  • 41. Data: 2009-01-17 19:33:23
    Temat: Re: x-sync 1/8000 z lampą studyjną? To możliwe
    Od: Radio Erewan <r...@g...com>

    Dnia Sat, 17 Jan 2009 20:21:40 +0100, Sawi napisał(a):

    > No tak myslalem, ze to masz na mysli, ale wiesz, ze znacznie uprosciles
    > sprawe - mozna powiedziec, ze nawet sklamales ;) ?
    > Migawke elektroniczna - a dokladniej hybrydowa (od zdaje sie
    > 1/60 czy 1/100 w strone krotszych czasow elektroniczna, a w dla
    > dluzszych mechaniczna) - mialy D50/D70 (nie wiem jak teraz D40,
    > D40x, D60), a od D80 wzwyz migawka jest mechaniczna.
    > Stad w D50/D70 mozna bylo sobie wygenerowac piekne wylanie sloneczka,
    > D80, ani D300 nie udalo mi sie jeszcze :)

    Daj spokój z tym systemowym smrodkiem. Jak bym się chciał przepychać, to
    bym znalazł milion sposobów by zrobić to boleśniej. Canon 1d tez miał
    migawkę elektroniczną.
    Te 1/60 to taka ściema. Udowodnij, że dla dowolnie długich czasów to nie
    jest migawka elektroniczna. W d70 i pochodnych migawka mechaniczna była
    ozdóbką, która pozwalała nakłamać użytkownikom niegotowym jeszcze na taką
    rewolucję.

    > Wiec generalizowanie, ze Nikon tak ma to jakby z deka klamstwo ...

    Oh maj got! Będę po kanałach chodzić? Nie czytam dalej.

    Radosław "Radio Erewan" Przybył; http://www.fototv.pl

  • 42. Data: 2009-01-17 19:49:11
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Radio Erewan pisze:
    > Może są lagi na komunikacji z lampą?

    Chyba raczej z tego samego powodu, z którego po przechyleniu głowicy na
    boki HSS automatycznie się wyłącza - bo jest obliczany w oparciu o
    odległość do obiektu. Daje to 100% pewności poprawnie naświetlonego
    zdjęcia. Przy odbiciach, przechyleniach itd - błysk takim nie będzie,
    można więc jedynie pewnie zabronić userom stosować tego.

    Tak czy inaczej ja sobie radziłem z lusterkiem bo tego kabelka i tak nie
    mam. Jak bym nie użył lusterka, które skąd inąd świetnie spasowało, to
    bym miał naświetlone zdjęcie z lampy, a to chciałem wyeliminować.

    --

    )\._.,--....,'``. fL Dominik Chmaj
    .b--. /; _.. \ _\ (`._ ,. gg:919564 skype:ninik_

  • 43. Data: 2009-01-17 19:52:19
    Od: Radio Erewan <r...@g...com>

    Dnia Sat, 17 Jan 2009 20:49:11 +0100, dominik napisał(a):

    > Tak czy inaczej ja sobie radziłem z lusterkiem bo tego kabelka i tak nie
    > mam. Jak bym nie użył lusterka, które skąd inąd świetnie spasowało, to
    > bym miał naświetlone zdjęcie z lampy, a to chciałem wyeliminować.

    Przydał by sie trzeci tryb synchronizacji. Zerowa lamelka.

    Radosław "Radio Erewan" Przybył; http://www.fototv.pl

  • 44. Data: 2009-01-17 19:52:47
    Od: Sawi <s...@l...atzc.op>

    Radio Erewan pisze:

    > Daj spokój z tym systemowym smrodkiem.

    Jakim znow smrodkiem ...? Zluzuj - wyjasnilem tylko pewne uogolnienie.
    Wiem jak jest w Nikonie bo z tym systemem mam doczynienia - co do innych
    sie nie wypowiadam, bo nie mam blizszego doczynienia.

    > Canon 1d tez miał
    > migawkę elektroniczną.

    To tez wlasnie napisalem .... bo mi sie tez obilo o uszy

> [...]
    > jest migawka elektroniczna. W d70 i pochodnych migawka mechaniczna była
    > ozdóbką, która pozwalała nakłamać użytkownikom niegotowym jeszcze na taką

    Z D70 nie mialem duzo do czynienia - wiem jak bylo w D50, tam
    wystarczylo zrobic prosty test - aparat ustawic tak, zeby miec
    zrodlo swiatla w kadrze. Jesli ekspozycje ustawilem tak, zeby
    czas nie byl dluzszy od 1/60 to wszystko bylo ok. Przy czasie
    ponizej tej wartosci - juz przy 1/100 mozna bylo zaobserwowac
    piekne "wylanie sie" np. sloneczka przez pol kadru.
    Ten test byl powtarzalny. Moze sie myle, ale czy to by nie
    swiadczylo wlasnie o dzialaniu jednak mechanicznej migawki dla
    dluzszych czasow?

    > Oh maj got! Będę po kanałach chodzić? Nie czytam dalej.

    Jak juz napisalem wyzej - zluzuj, nie chce prowadzic
    zadnej swietej wojny systemowej. Jedynie chcialem sprostowac
    to co napisales - po prostu od czasow 300D i D70 nieco sie
    zmienilo :)

    --
    Pozdrawiam,
    Sawi

  • 45. Data: 2009-01-17 19:57:20
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-01-17 20:49:11 +0100, dominik <n...@d...kei.pl> said:

    > Chyba raczej z tego samego powodu, z którego po przechyleniu głowicy na
    > boki HSS automatycznie się wyłącza -
    Canon nie wyłącza.
    Nie wyłącza HSS-a, ani na kablu (wiem bo mam), ani po obróceniu głowicy.

    I to jest wytłumaczenie.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 46. Data: 2009-01-17 19:57:53
    Od: Sawi <s...@l...atzc.op>

    Sawi pisze:

    > czas nie byl dluzszy od 1/60 to wszystko bylo ok. Przy czasie

    oczywiscie krotszy - a nie dluzszy

    --
    Pozdrawiam,
    Sawi

  • 47. Data: 2009-01-17 20:01:56
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    Radio Erewan wrote:

    > Z rozmów z panem Stefanem z Funsports i Piotrem Paszkiewiczem z Hensla
    > wiem, że:
    > * można palnik lampy zapalić na długo (dłużej od tego, co dzieje się
    > przy normalnym wyładowaniu)

    Mozna mozna, wystarczy go zasilic sporym napieciem stałym i wyzwolić ;)
    Podobno pare minut poswieci...

    > * nie wpływa to za dobrze na żywotność palnika

    No nie za dobrze :)

    > * obaj kręcili głowami na temat ładowania kondensatorów w trakcie
    > wyładowania, choć pojawiały się takie koncepcje

    Watpie zeby to bylo skuteczne - za malo czasu jest na to ladowanie

    > * nie dowiedziałem się jak działa obwód fotoceli, czy to proste
    > zamknięcie obwodu przez cały czas trwania błysku, który fotocelę
    > wzbudził, czy przebieg jest bardziej skomplikowany

    Palnik ksenonowy ma dwa obwody - zasilajacy blysk i wyzwalajacy. Napiecie
    ~300V w obwodzie głównym nie powoduje swiecenia palnika do momentu jego
    wyzwolenia spilką wyskokiego napiecia na elektrodzie wyzwalajacej.

    > * aparat zachowywał się na planie trochę inaczej jak przy świetle
    > zastanym, po dokładniejszym przymierzeniu się do poprawnej ekspozycji
    > okazało się, że skrócenie czasu ekspozycji o 1 EV wymagało otwarcia
    > przysłony tylko o 2/3 EV by zachować ten sam poziom naświetlenia
    > To ostatnie mam nieprzemyślane, nie wiem, co może oznaczać.

    Moze lampa dostarcza wiecej energii przy takiej pracy?!

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 48. Data: 2009-01-17 20:06:27
    Od: Radio Erewan <r...@g...com>

    Dnia Sat, 17 Jan 2009 21:01:56 +0100, Mikolaj Tutak napisał(a):

    > Moze lampa dostarcza wiecej energii przy takiej pracy?!

    Chyba na odwrót, gdzieś w diabły idzie 1/3 EV.

    Radosław "Radio Erewan" Przybył; http://www.fototv.pl

  • 49. Data: 2009-01-17 20:42:06
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    JA pisze:
    > Canon nie wyłącza.
    > Nie wyłącza HSS-a, ani na kablu (wiem bo mam), ani po obróceniu głowicy.

    Wiem - dało się to zauważyć na filmie np. W sonym, a wcześniej w
    minolcie obrócenie głowicy chociaż delikatnie na bok, już wyłącza HSS.
    Jedynie więc dwie pozycje są dozwolone - naprzód i druga z głowicą
    pochyloną w dół (zaraz przed obiektyw).
    Niestety nie da się wymusić w innych pozycjach tego trybu.

    > I to jest wytłumaczenie.

    HSS w praktyce naprawdę bardzo dobrze działa - nigdy nie wywinął mi
    figla o ile tylko mieściłem się w odległościach jakie podaje na
    wyświetlaczu. Zasięgu nie ma to wielkiego, ale po prostu działa.
    Zupełnie nie wiem jak jest w canonie, ale tu z całą pewnością po
    wywinięciu np głowicy w górę już zasięgu by mi z całą pewnością brakło.
    W takim wypadku więc lampa przełącza na TTL.

    Niestety musiałem teraz kombinować, żeby sobie HSS-em nie oświetlić
    sceny, ale rzeczywiście to o czym pisał RE działa w sonym. Zdziwiło mnie
    za to, że z kabelkiem nie działa - wydawało mi się, że to opcja dla
    świadomych ludzi i HSS tam można jak się koniecznie chce. Kabelka nie
    mam więc nie sprawdzę, ale szkoda trochę, że tak jest.

    --

    )\._.,--....,'``. fL Dominik Chmaj
    .b--. /; _.. \ _\ (`._ ,. gg:919564 skype:ninik_

  • 50. Data: 2009-01-17 20:54:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 17 Jan 2009, dominik wrote:

    > Chyba raczej z tego samego powodu, z którego po przechyleniu głowicy na boki
    > HSS automatycznie się wyłącza - bo jest obliczany w oparciu o odległość do
    > obiektu.

    Czy przy HSS działa *wyłącznie* ów "yntelygentny TTL", oparty
    o odległość ostrzenia?
    Pytam, bo nie mialem okazji sprawdzić - lampę mam, ale mój aparat
    nie potrzebuje HSS :) (BTW: w innym miejscu ktoś pisał że "migawka
    hybrydowa też ma swoje zalety", do czego bym dodał "szczególnie
    jak elektroniczna jest zhybrydyzowana z centralną" :D).

    > Daje to 100% pewności poprawnie naświetlonego zdjęcia. Przy
    > odbiciach, przechyleniach itd - błysk takim nie będzie, można więc jedynie
    > pewnie zabronić userom stosować tego.

    Jakbym miał tak z kapelusza postawić tezę, to ja bym obstawił
    co innego - "skuteczną licznę przewodnią".
    Przecież przy HSS *efekt* doświetlenia odpowiada mniej wiecej
    błyskowi (przy normalnym czasie) lampki wbudowanej.
    Jak sobie 1. raz specyfikację obejrzałem, to się lekko
    zdziwiłem :)

    Tym się zwyczajnie, pomijając używanie jednocześnie jasnego
    szkła i wysokiego ISO, NIE DA błyskać "z odbicia"!
    Niby nie ma przeciwwskazań aby użyszkodnik z ISO 800
    i jasnym obiektywem sobie poużywał, ale po co użyszkodnik
    ma mieć świadomość, że ma taką słabą lampę? ;)

    > Tak czy inaczej ja sobie radziłem z lusterkiem

    No.
    Ale jak już ktoś pomyślał, żeby użyć lusterka, to widać
    u producenta uznali że pomyśli i o tym że ma tylko
    ułamek "skutecznej energii" i nie przylezie z rykiem
    że "mu nie działa i nie doświetla" :D

    Zauważ: sam piszesz co zrobiłeś.
    W takim układzie ten cały "yntelygentny pomiar odległości"
    można sobie... no mozna... wsadzić ;)
    A jednocześnie Ci *działało*.
    Czyli albo dawałeś "M & M", albo działał "normalny"
    TTL na drugi błysk. Albo dawałeś korektę +4EV :|

    pzdr, Gotfryd