  • 11. Data: 2009-05-23 18:46:41
    Temat: Re: zapraszam do współpracy
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Stefan Nawrocki wrote:
    > Jeśli możesz - to napisz jak rozwiązałeś problem zgody na publikację zdjęć
    > tych obiektów, których właściciele sobie tego nie życzą.
    > Na Biskupin:
    > http://www.biskupin.pl/?cid=80&unroll=80

    Ale brednie :D
    Ktoś znalazł sobie ciekawy sposób zarobkowania, szkoda tylko że niezgodny
    z prawem z całą pewnością.

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564

  • 12. Data: 2009-05-23 19:53:17
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    Użytkownik "Czarek" <4...@g...de> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    On 23 Maj, 15:31, "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl> wrote:

    > Na Biskupin:http://www.biskupin.pl/?cid=80&unroll=80
    > kategorycznie zabrania publikacji w celach kompercyjnych zdjęć z ich
    terenu.
    > Korespondowałem z nimi w tej sprawie i nic - żadne argumenty nie
    > przemawiają. Nie wyrażają zgody i kropka.

    > A możesz dokładnie opisać całą sytuację?

    No cóż. Zajmuję się tworzeniem oprogramowania graficznego i DTP. Przy
    okazji - przy moim serwisie związanym z programem KOMBI
    (http://www.3n.com.pl ) otworzyłem bank fotografii http://foto.3n.com.pl .
    W zeszłym roku w wakacje jeździłem trochę po kraju i byłem w Biskupinie. Już
    robiąc zdjęcia czułem, że będą problemy, bo przed wejściem na ich teren
    widnieją duże tablice ostrzegające przed fotografowaniem w celach
    komercyjnych.
    Po przyjeździe obrobiłem kilka zdjęć i wysłałem im jako próbki z zapytaniem
    i prośbą o zgodę na umieszczenie ich w moim banku. Odpowiedź była negatywna
    (nie wyrażamy zgody). Zapytałem o warunki (cenę). Odpowiedż była, że nie ma
    takiej możliwości, gdyż każde wykorzystanie zdjęcia musi być uzgodnione co
    do nakładu, formy, pola eksploatacji, itd. a ja jako właściciel banku nie
    mogę zagwarantować, co ewentualny nabywca zrobi ze zdjęciem. Moje argumenty,
    że w ten sposób promuję ich muzeum nie zostaly uwzględnione. Pomyślałem
    sobiem, że szkoda czasu. Zdjęcia poszły do kosza, a ja z przyjemnością
    zabrałem się za obróbkę tych zdjęć, co do których właściciele posesji nie
    mieli żadnych obiekcji
    Co ciekawe - na "zakazanym" terenie stoją zabudowania wykorzystywane do
    kręcenia filmu "Stara baśń". Napisałem do producenta filmu i dostałem zgodę
    na zamieszczenie tych fotografii w banku!
    Po wejściu na stronę zareklamowaną w tym wątku rzuciło mi się w oczy hasło
    "Biskupin" i przypomniała mi się ta historia.

    > Poza tym do jakich to miałoby być publikacji?

    Np. foldery turystyczno-krajoznawcze.

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki

  • 13. Data: 2009-05-23 23:22:31
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Stefan Nawrocki pisze:
> [...]
    > Korespondowałem z nimi w tej sprawie i nic - żadne argumenty nie
    > przemawiają. Nie wyrażają zgody i kropka.

    Nie muszą wyrażać.

    Patrz: ustawa Prawo Autorskie, artykuł 33, ustęp 1:

    "Wolno rozpowszechniać utwory wystawione na stałe na ogólnie dostępnych
    drogach, ulicach, placach lub w ogrodach, jednakże nie do tego samego
    użytku."

    Innymi słowy - póki nie spróbujesz zbudować kopii Biskupina, to jesteś
    kryty ;)

    Swoją szosą prawa autorskie do Biskupina to powinni mieć jego twórcy lub
    ich spadkobiercy ;->

  • 14. Data: 2009-05-24 00:01:30
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    wiadomości news:n2dme6-49p.ln1@ncc1701.lechistan.com...

> [...]
    >
    > "Wolno rozpowszechniać utwory wystawione na stałe na ogólnie dostępnych
    > drogach, ulicach, placach lub w ogrodach, jednakże nie do tego samego

    Czy teren, który jest ogrodzony (wejście za biletami) jest ":ogólnie
    dostępny"?

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki

  • 15. Data: 2009-05-24 01:41:24
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 24.05.2009 Stefan Nawrocki <o...@3...com.pl> napisał/a:
    > Czy teren, który jest ogrodzony (wejście za biletami) jest ":ogólnie
    > dostępny"?

    Tyle ile sfotografujesz z terenu ogólnodostępnego tyle Twoje.

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2009-05-24 01:52:39
    Temat: Re: zapraszam do wspó?pracy
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 23.05.2009 dominik <n...@d...kei.pl> napisał/a:

    > Ale brednie :D
    > Kto? znalaz? sobie ciekawy sposób zarobkowania, szkoda tylko ?e niezgodny
    > z prawem z ca?? pewno?ci?.

    To z tego linku to zawiera MZ parę niezręczności językowych ale z prawem
    wydaje się zgodne być. Mowa głównie o znaku towarowym a przy
    fotografowaniu napisano wyraźnie o terenie muzeum. To nie jest MZ teren
    dostępny publicznie i nie podchodzi pod dozwolony prawem użytek.

    --
    Marcin

  • 17. Data: 2009-05-24 06:56:00
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Marcin Debowski wrote:
> [...]
    > fotografowaniu napisano wyraźnie o terenie muzeum. To nie jest MZ teren
    > dostępny publicznie i nie podchodzi pod dozwolony prawem użytek.

    Na prywatnym też możesz fotografować do woli. Ktoś może mieć za złe
    wejście na niego, ale nie że zdjęcia.

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564

  • 18. Data: 2009-05-24 08:12:49
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 24.05.2009 dominik <n...@d...kei.pl> napisał/a:

    > Na prywatnym te? mo?esz fotografowa? do woli. Kto? mo?e mie? za z?e
    > wej?cie na niego, ale nie ?e zdj?cia.

    Czy możesz fotografować na terenie prywatnym to temat niekończących się
    sporów na pl.soc.prawo, ale tu, jesli dokładnie przeczytasz stronę za
    cytowanym linkiem wspaniały Biskupin w swojej wspaniałomyślności na to
    pozwala. Fizycznie nic Cię zresztą przed tym nie może powstrzymać ale
    możesz skończyć w sądzie i niekoniecznie wygrasz. Natomiast zdecydowanie
    nie możesz publikować/rozpowszechniać utworu, który nie jest publicznie
    dostępny, np.jakiejś zakichanej rzeźby, która tam będzie się znajdowałą.

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2009-05-24 09:07:41
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 23 May 2009 14:24:02 +0000 (UTC), Jacek_P wrote:

    >Zabawne. Zastrzezenie maja z roku 2005. Ja mam zdjecia tego
    >obiektu z roku 1984, gdy tam bylem. No i co? Nagle mam ograniczone
    >prawa do korzystania z moich wlasnych zdjec? Nawet do celow
    >komercyjnych? Cos tu nie chyba nie tak z kolejnoscia czasowa.

    Tak czytam, czytam .. i cos mi sie wydaje ze jesli zastrzegli to przez
    znak towarowy z wyszczegolnionymi "polami eksploatacji" jak na tej
    stronie, to wydac swoje zdjecia nawet nowsze mozesz, ale nie mozesz
    ich podpisac "Biskupin", "M.A. w Biskupinie".
    A jak wydasz przewodnik, to nie moze byc fotka zblizona do tej na
    zdjeciu na pierwszej stronie.

    Pocztowka z zastrzezonymi znakami ... no, pocztowek nie wymienili :-)

    J.

  • 20. Data: 2009-05-24 09:22:41
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w wiadomości

> [...]

    "Wolno rozpowszechniać utwory wystawione na stałe na ogólnie dostępnych
    drogach, ulicach, placach lub w ogrodach, jednakże nie do tego samego

    Z cytowanego z ustawy zdania wynika (moim zdaniem), że nie ważne jest gdzie
    stoi fotograf, ale gdzie stoi obiekt. To obiekt ma być "wystawiony" na
    "ogólnie dostępnym" placu, itd..
    Tak ja interpretuję ten zapis.
    Akurat w przypadku Biskupina - to i tak nie ma zanczenia, bo od ogrodzenia
    do głównej bramy jest kilkaset metrów.

    Pozdrawiam
    Stefsn Nawrocki