    From: Przemek <r...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: zabezpieczenie przeciwporażeniowe dla 12V
    Date: Thu, 05 Jul 2012 13:01:58 +0200

    Na początek dzięki, bo jesteś chyba jedyny, który zamiast wyzywania mnie
    od idioty, który nie ma bladego pojęcia o czym pisze "bo 12V w wodzie
    jest bezpieczne" zainteresował się tematem. Żaden z szanownych
    przedpiśców, którzy się zasłaniali wiedzą swoich nauczycieli, nie wpadł
    na pomysł, że nie napięcie jest niebezpieczne, a prąd, ale z
    /najmondrzejszymielektrykamiświata/ dyskutował nie będę.

    > Trochę niestety opisujesz dookoła pupy. Składając twoje wypowiedzi po
    > kawałku i pytając kryształową kulę wywnioskowałem co następuje:

    Wydawało mi się, że dopytywany wyżej pisałem jak wygląda układ, ale
    jeszcze raz, żeby było w jednym miejscu.

    > 1. masz lampę, która jest zasilana z akumulatora 12V, ale ustrój świecący
    > jest na 230V, więc po drodze jest przetwornica oraz jakiś układ
    > zabezpieczający, który trafił szlag. Dobrze wywnioskowałem?

    Nie.
    Jest generator 230V, zasilanie z niego idzie do transformatora
    toroidalnego, z niego na jedną płytkę, prawdopodobnie odcięcie
    zasilania. Do tego są dwa układy, wyglądające na różnicówki, ale jakieś
    specjalne. Elektroniczne. Do tego mają wbudowaną regulację poziomu
    oświetlenia. Niestety nie mam przy sobie fot, a nie jestem w domu
    (najszybciej za tydzień). Jakieś niemieckie rozwiązanie. Są dwa takie
    układu dla dwóch lamp. W obu działa regulacja, w jednym nie działa
    zabezpieczenie.

> [...]
    > siebie narażasz.
    > - normalna różnicówka na 230V z progiem zadziałania 20-30mA jest
    stanowczo
    > za mało czuła. 20mA pod wodą to już jest prawie krzesło elektryczne.
    > 3 Musisz mieć różnicówkę na dużo mniej, 3-5mA. Można zrobić samemu,
    ale nie
    > wiem, czy potrafisz. Konstrukcja zależy od prądu znamionowego. Można
    zrobić
    > na przekaźniku, o ile prąd jest dość duży, albo na sprzęgach optycznych
    > względnie izolowanych wzmacniaczach operacyjnych (droga impreza).

    Dlatego pytałem o jakieś rozwiązanie, nie jestem elektrykiem, a
    elektronikiem. O zabezpieczeniach wiem że są potrzebne, jak działają i
    tyle, układ zabezpieczający, nawet skomplikowany jestem w stanie zrobic
    czy zaprojektować i przetestować, pod warunkiem, że będę wiedział na
    jakiej zasadzie on działa, znaczy co sprawdzać/mierzyć. Mógłbyś podać
    jakieś przykłady konstrukcyjne?
    Jeszcze raz dzięki za merytoryczną odpowiedź.
    Pozdrawiam,
    Przem