    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: zarowki LED
    Date: Sat, 3 Sep 2011 00:52:14 +0000 (UTC)

    Pan Maciek napisał:

    > Coś mi dziś mignęło na kioskowym tabloidzie (wywieszona gazeta), że
    > świetlówki kompaktowe mają podrożeć, bo produkcja podrożała :-). Nawet
    > nie pamiętam w którym - Fakt, SE, czy Wyborcza. Nie wczytywałem się, bo
    > raczej omijam tego typu literaturę ale jeżeli to prawda, to chyba raczej
    > w związku ze wzrostem popytu. Kasują żarówki, to można golić rynek z
    > kasy. W końcu łapówki muszą się zwrócić.

    Tak mniej więcej działa rynek. Halogeny "głównego szeregu", czyli te
    dwunastowoltowe z reflektorem, kosztowały na początku po jakieś dwie
    dychy. One są fajne, ludzie chętnie kupują, tym więcej im tańsze. Więc
    każdy Chińczyk wziął się za ich produkcję i cena spadła do kilku złotych.
    Później pojawiły się halogeny 230V z gwintem E27. Kosztowały kilka razy
    więcej od zwykłych żarówek. Kupowali je ci, którzy uznali, że werto.
    Na przykład ja. Ale ja mam jakiś rodzaj ekoświra i lubię fajne nowe
    rzeczy. Z tym że takich jak ja jest niewielu, obrót był niewielki,
    a cena wyznaczona kosztami produkcji i presją rzeczonego świra. Jak
    tylko zakazano zwykłych żarówek, to cena halogenowych (tych E27)
    skoczyła dwa razy albo i lepiej. Bo to już była sytuacja przymusowa,
    nie ma wyboru, poza świrami kupują też normalni.

    Ze świetlówkami może być podobnie. Trzeba pamiętać o tym, że ustawodawca
    włożył wiele wysiłku w to, by przekonać ciemny lud, że nowe źródła
    światła *muszą* być droższe (bo *powinny* być trwalsze i lepsze).

    Jarek

    PS
    Za cara było tak, że jak urzędnik wziął łapówkę i sprawy nie szałatwił,
    to honor nakazywał mu pieniądze zwrócić. W tym przypadku o czymś takim
    nie może być mowy, jeszcze się premia należy.

    --
    Podwładny powinien przed obliczem przełożonego mieć wygląd lichy
    i durnowaty, tak by swoim pojmowaniem sprawy nie peszyć przełożonego.