  • Data: 2020-01-28 11:29:22
    Temat: Re: znalezc klucze
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2020-01-28 o 10:50, J.F. pisze:
    > Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"  napisał w wiadomości grup
    ..
    > Hello Paweł,

    > Pawel to chyba bardziej fachowo opisze, ale saletra to azotan V.
    > On sie czesciowo redukuje do azotanu III, ktory jest bakteriobojczy, i
    > ludziobojczy zreszta tez.

    FDA robiło bardzo szerokie badania na temat toksyczności azotynów.
    Przyczyną był bardzo silny nacisk społeczny na zakazanie ich stosowania.
    Z drugiej strony azotyny są bardzo skuteczne przeciwko Clostridium
    botulinum, obawiali się, że po zakazie sporo ludzi pójdzie do piachu po
    zatruciach toksyną botulinową. Wynik w dużym skrócie: są dwa gatunki,
    którym azotyny szkodzą relatywnie mało, szczur i człowiek. Ten pierwszy
    jest bardziej wrażliwy.

    > Teraz nie sypiemy saletry bez opamietania, tylko dajemy od razu
    > odpowiednia dawke azotynu.
    > Choc Pawel twierdzi, ze nawet azotynow juz nie.

    Ależ niczego takiego nie twierdzę. Ściągnij sobie rozporządzenie o
    dodatkach do żywności, tam jest opisane, co wolno, do czego i w jakich
    ilościach.
    Azotynów w czystej postaci się nie stosuje ze względu na ich
    toksyczność, ewentualny błąd mógłby mieć fatalne skutki. Dawniej w
    warunkach domowych stosowano saletrę potasową, diabli wiedzą dlaczego
    potasową. Jony potasu psują smak mięsa, w przemyśle stosowano azotan
    sodu. Dziś stosuje się peklosól, czyli azotyn sodu w chlorku sodu.
    Azotynu może tam być najwyżej 0.6g w kilogramie. No dobrze, azotanu III.

    P.P.