem kiedyś tego dławika, rdzeń na pewno nie jest lakierowany.
    O drucie nic ciekawego powiedzieć nie mogę.

> [...]
    > warstwy. Zazwyczaj w naszych transformatorach jest łącznie 6 warstw
    > izolacji zamiast wymaganych trzech. Trzy warstwy taśmy i trzy warstwy

    A stosujecie nawinięcie obu uzwojeń TIW? Jeśli tak, to jak
    wtedy liczycie izolacje? 2x3=6?

    > Nie produkujemy dławików 2-fazowych. Zapewne chodzi o 3-fazowy bez
    > przewodu N.

    Chodzi o takie:

    http://www.feryster.com.pl/polski/dt3s.php?lang=pl

    konkretnie o pierwsze dwa.

    > Jest do montażu poziomego dla zachowania symetrii - nie
    > zmieniałbym tego.

    Niestety, rozsądnej płytki się nie da pod to zrobić,
    a poświęciłem dużo czasu na próby.

    > Ale po co? Izolacja rdzenia jest wystarczająca. Zadbaj o symetrię,
    > żeby nie zniweczyć działania dławika.

    Patrząc "na oko" nie wykonałem tego gorzej niż nawijarka.
    Pomierzyć czym nie mam. :-(

    Pozdrawiam, Piotr

    PS. dzięki za dotychczasowe wyjaśnienia.

  • 15. Data: 2017-04-11 14:17:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    > Użyłem kiedyś tego dławika, rdzeń na pewno nie jest lakierowany.
    > O drucie nic ciekawego powiedzieć nie mogę.
    > A stosujecie nawinięcie obu uzwojeń TIW? Jeśli tak, to jak
    > wtedy liczycie izolacje? 2x3=6?

    Bardzo rzadko stosuje się wszystkie TIW. Ja osobiście tylko w małych
    transformatora na rdzeniach toroidalnych, gdzie jest wymaganie
    wysokiej izolacji i nie ma jak nawinąć taśmy.

    > Chodzi o takie:
    > http://www.feryster.com.pl/polski/dt3s.php?lang=pl

    To są trójfazowe bez N. Oczywiście można je stosować jako 2L+N.

    > konkretnie o pierwsze dwa.
    > Niestety, rozsądnej płytki się nie da pod to zrobić,
    > a poświęciłem dużo czasu na próby.

    Płytka dwustronna. Tylko podłóż coś pod dławik.

    > Patrząc "na oko" nie wykonałem tego gorzej niż nawijarka.

    Chodzi o końce zwojów - niepełne zwoje, przechodzenie przez otwór w
    powietrzu a nie blisko rdzenia. Przy montażu poziomym nie ma tych
    problemów.

    > Pomierzyć czym nie mam. :-(

    To nie jest łatwe do mierzenia, niestety. Ale potem przy pomiarze
    zakłóceń wyłazi.

  • 16. Data: 2017-04-11 14:29:41
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Bardzo rzadko stosuje się wszystkie TIW. Ja osobiście tylko w małych
    > transformatora na rdzeniach toroidalnych

    Właśnie mam taki przypadek. 120 transformatorków na rdzeniu 6mm,
    10+12 zwojów. Chcę dać wszystko w TIW i się nie martwić izolacją.
    Przy mojej małej skali drut TIW nie jest istotnym obciążeniem
    ekonomicznym. Pod transformatorem będzie przerwa izolacyjna 7mm,
    a na niej soldermaska. Dołożyć jeszcze taśmę kaptonową?

    > gdzie jest wymaganie wysokiej izolacji i nie ma jak nawinąć taśmy.

    Robicie tak m.in. w transformatorze impulsowym do sterowania
    bramek MOSFETów w forwardach. Bylem pod wrażeniem ostrożności. :-)

    > Płytka dwustronna. Tylko podłóż coś pod dławik.

    To jest ostateczność, choć wcale nie wykluczona.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 17. Data: 2017-04-11 17:29:13
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

> [...]
    > ekonomicznym. Pod transformatorem będzie przerwa izolacyjna 7mm,
    > a na niej soldermaska. Dołożyć jeszcze taśmę kaptonową?

    Jakaś podkładka między transformator a PCB zawsze. Albo użyj tego:
    http://feryster.pl/polski/podglad.php?lang=pl&id=469

    > Robicie tak m.in. w transformatorze impulsowym do sterowania
    > bramek MOSFETów w forwardach. Bylem pod wrażeniem ostrożności. :-)

    Ale dlaczego? Przecież jeśli deklaruję zgodność z jakąś normą, to nie
    mogę olewać jej wymagań i iść na minimum. To nie Epcos ;)

    > To jest ostateczność, choć wcale nie wykluczona.

    Ale ja nadal nie mogę zrozumieć problemu. Nawet sobie to rozrysowałem
    w głowie. Nie powinno być problemu przy creepage 3 mm a więcej nie
    trzeba.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 18. Data: 2017-04-12 11:32:10
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Jakaś podkładka między transformator a PCB zawsze.

    W sumie pasek FR4 z zapasem wystarczy, bo odizoluje
    za jednym zamachem 8 transformatorów.

    > Albo użyj tego: http://feryster.pl/polski/podglad.php?lang=pl&id=469

    W tym przypadku nie mogę, płytka jest z IMS, a wyprowadzenia
    transformatorów stanowią istotny element montażowo-izolacyjny,
    tj. idą w powietrzu, a nie ścieżkami na płytce.

    > Ale ja nadal nie mogę zrozumieć problemu. Nawet sobie to rozrysowałem
    > w głowie. Nie powinno być problemu przy creepage 3 mm a więcej nie
    > trzeba.

    Z samym dławikiem problemu nie ma, ale on jest częścią większego układu.
    Tam dochodzi jeszcze 6 kondensatorów X2 i 3 Y -- albo ścieżki prowadzące
    do nich są długie, albo zasilanie wychodzi nie tam, gdzie się powinno
    znaleźć z punktu widzenia reszty zasilacza, albo obie te rzeczy
    jednocześnie. Albo, jak piszesz, płytka musi być dwustronna, albo
    filtr zostanie przeniesiony na osobną i zamknięty w blaszanym pudełku,
    co tez ma pewne zalety.

    Pozdrawiam, Piotr