    From: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: zdjecie z lampa
    Date: Fri, 07 Aug 2009 14:39:14 +0200

    XX YY pisze:
    > . Właśnie wtedy ograniczenie błysku
    >

    > nie .
    > energia blysku jaka dotrze na matryce musi byc zawsze dla okreslonego
    > ISO ( stopnia wzmocnienia) taka sama.
    > oznacza to , ze jesli przymkniesz przyslone to automatyka zwieksza
    > energie blysku tak , by do wnetrza dostala sie taka sama ilosc swiatla
    > jak przy otwartej przyslonie.

    Do momentu gdy już nie może bardziej. Przy LP=10 następuje to szybko :)

    > to jest warunkiem prawidlowego naswietlenia - zawsze ta sama ilosc
    > swiatla pada na matryce

    Pomijając kwestie czarnego kota na węglu i tego co to znaczy prawidłowe
    naświetlenie, to mówimy tylko o doświetlaniu motywu.

    > Jeśli lampa ma regulację energii błysku,
    >
    > wbudowane lampy maja wszystkie automatycznie okreslana konieczna
    > energie.

    Tu mam braki. Przyjmuję do wiadomości że w dslr-ach tak jest,
    choć już w kompaktach niekoniecznie.

    > na ogol przyjmuje sie ze podswietlenie ponizej 1/2 ev jest bez sensu
    > gdyz niewidoczne.

    1/2 EV poniżej czego - poziomu wykającego z kalkulacj opartej na LP,
    tzn. tak jakby gdyby lampa była samodzielnym źródłem? Pozwolę sobie
    mieć odmienne zdanie. To silnie zależy od kontrastowości sceny i tego
    co się chce osiągnąć. Ja na przykład bardzo nie lubię, gdy na zdjęciu
    od razu widać, że doświetliła lampa. Cień ma nie być smolisty - i tyle.