    From: dominik <n...@d...kei.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: zamiennik dla obiektywu kitowego 18-70
    Date: Wed, 23 Sep 2009 03:24:38 +0200

    Kijan wrote:
    > stoję przed dylematem co wybrać w zamian za SONY 18-70 F3.5-5.6 do mojej
    > a100.

    Czemu w zamian? Ten obiektyw nie jest jakiś super czy coś, ale jest tani,
    ma więc najlepszy przelicznik cena/jakość. Kup sobie coś co Ci da nowe
    możliwości, a nie wymianę niewiele więcej.

    > głównym zadaniem obiektywu jest poradzenie sobie w warunkach domowych,
    > przy realizacji portretów oraz z "drobnymi" zdjęciami na spacerach (bez
    > potrzeby dużego zoomowania) chociaż jak by miał jakiś większy zakres
    > ogniskowych to bym się nie pogniewał.

    Jak chcesz zakres to szukaj minolty 28-135/4-4.5 - to świetny obiektyw,
    trochę tylko ciężki i ma wadę że odległość ostrzenia trochę zbyt duża.
    Poza tym jest rewelacyjny, kita sobie zostaw by mieć zakres od dołu.

    Na Twoim miejscu jednak inwestowałbym w stałki:
    + 24/2.8
    + 50/1.4 lub 50/1.8 ewentualnie minolta 50/1.7
    + 135/2.8

    Powyższe to świetne i tanie obiektywy. Dadzą Ci jakość i możliwości za
    cenę mniejszej wygody. Osobiście jednak zdecydowanie polecam taki zestaw -
    tym można wszystko. Z zoomów niby wygodnie, ale w praktyce i tak się używa
    początku lub końca zakresu. Małą zmianę można zrobić "nogami" ;)

    > Myślałem między innymi nad (wg priorytetu zakupu):
    > 1) Sigma 18-50 mm f/2.8 EX DC Macro
    > 2) Sigma 18-125 mm F/3.8-5.6 DC HSM
    > 3) Sigma 17-70 mm F2.8-4.5 DC MACRO
    > 4) Sigma 24-70 mm F2.8 EX DG MACRO
    >
    > Co Waszym zdaniem warto było by rozważyć w kwestii zakupu, a może warto
    > jest zmienić body na inne, tylko czy w kwocie około 3,5-4 tys wyrobie
    > się z body + podstawową lampą + ciekawym obiektywem.

    Kup 50/1.4, do tego lampę jak radzi Kuba i taniego zooma - np sigmę APO
    70-300. Zmieścisz się tu spokojnie, a zestaw da Ci znacznie fajniejsze
    możliwości.
    Kit na 10Mpix wystarcza na szerokim końcu, na długim jest ciemno i trzeba
    mocno przymykać, ale będziesz zaraz tu miał zooma. Szybko jednak
    przekonasz się jak fajnie używa się małej, a jasnej stałki. Tylko nie
    pstrykaj na f/1.4 bo tak otwarte mają sporo wad. Dla mnie optimum to ok.
    f/2, niżej tylko jak koniecznie muszę.

    d.