  • 11. Data: 2009-08-07 09:27:11
    Temat: Re: zdjecie z lampa
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Czy da sie w Canonie 50D wyzwolic tak lampe, zeby nie ograniczala sie tylko
    > max. do 1/60 sekundy tylko, zeby moc ustawic czas dowolny np. 1/800 czy
    > wiecej. W lustrzankach Sony jest to nazwane pod haslem: "Blysk
    > wypelniajacy". Czasami taka opcja sie przydaje w momencie, gdy slonce jest w
    > niekorzystnym ukladzie co do zdjecia.
    >
    > Pozdrawiam
    > heyoo

    i jeszcze jedno przeoczylem w pytaniu

    c 50d ma w opcjach nastawienie ze bedzie zawsze synchronizowac na
    1/250 sek

  • 12. Data: 2009-08-07 09:37:13
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 7 Aug., 11:24, Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury> wrote:

    > Znaczy chcesz doświetlić cienie fleszem, ale delikatnie?
    > W takim razie należy stosować nie krótki, lecz właśnie możliwie długi czas
    > naświetlania w połączeniu ze znacznym przymknięciem przysłony.
    > W ten sposób redukujesz tylko światło lampy (przysłona), a ekspozycję
    > światła zastanego pozostawiasz na niezmiennym poziomie.
    >
    > --

    ??????

    a czemu tak ?
    jesli uzyje lampy wewnetrzej do podswietlenia to automatyka dobiera
    moc blysku do warunkow oswietlnia ( uwzglednia przyslone i dobiera
    czas migawki np 1/250 albo 1/60 ew dluzej jesli przyslona zbyt duza
    a brakujace swiatlo uzupelnie za lampy) .

    jesli zbyt mocno przymkniesz przyslone to sie moze okazac moc lampy
    niewystarczajaca do podswietlenia , albo zostalby dobrany dlugi szas
    naswietlnia co mogloby prowadzic do poruszenia.

    wbudowana lampa ma ok LS 10 na 100 iso , trzeba podzielic LS dla
    wybranego ISO przez odleglosc i otrzymasz odpowiedz jak najbardziej
    mozesz przymknac przyslone aby skutek lampy mogl byc widoczny .
    POwyzej tej przyslony lampa nie wydoli.

    XXX

  • 13. Data: 2009-08-07 10:02:21
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    XX YY pisze:

> [...]
    > czas migawki np 1/250 albo 1/60 ew dluzej jesli przyslona zbyt duza
    > a brakujace swiatlo uzupelnie za lampy) .

    Ale można na sztywno ustawić parametry ekspozycji dla najkrótszego czasu
    synchronizacji i odpowiedniej przysłony w manualu. Lampa co prawda i tak
    będzie pracować w TTL, ale jest duża szansa, że będzie za słaba, żeby
    mocno doświetlić scenę. Ja nie próbowałem, bo zwykle brakowało trochę
    tego czasu synchronizacji (1/180), żeby zasięg lampy w słoneczny dzień
    był wystarczający nawet do delikatnego doświetlenia z odległości 2 metrów.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 14. Data: 2009-08-07 10:02:52
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    XX YY pisze:

> [...]
    > niewystarczajaca do podswietlenia , albo zostalby dobrany dlugi szas
    > naswietlnia co mogloby prowadzic do poruszenia.

    No cóż, wydawało mi się że mówimy o przypadku gdy energia błysku jest
    nie tyle za mała, co właśnie zbyt duża, a autor wątku chce osiągnąć
    delikatniejsze doświetlenie. Właśnie wtedy ograniczenie błysku
    można zrobić przysłoną. Jeśli lampa ma regulację energii błysku,
    to oczywiście takie manipulacje są zbędne. Cóż - ja mam taką bez
    regulacji, więc tak się nauczyłem myśleć.

> [...]
    > wybranego ISO przez odleglosc i otrzymasz odpowiedz jak najbardziej
    > mozesz przymknac przyslone aby skutek lampy mogl byc widoczny .

    To jest przysłona, przy której lampa wystarcza do prawidłowego naświetlenia
    sceny w danej odległości. Natomiast jeśli chcę cienie tylko delikatnie doświetlić,
    np. na poziomie -2..-3EV, to o tyle działek mogę przymknąć przysłonę względem
    tej teoretycznej. Efekt nadal będzie widoczny.

  • 15. Data: 2009-08-07 10:38:53
    Od: bakulik at work <i...@n...polska>

    Świat już nigdy nie będzie taki sam, odkąd Krzysztof Sordyl napisał(a):

    > jeśli masz lampe 580EX lub 430 EX

    Lub 550 EX, lub 420 EX... ;)

    --
    Pozdrawiam, Łukasz Bakuła.
    www.bakulik.com.pl | www.szkiełkoioko.pl | GG: 2243156 | Tlen: bakulik

  • 16. Data: 2009-08-07 10:52:51
    Od: XX YY <f...@g...com>

    . Właśnie wtedy ograniczenie błysku
    > można zrobić przysłoną.

    nie .
    energia blysku jaka dotrze na matryce musi byc zawsze dla okreslonego
    ISO ( stopnia wzmocnienia) taka sama.
    oznacza to , ze jesli przymkniesz przyslone to automatyka zwieksza
    energie blysku tak , by do wnetrza dostala sie taka sama ilosc swiatla
    jak przy otwartej przyslonie.
    to jest warunkiem prawidlowego naswietlenia - zawsze ta sama ilosc
    swiatla pada na matryce

    Jeśli lampa ma regulację energii błysku,
    > to oczywiście takie manipulacje są zbędne. Cóż - ja mam taką bez
    > regulacji, więc tak się nauczyłem myśleć.

    wbudowane lampy maja wszystkie automatycznie okreslana konieczna
    energie.

> [...]
    > np. na poziomie -2..-3EV, to o tyle działek mogę przymknąć przysłonę względem
    > tej teoretycznej. Efekt nadal będzie widoczny.

    LS to liczba szacunkowa - to wartosc przyblizona pozwalajaca w sposob
    prosty na uzytek praktyki codziennej oszacowac konieczna porzyslone.
    ile swiatla dotrze na obiekt to zalezy tez od warunkow
    odbicia ,jasnosci otoczenia itp.

    na ogol przyjmuje sie ze podswietlenie ponizej 1/2 ev jest bez sensu
    gdyz niewidoczne.

    jesli skutek podswietlenia ma byc widoczny to nawet trza dac lampie
    pewien zapas w stosunku do wyliczonej przyslony , jako ze np w
    otoczeniu otwartym , realnie osiagnie ona nizsza LS niz nominalnie ,
    ze wzgledu na brak odbicia.

  • 17. Data: 2009-08-07 11:35:17
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    XX YY pisze:

> [...]
    > pewien zapas w stosunku do wyliczonej przyslony , jako ze np w
    > otoczeniu otwartym , realnie osiagnie ona nizsza LS niz nominalnie ,

    Ale liczba przewodnia lampy jest właśnie liczona dla błysku na wprost. A
    Jakub pisał, jak mi się zdaje o sytuacji, gdzie lampa jest w manualu lub
    zawsze błyska stałą mocą (Pentaksy z obiektywami bez styków). Ja z kolei
    mówiłem o sytuacji, gdzie przysłona jest tak domknięta, że i tak lampa
    nie da rady doświetlić tak mocno, jakby automatyka chciała (na ten błysk
    ma także wpływ wybrany sposób pomiaru ekspozycji - matrycowy, centralnie
    ważony, czy spot).

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 18. Data: 2009-08-07 11:59:26
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 7 Aug., 13:35, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale liczba przewodnia lampy jest właśnie liczona dla błysku na wprost.

    w pomieszczeniach o sredniej jasnosci scian i sredniej wielkosci.
    gdybys naswitlal w malym jasnym pomieszczeniu to musisz zrobic
    poprawke , przymknac przyslone w stosunku do wyliczonej , a w duzym
    ciemnym pomieszczeniu jak no kosciol zdjecie z duzej odleglosci trzeba
    dokonac poprawki , przyslone otworzyc nieco w stosunku do
    wyliczoenej . Te liczbe przewodnia nazywa sie tez inaczej szacunkowa -
    na jej podstawie mozna oszacowac w zaleznosci od czulosc i odleglosci
    przyslone.
    w trybie M niezaleznie jaki cuas ustawisz dlka lamp innych niz EX
    automatyka wybierze czas 1/60 sek lub 1/250 sek jesli nastawi sie ten
    czas w meni aparatu).

    MZ powinen zrobic dwie rzeczy
    1. przeczytac wreszcie instrukcje obsugi aparatu.
    2, jesli chce podswietlic kontrastowy motyw to przejsc na tryb av
    wybrac recznie przyslone wynikajaca z LS lampy i odleglosci i
    wyzwolic.
    gdyby czas 1/250 sek okazal sie za dlugi to sa dalsze 2 mozliwosci :
    1.zmniejszyc przyslone , efekt doswietlenia bedzie jeszcze widoczny
    ale coraz slabiej ze zmniejszeniem przyslony
    2. zastosowac lampe zewnetrzna EX i wybrac dowolnie krotki czas
    naswietlania. Mozna przejsc na P lub full A do chwili przeczytanie
    instrukcji.

  • 19. Data: 2009-08-07 12:39:14
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    XX YY pisze:
> [...]
    > oznacza to , ze jesli przymkniesz przyslone to automatyka zwieksza
    > energie blysku tak , by do wnetrza dostala sie taka sama ilosc swiatla

    Do momentu gdy już nie może bardziej. Przy LP=10 następuje to szybko :)

    > to jest warunkiem prawidlowego naswietlenia - zawsze ta sama ilosc
    > swiatla pada na matryce

    Pomijając kwestie czarnego kota na węglu i tego co to znaczy prawidłowe
    naświetlenie, to mówimy tylko o doświetlaniu motywu.

    > Jeśli lampa ma regulację energii błysku,
    >
    > wbudowane lampy maja wszystkie automatycznie okreslana konieczna
    > energie.

    Tu mam braki. Przyjmuję do wiadomości że w dslr-ach tak jest,
    choć już w kompaktach niekoniecznie.

    > na ogol przyjmuje sie ze podswietlenie ponizej 1/2 ev jest bez sensu
    > gdyz niewidoczne.

    1/2 EV poniżej czego - poziomu wykającego z kalkulacj opartej na LP,
    tzn. tak jakby gdyby lampa była samodzielnym źródłem? Pozwolę sobie
    mieć odmienne zdanie. To silnie zależy od kontrastowości sceny i tego
    co się chce osiągnąć. Ja na przykład bardzo nie lubię, gdy na zdjęciu
    od razu widać, że doświetliła lampa. Cień ma nie być smolisty - i tyle.