eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingwzór na obrót wiezyczki strzelniczejRe: wzór na obrót wiezyczki strzelniczej
  • Data: 2013-04-24 18:35:59
    Temat: Re: wzór na obrót wiezyczki strzelniczej
    Od: Vax <...@i...nie.ma> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2013-04-23 14:56, bartekltg pisze:
    > Wykres prędkości od czasu będzie albo trójkątem,
    > albo trapezem, w zależności, czy uda się rozpędzić.
    > Uda się, jeśli droga jest prędkość graniczna jest mniejsza
    > niż sqrt (a*droga)

    Dopiero teraz sobie zerknąłem, a tu coś ciekawego :)
    Pierwsze moje spostrzeżenie:
    mamy do czynienia z "dyskretnymi krokami/ramkami" co jeżeli dobrze
    rozumiem, oznacza jakieś taktowanie.
    Założyłem, że w każdym takcie możemy przesłać sterownikowi wartość
    przyspieszenia (lub opóźnienia) co nie wynika jednoznacznie z pobieżnego
    opisu zadania ;)

    I tu pojawią się przypadki gdy bez osiągania prędkości maksymalnej
    trzeba będzie rozstrzygnąć, czy mniej ramek wygeneruje trapez czy trójkąt.

    Np. dla przyspieszenia 2 stopnie na takt obrót o 3 stopnie można
    zrealizować w czterech taktach (trójkąt) lub tylko trzech taktach (trapez):
    1. rozpędzanie 0 - 1.5 -> pokonany dystans 0.75
    2. ruch jednostajny 1.5 -> pokonany dystans 1.5
    3. hamowanie 1.5 - 0 -> pokonany dystans 0.75
    W dwóch się nie da, maksymalne rozpędzenie i hamowanie po jednym takcie
    da tylko 2 stopnie.

    Analogicznie dla tegoż przyspieszenia obrót o 7 stopni wymaga minimum 4
    kroków i owe 4 kroki realizujemy przebiegiem trójkątnym, "trapezowanie"
    wymagałoby minimum 5 kroków.

    Celowo pomijam tu fikuśne łamane typu "trójkąt na trapezie", gdyż można
    dobrać przyspieszenie pośrednie, by uzyskać trójkąt o tym samym polu.
    Podobnie z "trapezem na trapezie".
    Natomiast "intuicyjne" podejście do tematu nakazuje się rozpędzać "ile
    fabryka dała" kontrolując jedynie "czy dam radę się zatrzymać" i
    dopiero, gdy dalsze rozpędzanie (bądź utrzymywanie maksymalnej
    prędkości) grozi przestrzeleniem mety, rozpocząć kalkulację jak
    rozplanować hamowanie by utrafić w punkt w ostatnim takcie.

    Dodatkowym "smaczkiem" jest ogranicznik prędkości maksymalnej nie będący
    wielokrotnością przyspieszenia, więc mamy sytuację niesymetryczną, gdzie
    prędkość wzrasta liniowo 0,3,6,9,10 za to maleje w sposób: 10,7,4,1,0
    (zakładając hamowanie z maksymalnej, co nie musi być regułą) - cały czas
    pamiętamy o taktowaniu.

    Zabawy miałem na co najmniej 3 kwadranse - dziękuję za łamigłówkę :)

    Nie wiem tylko, czy "optymalizacja" bierze pod uwagę na to, w którym
    momencie taktu nastąpi wyhamowanie do zera i czy w takim przypadku
    (wcześniej niż koniec taktu) sterownik zatrzyma mechanizm, czy np.
    rozpocznie obrót w przeciwnym kierunku, ale to już niuanse ;)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: