    From: mk <r...@m...remove>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: zarowki
    Date: Sun, 13 Sep 2009 13:39:12 +0200
    Sender: m...@c...neoplus.adsl.tpnet.pl
    <h7nqfi$gbc$1@srv.cyf-kr.edu.pl> <5...@p...pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <h7rl4o$g6j$2@atlantis.news.neostrada.pl>
    <h7rmp2$pbf$1@nemesis.news.neostrada.pl> <h7s0db$pjn$1@news.wp.pl>
    <h7u8p8$efd$1@atlantis.news.neostrada.pl> <h7umsi$b0s$1@news.wp.pl>
    <h80ss4$ee6$2@atlantis.news.neostrada.pl> <h819pu$pel$1@news.wp.pl>
    <h81at1$grk$1@atlantis.news.neostrada.pl> <h839tm$rp8$1@news.wp.pl>
    <h83juk$eov$2@nemesis.news.neostrada.pl> <h83m41$5kb$1@news.wp.pl>
    <h83tv0$oml$1@atlantis.news.neostrada.pl> <h8bj6s$k6j$1@news.wp.pl>
    <h8dqnm$2rq$1@nemesis.news.neostrada.pl>

    Papa Smerf pisze:

    > a jak miałem skojarzyć wywoływanie takich samych wrażeń barwnych za
    > pomocą różnych widm?:O)
    > mam to rozumieć że wywołasz wrażenie czerwieni za pomocą niebieskiego i
    > zielonego, jak mam to rozumieć?:O)

    Pomieszałeś kwantyfikatory.
    Nigdzie nie napisałem, że przy pomocy dwóch różnych barw o określonych
    współrzędnych chromatycznych otrzymasz _dowolną_ inną. Przy pomocy dwóch
    różnych barw o określonych współrzędnych chromatycznych można otrzymać
    inne barwy, ale nie uzyskasz dowolnej.

    (umiejętny Troll mógłby wmieszać tu zjawisko Dopplera i uzyskać z
    zielonego, czy niebieskiego czerwony)

    > to teraz możesz przetłumaczyć to na polski

    Słaby ze mnie tłumacz. Jeśli potrzebujesz, to zajrzyj sobie do słownika
    technicznego. Spotkałem się z tłumaczeniem "skorelowana temperatura
    barwowa".

    > i wyjaśnić o co ci chodziło?:O)

    Stwierdziłeś:
    <cytat>
    stosowanie terminu temperatury barwowej dla żródeł nie termicznych to
    czysty marketing
    </cytat>

    Chrzanisz i tyle...

    > :>> mam żarówkę, oraz świetlówkę z tak dobranymi luminoforami że jej
    > widmo w

    > nie rozumiesz pojęcia sprawności?:O)

    Nie wystarczy rozumieć pojęcie sprawności.
    Pojęcie sprawności jest bardzo ogólną koncepcją i dla rozmowy o
    sprawności w konkretnym kontekście trzeba je ukonkretnić.

    > stosunek strumienia światła wytwarzanego przez źródło (dla czałego pasma
    > widzialnego), do mocy przez nie pobieranej:O)
    > teraz mi odpowiesz na pytanie czy będziesz szukał troli?:O)

    Stosunek strumienia do mocy zwie się skutecznością świetlną.

    Za źródło światła weźmy dla przykładu świetlówkę kompaktową.
    Za moc pobieraną przez tą świetlówkę przyjmijmy moc elektryczną
    przepływającą w punkcie łączenia się świetlówki z oprawą oświetleniową.
    Skuteczność świetlna dwóch świetlówek wytwarzających światło o takim
    samym widmie może być różna chociażby z powodu różnic w sprawności ballastu.
    (niezbyt odkrywcze...)

    pzdr
    mk