  • 1. Data: 2017-04-10 11:07:46
    Temat: Rozmiar dławików CMC
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Dlaczego im większy prąd ma płynąć przez taki dławik, tym fizycznie
    większy jest rdzeń? Parametrami kluczowymi takiego dławika jest
    indukcyjność (czyli liczba zwojów) i prąd maksymalny (co wpływa na
    średnicę drutu). Chodzi tylko o możliwość sekcyjnego nawinięcia
    takiego dławika w jednej warstwie drutu, czy jest w tym coś głębszego?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2017-04-10 13:28:38
    Temat: Re: Rozmiar dławików CMC
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Monday, April 10, 2017, 11:07:46 AM, you wrote:

> [...]
    > średnicę drutu). Chodzi tylko o możliwość sekcyjnego nawinięcia
    > takiego dławika w jednej warstwie drutu, czy jest w tym coś głębszego?

    Chodzi o energię w polu magnetycznym. I^2*L/2

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2017-04-10 13:32:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości

    >Chodzi o energię w polu magnetycznym. I^2*L/2

    Ale o ile rozumiem to chodzi o te symetryczne do tlumienia zaklocen
    ... tam w zasadzie nie ma pola ani enegii.

    J.

  • 4. Data: 2017-04-10 13:58:59
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    > Chodzi o energię w polu magnetycznym. I^2*L/2

    Nie należy pisać pytań w temacie, bo potem się nieporozumienia robią.

    Oczywiście, że w przypadku dławików CMC rozmiary wynikają wprost z
    wypełnienia okna ilością zwojów konieczną do zapewnienia danej
    indukcyjności, która wprost zależy od rdzenia.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2017-04-10 13:59:31
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    > Ale o ile rozumiem to chodzi o te symetryczne do tlumienia zaklocen
    > ... tam w zasadzie nie ma pola ani enegii.

    Nie czytam tematów, tylko treść.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2017-04-10 16:29:42
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Oczywiście, że w przypadku dławików CMC rozmiary wynikają wprost z
    > wypełnienia okna ilością zwojów konieczną do zapewnienia danej
    > indukcyjności, która wprost zależy od rdzenia.

    No ale uzwojenie można zrobić w 2 albo 3 warstwach, a robi się tylko
    w jednym. Dla przykładu, dławik 1,5mH/5A jest nawinięty drutem 0,85mm
    (11 zwojów), a rdzeń to potężny toroid 31 mm. Z punktu widzenia
    wypełnienia rdzenia te uzwojenia po prostu nie istnieją. Więc jest
    jakiś powód, że wzięli akurat tak duży rdzeń, bo dławik na 3A jest
    bodaj na toroidzie 23 mm. Zgaduję, sprzężenie pojemnościowe uzwojenia
    samego ze sobą?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2017-04-10 16:51:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    >No ale uzwojenie można zrobić w 2 albo 3 warstwach, a robi się tylko
    >w jednym.

    Dla tlumienia w.cz. moze byc istotne, aby byl w 1 warstwie i blisko
    ferrytu.
    Albo zeby nie bylo pojemnosci miedzywarstwowych.

> [...]
    >jakiś powód, że wzięli akurat tak duży rdzeń, bo dławik na 3A jest
    >bodaj na toroidzie 23 mm. Zgaduję, sprzężenie pojemnościowe uzwojenia

    A propos - a jak to jest z tranformatorami toroidalnymi ?
    Tez nie ma duzo warstw, i "wykorzystanie okna" wydaje mi sie mierne
    ... a jednoczenie one maja wymiary zblizone do EI o ile dobrze
    pamietam.

    J.

  • 8. Data: 2017-04-10 20:52:32
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

> [...]
    > jakiś powód, że wzięli akurat tak duży rdzeń, bo dławik na 3A jest
    > bodaj na toroidzie 23 mm. Zgaduję, sprzężenie pojemnościowe uzwojenia

    Wystarczy pooglądać charakterystyki impedancji w funkcji
    częstotliwości dławików jednowarstwowych i wielowarstwowych, żeby
    wiedzieć dlaczego:
    - wielowarstwowy: http://www.feryster.pl/polski/wykresy_z_f_dts.php?id
    =812
    - jednowarstwowy: http://www.feryster.pl/polski/wykresy_z_f_dts.php?id
    =801

    Ta sama średnica a różnica indukcyjności 15-krotna ale dla
    częstotliwości powyżej 1 MHz ten o mniejszej indukcyjności ma lepsze
    parametry.

    Niestety, nie dysponuję wykresami do 30 MHz i wyżej - te są zaledwie
    do 5 MHz.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2017-04-10 20:55:19
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    [...]

> [...]
    > Tez nie ma duzo warstw, i "wykorzystanie okna" wydaje mi sie mierne
    > ... a jednoczenie one maja wymiary zblizone do EI o ile dobrze

    Wagę mają mniejszą. Mniej miedzi się zużywa. Ale przy zbyt dużej
    grubości uzwojenia w stosunku do wielkości rdzenia zaczyna dość
    radykalnie rosnąć indukcyjność rozproszenia.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 10. Data: 2017-04-11 07:25:14
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Wystarczy pooglądać charakterystyki impedancji w funkcji
    > częstotliwości dławików jednowarstwowych i wielowarstwowych, żeby
> [...]

    No, to sporo wyjaśnia. To kolejna ciekawostka: ferryt zupełnie
    nieźle przewodzi, drut DNE/DNEE z powodów bezpieczeństwa uznaje
    się za nieizolowany i wymaga przekładek, a jednocześnie takie
    dławiki wykonuje się dokładnie z takich materiałów i jakoś
    surge wytrzymują, bo nie słyszałem o częstych awariach z tego
    powodu.

    Pozdrawiam, Piotr